Sinterklaas en dure cadeaus

04-12-2013 15:21 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort vier ik met mijn vriend en schoonouders en schoonzus Sinterklaas, met cadeautjes. Er is een maximum bedrag opgesteld van zo'n 80 euro pp... Ik vond het al erg moeilijk om een lijstje op te stellen omdat het zo hebberig lijkt. Bovendien weet ik van vorig jaar dat de "kinderen" best luxe en dure cadeau's krijgen en de volwassenen 1 duurder cadeau krijgen, gezamenlijk van de kinderen. De verhoudingen lijken me nogal scheef en ik voel me zo schuldig! Ik weet al dat ik iets krijg dat heel duur is, zo'n 50 euro, en ik kan het niet opbrengen om zoiets terug te geven. Vriend wil nu gezamenlijk een cadeau kopen, maar dat is nog maar voor 1 persoon. :(

Iemand die tips heeft of van bepaalde koopjes weet, zodat ik ook iets kan geven dat luxe is?
Waarom ben je dan akkoord gegaan met de 80e per persoon als je het niet terug kan geven?
Wat niet kan, kan niet. Eerlijk zijn. Klaar. Het behoort niet te gaan om duur maar om de intentie
Ik snap het niet zo goed..

Een maximum bedrag van 80 om per persoon te besteden? En voor hoeveel mensen moet je daarvoor een cadeautje kopen?

En hoezo liggen de verhoudingen scheef?

Mijn ervaring is dat het maximum vaak ook een soort van streefbedrag is. Dus dat je dan zeg maar ergens tussen de 70 en 82 uitgeeft.

Begrijp ik goed uit je verhaal dat jij helemaal niet zoveel geld te besteden hebt hiervoor?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Het is hun traditie nieuwsbrief, ik kan niet zomaar zeggen "doe maar even wat minder dit jaar". Het is ook best beschamend om zoiets te zetten.

Per persoon mag je maximaal 80 euro besteden broedkippetje. Het voelt nogal rot wanneer mensen zoveel geld aan je besteden en jij het niet terug kan geven.
De verhoudingen liggen scheef omdat er een soort ongeschreven regel is dat de volwassenen veel geld besteden aan ons (vriend, schoonzus en ik) en wij weinig terug hoeven te geven en het zelfs gezamenlijk mogen geven. Dat voelt, voor mij, verkeerd.
Wat is binnenkort? Hoeveel tijd heb je nog?
quote:damina schreef op woensdag 04 december 2013 15:30 Het is hun traditie nieuwsbrief, ik kan niet zomaar zeggen "doe maar even wat minder dit jaar". Het is ook best beschamend om zoiets te zetten.

Per persoon mag je maximaal 80 euro besteden broedkippetje. Het voelt nogal rot wanneer mensen zoveel geld aan je besteden en jij het niet terug kan geven.

Nee ik begrijp dat dat moeilijk is om te zeggen!! Maar nu zit je denk ik wel in een lastige situatie omdat jij wel een duur cadeau krijgt waarschijnlijk. Doen jullie lootjes of is het random cadeautjes kopen?

Heeft je vriend wel genoeg budget? Anders zou je aan hem kunnen vragen je te 'helpen'
Tja, dat is echt heel vervelend, maar dat werkt dus eigenlijk meestal niet zo.

Als het maximum 80 is, wordt ook meestal verwacht dat je zo ongeveer dat bedrag uitgeeft.

En je hoeft je dan dus ook niet beschaamd of hebberig te voelen om cadeaus in die prijscategorie te vragen, want dat is de bedoeling.

Het is natuurlijk helemaal niet erg dat jij dat geld niet te besteden had, maar dat hadden jullie dan beter vooraf kunnen aangeven. Je vriend had daar best het voortouw in kunnen nemen.

Kan jouw vriend jou gewoon niet wat geld geven hiervoor? Het is immers zijn familie.

(En ik snap nog steeds niet hoe de verhoudingen scheef zijn... Je moet dus voor die 80 euro cadeaus voor meerdere mensen geven, neem ik aan?)
Maar mag je voor 80 euro per persoon weggeven (dus in jouw geval 4x 80 voor schoonmoeder/schoonvader/schoonzus/vriend) of voor 80 euro in totaal? Dat is toch ook raar? Dan kun je bijvoorbeeld de 1 iets geven van 60 euro en de rest iets kleins?

Maar..als je geen E 80 kunt besteden had je vantevoren moeten zeggen dat je niet meedoet.
Wat betreft de dure cadeaus van ouders naar kinderen: dat is toch vaak zo? Dat je bijv. lootjes trekt en dat de (groot)ouders daarnaast nog iets kopen voor de (klein)kinderen? Ouders vinden het nou eenmaal leuk om hun kinderen te verwennen (meestal dan).
quote:damina schreef op 04 december 2013 @ 15:32:

De verhoudingen liggen scheef omdat er een soort ongeschreven regel is dat de volwassenen veel geld besteden aan ons (vriend, schoonzus en ik) en wij weinig terug hoeven te geven en het zelfs gezamenlijk mogen geven. Dat voelt, voor mij, verkeerd.

O, bedoel je het zo.

Ach, dat is toch hun traditie? Voel je daar niet beschaamd over en geniet ervan. De volwassenen hebben nou eenmaal meer geld en verwennen de kinderen graag. Dat is toch prima?

Jij vindt het vast ook normaal om duurdere cadeaus van jouw ouders te krijgen dat dat je hen geeft. Of niet?

Ik begrijp trouwens nu pas dat jij jezelf niet onder de 'volwassenen' schaart.

Ach, meis, dat snap ik wel.

En toch gaat dat in veel families zo. Mijn schoonouders geven graag met warme hand, dus rond de feestdagen een groter cadeau en tussendoor trakteren ze ook regelmatig op uitjes, cadeaus of weekendjes weg. Dat kunnen wij niet terugdoen en dat hoeft ook niet.

Kun je het voor je gevoel compenseren door bijvoorbeeld zelf iets te maken, een mooi gedicht schrijven oid?
Hoe oud zijn jullie (ongeveer), TO?
80 euro pp dus in totaal zo'n 320 euro? Mensenlief wat een bedrag! Ik vind alleen dat je wat eerder aan de bel had moeten trekken dat dat te veel is.

Namelijk helemaal niet gek om te zeggen want dat is ook veel! Wij spreken meestal meer in de buurt van de 20 euro pp af.
Zeg maar Spijker.
4 keer 80 euro. Ik denk dat de enige mogelijkheid is dat vriend het even voor schiet. Schaam me dood. Ik kan nu niet meer met een chocoladeletter aankomen bijvoorbeeld. Ik had het ook eerder moeten zeggen, super stom van me, maar hoe zeg je zoiets?

Met volwassenen bedoel je de ouders van je vriend? Jij, vriend en schoonzus zijn nog niet volwassen?

Ik denk dat je je beter had kunnen terugtrekken toen duidelijk werd dat er zoveel geld omgaat. Omdat je dat niet kunt betalen.

Aan de andere kant, mijn ex-schooouders gaven ook altijd behoorlijk wat uit aan cadeaus voor hun eigen kinderen, en ietsje minder maar ook een aardig bedrag aan cadeau's voor de schoonkinderen, en ze wilden dat niet terug krijgen. Ik heb dat altijd gewoon geaccepteerd, zij vonden het nou eenmaal leuk om te schenken, klaar.
quote:damina schreef op 04 december 2013 @ 15:38:

4 keer 80 euro. Ik denk dat de enige mogelijkheid is dat vriend het even voor schiet. Schaam me dood. Ik kan nu niet meer met een chocoladeletter aankomen bijvoorbeeld. Ik had het ook eerder moeten zeggen, super stom van me, maar hoe zeg je zoiets?

4x80 is wel erg veel.

Heb je ook niet tegen je vriend gezegd dat je dat niet kan opbrengen.
Huh, maar je zegt net dat er niet verwacht wordt dat jullie dat bedrag ook echt uitgeven.

Doe dat dan ook niet.
Jemig wat een begragen zeg! En geld lenen voor zulke dure cadeaus vind ik echt waanzin. Ben je neit een beetje creatief, dan kan je zelf iets maken.
320 euro, wat een bedrag zeg! Aan de manier van schrijven denk ik dat je nog jong bent en misschien nog studeert?

Toen je vriend zei "we vieren sinterklaas onderling en je moet voor iedereen iets kopen van 80 euro", heb je toen niet gezegd dat je dat niet kan betalen en dat het wel erg veel geld is?
En als het niet van je verwacht wordt, ga je dan helemaal neit in de schulden steken zeg!
Jawel, we zijn ook volwassen. Allemaal begin 20 maar het is makkelijker om volwassenen en de kinderen aan te duiden. Sorry voor de verwarring. Mijn vriend vindt overigens dat wij helemaal niet aan dat bedrag hoeven te voldoen, maar het voelt zo oneerlijk. Ik krijg iets duurs en vervolgens geef ik iets goedkoops terug. En ouders die hun kinderen verwennen, oke, maar ik ben hun kind niet.
Sorry ik had gewoon gezegd tegen mijn vriend dat ik daar niet aan kan doen of wil (al had ik wel.. mooi niet dat ik dat ga lappen)

En als hij dat niet wil aankaarten bij zijn ouders/familie zou ik zeggen : prima vriend het is jouw familie dat betaal jij maar alles.

Of je stelt voor om lootjes te trekken en daar een goed kado voor een bepaald bedrag voor kopen, ik zou dan 25 of 50 euro al genoeg vinden btw.

Wat een achterlijk bedragen zeg!
Heb je verlanglijstjes gehad van de anderen? En wat voor 'n dingen staan daar dan op? Inderdaad alleen maar dingen van rond de 80 euro? Of ook goedkopere opties als een boek oid?
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven