Wie herkent dit? Verdikking in borst
woensdag 4 december 2013 om 09:52
Ik heb al een afspraak bij de huisarts gemaakt, maar deze is pas over een paar dagen, haar agenda was namelijk al helemaal volgepland. Vandaar mijn vraag: wie herkent dit en wat was het bij jou?
Een poosje geleden viel mijn oog op mijn borsten. De rechterborst was altijd al groter dan de linker, maar dit viel gelijk op. Er zit een soort verdikking in. Echt een klompje vlees lijkt het wel. Geen klein knobbeltje of onregelmatigheid dus. Het zit vast, kan het niet bewegen en het is met het blote oog goed zichtbaar. Verder geen tekenen van een ontsteking: het doet geen pijn en het is niet rood of 'opgezwollen' (nouja, wel dik dus, maar niet dik zoals wanneer je een ontsteking hebt). Het is anders dan de kleine veranderingen in mijn borsten die ik heb gedurende mijn menstruatiecyclus.
Nu ik eindelijk een afspraak bij de huisarts hebt, duren de dagen zo lang. Ik moet toegeven dat ik me best wel ongerust maak hierover, is dat nodig? Of kan dit gewoon 'niets' zijn? Ik vind het heel eng.
Een poosje geleden viel mijn oog op mijn borsten. De rechterborst was altijd al groter dan de linker, maar dit viel gelijk op. Er zit een soort verdikking in. Echt een klompje vlees lijkt het wel. Geen klein knobbeltje of onregelmatigheid dus. Het zit vast, kan het niet bewegen en het is met het blote oog goed zichtbaar. Verder geen tekenen van een ontsteking: het doet geen pijn en het is niet rood of 'opgezwollen' (nouja, wel dik dus, maar niet dik zoals wanneer je een ontsteking hebt). Het is anders dan de kleine veranderingen in mijn borsten die ik heb gedurende mijn menstruatiecyclus.
Nu ik eindelijk een afspraak bij de huisarts hebt, duren de dagen zo lang. Ik moet toegeven dat ik me best wel ongerust maak hierover, is dat nodig? Of kan dit gewoon 'niets' zijn? Ik vind het heel eng.

woensdag 4 december 2013 om 10:10
Heb ook wel eens iets in mijn borst gevonden, maar dat was wel te bewegen. Het was uiteindelijk een opgezette melkklier of zoiets. Vond het wachten ook erg vervelend en eng maar is toch het enige dat je kan doen... Het kan niets zijn, het kan iets zijn, maar je gaat dat niet veranderen door er de hele dag over na te denken. Verzet je gedachten en ga iets anders doen!
woensdag 4 december 2013 om 10:24
Eerlijk gezegd heb ik dit topic geopend om je naar de huisarts te sturen, maar zo verstandig was jezelf al. Inderdaad even bellen om te vragen of je echt niet eerder kan, omdat je je zenuwachtig maakt.
Verder kunnen wij hier natuurlijk niet beoordelen wat het kan zijn. Kans is groot dat ook de huisarts het van de buitenkant ook niet kan beoordelen en dat je doorgestuurd gaat worden.
Cijfers weet ik niet maar volgens mij is de kans groot dat het iets onschuldigs is en als het niet onschuldig is dat je er op tijd bij bent.
Maar eerlijk gezegd zou ik ook zenuwachtig zijn. Probeer het van je af te zetten, op dit moment kun je niks meer doen dan wat je gedaan hebt.
Verder kunnen wij hier natuurlijk niet beoordelen wat het kan zijn. Kans is groot dat ook de huisarts het van de buitenkant ook niet kan beoordelen en dat je doorgestuurd gaat worden.
Cijfers weet ik niet maar volgens mij is de kans groot dat het iets onschuldigs is en als het niet onschuldig is dat je er op tijd bij bent.
Maar eerlijk gezegd zou ik ook zenuwachtig zijn. Probeer het van je af te zetten, op dit moment kun je niks meer doen dan wat je gedaan hebt.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?

woensdag 4 december 2013 om 10:47
Ik heb het ook maar dan is het wat aarbeienthee ook zegt een opgezette klier. En ook heel dik, maar wel beweegbaar en heel pijnlijk.
Dus dat lijkt me heel anders.
Ik vind het eigenlijk wel erg dat je zolang moet wachten voordat je terecht kunt. Dat vind ik niet normaal. Je belt toch niet voor niks.
Ik zou nog een keer bellen en zeggen dat je je zorgen maakt en graag eerder een afspraak wil, desnoods met een andere huisarts.
Dus dat lijkt me heel anders.
Ik vind het eigenlijk wel erg dat je zolang moet wachten voordat je terecht kunt. Dat vind ik niet normaal. Je belt toch niet voor niks.
Ik zou nog een keer bellen en zeggen dat je je zorgen maakt en graag eerder een afspraak wil, desnoods met een andere huisarts.
woensdag 4 december 2013 om 11:10
Nou,ik zou toch proberen eerder terecht te kunnen hoor.
Ik had ooit een zeer pijnlijke bult zo groot als een pingpongbal in mijn borst,mocht meteen ,via doorverwijzing huisarts,door om een mammografie en echo te maken, en toen hoorde ik dat alles waar ik me druk over gemaakt had bijna nooit pijn doet.
Dus...wil je niet banger maken als je al bent,maar het klinkt niet goed.
Vind het te belachelijk voor woorden dat je zolang moet wachten voor je bij je huisarts terecht kan!
Ik had ooit een zeer pijnlijke bult zo groot als een pingpongbal in mijn borst,mocht meteen ,via doorverwijzing huisarts,door om een mammografie en echo te maken, en toen hoorde ik dat alles waar ik me druk over gemaakt had bijna nooit pijn doet.
Dus...wil je niet banger maken als je al bent,maar het klinkt niet goed.
Vind het te belachelijk voor woorden dat je zolang moet wachten voor je bij je huisarts terecht kan!
woensdag 4 december 2013 om 11:19
Op grond van je beschrijving zou ik niks durven gokken. Een bobbel kan in goedaardige gevallen een vetbobbel, fibroom of een cyste zijn. Kwaadaardige dingen zijn vaak onregelmatig, hoewel dat niet altijd het geval is.
Je ontkomt er dus niet aan het door een arts te laten controleren. Die paar extra dagen maakt voor je gezondheid niet zoveel uit, maar voor je gemoedsrust wel. Ik zou dus nogmaals bellen met je je huisartsenpraktijk en uitleggen dat je je heel erg zorgen maakt.
Je ontkomt er dus niet aan het door een arts te laten controleren. Die paar extra dagen maakt voor je gezondheid niet zoveel uit, maar voor je gemoedsrust wel. Ik zou dus nogmaals bellen met je je huisartsenpraktijk en uitleggen dat je je heel erg zorgen maakt.
Occam's razor
woensdag 4 december 2013 om 11:31
Lady, wat was het bij jou dan? Nee, dit 'ding' doet geen pijn. Die paar extra dagen zullen ook wel niet zoveel uitmaken voor de gezondheid, maar toch is het heel vervelend. Ik heb nog eens de praktijk terug gebeld, maar het kon echt niet eerder. Ik sta op de 'wachtlijst': als er iemand afbelt en niemand anders kan komen, dan belt ze mij. Voor nu dus alsnog wachten tot vrijdag.. Het duurt me echt heel erg lang! En vrijdag is ook zo'n weekenddag, zo rot. Dan ben je vrijdag bij de huisarts. Stel dat ze me wil doorverwijzen, dan kan ik pas ná het weekend terecht in het ziekenhuis waarschijnlijk. En dan zit ik dus weer een paar dagen in onzekerheid.. bah, niet leuk!

woensdag 4 december 2013 om 11:56
Dat je niet altijd dezelfde dag terecht kan, oké, maar pas twee dagen later vindt ik toch wel wat (ongeachte de klacht die iemand heeft)
Daarbij in dit geval, zit je na doorverwijzing voor een mammografie /echo ook nog met het weekend.
TO, als je doorverwezen wordt, afhankelijk van hoe snel je in het ziekenhuis terecht kan, je kan altijd vragen of je eerder in een ander ziekenhuis terecht kan.
Daarbij in dit geval, zit je na doorverwijzing voor een mammografie /echo ook nog met het weekend.
TO, als je doorverwezen wordt, afhankelijk van hoe snel je in het ziekenhuis terecht kan, je kan altijd vragen of je eerder in een ander ziekenhuis terecht kan.
woensdag 4 december 2013 om 12:03
Ik weet niet wat voor verwijzing ik aan moet denken. Een verwijzing voor een gewone echo of röntgen duurt hier vaak minimaal een week (meerdere ziekenhuizen in directe omgeving) .Ik lees veel over mamapoli's op internet, ik weet niet of ik dan naar zoiets verwezen zou worden en hoe snel zij werken natuuriljk..
woensdag 4 december 2013 om 12:05
Heb hetzelfde gehad, ik kon echter gelijk terecht bij de huisarts en de volgende dag was ik al in het ziekenhuis voor een echo en een mammografie. We waren zo opgelucht dat het niets was.ik weer niet meer precies wat het was, maar het had met verdikt klierweefsel te maken of zoiets. Heel onschuldig. Jammer dat je moet wachten, maar kun je idd niet bellen of je eerder terecht kunt? Ook al zou het onschuldig zijn, die onzekerheid is toch ook niets? Heel veel sterkte.
woensdag 4 december 2013 om 12:10

woensdag 4 december 2013 om 12:23
Ik vind het ook echt heel vervelend dat ik zo laat pas bij de huisarts terecht kan. Ik heb dus al teruggebeld en sta op een zgn. wachtlijst voor een afspraak eerder. Ik vind het ook zo wat om naar een andere praktijk te gaan nu - daar moet je je dan toch inschrijven en het is niet zeker dat ik daar dan wel gelijk terecht kan. Dus ik zing het maar even uit...
Maar ik vind het wel zwaar. Ik probeer er wel niet al te veel mee bezig te zijn, maar sommigen zullen misschien wel herkennen dat dat gewoon makkelijker gezegd dan gedaan is. Normaal ren ik niet snel naar de huisarts, maar deze keer maak ik me dus echt gewoon druk. Ik vind het eng en vervelend dat ik zo ' lang' moet wachten!
@truckster; jemig, wat vervelend (en pijnlijk) al die ontstekingen.Door de antibiotica ging je weerstand achteruit of werden ook geode bacteriën gedood? Of werd je juist steeds met verkeerde AB behandeld? Heftig, daar zo lang mee sukkelen
@salander; fijn dat het niets was bij jou!! Wat waren jouw 'symptomen' als ik vragen mag?
Maar ik vind het wel zwaar. Ik probeer er wel niet al te veel mee bezig te zijn, maar sommigen zullen misschien wel herkennen dat dat gewoon makkelijker gezegd dan gedaan is. Normaal ren ik niet snel naar de huisarts, maar deze keer maak ik me dus echt gewoon druk. Ik vind het eng en vervelend dat ik zo ' lang' moet wachten!
@truckster; jemig, wat vervelend (en pijnlijk) al die ontstekingen.Door de antibiotica ging je weerstand achteruit of werden ook geode bacteriën gedood? Of werd je juist steeds met verkeerde AB behandeld? Heftig, daar zo lang mee sukkelen
@salander; fijn dat het niets was bij jou!! Wat waren jouw 'symptomen' als ik vragen mag?
woensdag 4 december 2013 om 12:24
quote:limelight schreef op 04 december 2013 @ 12:13:
Ik bedoel als je een doorverwijzing krijgt voor een mammografie /echo.
Hoewel in "mijn" stad een groot ziekenhuis zit, kon ik in een ander ziekenhuis eerder terecht en elke dag eerder is er één dacht ik zo.In het streekziekenhuis een paar km verderop 2 dagen wachttijd, in het academisch ziekenhuis 2 weken. Wat een verschil! Ik ben echt wel bereid om te reizen als ik daarmee minder lang in onzekerheid zit.
Ik bedoel als je een doorverwijzing krijgt voor een mammografie /echo.
Hoewel in "mijn" stad een groot ziekenhuis zit, kon ik in een ander ziekenhuis eerder terecht en elke dag eerder is er één dacht ik zo.In het streekziekenhuis een paar km verderop 2 dagen wachttijd, in het academisch ziekenhuis 2 weken. Wat een verschil! Ik ben echt wel bereid om te reizen als ik daarmee minder lang in onzekerheid zit.
woensdag 4 december 2013 om 12:28
Ja denk dat bij mij alles plat lag door de AB kuur ofzo.
Werd simpel van mezelf dat jaar.
Baalde zo dat mijn lijf me zo in de steek liet.
Kan je niet vragen aan je huisarts voor een telefonisch consult?
Mijne belt wel ooit op,als je je echt heel erge zorgen maakt,kan je zonder je huisarts te bezoeken meteen doorverwezen worden.
Werd simpel van mezelf dat jaar.
Baalde zo dat mijn lijf me zo in de steek liet.
Kan je niet vragen aan je huisarts voor een telefonisch consult?
Mijne belt wel ooit op,als je je echt heel erge zorgen maakt,kan je zonder je huisarts te bezoeken meteen doorverwezen worden.
woensdag 4 december 2013 om 12:31

woensdag 4 december 2013 om 12:41
Ik vind dat je huisarts je veels te lang laat wachten. Ik zou op zoek gaan naar een ander. Daar heb je nu dan even niks aan maar met een volgend probleem ben je dan tenminste sneller aan de beurt.
Ik wilde je ook niet ongeruste maken maar wat tegen lady is gezegd is ook tegen mij gezegd: Meestal als het pijn doet is het niks kwaadaardigst. Juist de kwaadaardigste dingen doen in de borsten vaak geen pijn.
Daarom snap ik ook niet dat ze je zo lang laten wachten. En dan ook nog tot vrijdag, moet je weer weekend wachten voor je überhaupt een echo of iets kunt krijgen.
Hier kan ik bijna altijd dezelfde dag nog terecht en anders altijd dag later. Echo net zo.
Gewoon nog een keer bellen, dat je je echt heel erg zorgen maakt en niet wilt wachten. Kom nou zeg. Dan maar telefonisch door verwijzen of hem je laten verwijzen naar een collega die wel een plekje heeft vandaag.
Ik wilde je ook niet ongeruste maken maar wat tegen lady is gezegd is ook tegen mij gezegd: Meestal als het pijn doet is het niks kwaadaardigst. Juist de kwaadaardigste dingen doen in de borsten vaak geen pijn.
Daarom snap ik ook niet dat ze je zo lang laten wachten. En dan ook nog tot vrijdag, moet je weer weekend wachten voor je überhaupt een echo of iets kunt krijgen.
Hier kan ik bijna altijd dezelfde dag nog terecht en anders altijd dag later. Echo net zo.
Gewoon nog een keer bellen, dat je je echt heel erg zorgen maakt en niet wilt wachten. Kom nou zeg. Dan maar telefonisch door verwijzen of hem je laten verwijzen naar een collega die wel een plekje heeft vandaag.
woensdag 4 december 2013 om 13:46
Een fibroom of een vetbultje, doen die pijn?
Ik heb nog een keer gebeld hoor, aangegeven dat ik me zo druk maakte . Assistente heeft wel doorgevraagd wat ik nu precies voel enz, maar zij dacht dat het wel kon wachten tot vrjidag.... Nou zal ik daar maar op moeten vertrouwen, maar ze was in het verleden niet altijd de snuggerste dus ook dat gaat me deze dagen niet makkelijk af
Ik heb nog een keer gebeld hoor, aangegeven dat ik me zo druk maakte . Assistente heeft wel doorgevraagd wat ik nu precies voel enz, maar zij dacht dat het wel kon wachten tot vrjidag.... Nou zal ik daar maar op moeten vertrouwen, maar ze was in het verleden niet altijd de snuggerste dus ook dat gaat me deze dagen niet makkelijk af