Geld & Recht alle pijlers

Ziekmelding

11-12-2013 18:12 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je krijgt een operatie of een kleine ingreep op een been waardoor je 3 weken niet kan rijden als gevolg daarvan en/of wordt afgeraden door de arts, plus je moet in het begin je been zo veel mogelijk omhoog proberen te houden.

Na een paar dagen voel je je fysiek helemaal oke, alleen heb je een "verbod" om te rijden.

Is dat echt ziek zijn, of is het jouw eigen verantwoordelijkheid om vervoer te regelen?
Kun je niet de eerste week ziekmelden en dan voor de andere weken van iemand een scooter lenen of huren? Voor die 2,5 km heb je niet per se een auto nodig, met een scooter kun je je been stilhouden, hoef je niet te lopen en kun je komen en gaan op de tijd dat jij wilt.
Ik ben wat dit betreft inderdaad wat onflexibel.

De enige opties die ik zou overwegen zijn of dat ze vervoer regel dmv een taxi zodat ik niet afhankelijk ben van andermans werktijden, of ze zorgen ervoor dat ik thuis kan werken. Dat laatste wordt lastig.

@eelfje:

wat zeg je nou?? Vakantie uren opmaken om te herstellen van een operatie??? laat me niet lachen meid.

@Frizz:

natuurlijk ga ik dit met mijn leidinggevende bespreken. Het is niet zo dat ik op eigen initiatief ga beslissen dat ik 3 weken lekker thuis blijf.

Dit verhaal doe ik hier omdat ik graag wil weten of ik in mijn recht sta en/of het redelijk is wat ik vraag.

@amber:

Thanks voor de link. Ik ga me een beetje inlezen hoe dat allemaal zit.

@layla:

Ik zou ook een helikopter kunnen huren maar wie moet dat allemaal betalen??
Volgens mij is de tendens sowieso eerder dat je in gesprek gaat met je leidinggevende en de arbo-arts dan dat je je simpelweg ziek meldt. Lijkt me nogal vreemd voor drie weken. Ik heb ook zoiets gehad en ben een paar keer met een collega meegereden op de heenweg en dan terug met de taxi, omdat ik in verband met het herstel halve dagen werkte. Het lijkt me logischer om op te bouwen als het in eerste instantie nog te lange dagen zijn, dan een paar weken niks en dan dagen van negen uur te gaan werken.

Ik vind het ook een wat vreemde volgorde om het hier neer te leggen terwijl je nog niets besproken hebt. Ook de formulering in een soort hypothetische beschrijving, terwijl het gewoon om jou gaat. Maar goed.
Sorry, crosspost wat betreft je formulerling en het overleggen. Maar goed, de rest blijft staan.
Toen mijn vriend zijn enkel gebroken had en in het gips is hij wel één dag naar het werk gegaan. Hij verveelde zich en kon met een collega meerijden. Dit was maar één dag. Omdat hij met zijn been omhoog moest zitten kon hij met geen mogelijkheid goed achter een bureau zitten. De stoelen waren niet goed en hij kreeg hierdoor alleen maar meer pijn. Hij wilde opzich wel thuiswerken, maar vond de werkgever niet nodig en was ook niet handig.

Ik zou het gewoon proberen en dan verder kijken.
Ik zou zelf met een reintegratieplan komen in de strekking van:

- eerste week thuis met been omhoog

- tweede week kom ik 2 dagen (bijv di en do) om te proberen hoe het gaat

- derde week kom ik 3 dagen (bijv ma, wo, vr)

en dan de vierde week weer volledig werken.

Ligt er trouwens wel aan wat de arts precies heeft gezegd. Is het een gevalletje "doe maar rustig aan, niet direct weer alles willen doen, niet te veel autorijden" dan zou ik bovenstaande doen.

Als het echt sterk wordt afgeraden om de eerste 3 weken te rijden (en daarna langzaam opbouwen oid), dan is het natuurlijk een ander verhaal.

En op het werk natuurlijk wel met het been omhoog, maar dan kan wel geregeld worden. (en zo nodig in het begin kortere werkdagen oid )
En fijn dat je mijn serieus bedoelde suggestie zo dankbaar in ontvangst neemt.

Ik snap dat je het minder erg vind dat je werkgever voor de kosten moet opdraaien en dat jij liever zelf geen moeite doet om de schade van je afwezigheid zo beperkt mogelijk te laten zijn.
quote:sjeri schreef op 11 december 2013 @ 19:30:

@Frizz:

natuurlijk ga ik dit met mijn leidinggevende bespreken. Het is niet zo dat ik op eigen initiatief ga beslissen dat ik 3 weken lekker thuis blijf.

Dit verhaal doe ik hier omdat ik graag wil weten of ik in mijn recht sta en/of het redelijk is wat ik vraag.

Eérst bespreken en overleggen, dán een plan maken lijkt mij. Samen, welteverstaan.
Ik vermoed dat je niet echt het type 'werkneemster van de maand' bent.
[quote]sjeri schreef op 11 december 2013 @ 19:30:

Ik ben wat dit betreft inderdaad wat onflexibel.

De enige opties die ik zou overwegen zijn of dat ze vervoer regel dmv een taxi zodat ik niet afhankelijk ben van andermans werktijden/quote]

hoop dat de taxichauffeur zich strak aan de planning houdt en vooral niet in de file komt......
De aap is uit de mouw. Mevrouw heeft zo haar principes. Immers de laatste ziekmelding was in 2009 en denken moeten we overlaten aan de bewoners van Apenheul.

En vervolgens noemt ze een forummer ook nog.....meid! Heus????
Verklaart ook waarom het topic onder deze categorie is geplaatst.

De vraag is "Kan ik mijn werkgever mededelen dat ik recht heb om 3 weken thuis te blijven?"

en niet "hoe zorg ik dat mijn werk zo min mogelijk lijdt onder mijn operatie?"
quote:laylalala schreef op 11 december 2013 @ 19:50:

Verklaart ook waarom het topic onder deze categorie is geplaatst.

De vraag is "Kan ik mijn werkgever mededelen dat ik recht heb om 3 weken thuis te blijven?"

en niet "hoe zorg ik dat mijn werk zo min mogelijk lijdt onder mijn operatie?"Precies.
quote:laylalala schreef op 11 december 2013 @ 19:36:

En fijn dat je mijn serieus bedoelde suggestie zo dankbaar in ontvangst neemt.

Ik snap dat je het minder erg vind dat je werkgever voor de kosten moet opdraaien en dat jij liever zelf geen moeite doet om de schade van je afwezigheid zo beperkt mogelijk te laten zijn.

Ik wil best de schade beperkt houden maar ben het er ABSOLUUT niet mee eens dat het mij geld moet kosten.

Je re-integratie plan lijkt me een goed plan zolang als ik door een taxi opgehaald en weer afgezet word. Ik zou het zelf niet erg vinden om na de eerste week weer fulltime te gaan werken, mits ik geen complicaties heb natuurlijk.

@Frizz

Hoezo dat?

Het is niet zo dat ik zeg dat ik absoluut niet ga werken. Ik wil best gaan werken maar wel op mijn termen die volgens mij niet eens onredelijk zijn gezien het feit dat ik officieel ziek ben op dat moment en waarschijnlijk zelfs niet eens verplicht ben om te gaan werken.

Ik werk voor een groot bedrijf met 800 miljoen euro omzet en die zijn helaas niet echt het soort bedrijf die altijd het beste voor hebben met werknemers. Soms moet je je gewoon zo opstellen en echt op je strepen gaan staan.
Gewoon mee rijden met die collega's. Het is echt geen ramp om een paar weken een lange werkdag te maken. Of anders met de persoon die het laatst begint heen rijden en met de persoon die het vroegst naar huis gaat, mee terug.

Heb je een partner die misschien een van de ritten voor rekening kan nemen? Het is maar 2,5 km, dus waarschijnlijk niet enorm om?

Aangezien het 2,5 km is, zou je zelfs kunnen vragen of je door een collega naar huis kan worden gebracht tussentijds. Dus heen met iemand mee in woonwerkverkeer en terug een extra ritje van iemand die heen en weer rijdt. Mogelijkheden genoeg om voor te leggen aan je baas.
Maar kun je die paar dagen dan niet zelf rijden? Wat heeft de arts gezegd?

En dat het jou geld moet kosten.. misschien wil je werkgever wel een scooter regelen voor 2 weken? Want het kost jou werkgever waarschijnlijk veel meer als je thuis blijft, dan de 2 tientjes per dag waarvoor je een scooter kunt huren.

En persoonlijk zou ik liever met een collega meerijden dan met een taxi. Met een collega kun je namelijk afspreken 'nog even dit mailtje afmaken en dan gaan we', terwijl je met een taxi tijdstip X afspreekt en vervolgens maar moet afwachten wanneer je binnen 30 minuten eerder of 30 minuten later opgehaald wordt. Een collega is volgens mij flexibeler, dan een taxi.
..
Als je niet mag rijden dan lijkt een scooter me nou ook niet echt een goed idee.

Het gaat natuurlijk niet specifiek om de handeling van het rijden alleen, maar om de belastbaarheid en kwetsbaarheid van het been.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Nou, meid, ik zou als ik jou was zo snel mogelijk een kind uitpoepen en dan fulltime thuis zitten 'want dat is beter voor de kids', terwijl de man de centjes wel binnenharkt, want je lijkt me niet echt het werkend type.
Vind de meeste reacties erg raar hier.. maar jouw houding ook.

Ik zou eerst maar eens zien hoe het gaat na de operatie.

Trek je het bv na een week of langer om op te zitten netjes met been omhoog zonder vreselijk veel pijn?

Dan kan je altijd nog je baas bellen en bespreken/vragen of ze een taxi sturen of je met een collega mee kan rijden en na een paar uur met de taxi terug als je gaat opbouwen qua uren.

Vind rare vraag en vind de meeste reacties ook achterlijk.
quote:isabellah schreef op 11 december 2013 @ 20:07:

Nou, meid, ik zou als ik jou was zo snel mogelijk een kind uitpoepen en dan fulltime thuis zitten 'want dat is beter voor de kids', terwijl de man de centjes wel binnenharkt, want je lijkt me niet echt het werkend type.Serieus waar slaat dit nou op? Volgens mij heb jij de klok horen luiden...
quote:sjeri schreef op 11 december 2013 @ 19:56:

[...]

Ik wil best de schade beperkt houden maar ben het er ABSOLUUT niet mee eens dat het mij geld moet kosten.

Je re-integratie plan lijkt me een goed plan zolang als ik door een taxi opgehaald en weer afgezet word. Ik zou het zelf niet erg vinden om na de eerste week weer fulltime te gaan werken, mits ik geen complicaties heb natuurlijk.

@Frizz

Hoezo dat?

Het is niet zo dat ik zeg dat ik absoluut niet ga werken. Ik wil best gaan werken maar wel op mijn termen die volgens mij niet eens onredelijk zijn gezien het feit dat ik officieel ziek ben op dat moment en waarschijnlijk zelfs niet eens verplicht ben om te gaan werken.

Ik werk voor een groot bedrijf met 800 miljoen euro omzet en die zijn helaas niet echt het soort bedrijf die altijd het beste voor hebben met werknemers. Soms moet je je gewoon zo opstellen en echt op je strepen gaan staan.

Je wilt bést werken maar je wilt er beslist géén moeite voor doen dus. En van al die werknemers die dat grote bedrijf heeft is er niet éen die op een redelijke tijd heen rijd en op een redelijke tijd terug. Maak dat de kat wijs. Jij bent gewoon aan het zoeken hoe je zo lang mogelijk thuis kunt blijven. Zeg dat dan gewoon eerlijk maar kom niet met dat soort smoesjes aan.

Bij een werkgever zou je de eerste zijn die er uit vloog met zo'n instelling.
quote:newimprovedkitty schreef op 11 december 2013 @ 20:02:

Werken jullie in roosters of mag je zelf weten hoe laat je start en hoe laat je eindigt? Dan zou ik de collega die het dichtste bij jou begint qua werktijd vragen om je op te halen en diegene die het dichtste bij jouw werktijd eindigt om je naar huis te brengen en dat je dan niet je volledige 8 of of 9 uur maakt:dat lijkt me dat je werkgever daar geen problemen mee kan hebben.Maar dat wil TO niet want dat is toch nooit zo precies als de tijd dat zijzelf normaal werkt
quote:Broedkippetje schreef op 11 december 2013 @ 20:03:

Als je niet mag rijden dan lijkt een scooter me nou ook niet echt een goed idee.

Het gaat natuurlijk niet specifiek om de handeling van het rijden alleen, maar om de belastbaarheid en kwetsbaarheid van het been.

Daar dacht ik ook aan maar vond die opmerking geen eens de moeite waard om op te reageren. Heb nog nooit in me leven een scooter gereden. Moet ik in dit weer en met een geopereerde been een scooter gaan rijden en het risico nemen weg te glijden of eraf te vallen?

Sommige reageerders verwachten dat je je in allerlei bochten gaat wringen om er te zijn en doe je dat niet dan ben je "niet het werkende type". Lol
Pssst.. Misschien hebben ze wel een arbo arts en moet je daarheen. Gaat diegene je vertellen wat je wel en niet kunt.
Ja en?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven