Nelson Mandela overleden

05-12-2013 22:52 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nelson Mandela op 95-jarige leeftijd overleden

Oud-president van Zuid-Afrika Nelson Mandela is op 95-jarige leeftijd overleden. Dat heeft de Zuid-Afrikaanse president Jacob Zuma zojuist bekendgemaakt in een televisietoespraak.

Mandela, die 8 juni in het ziekenhuis in Pretoria werd opgenomen met een longontsteking, kampte al maanden met terugkerende problemen aan zijn luchtwegen.

De toestand van Mandela werd steeds beschreven als kritiek, maar stabiel. Bij zijn ziekenhuisopname in juni werd er al ernstig rekening mee gehouden dat hij zou sterven. Hij hield het onverwachts echter langer vol. In september werd hij zelfs ontslagen uit het ziekenhuis, omdat hij volgens zijn artsen thuis op hetzelfde niveau intensieve zorg kon krijgen.

SYMBOOL VAN VREEDZAAM VERZET TEGEN APARTHEID

Mandela, de anti-apartheidsstrijder die een wereldwijd symbool van vrede en heldendom werd, raakte tijdens zijn studie geïnteresseerd in anti-koloniale politiek. Hij sloot zich aan bij het Afrikaanse Nationaal Congres (ANC), een politieke groepering die werd opgericht om de belangen van de zwarte bevolking te behartigen. Hij richtte de jeugdafdeling op en toen de regering in 1948 begon met het invoeren van de apartheid, kreeg hij al snel allerlei vooraanstaande functies binnen het ANC.

Zijn activiteiten leidden tot zijn veroordeling in 1964, vanwege sabotage en de poging de regering omver te werpen. Zevenentwintig jaar zat Mandela vast in erbarmelijke omstandigheden. Eerst op Robbeneiland, toen in Kaapstad, ten slotte nabij Paarl. Een krachtige internationale lobby zorgde ervoor dat hij in 1990 werd bevrijd.

Vier jaar later werd hij president van Zuid-Afrika, tot 1999. Mandela was de eerste zwarte president én de eerste president die tijdens representatieve, eerlijke verkiezingen gekozen werd. Na zijn presidentschap verscheen hij nog geregeld in het openbaar, veelal met bekende mensen: wereldleiders, popsterren, koningen en koninginnen. Totdat zijn fragiele toestand dat een paar jaar terug niet meer toestond.
quote:markovic schreef op 05 december 2013 @ 23:23:

[...]

Zijn familie vecht elkaar de tent uit, en het ANC is gewoon een stel corrupte politici danwel complete fanatici. Kwestie van tijd tot in Zuid-Afrika de pleuris uitbreekt.Eens.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Als je je niet verdiept hebt in Mandela en enkel de huidige Anc en zijn familie erbijmkan halen, dan heb je Mandela nooit begrepen. Sneu
Wat verdrietig. Ben er helemaal kapot van.
quote:Enn schreef op 05 december 2013 @ 23:27:

[...]

Eens.Zo was het in zijn tijd niet. Zie het ook in perspectief: hoe was het mogelijk dat zij wel de grootste werden. Regel dat maar eens als undergroundpartij
quote:Enn schreef op 05 december 2013 @ 23:27:

[...]

Nee apartheid.

En dat mijn waarde Markovich is nu uit het wetboek van ZA verdwenen.

Het werd tijd.

En? Gaat het nu beter in Zuid-Afrika? Is het veiliger? Zijn de arme zwarten beter af?

Werkelijk op ieder terrein is Zuid-Afrika nu slechter af dan in de tijd van de apartheid. Enorme criminaliteit, blanke boeren die uitgemoord worden, AIDS-epidemie. Arme zwarten die slechter af zijn dan in de tijd van de Apartheid en nu, als ze protesteren, door zwarten politieagenten worden doodgeschoten.

Wat een vooruitgang. Ja, iedereen mag eens in de vier jaar stemmen. Fopverkiezingen, met een absolute meerderheid van stemmen voor het ANC dat verkiezing na verkiezing corrupter wordt. Ondertussen vlucht iedereen die wat kan het land uit. Zuid-Afrika wordt gewoon een tweede Zimbabwe.
quote:jippie55 schreef op 05 december 2013 @ 23:29:

Als je je niet verdiept hebt in Mandela en enkel de huidige Anc en zijn familie erbijmkan halen, dan heb je Mandela nooit begrepen. Sneu

Kom eens met argumenten i.p.v. sentimenten.

Wees niet zo'n schaap dat achter de kudde aanhobbelt in het vereren van je helden.
quote:gedanst schreef op 05 december 2013 @ 23:31:

Wat verdrietig. Ben er helemaal kapot van.meid toch
quote:mienietjefietje schreef op donderdag 05 december 2013 23:13 P en w .... Het nieuws heeft ons overvallen...pffft hij was 95Idd en ook al een poosje bezig met "sterven", paar weken geleden stonden de kranten bol van zijn bijna-overlijden. Het lijkt me fijn om na zo'n lang leven te mogen gaan, dan is je lichaam ook gewoon uitgeleefd.
quote:gedanst schreef op 05 december 2013 @ 23:31:

Wat verdrietig. Ben er helemaal kapot van.

Ik niet. Het treurige is alleen dat hij het beste was dat het ANC ooit heeft te bieden gehad en waarschijnlijk ooit zal hebben. Zegt wat over de rest van het zooitje. Arm Zuid-Afrika.

Verder, los van het politieke, de man was 95 en al een jaar lang een kasplantje, het is beter zo.
quote:markovic schreef op 05 december 2013 @ 23:33:

[...]

Kom eens met argumenten i.p.v. sentimenten.

Wees niet zo'n schaap dat achter de kudde aanhobbelt in het vereren van je helden.Pardon?? Schaap? Ga jij je eenS inlezen sukkel ipv mij schaap te noemen, mafkees
quote:markovic schreef op 05 december 2013 @ 23:36:

[...]

Ik niet. Het treurige is alleen dat hij het beste was dat het ANC ooit heeft te bieden gehad en waarschijnlijk ooit zal hebben. Zegt wat over de rest van het zooitje. Arm Zuid-Afrika.

Verder, los van het politieke, de man was 95 en al een jaar lang een kasplantje, het is beter zo.mooi gezegd. Arm Zuid-Afrika, inderdaad
quote:markovic schreef op 05 december 2013 @ 23:32:

[...]

En? Gaat het nu beter in Zuid-Afrika? Is het veiliger? Zijn de arme zwarten beter af?

Nee.

Maar zoals het ging kon ook echt niet meer. Het is geen kwestie van zwart-wit denken waar jij blijkbaar behoefte aan hebt. Dat heb ik in deze helemaal niet namelijk. Ik denk niet dat het nu allemaal goed is in ZA en dat iedereen gebroederlijk in pais en vree samen leeft.

Dat er toen iets moest veranderen was heel duidelijk en echt niet te stoppen. En ja, de tijd ( een hele lange) zal mensen leren hoe een goed functionerende democratie tot stand kan komen. En eens helaas gebeurt dat veelal doordat er jaren (soms eeuwen) van oorlogen, corruptie en bloed vloeien aan vooraf gaan.

Gun ik dat de mensen die daar wonen? Nee. Wil ik dat dit gebeurt? Nee.

Ik kan het niet veranderen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Verdrietig, maar het lijkt me voor hem ook beter zo. Ik hoop dat we zijn gedachtengoed levend kunnen houden. Hij zal gemist worden.
Wow ik hoop dat ik zo oud mag worden, maar jammer dat zo'n bijzonder mens er niet meer is. Zelf is hij er niet meer maar zijn naam zal eeuwig voortbestaan
quote:Enn schreef op 05 december 2013 @ 23:40:

[...]

Nee.

Maar zoals het ging kon ook echt niet meer. Het is geen kwestie van zwart-wit denken waar jij blijkbaar behoefte aan hebt. Dat heb ik in deze helemaal niet namelijk. Ik denk niet dat het nu allemaal goed is in ZA en dat iedereen gebroederlijk in pais en vree samen leeft.

Dat er toen iets moest veranderen was heel duidelijk en echt niet te stoppen. En ja, de tijd ( een hele lange) zal mensen leren hoe een goed functionerende democratie tot stand kan komen. En eens helaas gebeurt dat veelal doordat er jaren (soms eeuwen) van oorlogen, corruptie en bloed vloeien aan vooraf gaan.

Ik kan het niet veranderen.

+1

Goed gezegd
quote:markovic schreef op 05 december 2013 @ 23:32:

[...]

. Arme zwarten die slechter af zijn dan in de tijd van de Apartheid en nu, als ze protesteren, door zwarten politieagenten worden doodgeschoten.

.In de tijd van de apartheid werden ze door blanke politie agenten doodgeschoten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Opstand_in_Soweto

Maar eerlijk is eerlijk het land heeft nog een lange weg te gaan.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Enn schreef op 05 december 2013 @ 23:40:

[...]

Nee.

Ik kan het niet veranderen.Zwart-wit denken? Ik? Ik ageer juist tegen dat blind achter helden aanlopen. De apartheid was een verfoeilijk systeem, maar daar zat wel een hele geschiedenis achter. Het was geen simpel sprookjesverhaal van goed tegen slecht.
quote:hollebollegijs schreef op 05 december 2013 @ 23:49:

[...]

In de tijd van de apartheid werden ze door blanke politie agenten doodgeschoten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Opstand_in_Soweto

Maar eerlijk is eerlijk het land heeft nog een lange weg te gaan.Dat bedoel ik. Ze zijn dus niks opgeschoten.
quote:jippie55 schreef op 05 december 2013 @ 23:38:

[...]

Pardon?? Schaap? Ga jij je eenS inlezen sukkel ipv mij schaap te noemen, mafkees

Wederom geen enkel argument. Ik begin toch te vermoeden dat je werkelijk waar geen enkel verstand van de zaak hebt.

Verder, schelden staat je niet goed.
quote:markovic schreef op 05 december 2013 @ 23:51:

[...]

Zwart-wit denken? Ik? Ik ageer juist tegen dat blind achter helden aanlopen. De apartheid was een verfoeilijk systeem, maar daar zat wel een hele geschiedenis achter. Het was geen simpel sprookjesverhaal van goed tegen slecht.

Dat zeg ik.

En dat maakt Mandela in mijn ogen een icoon van een vrijheidsstrijder. Wat je ook van hem en het ANC vindt, hij heeft voor een radicale verandering in het wetboek van ZA gezorgd.

Een verandering die denk ik basaal is voor de vrijheid van leven en denken van mensen in ZA . En ja, ik ben het dus helemaal met je eens dat de gevolgen van die veranderingen op dit moment niet positief uitpakken en ook dat het ANC heus niet naar viooltjes ruikt.

Zoals HolleBolleGijs zegt:De mensen in ZA hebben (helaas) nog een lange weg te gaan
Nou, de beste man heeft zijn rust wel verdiend.

En dan is het nu tijd voor het ondergrondse blanke leger dat zich al een hele tijd op dit moment aan het voorbereiden is, om de apartheid weer in te voeren in ZA, desnoods ten koste van talloze levens.
quote:markovic schreef op 05 december 2013 @ 23:52:

[...]

Dat bedoel ik. Ze zijn dus niks opgeschoten.

Dit is natuurlijk een overgangsfase van een gedeeltelijke dictatuur naar een democratie en dat gaat niet van de een op de andere dag.

Dat is een proces dat ieder westers land ook heeft moeten doorlopen.

Zoals ik schreef, een lange weg te gaan.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Cateautje schreef op 05 december 2013 @ 23:59:

Nou, de beste man heeft zijn rust wel verdiend.

En dan is het nu tijd voor het ondergrondse blanke leger dat zich al een hele tijd op dit moment aan het voorbereiden is, om de apartheid weer in te voeren in ZA, desnoods ten koste van talloze levens.

Jij hebt inside information?

Ik denk eerder dat de blanken in Zuid-Afrika zich ernstig zorgen moeten maken. Worden nu al dagelijks afgeslacht en dat zal waarschijnlijk alleen maar meer worden.
quote:markovic schreef op 05 december 2013 @ 23:51:

[...]

Zwart-wit denken? Ik? Ik ageer juist tegen dat blind achter helden aanlopen. De apartheid was een verfoeilijk systeem, maar daar zat wel een hele geschiedenis achter. Het was geen simpel sprookjesverhaal van goed tegen slecht.

En dat is de tijd na het afschaffen van de apartheid óók niet. Al doe jij heel hard je best om het als uitsluitend slecht af te schilderen.

Het land heeft nog een heel lange weg te gaan, absoluut. Dat er toen, nu en helaas ook straks veel misstanden zijn en waren zal ook niemand ontkennen. Maar ik ben wel van mening dat zonder Mandela aan het roer de hele revolte veel en veel bloediger was verlopen. Mandela werd aanbeden door een enorm groot deel van de inwoners van Zuid-Afrika en al bracht zijn organisatie dat niet altijd in de praktijk, hij preekte wel vreedzaamheid en dialoog. En die man wordt herdacht in dit topic, niet het ANC.
quote:hollebollegijs schreef op 06 december 2013 @ 00:02:

[...]

Dit is natuurlijk een overgangsfase van een gedeeltelijke dictatuur naar een democratie en dat gaat niet van de een op de andere dag.

Dat is een proces dat ieder westers land ook heeft moeten doorlopen.

Zoals ik schreef, een lange weg te gaan.

Vertel, hoe hebben wij dat proces in Nederland doorlopen?

Je analyse klopt van geen kanten omdat je je geschiedenis niet kent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven