Sinterklaas en dure cadeaus

04-12-2013 15:21 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort vier ik met mijn vriend en schoonouders en schoonzus Sinterklaas, met cadeautjes. Er is een maximum bedrag opgesteld van zo'n 80 euro pp... Ik vond het al erg moeilijk om een lijstje op te stellen omdat het zo hebberig lijkt. Bovendien weet ik van vorig jaar dat de "kinderen" best luxe en dure cadeau's krijgen en de volwassenen 1 duurder cadeau krijgen, gezamenlijk van de kinderen. De verhoudingen lijken me nogal scheef en ik voel me zo schuldig! Ik weet al dat ik iets krijg dat heel duur is, zo'n 50 euro, en ik kan het niet opbrengen om zoiets terug te geven. Vriend wil nu gezamenlijk een cadeau kopen, maar dat is nog maar voor 1 persoon. :(

Iemand die tips heeft of van bepaalde koopjes weet, zodat ik ook iets kan geven dat luxe is?
Jeetje wat een bedragen. Zo blij dat ik niets aan Sinterklaas en Kerst doen. Het is toch nooit goed.

Ik denk dat je jong bent, ik begrijp niet dat je schoonouders zoiets opleggen. Ga gezellig uiteten ofzo en laat die cadeaus toch. Al dat verplichte gedoe.

Maak het bespreekbaar met je vriend. Geld wat je niet hebt kun je niet uitgeven. Ik kan mij niet voorstellen dat jouw schoonouders willen dat jullie de rest van de maand op een houtje kluiven. Hebben zij ook nog een verplichting voor kerst opgelegd?
quote:damina schreef op 04 december 2013 @ 15:43:

Jawel, we zijn ook volwassen. Allemaal begin 20 maar het is makkelijker om volwassenen en de kinderen aan te duiden. Sorry voor de verwarring. Mijn vriend vindt overigens dat wij helemaal niet aan dat bedrag hoeven te voldoen, maar het voelt zo oneerlijk. Ik krijg iets duurs en vervolgens geef ik iets goedkoops terug. En ouders die hun kinderen verwennen, oke, maar ik ben hun kind niet.

Oké, dus ik begrijp nu: er zijn 2 ouders, 2 echte kinderen en 1 schoonkind (jij).

Zij vierden het voorheen altijd met zijn vieren.

Ouders gaven hun kinderen een cadeau van rond de 80 en kinderen gaven elkaar en hun ouders een goedkoper cadeau.

En nou voel jij je bezwaard om iets van 80 te ontvangen en iets goedkopers terug te geven.

Correct?

Je stelt je te bescheiden op, echt.

Ik kan me niet voorstellen dat de schoonouders dan van jouw verwachten cadeaus van 80 terug te krijgen. Ik denk zelfs dat zij zich erg bezwaard zouden voelen als jij 320 euro zou uitgeven aan hun familiefeest.

En dan zou jij dus ook duurdere cadeaus kopen dan je vriend zelf?

Echt niet nodig.

Overleg gewoon met je vriend over wat je aan je schoonfamilie zal geven en vertrouw op zijn oordeel.

De schoonfamilie vindt het hoogstwaarschijnlijk alleen maar hartstikke leuk dat hun lieve schoondochter meeviert en hebben daar weinig financiële gedachten bij.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Het is niet oneerlijk, lieve ouders en schoonouders geven nou eenmaal graag extra gul, ze verwachten echt niet hetzelfde terug te krijgen.

Zet je erover.
Er staan boeken op, kan dat dan ook gewoon alleen? Schoonzus is de enige die alleen om bedels vraagt, een trollbead of zoiets.
Ow het word niet verwacht van je? Nou wees blij, lieve schoonouders die je dus hebben geaccepteerd en niet eisen dat jij zulke bedragen aan kado's kan besteden.

Geniet ervan!
quote:Broedkippetje schreef op woensdag 04 december 2013 15:48 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="damina in "Sinterklaas en dure cadeaus"" class="messagelink">damina schreef op 04 december 2013 @ 15:43</a>:</b>

Jawel, we zijn ook volwassen. Allemaal begin 20 maar het is makkelijker om volwassenen en de kinderen aan te duiden. Sorry voor de verwarring. Mijn vriend vindt overigens dat wij helemaal niet aan dat bedrag hoeven te voldoen, maar het voelt zo oneerlijk. Ik krijg iets duurs en vervolgens geef ik iets goedkoops terug. En ouders die hun kinderen verwennen, oke, maar ik ben hun kind niet.</div></blockquote>

Oké, dus ik begrijp nu: er zijn 2 ouders, 2 echte kinderen en 1 schoonkind (jij).

Zij vierden het voorheen altijd met zijn vieren.

Ouders gaven hun kinderen een cadeau van rond de 80 en kinderen gaven elkaar en hun ouders een goedkoper cadeau.

En nou voel jij je bezwaard om iets van 80 te ontvangen en iets goedkopers terug te geven.

Correct?

Je stelt je te bescheiden op, echt.

Ik kan me niet voorstellen dat de schoonouders dan van jouw verwachten cadeaus van 80 terug te krijgen. Ik denk zelfs dat zij zich erg bezwaard zouden voelen als jij 320 euro zou uitgeven aan hun familiefeest.

En dan zou jij dus ook duurdere cadeaus kopen dan je vriend zelf?

Echt niet nodig.

Overleg gewoon met je vriend over wat je aan je schoonfamilie zal geven en vertrouw op zijn oordeel.

De schoonfamilie vindt het hoogstwaarschijnlijk alleen maar hartstikke leuk dat hun lieve schoondochter meeviert en hebben daar weinig financiële gedachten bij. Precies dat is het. Je verwoordt het beter. Je denkt dat ze het niet terugverwachten?
Uit dit hele verhaal begrijp ik nog steeds niet voor wie jij een cadeau moet kopen en voor hoeveel.

De verhoudingen liggen scheef omdat er een soort ongeschreven regel is dat de volwassenen veel geld besteden aan ons (vriend, schoonzus en ik) en wij weinig terug hoeven te geven en het zelfs gezamenlijk mogen geven. Dat voelt, voor mij, verkeerd.

Als je dit zegt, dan liggen de verhoudingen toch niet scheef? Jullie hebben minder te besteden, dus geven ook een kleiner (gezamelijk) cadeau.

En tips voor goedkopere cadeaus... weet niet wat er allemaal op de verlanglijstjes staat. Maar bekijk de betreffende folders op folderz.nl Sommige winkels hebben al de Sale periode gestart. Een mandje vullen van de action lijkt ook altijd meer dan het is. En soms zijn er aantrekkelijke aanbiedingen op bijv https://www.ing.nl/partic ... ders/rentepuntenshop.aspx indien je ING rentepunten hebt.
Maar denk eens na dan. Hoe gênant is het voor je schoonzus als jij wel met gigantische cadeaus aan komt zetten en zij voor haar vader een puzzelboek koopt?
eerlijk zeggen, als je niet voor een ongemakkelijke situatie wilt komen te staan. tachtig euro is echt bizar veel geld hoor! wij doen met familie voor 20 euro kadootjes en zelfs dat vind ik al best veel (maar ik ben daarin wel de enige).
Volgens mij is het gewoon zo dat schoonouders graag een duurder cadeau willen geven en daarom een verlanglijstje vragen waar dingen tot 80 euro op mogen staan.

Ik neem aan dat je voor je schoonzus zo veel geld uit kunt geven als je kunt missen, dat zou toch ook gewoon 10 euro kunnen zijn? En dan voor je schoonouders koop je samen met je vriend iets, en blijft de schade al met al best beperkt.

Mijn schoonouders gaven met verjaardagen altijd iets rond de 100 euro. Dat vond ik in het begin heel lastig, want een exorbitant hoog bedrag, maar ja, als ze het dan toch perse uit willen geven, heb ik liever iets wat ik echt graag wil dan een stom ding.

En nee, ze krijgen van mij echt niet iets van 100 euro voor hun verjaardag!
Eigenlijk vind ik dit stiekem best wel schattig. TO, ik vier het ook met mijn schoonouders en die hebben gewoon meer te besteden dan mijn vriend en ik. We zijn immers studenten ;) . Dat ze al jarenlang niet hetzelfde bedrag terugverwachten geeft toch mooi aan dat jij dat ook niet hoeft te doen? Voel je dan ook vooral niet bezwaard om minder uit te geven.

Fijne Sinterklaas toegewenst!
Some flies are too awesome for the wall
quote:damina schreef op 04 december 2013 @ 15:53:

[...]

Precies dat is het. Je verwoordt het beter. Je denkt dat ze het niet terugverwachten?

Dat denk ik echt.

Wat ik adviseer: laat je vriend hierin gewoon even het voortouw nemen.

Vertel dat je je wat ongemakkelijk voelt omdat je het voor het eerst met hen viert, niet goed weet wat je moet kopen en ook niet erg veel te besteden hebt.

Ga dan samen met je vriend een dagdeel/avond shoppen en koop samen de cadeaus. Laat je vriend je dan adviseren.

Heel normaal, zo deed ik het ook vaak met vriendjes als we voor het eerst bij elkaar Sint of kerst gingen vieren.

Het is -in mijn ogen- zijn taak om je hierin wegwijs te maken en om te zorgen dat je ontspannen aan het feest kunt beginnen.

Deel je zorg met hem!
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:damina schreef op 04 december 2013 @ 15:50:

Er staan boeken op, kan dat dan ook gewoon alleen? Schoonzus is de enige die alleen om bedels vraagt, een trollbead of zoiets.Ja natuurlijk! Wat zegt je vriend er over, zegt die dat een boek een goed cadeau is? Luister dan naar hem, hij weet toch hoe het in zijn familie gevierd wordt!
Zeg maar Spijker.
Koop je met je vriend 1 of 2 trollbeads, boek voor je schoonouders...opgelost. Zie het probleem niet echt. Als ze zelf dingen als een boek op het lijstje zetten, dan houden ze er toch al rekening mee dat jullie minder te besteden hebben.
Ik kreeg mijn eerste Sinterklaas met schoonouders een hele dure sieradenset (massieve ketting en armband), terwijl ik alleen een klein dingetje voor hen had.

Zo gaat dat, ik was student en had geen 600 gulden liggen om het bedrag te evenaren.
Ik vind dat je je een beetje aanstelt. Zij vieren het zo dus klaar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Inderdaad, ga in geen geval geld lenen! Bij Sinterklaas gaat het toch om het gebaar en de gezelligheid? Straks krijg je ook nog kerst en verjaardagen .... Bedenk voor jezelf wat je wel zou kunnen uitgeven, bijvoorbeeld 20-25 euro per persoon, meer of minder kan ook, hangt ervan af wat jij je je kan veroorloven. Van veel dingen kan je niet eens zien dat het 80 euro heeft gekost, een mooie vaas, mooie fotolijst, design servies. Terwijl iets vergelijkbaars bij de Hema of op de koopjesafdeling van de Bijenkorf niet meer dan 20 euro kost. En als ze het wel zouden merken, des te beter. Dan weten ze tenminste dat 80 euro pp voor jou te veel is. Ze zullen het in ieder geval waarderen dat je je best hebt gedaan om toch iets moois uit te kiezen. Succes!
En bij mijn schoonfamilie is dit ook zo aan de hand, zij kopen voor iedereen voor een flink bedrag en mijn man koopt voor allemaal een kado van 15-20 max per persoon, een boek of cd of dvd ect .. of iets anders wat ze echt graag willen hebben.

En ik betaal aan mijn kant de kadootjes, voornamelijk voor alle kinderen, samen geven we dan ongeveer hetzelfde bedrag uit.

Maar schoonouders hebben het geld en wij niet en dat heb ik ook gewoon gezegd 10 jaar geleden.

En nu met 2 jongens erbij heb ik het zeker niet.

Vinden ze niks erg, gaat ook om de moeite die je er in steekt.
Bij ons is dat ook zo. Wij krijgen van onze ouders cadeaus rond de 50/60 euro, en wij als "kinderen" doen per stel 20 euro voor ouders.
Het is juist ongemakkelijk als jij ineens met hele dure cadeaus komt aanzetten, terwijl dat helemaal niet gebruikelijk is in die familie. Ik denk dat die ouders zich dan echt onwijs bezwaard zullen voelen, nog erger dan dat jij je nu bezwaard voelt!

Het eerste jaar dat ik Sinterklaas vierde bij mijn vriend was ik 16, en verdiende ik met mijn bijbaantje 120 euro in de maand. Nu was het gebruikelijk om voor iedereen een cadeautje te kopen, en voor degene wiens lootje je had getrokken een groot cadeau. Dat zou dan op een totaalbedrag van 70 euro komen. Mijn schoonouders waren toen zo lief om mij die 70 euro gewoon te geven, omdat het hun ging om het zelf uitkiezen van de cadeaus, het met zorg schrijven van gedichten en zeker niet om hoeveel geld je eraan uitgaf. Dat vond ik toen ook best ongemakkelijk, maar dat is soms hoe (schoon)ouders zijn: voor hun was 70 euro toen een veel kleiner bedrag dan voor mij, en ze voelden zich bezwaard om mij dat bedrag te laten uitgeven. Alle jaren daarna heb ik wel zelf mijn cadeautjes betaald hoor, maar toen had ik ook al wat fatsoenlijkere bijbaantjes
80 E vind ik echt achterlijk.

Het is toch gewoon voor de gezelligheid en voor de lol?

Echt onzin.

Waarom ben je daar mee akkoord gegaan? Ik zou het bedrag uitgeven wat jij eraan kunt missen. Als iemand wel zoiets duurs wil kopen, prima, moet hij/zij weten...
Waarom moet toch altijd alles op de weegschaal. En als je dat zo graag wilt doe het dan procentueel. Dus als iemand 300 per maand vrij te besteden heeft hoeft hij minder uit te geven dan iemand die 1000 vrij heeft. En verder, mensen zoals jij maken het erg moeilijk als je eens iets leuks wilt geven omdat je zeker weet dat die persoon er erg blij van is of het goed kan gebruiken. 'Accepteer het gewoon en wees er blij mee. En doe je best om voor een bedrag wat jij wel kunt missen iets origineels of grappigs te vinden.
Oja en het is een MAX bedrag hé, bedoelt als bovengrens. Geen verplicht uit te geven bedrag.
Jeetje daar kan ik een maand van eten met 6 personen!!!Dat ga je toch niet doen?Als je minder heb dan geef dat toch niks?Het gaat om het gebaar.En je vriend moet zich even achter zijn oren krabben hoe lief zijn ouders ook zijn.Een letter is ook leuk.
Een electrische deken (heel luxe!) koost bij de Action rond een tientje! Altijd een klapper in het SInterklaasdobbelspel.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven