Geld & Recht alle pijlers

Kosten opleiding teruggave

28-11-2013 09:55 23 berichten
Hallo,

Even een vraag over belasting teruggave.

Ik ga een deeltijd HBO opleiding volgen, deze ga ik zelf financieren. Ik heb opgezocht of ik een deel terug zou kunnen vragen via de belasting, ik word alleen niet veel wijzer uit de antwoorden.

Kan iemand mij dit duidelijk maken?
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat kan. Collegegeld, boeken en soms afschrijving van de laptop.
http://www.belastingdiens ... fte_invullen/studiekosten
Overzicht voorwaarden, welke studiekosten wel en welke niet.

http://www.belastingdiens ... _andere_scholingsuitgaven
Ja, zie bootje.

Maar het is een aftrekpost, geen teruggave van de gemaakte kosten he?
Nou, ik krijg anders een flink bak terug. Niet zo mierenneuken Annapalona, je weet toch dat het in de volksmond zo genoemd wordt
Dankjulliewel

Ben niet zo thuis in de belastingtermen, vandaar de fout.

Bootje bedankt voor je link, deze had ik ook gevonden en heel eerlijk word ik hier nog niet veel wijzer uit. Ja ik kan dus geld terug vragen, maar hoe en wat moet ik daarvoor invullen etc..
Nee, je kunt geen geld 'terugvragen'. Je kunt het als aftrekpost opvoeren. Dat houdt in dat je over dat bedrag geen inkomstenbelasting hoeft te betalen. Niet meer en niet minder.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:depster schreef op 28 november 2013 @ 10:08:

Dankjulliewel

Ben niet zo thuis in de belastingtermen, vandaar de fout.

Bootje bedankt voor je link, deze had ik ook gevonden en heel eerlijk word ik hier nog niet veel wijzer uit. Ja ik kan dus geld terug vragen, maar hoe en wat moet ik daarvoor invullen etc..

Als je bij aftrekposten studiekosten aanvinkt, krijg je daar een apart scherm voor. Op dat scherm staan regels waar je kosten op kunt voeren. Ik doe het altijd zo:

1. Collegeld bedrag x

2. Boeken bedrag x

3. Afschrijving bedrag x

Dan telt het programma automatisch op, trekt de drempel eraf en dan heb je het eindbedrag.

Maak trouwens voor jezelf een lijstje met de details van post 2, als ze een keer om verantwoording vragen wil je wel makkelijk kunnen zien voor jezelf om welke boeken (rekeningen) het gaat. Die niet ik er altijd aan vast en die lijst gaat in de map Belastingpapieren.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 28 november 2013 @ 10:16:

[...]

Als je bij aftrekposten studiekosten aanvinkt, krijg je daar een apart scherm voor. Op dat scherm staan regels waar je kosten op kunt voeren. Ik doe het altijd zo:

1. Collegeld bedrag x

2. Boeken bedrag x

3. Afschrijving bedrag x

Dan telt het programma automatisch op, trekt de drempel eraf en dan heb je het eindbedrag.

Maak trouwens voor jezelf een lijstje met de details van post 2, als ze een keer om verantwoording vragen wil je wel makkelijk kunnen zien voor jezelf om welke boeken (rekeningen) het gaat. Die niet ik er altijd aan vast en die lijst gaat in de map Belastingpapieren.Verstandige tip, want ik heb net controle gehad over mijn aftrek over 2011. Gelukkig had ik alle bol.com facturen nog + de factuur van mijn collegegeld, dus waren ze snel tevreden gesteld.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 28 november 2013 @ 10:06:

Nou, ik krijg anders een flink bak terug. Niet zo mierenneuken Annapalona, je weet toch dat het in de volksmond zo genoemd wordt Het zijn echt 2 verschillende dingen .. maar goed als je het beter weet.. prima.
Bootje, het maakt anders een behoorlijk verschil. Bijvoorbeeld omdat TO denkt dat ze een apart formulier moet invullen om teruggave te vragen, terwijl bij een aftrekpost mensen hopelijk wat sneller snappen dat je dit dus opvoert bij je belastingaangifte.
@Bootje, dankjewel! Het is me nu duidelijk en ik ga je tips zeker volgen
quote:depster schreef op 28 november 2013 @ 11:41:

@Bootje, dankjewel! Het is me nu duidelijk en ik ga je tips zeker volgen Het is dus duidelijk dat je alleen als aftrekpost kan opvoeren en daar dan geen inkomstenbelasting over hoeft te betalen en dat (veel kleinere bedrag) misschien terug krijgt begin volgend jaar?

Denk check het nog maar even voor je blij word van een dode mus
Maakt het nog uit hoe hoog je kosten van je studie zijn?

Iemand vertelde mij dat het alleen aftrekbaar is wanneer je studie een bepaald bedrag kost. Geen idee of dit ook daadwerkelijk zo is. Dit jaar heb ik 2 studies, 1 via NHA en 1 nascholing.
Maximaal 15.000 euro.
Thanks es1450. Bedoelde eigenlijk een minimum bedrag,
¤500,00 is het minimum.
Staat overigens ook vlakbij de link die net werd gepost over ¤15.000. Onder 'voorwaarden aftrek studiekosten'.
Oh, zie net dat het sinds 2013 ¤250 is. Staat in de eerste link die bootje_op_de_golven heeft gepost. Misschien de linkjes even goed doorlezen .
Het verschil teruggave va aftrekpost is wel heel belangrijk voor mensen die er niet zo veel verstand van hebben. Zoals annapalona al schreef, krijg je niet het bedrag terug, maar krijg je de belasting erover terug, en dat bedrag is een stuk minder (meestal rond 30%).

En niet geheel onbelangrijk: je kunt alleen belasting terugkrijgen die je betaald hebt. Als je dus geen of heel weinig inkomen hebt, is er niks af te trekken, en krijg je helemaal niks terug. Ook niet als je opleiding 10000 euro kost. Dat is wel even iets om rekening mee te houden.
Wat Nausicaa hierboven schrijft klopt als een bus.

Een aftrekpost kan alleen een aftrekpost zijn als je inkomsten hebt waarover je belasting betaald hebt. Dus als je naast je studie geen baan hebt, dan heb je ook niets aan een aftrekpost.
quote:wittegeit schreef op 30 november 2013 @ 21:48:

Wat Nausicaa hierboven schrijft klopt als een bus.

Een aftrekpost kan alleen een aftrekpost zijn als je inkomsten hebt waarover je belasting betaald hebt. Dus als je naast je studie geen baan hebt, dan heb je ook niets aan een aftrekpost.Wat Nausicaa hierboven schrijft klopt niet als een bus.

Als er géén inkomen is en wel een persoonsgebonden aftrekpost zoals studiekostenaftrek schuift de aftrekpost als persoonsgebonden aftrek door naar het volgende jaar.

Voorbeeld; inkomen 2013 is ¤ 0 Studiekostenaftrek is ¤ 1500 De persoonsgebonden aftrek van ¤ 1500 schuift door naar 2014. En wordt vervolgens in deze aangifte opgenomen bij aftrekposten: restant persoonsgebonden aftrek vorige jaren.

Maar let op: als er in 2014 inkomen zou zijn tot zo'n ¤ 5800 levert de aftrekpost alsnog niets op. Immers: over een inkomen tot zo'n ¤ 5700 is geen belasting verschuldigd door de heffingskortingen. Stel inkomen is ¤ 5000 Te betalen belasting is ¤ 0 / hetzelfde inkomen met de persoonsgebonden aftrek van ¤ 1500 geeft een inkomen van ¤ 3500. Eveneens ¤ 0 Uitsluitend het inkomen is gewijzigd, de belastingteruggave is in dit voorbeeld nihil.

Ander voorbeeld: studiekostenaftrek wordt wél verzilverd.

Inkomen 2014 is ¤ 8000 / wordt ¤ 6500 door de aftrekpost. De teruggave wordt: 38% van ¤ 1500 is ¤ 570

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven