Geven we nog koek bij de koffie?

16-06-2008 22:10 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als we visite hebben, serveer ik bij de koffie/thee altijd lekkere dingen: verschillende koeken en chocolaatjes. Maar mijn man vindt dat belachelijk. Volgens hem is het verschrikkelijk ouderwets en burgerlijk en doet niemand dat meer (behalve dan de mensen waar ik kom, maar die zijn vast ook allemaal ontzettend burgerlijk). Ik vind het juist gastvrij. Dus mijn vraag aan jullie is: geven jullie nog iets bij de koffie?

Krijgt visite iets bij de koffie?

Totaal aantal stemmen: 166

Ja natuurlijk, altijd (73%)
Soms (26%)
Nooit, dat is ouderwets en/of burgerlijk (1%)
quote:shining schreef op 16 juni 2008 @ 23:03:

[...]

Dat doe ik nooit. In de eerste plaats omdat ik meestal 's middags geenvisite krijg. En in de tweede plaats als men wel 's middags komt,kunnen ze gewoon opzouten voor het avondeten.Waarom dan? Gooi jij je vrienden er echt uit en zijn ze echt niet welkom voor het avondeten? Zijn het dan wel vrienden? Ja, ik begrijp dit echt niet hoor! Of ben je zo arm dat je het niet kan betalen?
Ik heb geen koffiezetapparaat en dus ook geen koffie. Maar als ik gasten krijg, en ik weet het van tevoren, dan regel ik meestal ook nog wel wat lekkers. Niet altijd dus.
met mijn verjaardag bak ik drie taarten, als er visite komt en ik verwacht ze dan vaak muffins of koekjes. Als de visite onverwacht komt is er altijd wel een pak chocolaatjes, koek oid in huis.

Soep werkt trouwens prima als hoofdmaaltijd. Net wat je er bij geeft en hoe dik de soep is. Dit weekend had ik soep gemaakt, met veel groente er in, en truffeltaglietelle (restjes, die zijn gecrunched en dus niet zo geschikt als pasta meer). Normaal zit er ook nog kip oid in, maar deze keer was het vegetarische soep wegens de visite. Ik heb er kruidenboter bij gemaakt, hartige flapjes met kaas, champignons, een uitje en tomaat, en er warme broodjes bij geserveerd. Meloen toe, maar iedereen zat al vol...
Dit was me trouwens geloof ik ook wel gelukt als de visite onverwacht voor de deur had gestaan. Komt hier redelijk vaak voor en ik vind het heerlijk. De sfeer is meteen ongedwongen omdat niemand iets verwacht op het gebied van bloemetjes meenemen, opruimen, koken, tijd hebben, enzovoort.

Ik gooi mensen alleen de deur uit als ik een andere afspraak heb. Soms is die met mezelf, zoals op tijd slapen.
Ja, koekjes die ik zelf vies vind, want ik moet eeuwig en altijd op mijn lijn blijven letten.

Of in plaats van koek, chips of nootjes, want daar hou ik niet zo van.
Naar aanleiding van dit topic (en dat andere topic) tot de conclusie gekomen dat wij nooit mensen "op de koffie" krijgen. Er komen nog weleens onverwacht vrienden even een halfuurtje langs en dan drinken ze koffie/thee mee, als ik daar toevallig ook mee bezig ben. Maar dat hoort er allemaal zo bij, dat ik er eigenlijk nooit koek of iets dergelijks voor in huis haal. Zelf eten we ook bijna nooit koekjes, dus dan houdt het op.

Eters hebben we héél vaak trouwens. Als we mensen bij ons uitnodigen, dan is het om te dineren of t lunchen. Zomaar met z'n allen een beetje zitten kletsen, doen we hier eigenlijk nooit.
Ik gooi inderdaad mensen er alleen uit als ik of man of Zwiepje zich ziek/gesloopt voelt of als ik een andere afspraak heb. Voor de rest ben je welkom maar let niet op de chaos! (gelukkig is dat een stuk minder sinds de huishoudster...)
Wat voor een koekjes geven jullie altijd? Die verschrikkelijke mariakaakjes of lekker dingen zoals :

OREO"S!!!!!!!!!! en dat soort lekkers....En dan maar 1 of blijft het op tafel staan onder het motti: pak maar hoeveel je wil (dat doe ik dus bij de gasten).
Ik heb zo vaak visite, ik heb niet altijd iets bijzonder speciaals in huis of zo. Komt ook dat mensen hier meestal onaangekondigd even langskomen of een uurtje van te voren bellen dat ze in de buurt zijn. Als ik van te voren afspreek dan bak ik het een of ander en ik heb meestal wel iets op voorraad maar mijn buurvrouw/vriendin die hier bijna iedere dag is, serveer ik echt niet iedere dag gebak of koek bij de thee of koffie. Zelf eet ik het ook niet zo vaak.

Als ik het heb dan komt het op tafel en degenen die hier aangekondigd op bezoek komen gaan zeker niet met een lege maag de deur uit.
bij ons komen mensen vaak niet voor een bepaald dagdeel of moment ofzo. Ze komen gewoon, en op den duur gaan ze ook weer weg. En als ik dan thee/koffie zet, trek ik een pak koekjes open, als we daar zin in hebben. Ik vraag het meestal gewoon, "zin in iets lekkers?". Veel mensen die hier over de vloer komen zijn bijna kind aan huis dus als ze echt iets (niet) willen dan melden ze dat wel.

Anders is het als mijn ouders/oma/zoiets komen. Die komen van ver en het is vaak ruim van te voren afgesproken. Dan wil ik wel iets leuks te eten/snacken in huis hebben.
quote:Zwieber schreef op 17 juni 2008 @ 13:10:

Wat voor een koekjes geven jullie altijd? Die verschrikkelijke mariakaakjes of lekker dingen zoals :

OREO"S!!!!!!!!!! en dat soort lekkers....En dan maar 1 of blijft het op tafel staan onder het motti: pak maar hoeveel je wil (dat doe ik dus bij de gasten).

Ik maak meestal een schaal met verschillende soorten koek, groot en klein, en chocolaatjes. Die zet ik dan neer en dan eten ze er maar van zoveel ze willen. Laatst hadden we een vriend op bezoek die werkelijk waar die hele schaal heeft leeggegeten, dat was dus echt wel meer dan twee pakken koek in totaal. Verder had niemand veel trek omdat we net gegeten hadden. Nu weet ik dus ook hoe het komt dat hij zo dik is.

En als mensen onverwacht blijven eten, kan ik altijd wel wat verzinnen. Ik heb genoeg op voorraad in de kast, koelkast en vriezer. Dan vind ik het altijd een leuke uitdaging om iets lekkers op tafel te krijgen.
Tuurlijk, koffie of thee zonder iets erbij dat is als Bassie zonder Adriaan. Nee, altijd iets erbij hoor ! Niks burgerlijks aan. Trouwens, waar komt toch dat vastgeroeste verhaal vandaan van die Nederlanders die na 1 koekje de koektrommel dichtdoen ? Dat heb ik nog nooit meegemaakt !
Ik heb altijd een paar pakken koekjes in huis en die komen op tafel als we koffie of thee drinken. Ook heb ik van AH afbak-gevuldekoeken en afbak-appelflappen in de vriezer. Dus er is altijd wel wat. Mijn schoonouders hebben nooit iets lekkers is huis, vind ik altijd zo raar. We nemen wel eens een taartje mee als we daar koffie drinken, maar dan zetten ze die niet eens altijd op tafel...heel raar
Hier komen mensen alleen maar eten en borrelen ;)
quote:pomodori schreef op 18 juni 2008 @ 07:32:

Ik heb altijd een paar pakken koekjes in huis en die komen op tafel als we koffie of thee drinken. Ook heb ik van AH afbak-gevuldekoeken en afbak-appelflappen in de vriezer. Dus er is altijd wel wat. Mijn schoonouders hebben nooit iets lekkers is huis, vind ik altijd zo raar. We nemen wel eens een taartje mee als we daar koffie drinken, maar dan zetten ze die niet eens altijd op tafel...heel raar

Vreemd; neem je iets lekkers mee omdat je anders niks krijgt; krijg je het alsnog niet?!

Vind dat wel echt n beetje raar

Verder hier ook altijd koekjes, chips oid in huis en dat wordt ook gewoon aangeboden. Ik vind het eigenlijk veel erger als er niks wordt aangeboden aan gasten. Tuurlijk als er onverwacht mensen komen en jij koopt voor jezelf nou eenmaal nooit koek (zelfde voor dingen als koffiemelk ofzo), snap ik het. Al hebben we hier altijd wel koffie in huis als drinken we t zelf niet. Maar als je wéét dat mensen komen.... Nee hoor niks geks aan en al helemaal niet burgerlijk.

En ook dat vooroordeel dat de trommel na een koekje dichtgaat. Nou ja, vroeger bij vriendinnetjes wel, maar dta vind ik logisch. Kinderen eten zo een hele trommel leeg als je niet uitkijkt. Maar nu echt niet hoor.
quote:zoefie schreef op 18 juni 2008 @ 00:08:

Tuurlijk, koffie of thee zonder iets erbij dat is als Bassie zonder Adriaan. Nee, altijd iets erbij hoor ! Niks burgerlijks aan. Trouwens, waar komt toch dat vastgeroeste verhaal vandaan van die Nederlanders die na 1 koekje de koektrommel dichtdoen ? Dat heb ik nog nooit meegemaakt !Ik wel dus. Heel erg vaak. Ook dat je om 6 uur subtiele opmerkingen krijgt als: we gaan zo eten..... Voor mij echt onbegrijpelijk hoor. Ik zou me doodschamen als ik dat zou doen en me heel onbeleefd voelen. Ik zie ook niet in waarom vrienden enzo niet mee zouden mogen eten. Het zijn toch vrienden? En wat is nou helemaal het probleem? Maar goed, ik heb er dus wel ervaring mee.
Ik heb die koektrommel ook wel meegemaakt, meestal wel bij oudere mensen. Rondgaan met de trommel en als iedereen een koekje heeft, ging de trommel terug naar de keuken.

Rondgaan doe ik ook nooit. Ik doe alles op tafel en mensen mogen zelf pakken. Op feestjes/verjaardagen ga ik ook echt niet rond met hapjes. Heb een tafel vol lekkere dingen die ik steeds aanvul en de mensen pakken zelf. Zo vind ik het zelf ook het prettigst bij anderen.
Wat een grappig topic! Bij ons ook meer borrel/eet visite dan koffie/thee, al krijg je hier na het eten ook heus wel een kopje koffie/thee met wat lekkers en een likeurtje erbij!

Ik heb zelf meestal weinig koek in huis (ik probeer het wel, want vind het vervelend om niks te hebben maar eet het dan dus op voor de visite er is), dus als er onverwachts iemand komt wordt het meestal een chocolaatje (ben juf en niet zo`n chocofreak dus alle merci`tjes die ik door het jaar heen krijg vinden gretig aftrek bij de visite!).

Mee eten altijd prima, vriendlief went er al aan. Vindt het van de `spontane` eters (dat zijn natuurlijk wel de goede vrienden) ook altijd gezellig, al is hij wel meer op zijn `rust` gesteld dan ik.
Oja, en mijn schoonouders doen het schaaltje met koekjes ook terug naar de keuken!

Zelfs met de toastjes op een verjaardag gebeurt dat. En dan daarna zeuren dat je zoveel over hebt......

Daar kan vriendlief echt woest om worden, zeker om het feit dat als jij na drie bakkies koffie toe bent aan een biertje dan nog moet wachten tot het laatste rondje koffie is geschonken... Ik lach er maar een beetje om, schoonmoeder heeft al zo`n hekel aan verjaardagen om haar dan ook nog uit haar ritme te halen.

Bij ons komen ze dus gewoon bbq`en op mijn verjaardag en zeggen dan 10 keer dat ze niet van zulke feestjes houden, maar ja... Ik zit ook liever niet in die kring!
Omdat ik altijd al het eetbare opeet wat ik thuis heb, koop ik speciaal voor de visite koekjes. Meestal een pak kleine koekjes die ik dan allemaal op een schaal leg. (gemberkoekjes van de AH of die nieuwe van Verkade)

Iedereen kan dan net zoveel of weinig eten als hij of zij wil. En het lijkt gezellig!
Ik heb altijd koekjes in huis. Vind het wel zo netjes als er iemand langskomt dat ik wat kan aanbieden. Daarnaast vind ik het zelf ook ontzettend lekker elke avond rond half 9 zet ik een kopje thee voor mezelf en daar komt dan ook altijd een koekje bij!

Overigens laat ik het bij visite gewoon op tafel staan zodat ze kunnen nemen hoeveel ze zelf willen en niet maar 1 koekje.

Als er visite is op het moment dat ik ga koken vraag ik of ze mee-eten. Als er op daar niet op gerekend is dan doen we toch allemaal met wat minder? Het gaat toch om het spontane? Niet dat we ons allemaal zitten vol te vreten? Dat doen we dan wel weer een andere keer, als ik echt iemand uitnodig om te komen eten.
Mensen kunnen altijd blijven eten, die worden er echt niet uitgegooid. Gezellig juist! En ik heb altijd biscuitjes voor mijn dochter in huis, een pak stroopwafels voor visite, iets wat ik snel kan afbakken in de oven aan lekkers en een hoop chips en nootjes. Dus tussendoortjes zat ook al snoep ik zelf niet veel. Vind het wel zo gastvrij.

Meestal klagen vrienden juist dat ik ze teveel heb volgepropt .
quote:extrahalo schreef op 17 juni 2008 @ 00:50:

In huis hebben van koek werkt niet zoals bakken: gekocht spul eet ik lang voordat het beoek er is al op.... Echter, de drempel om te gaan bakken ligt wat hoger als je na je werk aan het bankhangen bent.... bezoek schopt mij daar wel over heen.Wat een goed idee! Die browniebakdingen kan ik inderdaad wel op voorraad halen. Lekkere koek e.d. is op voor de visite ook maar één kopje koffie heeft gehad vrees ik...
Bij mij is lekkere koek vaak ook wel snel op. Niet omdat ik er niet af kan blijven, mijn man eet ze op. :-) Zelf koek eten is dus niet burgerlijk, alleen het aanbieden aan anderen.
Weet je wat ik vreselijk vindt, een koektrommel, iedereen 1 koekje en daarna de deksel erop.

Leuke annekdote van mijn moeder. Wij hebben met het gezin in het Midden Oosten gewoond en de koektrommel was mee. Kwamen er kindjes van de buren spelen dan bood mijn moeder ze een koekje aan. Heel beleefd sloegen ze het koekje af, waarna mijn moeder resoluut de deksel op de trommel deed en weer in de kast zette. Wat heeft ze zich schuldig gevoeld toen ze hoorde dat het bij Arabieren erg onbeleefd is om meteen op een aanbod van iets lekkers in te gaan. Het is daar beleefd om eerst 2x te weigeren en pas de 3e keer iets te nemen. Vanaf dat moment hebben wij geen koektrommel meer.

Mijn Marokaanse buurman (frequent bezoeker hier) bied ik dan ook minnimaal 2x wat aan.

En meeeten kan ook altijd hier, ik gooi wel een extra aardappel in de pan of wat extra rijst of pasta. Er is altijd wel wat in huis en over het algemeen kook ik sowieso veel te veel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven