Gezondheid alle pijlers

Slaapverlamming

18-12-2013 22:08 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vannacht gebeurde er iets wat ik nog nooit heb meegemaakt.

Ik werd wakker en hoorde geluiden, alsof er iemand aan het inbreken was. Ik wilde gaan kijken maar kon me niet bewegen. Kon alleen mn ogen bewegen. Het leek ook wel of ik schimmen zag. Op dat moment keek de schim naar me, en even later had ik het gevoel dat iemand probeerde mn mond af te sluiten.

Het was een hele enge ervaring. Ik kon niet eens mn vinger op tillen, ik probeerde ook te roepen maar dat ging niet. Voor mn gevoel duurde het wel een tijdje. Volgens mij was ik erna weer even in slaap gevallen en 'normaal' wakker geworden. Het was toen 4 uur snacht.

Ik heb er al op gegoogeld.

Ik werk onregelmatig waardoor ik een wisselend slaappatroon heb. Maar ik werk nu al ong 3 jaar onregelmatig, inc nachtdiensten. En nooit ergens last van gehad.

Op dat moment sliep ik op mn rug, normaal nooit. Heb wel gelezen dat het dan ook vaker voorkomt.

Zijn er hier die dit herkennen?? en mocht het nog eens gebeuren hoe ik hier sneller uit kan komen??

Ik was echt even in shock, woon sinds kort op mezelf en had dit dus nog nooit meegemaakt.
Ik herken het...Had het vroeger veel en herkende de 'droom' als ik er in zat. Het was helemaal donker, kon mij niet bewegen en hoorde stemmen of muziek of raar gesuis op de achtergrond. Als ik de droom nu heb weet ik dat ik te druk ben geweest en meer moet relaxen.Ik ben niet meer bang voor de droom, omdat ik hem herken. Wat je kan doen zijn een paar dingen...meestal kun je wel je ogen bewegen in zon droom concentreer je daarop of probeer uit alle macht je vinger of teen te bewegen, wanneer dat lukt ontwaak je uit je droom... Het is een rot ervaring voor de eerste keer i know, (Ik was een jaar of 13 dus dacht dat ik heel raar )maar niks om je druk over te maken Als je eenmaal uit je droom bent ontwaakt zoek dan even wat afleiding door een leuk tijdschrift te lezen en ga daarna weer slapen! Succes!
Google maar eens op 'the old hag'
Ik heb het ook af en toe. Echt heel naar.
Old hag syndroom inderdaad. Heel apart en heel beangstigend om mee te maken lijkt me. Gelukkig nooit gehad zeg!
Heb het 1 keer gehad 14 of 15jarige. Weet niet goed waardoor het veroorzaakt werd maar het was een beangstigende ervaring.

Werd inderdaad wakker kon mij niet bewegen en ik hoorde geluiden en er kroop een 'schim' door mijn kamer, dus ik dacht inderdaad ook aan een inbreker. Ben me kapot geschrokken en daardoor ook wakker geworden en heb een uur of twee na die ervaring wakker gelegen.
Ik heb het een paar maanden terug voor het eerst en laatst gehad. Ik hoorde opeens allemaal stemmen, had het idee dat iemand een hand om mijn nek deed en ik kon gewoon helemaal niets. Daarna kon ik ook echhhht niet meer slapen was zo geschrokken! Verder nooit meer gehad gelukkig.
Ik heb het in een stressvolle periode gehad. waarin ik ook veel nachtmerries had, slaapverlamming is 1 van de engste dingen ever!

Ik ben toen gaan googlen en kwam erachter dat je kunt leren om je dromen te beinvloeden, en jezelf wakker te maken. Google op hoe lucide dromen, deze bijvoorbeeld: Hoe kun je lucide dromen?

Bij mij hielp het al om een droomdagboek bij te houden, iedere keer direct na ontwaken op te schrijven wat ik gedroomd had.

Daardoor werd ik mij super bewust van dromen, en kon ik tijdens een nachtmerrie of een slaapverlamming mezelf wakker maken.

Sindsdien heb ik ze nog maar zelden...

Duurde wel een aantal maanden tot ik er bedreven in werd.
Ik heb het laatst ook gehad. Voor de 2de keer. 1ste keer is ongeveer 2 jaar geleden en duurde maar kort. Maar de laatste keer was het echt extreem eng en duurde het voor mijn gevoel ook lang. Ik lag wakker (dat dacht ik want ik hoorde mijn partner ademen en was me bewust van mijn gedachten) en opeens hoorde ik gefluister , 2 stemmen. Ik weet niet meer wat ze zeiden maar ze vroegen om mijn aandacht , wtf dacht ik op dat moment. Wat is dit? Ik probeerde me om te draaien om te kijken waar dit vandaan kwam, maar ik zat vast. Je herkent dit ongetwijfeld, je wilt je bewegen maar kan geen kant op. Ik kreeg het opeens spaans benauwd en kreeg een afschuwelijk angstig gevoel vanuit mijn maag. Ik probeerde te bewegen en mijn partner wakker schreeuwen maar er kwam geen geluid uit mijn keel. Het angst gevoel werd erger en opeens dacht ik; dit is niet echt, je hebt weer slaap verlamming ( ik heb het destijds opgezocht en veel over gelezen) ik probeerde aan iets moois te denken en de angst te negeren en langzaam werd ik 'echt' wakker en kon ik me weer bewegen. Helemaal bezweet wakker geworden en mijn hart bonkte als een tierelier. Heel naar om mee te maken. Het klinkt overdreven maar het voelde alsof ik doodging.
Ik heb dit ook een aantal keer per jaar vanaf mijn 16de, ik werd wakker met het gevoel alsof er 100 kg op mijn borst zat. Ik kreeg geen lucht, kon niet bewegen, roepen, ogen openen. Als ik het soms nog eens meemaak dan concentreer ik op mijn re been haha klinkt bizar maar dan kom ik er wel uit.
Moslims noemen dat weer anders, komt omdat je op je rug ligt, dan komt de "geest" je je adem pakken. Het is in ieder geval een wereldwijd verschijnsel. Wat het nou echt precies is, ben ik wel benieuwd naar. Gelukkig zelf nooit meegemaakt.
Bedankt voor de reacties!

Mocht het nog eens gebeuren zal ik minder snel angstig zijn en er misschien sneller uit komen!
Dit gaat niet over 1 nacht ijs anoniempje, want je bent je maar half bewust dat het gebeurt, dikke kans dat je de volgende keer niet weet dat je slaapverlamming hebt en is het weer net zo eng.

Echt een kwestie van oefenen in lucide dromen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven