Gezondheid alle pijlers

Zwaarder dan 75kg? Vertrouw dan maar niet op de MAP!

19-12-2013 12:51 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd kom ik online artikels tegen waarvan het me eigenlijk verrast dat het onderwerp niet meer in het nieuws is/besproken wordt. Bijvoorbeeld deze:

http://www.thedailybeast. ... after-pill-will-fail.html

en

http://www.artsennet.nl/N ... j-vrouw-boven-75-kilo.htm

en

http://www.apothekersnieu ... -vrouwen-boven-75kg/7105/

Het schijnt dat er eind vorige maand onderzoeksresultaten naar buiten zijn gebracht waaruit blijkt dat de morning after pil eigenlijk alleen goed werkt bij vrouwen die minder wegen dan 165 pounds/75 kilo. Daarboven neemt de werkzaamheid af, en boven de 176 pounds/80 kilo werkt hij, als ik het goed begrepen heb, helemaal niet meer.

Het gaat hier alleen om het gewicht van de vrouw, niet om haar BMI. Dus zowel iemand die 75 kilo weegt bij een lengte waarbij dat overgewicht is als iemand die 75 kilo weegt bij een lengte waarbij dat een prima gezond gewicht is, kunnen niet echt vertrouwen op de MAP. En een dubbele dosis nemen lost dat probleem kennelijk niet op.

Dat is toch verontrustend nieuws? Volgens mij zijn er best veel vrouwen die zwaarder zijn dan 75 of 80 kilo! En die zouden dus allemaal niet kunnen vertrouwen op de map.. Waarom staat zoiets niet in de krant? Kennelijk gaan ze midden 2014 hier de bijsluiters pas aanpassen, dat lijkt me rijkelijk laat!
Zeg maar Spijker.
Dat is toch al lang bekend? Voor mij is het iig geen nieuws

Geen idee hoe ik het weet trouwens en het is ook totaal nutteloos aangezien ik er nooit een zal gebruiken en niet zwaarder ben dan 75 kg
OMG! Sinds wanneer is dit bekend? Er zijn zoveel vrouwen die meer wegen dan 75 kg! Toen ik student was, met de nodige kilo's van het studentenleven woog ik dat ook, en heb ik ook de map gehad na een wilde dranknacht... Had ik net zo goed een pinda kunnen slikken.
Het heeft zeker in de krant gestaan eind november. Ik heb het toen zelf gelezen. Ik heb het ook op de radio gehoord. Verder werd er niet veel aandacht aan besteed.
Serieus al lang bekend? Ik heb het kennelijk even gemist in de krant. Ik ben zelf geen 75 kilo maar ik was toch echt verbaasd dat ze gewoon nog rustig een half jaar gaan wachten met bijsluiters aanpassen!

Maf toch dat een medicijn boven een bepaalde gewichtsgrens helemaal niet goed blijkt te werken?! En dan niet eens een absurde grens zoals 'werkt niet zoals t moet bij mensen met zwaar ondergewicht of morbide obesitas' want dan ga ik er eigenlijk al een beetje van uit dat je lijf dan heel anders werkt dan een gemiddeld lijf. Maar nee, bij gewoon een behoorlijk gemiddeld gewicht blijk je er gewoon niet op te kunnen vertrouwen!
Zeg maar Spijker.
Ik wist het ook niet hoor, en ik vind het ook erg verontrustend. Ik merk ook dat ik met terugwerkende kracht de zenuwen krijg van het idee dat ik een jaar of 8 geleden een keer een MAP gehad heb en toen idd tussen de 75-80 kg woog. Die week dat ik (uiteraard stijf van de psychische "hellluupppp ben ik zwanger?!!" symptomen) op mijn menstruatie heb gewacht was al slopend genoeg. Blij dat ik dit toen nog niet wist.

Wat moeten 75+ kg-sters dan? Twee pillen?
Ow ik woog ook idd zoiets toen en heb ook een jongetje rond hobbelen. Dit wist ik echt niet!

Ik had net zo goed een pinda kunnen slikken. Haha ik sterf het af hier.
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
Misschien moeten we dit maar gaan verwerken in onze forumadviezen
quote:elein schreef op 19 december 2013 @ 13:01:

Wat moeten 75+ kg-sters dan? Twee pillen?Nee dat helpt dus niet. Ik denk een heel andere vorm van noodanticonceptie: noodspiraaltje ofzo.
Zeg maar Spijker.
quote:Mies85 schreef op 19 december 2013 @ 13:01:

Ow ik woog ook idd zoiets toen en heb ook een jongetje rond hobbelen. Dit wist ik echt niet!

Ik had net zo goed een pinda kunnen slikken. Haha ik sterf het af hier.Jij bent zwanger geworden ondanks een map?
Zeg maar Spijker.
Denk dat mensen in een spiraal geval maar even afwachten en als het een ja is mogelijk het kind alsnog houden of een overtijdbehandeling ofzo ondergaan?
Ja. Netjes geslikt zoals het hoorde. Woog ongeveer ook 75. Geef of neem het een beetje
ehmm ik ben geen wetenschapper maar ik ken niemand die de morning after pil heeft genomen en toch zwanger bleek te zijn, hier zitten ook vriendinen/collega´s bij de ver boven de 80 kilo wegen.

Misschien ze in eerste instantie al niet zwanger maar goed?

En het gaat maar om één soort morningafterpil de Norlevo, dus als je ooit nodig hebt zeg dan gewoon graag geen Norlevo??
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Volgens mij hebben ze het er afgelopen maand wel over gehad bij editie nl of rtlnieuws ofzo want ik wist het ook.
Bijna alle geneesmiddelen doseer je toch naar gewicht. Vind het dus niet verrassend. Wel opvallend is dat er over de gehele linie genomen zo gemakkelijk op het gemiddelde gewicht gedoseerd wordt.
Gut, opmerkelijk. Ik heb vroeger een vriendin gehad die na een niet-werkende MAP een overtijdbehandeling heeft ondergaan. Zij was een stuk zwaarder dan 75 kg, en de huisarts zei alleen maar dat de MAP soms geen effect heeft.
Wel gek dat het middel op de markt was incl bijsluiter... En dit niet ( algemeen ?) bekent was. Dus niet onderzocht voor het op de markt gooien ?

Echter las ik iets over dat de bijsluiter hier later word aangepast maar in America direct ...
quote:baukje schreef op 19 december 2013 @ 13:10:

Bijna alle geneesmiddelen doseer je toch naar gewicht. Vind het dus niet verrassend. Wel opvallend is dat er over de gehele linie genomen zo gemakkelijk op het gemiddelde gewicht gedoseerd wordt.

Oh ja? De gewone pil toch ook niet? Je slikt toch gewoon 'de pil'? Er is toch niet een pil voor vrouwen onder, en een voor vrouwen boven de 75 kilo?

Ik vind het vooral zo verrassend dat er geen oplossing is. Dat je inderdaad niet kan zeggen: dan neem ik er twee tegelijk. Want dat werkt dus kennelijk niet.

En wat ik begrepen heb werken norlevo en generieke maps allemaal hetzelfde, dus het zou dan echt voor allemaal gelden.
Zeg maar Spijker.
De pil is er toch wel in verschillende sterktes ?
quote:sweetmadness schreef op 19 december 2013 @ 13:08:

ehmm ik ben geen wetenschapper maar ik ken niemand die de morning after pil heeft genomen en toch zwanger bleek te zijn, hier zitten ook vriendinen/collega´s bij de ver boven de 80 kilo wegen.

Misschien ze in eerste instantie al niet zwanger maar goed?

En het gaat maar om één soort morningafterpil de Norlevo, dus als je ooit nodig hebt zeg dan gewoon graag geen Norlevo??Hoeveel soorten denk jij dat er zijn dan?
Bizar, zeker aangezien de gemiddelde Nederlandse vrouw ongeveer zoiets weegt (toch?).

Werkt ie dan ook beter wanneer je 50 kilo weegt dan wanneer je 60 kilo weegt? Is het een soort glijdende schaal, en op een gegeven moment doet ie het dus niet meer?
Pfff, ik las dit vorige week hier op het forum en was echt geschokt. Heb zelf 3 keer de MAP genomen, en elke keer was ik rond de 80-85 kilo, dus ben er mooi vanaf gekomen.

(Waar kan ik trouwens die 45 euro terugkrijgen? )
Liever elitair dan een pauper!
Ik vraag me af... stel dat ze het bij een programma zoals Radar gaan testen: vrouwen die duidelijk >80 wegen met een verborgen camera op pad sturen en de MAP laten halen bij apotheken. Ik ben benieuwd wat eruit zou komen. Hoeveel vrouwen krijgen te horen dat de MAP bij hun verminderd/niet werkt? Toen ik begin dit jaar een antibioticakuur ophaalde bij de apotheek kreeg ik niet te horen dat die kuur het gebruik van mijn anticonceptie kon belemmeren.
Waar las ik toch dat een vrouw schadevergoeding kreeg nadat ze zwanger was geraakt ondanks het gebruik van Implanol? Zou zoiets ook opgaan voor vrouwen die bij hun apotheek niet worden voorgelicht?
quote:WishfulThinking schreef op 19 december 2013 @ 13:49:

Ik vraag me af... stel dat ze het bij een programma zoals Radar gaan testen: vrouwen die duidelijk >80 wegen met een verborgen camera op pad sturen en de MAP laten halen bij apotheken. Ik ben benieuwd wat eruit zou komen. Hoeveel vrouwen krijgen te horen dat de MAP bij hun verminderd/niet werkt? Toen ik begin dit jaar een antibioticakuur ophaalde bij de apotheek kreeg ik niet te horen dat die kuur het gebruik van mijn anticonceptie kon belemmeren.

Dat laatste komt misschien ook wel omdat dat helemaal niet zo is. Antibiotica heeft geen effect op de werking van de pil. Dus logisch dat ze dat er dan niet bij vermelden he

Daarnaast is het ook gewoon je eigen plicht om de bijsluiter te lezen voordat je een geneesmiddel inneemt. De assistente kan moeilijk die hele bijsluiter op gaan staan lezen aan de balie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven