Werk & Studie alle pijlers

Organisatietalent

06-12-2013 09:47 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
De andere nick even te voorschijn gehaald om herkenning te voorkomen

Ik wil een nieuwe baan.

Maar ik ben geen bakker, of secretaresse, of leraar, of muzikant.

Ik regel dingen. Ik coördineer en stuur. Zorg dat het gedaan wordt. Ik heb een baan die minder geschikt is voor een hokje.

Vraag is: wat nu?

Studie voor beroep kan. Maar welke studie dan?

ik kan slecht tegen bazen. Dat is een beetje jammer. Ik werk graag, hard en zelfstandig.

Een baan als office manager? Ik weet het niet.

Ik heb een hbo-opleiding bedrijfscommunicatie afgerond, een jaar of 15 geleden.

Doe eens een gooi?
Weddingplanner
Je beschrijft een vriendin van mij. Zij is coördinator op een door ouders opgezet kleinschalig woon/zorgproject voor mensen met autisme. Ze is leidinggevende van het begeleidingsteam en verantwoordelijk voor het hele reilen en zeilen van het project. Zij kwam niet uit de zorg vóór deze baan, maar uit personeelszaken.
Klinkt als projectmanager.
Project manager.

Vul je cv aan met wat Prince I, II, III cursussen

En klaar ben je.

Is nog best veel werk ook in te vinden :-)
Dat is het nadenken waard!

Ik ga er mee aan de slag, met dat projectmanagement.

@boederijgeit: neuj, dat wordt het zeker niet. Ik zou er zeker goed in zijn want overzicht en tijdsdruk: ik kan er wat mee!
De projectmanagers waar wij hier mee weken zijn toch wel een stuk meer dan 'regelneven'. Die zijn inhoudelijk heel erg bekend met de materie en ook financieel enorm onderlegd. Plannen niet enkel hun project en de afhankelijkheden met andere projecten/programma's, maar plannen ook financieel. Regelneef zijn wil niet zeggen dat je 'project'manager bent.

Daarbij zonder de Prince cursussen kom je niet ver. En tegenwoordig moet je ook nog Agile zijn.

Het ligt dus enorm aan wat voor een project binnen welk bedrijf je projectmanager wil zijn.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
@Adorabull: volgens mij hangt het gehalte financieel en inhoud heel erg af van het soort project en vooral van de omvang van het project. Mijn ervaring met werken als projectmanager is dat je ook pas ingevlogen kan worden als alle financiën al geregeld zijn en de projectmanager puur bezig is met de implementatie van het project in de organisatie.

Projectmanagement kan ook zijn: veel ballen tegelijk hooghouden, met veel partijen contacten onderhouden en hen op het juiste moment inzetten... maar dan op wat kleinere gebieden. Financiële beslissingen gaan dan meer over wie je wanneer inzet en tegen welk tarief, waarbij je een maximum van hogerhand hebt meegekregen.
De projectmanagers waar veel vraag naar is zijn project managers in veranderende IT omgevingen zoals Bank- en verzerkingswezen. En daar is verstand van de materie echt een must. Je moet ook echt verstand hebben van de wet- en regelgevingen binnen deze organisaties. Daar vragen ze trouwens ook een dijk aan ervaring binnen deze branche.
quote:plateau-1 schreef op 06 december 2013 @ 10:28:

Project manager.

Vul je cv aan met wat Prince I, II, III cursussen

En klaar ben je.

Is nog best veel werk ook in te vinden :-)

Prince 1 en Prince 3 bestaan niet.

Of er veel werk in te vinden is, daarover verschillen de meningen. Enerzijds zullen bedrijven makkelijker een externe tijdelijk inhuren om het project snel te managen en daarna weer te vertrekken; anderzijds zullen bedrijven overwegen om hun projecten uit te stellen omdat er geen budget voor vrijgemaakt kan worden.
Dat is hier (verzekeringswezen, en ook de bank waar ik hiervoor werkte) echt niet zo. Men is budgetverantwoordelijk hier. De TO zou hier dus echt nooit aan de slag komen. Misschien bij een communicatiebureau, maar we weten allemaal dat die functies aldaar niet voor het oprapen liggen.

Ze kan als ondersteuner beginnen in een projectorganisatie. Een PMO'er is een absolute regelneef. TO, google daar eens op. En van daaruit kan ze doorgroeien naar projectmanager in de loop der tijd.
Als je als startende projectmanager/projectassistent aan het werk wil is kennis van de branche absoluut een pré, maar ik denk dat t in die gevallen even belangrijk is dat je snel van begrip bent en een pro-actieve houding hebt.

Ik kan me voorstellen dat voor meer ervaren projectmanagers/projectleiders het echt een must is om veel ervaring te hebben in de branche.
.
@adorabull: ik ga kijken! Dank je.
Overigens trekken banken en verzekeraars niet. Ik werk al jaren in een zorgomgeving en zou dan ook die kant op willen.

Als ik dat projectmanagement erbij pak en dan in combinatie met mijn opleiding zou ik me iets voor kunnen stellen bij een rol in de implementatie van het EPD.
@dapperedoda: jij ook bedankt!
No worries en veel succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven