Speciaal kerst fruit dessert

30-11-2013 18:11 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben op zoek naar een lekker, apart, fruit dessert voor kerst.

Naast verschillende soorten fruit ben ik op zoek naar iets zoets voor erbij. Liefst geen soesjes, poffertjes of chocoladecake.

Ik wil het op een aparte en leuke manier serveren.

Bijv. Fruit spiesen maken.

Heeft iemand nog andere leuke ideeën?

Ik kom niet verder als dit. ;)

Alvast bedankt! :D
Een lekkere paflova! Merinque eronder en dan room in de kuil in het midden en daarop lekker fruit, ik zou i.v.m kerst gaan voor bosvruchten enz.
Ergens anders op dit forum wordt een fruittoetje met port besproken.
Wat ik heerlijk vind: rood fruit mengen met wat suiker en balsamico-azijn en half uurtje laten staan. Mascarpone mengen met 2 zakjes vanillesuiker. De mascarpone in het midden van een groot bord doen en het rode fruit er omheen leggen. Stel lepels erbij en samen smullen.
Chocoladefondue met Goudse Kaapbes, ananas, banaan en aardbei.
Ben je boos? Pak een doos. En geef hem een schop, of verscheur hem. Dat lucht op.
Of appels uit de oven, even met appelboor een gat in maken, deze wat groter maken met een mes. Bodem heel laten. Dan amandelspijs kneden met een ei, kaneel, en evt, rozijnen. Een ontdooid plakje bladerdeeg erover vouwen, bestrijken met ei en bestrooien met kaneel en suiker. Dan in voorverwarmde oven 20 min op 200 graden. Even in de gaten houden of het niet te donker wordt!
Geflambeerde kersen (vlaaivulling met kersenlikeur) met ijs. Flamberen aan tafel, succes verzekerd!

Google op Cerise flambee voor hoe en wat.
.
Een variante van de gekende sinaasappelsla met Cointreau of Grand Marnier. De sinaasappels worden gepocheerd in gekruide wijn. Een fris en licht einde voor een zware maaltijd.

Voor 4 personen

Ingrediënten

• 4 sinaasappels, tot op het vruchtvlees geschild

• 1 dl zoete witte wijn

• geraspte schil van 1 sinaasappel

• sap van 2 sinaasappels

• 1 el rietsuiker

• 1 kaneelpijpje

• 1/2 kl vierkruiden

• 5 kruidnagels

• 1 steranijs

Bereiding

1. Snijd de sinaasappels in fi jne schijfjes. Zet koel.

2. Giet de wijn in een sauspan met zware bodem. Voeg de geraspte schil en het sap van de sinaasappels, de suiker, het kaneelpijpje, de vierkruiden, de kruidnagel en het steranijs toe. Breng aan de kook, verlaag dan de temperatuur tot de helft en laat het voor 2/3 inkoken. Neem het kaneelpijpje en de kruidnagels eruit. Zet koel.

3. Verdeel de sinaasappelschijfjes over diepe borden of kommetjes. Giet de ingekookte siroop erover.

4. Geweldig met een in de oven geroosterd sneetje honingkoek.

ik vond dit heel lekker.

ik gebruikte wel meer suiker dan opgegeven voor de siroop.

en een stukje honingkoek of peperkoek stak ik gewoon in de broodrooster.
Allemaal iets schillen of pellen aan tafel en in stukjes in een pan gooien met jus d'orange, kirsch erover, in de fik steken, serveren met ijs. Heerlijk!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Time2change, dat doet me denken aan een lekkere apfelstrudel met kaneelijs. Hmmm... krijg trek
Ben je boos? Pak een doos. En geef hem een schop, of verscheur hem. Dat lucht op.
ohh wat lekker allemaal!

hmm nu kan ik niet kiezen! haha

Het is allemaal lekker!
Het is denk ik niet wat je bedoelt, er zitten geen fruitspiesen bij.

Maar

aardbeiensoep met bolletje ijs erin en geroosterde amandelsnippers ?

Limoentaart?

Aardbeien-witte-chocolade-triffle;

Hangop met aardbeiencompote;

Sinaasappelpudding op 2 manieren geserveerd, je ziet dat het niet kerstig is opgemaakt maar met een kleine aanpassing met de opmaak kan je het heel erg kerstig maken;

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Aardbeien met 'n laagje extra pure belgische chocola eroverheen gesmolten en dan op laten stijven in de koelkast.
Simpel maar heerlijk en licht: verse jus d'orange met een bol vanillleijs erin.
.
En wat ik altijd een simpele topper vindt: een stuk pure chocolade in een ovenvast schaaltje doen, daarop bosvruchten(diepvries) en een bol vanille ijs. Schaaltje afdekken met bladerdeeg en instrijken met ei, bestrooien met suiker. 15 min op 220 graden bakken.

Ook altijd een groot succes is mijn rabarber Crumble. Rabarber mouse jn een ovenschaal( heb ik altijd in de vriezer, maak dat in de zomer) daarop een Crumble van 300 gram zelfrijzend bakmeel, 150 gram blue band en 150 gram suiker. Dit 25 min op 220 graden bakken. Serveren met een bol roomijs.

En ook een simpele topper, lijkt op kersen monchou taart maar dan in glas: bastogne koekjes verkruimelen en laagje in glas, dan laagje monchou gemengd met kwark en evt suiker/zoetstof. Dan laagje kersen vlaai vulling.

En een laatste topper heel gezond, een doosje diepvries bosvruchten met een halve liter dikke yoghurt en een bevroren banaan in stukken jn de blender. Wordt heerlijk romig bosvruchten yoghurt ijs. Wel direct eten, smelt snel!
Ha ha florienepien, ja daar heeft het zeker wat van weg. Lekker met warme vanille saus, dan is het nog meer strudel ha ha.
Dit toetje vond ik wel veel werk hoor;

Stoofpeertje in rode wijn met zelfgemaakte cranberrycompote en amandelen.

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Oh ja stoofpeertjes ook altijd lekker, ook met een bol kaneelijs!

Overigens kan die Crumble ook met andere soorten fruit, appel en rozijnen of bosvruchten o.i.d.
Siberische omelet.
Of merengues:

Zit hier iets voor je bij, TO?

Kerstdesserts met fruit.
Wat is dat rechtsonder Star??
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Star schreef op 30 november 2013 @ 18:44:

[afbeelding]Die is ook mooi Star. Vooral die wortel in die appel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven