Geld & Recht alle pijlers

Toeslagendag!

20-12-2013 12:07 201 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer toeslagendag!

Ik heb gelijk een vraagje. Op mijn toeslagen heb ik alle beschikkingen staan van de zorgtoeslag, huurtoeslag en kindgebondentoeslag krijg ik deze vandaag dan ook al? Mijn vriend en ik zijn sinds een paar maanden uit elkaar en krijg dus voor het eerst deze toeslagen.
quote:dweedledee schreef op 20 december 2013 @ 19:20:

Nou Veraaa. Begrijp me niet verkeerd; ik vind ook dat kinderen gewoon lekker moeten kunnen eten, maar de vergelijking trekken tussen deze situatie en de situatie van die 800.000 kinderen die per jaar overlijden vind ik een béétje overdreven en onnozel. Just my 5 cents.

Eens. Echte (!!!) armoede bestaat niet in Nederland, diegenen die beweren dat dit wèl zo is hebben weinig van de wereld gezien klaarblijkelijk.

Nederland is (voorlopig) nog steeds een luilekkerland, als ik hierboven lees wat men allemaal nog aan uitkeringen, toeslagen, subsidies ontvangt. (Werken loont inderdaad amper nog, geweldig die nivellering.) En dan klagen als het een paar uurtjes te laat binnen is omdat er geen rooie cent meer op de rekening staat om boodschappen te doen.

Zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid is ver te zoeken hier, dat is duidelijk. Het is nog altijd je eigen 'schuld', of in elk geval probleem, wanneer je elke maand structureel zodanig tekort komt dat je niet eens meer een brood kan halen om te eten, NIET dat van de bank of overheid!!! Ik ken genoeg gezinnen in NL die van een absoluut minimum inkomen moeten rondkomen en met juiste, bewuste keuzes het prima redden. Geen luxe, maar wel ook de laatste dagen van de maand genoeg te eten voor henzelf en kroost. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar doorgaans maken mensen er toch echt ZELF een puinhoop van als dit niet zo is.
Hebben jullie de kinderopvangtoeslag ontvangen?Ik namelijk niet. Wel andere toeslagen maar deze mist. Beschikking al wel gehad.
Nou HKgirl, dat ben ik niet met je eens.

Natuurlijk heb je mensen die er zelf een potje van maken, maar je hebt ook mensen die dat zelf niet doen en door hele lastige omstandigheden alles kwijt raken. Ik werk in de dak en thuislozenopvang en zie regelmatig mensen binnen komen die alles hadden, maar door een scheiding, bijvoorbeeld alles kwijt raken. Natuurlijk heb je ook verslaafden enzo, maar voor diegene die er zelf niets aan kunnen doen? Dan laat de Maatschappij je doodleuk vallen. Bij mijn vriend is dat namelijk ook het geval. Hij had alles, Huis, dochter, Eigen bedrjf. Hij is gescheiden (wegens omstandigheden), dus kon niet in het huis blijven wonen. Heeft een chalet gekocht, die werd afgebroken door anderen (oke, dat stond op een stuk land wat bij een bungalowpark hoorde). De rechter is er zelfs aan te pas gekomen om de sloop van dat huisje (en nog 50 anderen) te voorkomen, maar dat is verloren. Resultaat, 100.000 euro schuld, geen Eigen bedrijf meer, dakloos en omdat hij dus een zelfstandige was, had hij geen recht op een normale bijstandsuitkering!. Sorry, maar waar zit hier dan de Eigen schuld?
quote:eva74 schreef op 21 december 2013 @ 07:48:

Hebben jullie de kinderopvangtoeslag ontvangen?Ik namelijk niet. Wel andere toeslagen maar deze mist. Beschikking al wel gehad.Even met de belastingdienst bellen eva. Is dit misschien de eerde keer? Heb je vorig jaar te veel toeslag ontvangen? Het kan legio redenen hebben.
Uiteindelijk heb ik mn stufie wel gehad en alleen zorgtoeslag. De huurtoeslag en kindgebondenbudget stond alleen nog als actuele beschikking en niet als al verwerkte. Dus krijg ik die volgende maand gelukkig wel met terugwerkende kracht.
Mijn salaris + bonus + eindejaarsuitkering staat er nog steeds niet op...zucht. hopelijk maandag. Hopelijk heeft de BNG de storing dan verholpen en maakt ING vaart met bijschrijven....
There's only one difference between tattooed and non-tattooed people: people with tattoos don't give a shit you don't have tattoos!
quote:hkgirl schreef op 21 december 2013 @ 02:43:

[...]

Eens. Echte (!!!) armoede bestaat niet in Nederland, diegenen die beweren dat dit wèl zo is hebben weinig van de wereld gezien klaarblijkelijk.

Nederland is (voorlopig) nog steeds een luilekkerland, als ik hierboven lees wat men allemaal nog aan uitkeringen, toeslagen, subsidies ontvangt. (Werken loont inderdaad amper nog, geweldig die nivellering.) En dan klagen als het een paar uurtjes te laat binnen is omdat er geen rooie cent meer op de rekening staat om boodschappen te doen.

Zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid is ver te zoeken hier, dat is duidelijk. Het is nog altijd je eigen 'schuld', of in elk geval probleem, wanneer je elke maand structureel zodanig tekort komt dat je niet eens meer een brood kan halen om te eten, NIET dat van de bank of overheid!!! Ik ken genoeg gezinnen in NL die van een absoluut minimum inkomen moeten rondkomen en met juiste, bewuste keuzes het prima redden. Geen luxe, maar wel ook de laatste dagen van de maand genoeg te eten voor henzelf en kroost. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar doorgaans maken mensen er toch echt ZELF een puinhoop van als dit niet zo is.

+1!!

Mensen moeten eens verantwoordelijkheid nemen voor hun keuzes. Zoals dat voorbeeld van die mensen die scheiden. Omdat zij zo nodig moeten scheiden, moet de maatschappij allerlei toeslagen ophoesten. En dan nog janken als ze het niet redden. Keuzes, keuzes, keuzes. Niemand gaat dood van 3 keer in de week brood ipv warm eten. En als je dat allemaal niet wilt, moet je misschien maar niet scheiden. Allemaal het gevolg van de keuze die gemaakt is toen er getrouwd werd. Maar verantwoordelijkheid nemen voor die keuzes? Nee, liever gaan jammeren en janken.
Ik krijg er een punthoofd van!
Doe effe normaal plokkie. Waarom iedereen over een kam scheren?
Zo... nou fijn is dat als je bv in een relatie beland met een narcist met losse handjes, dat bedenk je ook niet van te voren.

Of afgekeurd worden omdat je ziek bent (zoals in mijn geval)

Of ontslagen worden, i.v.m failliet gaan van een bedrijf waar je al 20 jaar trouw gewerkt hebt.

Huren die kunstmatig heel hoog gehouden (of gemaakt worden) zodat directeuren van woningbouwverenigingen een idioot hoog inkomen kunnen genieten.

Ziektekosten die ooit naar inkomen geregeld waren, maar nu voor iedereen gelijk zijn (en idioot hoog voor lage inkomens)... lekker solidair. En het gaat nog erger worden allemaal..... Mensen die niet meer naar het ziekenhuis gaan vanwege het hoge eigen risico, terwijl ze ernstig ziek zijn.

We zijn allemaal mensen van deze aarde. We hebben allemaal dezelfde rechten en plichten. Iedereen kan ziek worden of dom pech hebben, idioot en inhumaan om ze dan maar aan hun lot over te laten.
I have my fears but they do not have me
whahahaha een scheiding is idd ook altijd de keus van twee personen.

En een scheiding is natuurlijk altijd gewoon omdat je elkaar niet meer zo leuk vind. Huiselijk geweld of iets dergelijks bestaat niet.

En 3 keer in de week brood eten..... ja hoor, lekker met een hamburger en wat sla. Of met een ei en wat kaas.

Dat je lichaam na weken alleen op brood leven kuren begint te krijgen omdat het de nodige vitamines enz. mist laten we voor het gemak even vergeten.

Verantwoording voor eigen keuzes....... tja, als ex partner van een gek, als kind van een ouder, als exmedewerker van een failliete baas........... moeten we idd maar verantwoording voor HUN keuzes maken.

Dat de banen niet voor het op rapen liggen is algemeen bekent.

Dat dat ook geld voor de simpelste banen is ook bekend.

Dat de zorg waarin ooit zoveel werk was de deuren sluit voor nieuwe medewerkers want de huidige moeten maar 3 keer zo hard rennen is ook bekend.

Maar goed, die polen en bulgaren hebben hun keus gemaakt en zijn massaal hierheen gekomen.

Moeten we dan ook maar de verantwoording voor nemen,

Zo bah, nu ben ik er klaar mee.
Wel grappig trouwens ( niet hier persoonlijk tegen iemand bedoeld verder) dat de mensen die het hardst roepen dat je het in nederland niet slecht kan hebben, de mensen zijn die keihard nee roepen als het kabinet met plannen voor inkomensafhankelijke zorgpremie komt.

De mensen dus die wel meer dan genoeg te besteden hebben, die door een regel als bovenstaande meer zouden moeten betalen.

Stelletje knieperts
Ik ben geen grootverdiener hoor. Kom zelf ook amper rond. Maar wel compleet op eigen kracht, zonder te janken en te zeuren!

Ik ben het gewoon oneens met alle toeslagen die er te krijgen zijn. Mensen worden in Nederland veel te veel gepamperd. Als je ziek wordt is dat zwaar kut, maar ik vind dat er best discussie mag zijn of je dan maar op kosten van de samenleving onderhouden moet worden. De zieke kiest er niet voor, maar de belastingbetaler ook niet!

En wat betreft geweld in relaties gebeurt het gewoon heel vaak dat vrouwen tegen beter weten in toch relaties aangaan met deze mannen. Ik weet waar ik het over heb ik deze. En als zo'n vrouw dan bewust voor zoiets kiezen, mag je daarna ook bewust je eigen boontjes doppen.

En nee, van drie keer in de week brood krijg je geen vitaminetekort.

Babbous, een relatie aangaan met die gekke man en een kind krijgen waren echt jouw keuzes hoor! Dus wat mij betreft ook jouw verantwoordelijkheid!
Plokkeie: laten we maar hopen dat jij nooit rond je 50e je baan verlies, niet meer aan een nieuwe baan komt, je huis moet verkopen met een enorm verlies, in de schuldhulpverlening komt daardoor etc etc.

Je partner van je gaat scheiden (eenzijdig), jij getroffen wordt door kanker en je ouders, die thuis moeten blijven wonen, ernstig ziek worden. En dat met hoge opleiding en goede loopbaan.
Dat hoop ik inderdaad ook nooit mee te maken! Dat lijkt me ook enorm zwaar!

Maar goed, in dit verhaal lees ik heel kort wel iemand die doorzet en niet iemand die loopt te zeuren en te zagen.
plokkie, een discussie mag altijd maar het is de toon die de muziek maakt. Ik lees nergens gezeur gezeik of gezaag.

De gekke kerel die ik noemde was een voorbeeld.

Ik zat ook met smart te wachten op de toeslag.

Ex was het van de 1 op de andere dag zat en ik kon meteen wat spullen pakken en weg.

Met net een bbl opleiding gestart waarbij je net een appel en een ei verdient moest ik opnieuw beginnen.

Had kunnen kiezen voor een mooi afgewerkte huurwoning, maar ik nam genoegen met een oud uitgeleeft appartement waar 2 maand geklust moest worden voor ik er kon wonen.

Waarom? Omdat ik niet compleet afhankelijk wil zijn van de huurtoeslag om mijn huur te kunnen betalen.

Tot op heden het beetje toeslag wat ik wel krijg van okt, nov en dec nog niet gehad dus volledige huur voor mezelf.

Plus de kosten van het leefbaar maken van me huisje, een complete inboedel ( lang leve familie en marktplaats. Hoewel ik nog steeds geen gordijnen achter heb hangen en ik tv kijk via mijn mini laptopje en ik pas gisteren een goedkoop serviesje heb kunnen kopen)

Wel betekende dit dat ik zo goed als leef op twee warme maaltijden in de week en verder brood.

Je hoort me niet klagen, maar ik merk wel dat icm met mijn beroep ( in de zorg de hele dag lopen, tillen, sjouwen, rennen en vliegen want ja werk voor 3 doe je tegenwoordig in je eentje) dit niet vol te houden is.

Dus ja ik wacht vol smart op de toeslagen.

Als ik over 2 jaar afgestudeerd ben zal mijn recht op toeslag waarschijnlijk vervallen, zal ik rond kunnen komen van wat ik verdien.

Deze situatie heb ik niet voor gekozen en ik kan geen verantwoording nemen voor de keuze van mijn ex.

Enige wat ik kan doen is keihard werken en flink studeren zodat ik straks dat diploma heb.

Ik ging van alles naar niks naar een leuk, lief, schattig huisje. Een baan en een opleiding.

Dat bereik je niet met zeuren, zeiken en zagen ;)
quote:babbous schreef op 22 december 2013 @ 14:04:

Wel grappig trouwens ( niet hier persoonlijk tegen iemand bedoeld verder) dat de mensen die het hardst roepen dat je het in nederland niet slecht kan hebben, de mensen zijn die keihard nee roepen als het kabinet met plannen voor inkomensafhankelijke zorgpremie komt.

De mensen dus die wel meer dan genoeg te besteden hebben, die door een regel als bovenstaande meer zouden moeten betalen.

Stelletje knieperts

Knieperts? Grapjas. Er zullen best mensen zijn die door pure pech afhankelijk zijn geworden van toeslagen, en ik zal de laatste zijn die gaat zeuren over het geld dat zij krijgen.

Het is echter een feit dat er op grote schaal wordt gefraudeerd met toeslagen. Ik heb geen zin om voor die fraudeurs te betalen, sorry. Dat gaat alleen maar erger worden trouwens; de ziekenhuizen weten nu al niet wat ze met de stroom oost Europeanen aanmoeten die onverzekerd hier gezellig een behandelingetje ondergaan en de factuur weggooien.

Dit hele systeem van toeslagen, subsidies en potjes voor alles is onhoudbaar. Niet omdat mensen niet bereid zijn om bij te dragen, maar puur omdat er teveel ontvangers zijn.
Ik had ook altijd een zeer goed betaalde baan. Ook IK heb goed belasting betaald. En nu heb ik het nodig. Helaas.
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
De auto is stuk. Feest

Gebruikte hem haast niet. Alleen als het nodig is. Voor een prikkie over gekocht van mijn broertje toen mijn 'oude' auto niet goedkoop of zelf gemaakt kon worden. De auto van m'n broer mocht ik overnemen voor het bedragje dat ik kreeg voor mijn auto. Zijn auto was echt nog helemaal goed!

En nu dus stuk. Kan ik daar iets aan doen? Daar kon ik niks aan doen. Zou ik nu een auto moeten hebben in mijn financiële toestand ? Ja want hij zou ik m'n budget kunnen passen. Ik heb twee kinderen waarvan een nog al eens naar het ZH moet en wij geen auto kunnen lenen van iemand. Ook kan de baby niet op de fiets veilig mee. Ook moet ik vaak 'naar m'n behandeling' en gesprekken bij het UWV wat ver is! Maar die km kan je declareren.

Als ik straks weer kan werken zal dat ook niet om de hoek zijn.

Alles is twee kanten op de draaien. Maar ik sta hier weer te janken.

Trouwens heeft UWV het geld van 2wkn gestort en kon ik dus rekeningen betalen ! En weet ik nu wat ik over heb en dat dat betaald is. Dat voelt wel erg fijn.
quote:julius schreef op 23 december 2013 @ 14:50:

[...]

Knieperts? Grapjas. Er zullen best mensen zijn die door pure pech afhankelijk zijn geworden van toeslagen, en ik zal de laatste zijn die gaat zeuren over het geld dat zij krijgen.

Het is echter een feit dat er op grote schaal wordt gefraudeerd met toeslagen. Ik heb geen zin om voor die fraudeurs te betalen, sorry. Dat gaat alleen maar erger worden trouwens; de ziekenhuizen weten nu al niet wat ze met de stroom oost Europeanen aanmoeten die onverzekerd hier gezellig een behandelingetje ondergaan en de factuur weggooien.

Dit hele systeem van toeslagen, subsidies en potjes voor alles is onhoudbaar. Niet omdat mensen niet bereid zijn om bij te dragen, maar puur omdat er teveel ontvangers zijn.

Knieperts ja ;) grapjas he, ik hou wel van een beetje luchtige humor erdoor.

Tuurlijk wil niemand betalen voor fraudeurs, voor al die oostblokkers die hier in lui lekker land leven.

Maar om dan hier in een topic te gaan roepen dat men niet moet zeiken en zeuren en verantwoording moet nemen voor eigen keuzes vind ik te ver gaan.

Zoals ik al eerder aangaf het is de toon die de muziek maakt.

Ik had pas nog een gesprek met iemand erover. Subsidies, toeslagen, uitkeringen, het word allemaal betaald van wat wij met zijn alle afdragen.

Dat was geen probleem.

Maar goed, nu heb je te maken met een onwijs grote groep mensen die hier nooit afgedragen hebben maar wel gebruik maken van.

Ze houden banen bezet. Zijn nog steeds veel mensen die roepen dat de hollanders die baantjes toch niet willen, maar ik denk dat als jij een vrouw en kinderen thuis heb zitten en geen eten je maar al te graag putje schept om maar even wat te noemen.

Wat betreft ziekenhuizen is het eigenlijk heel simpel.

Wil je geholpen worden? Toon dan je verzekeringspas maar dan kijken we eerst even na of je wel verzekerd ben.
Heel Amerikaans.
" Toon dan je verzekeringspas maar dan kijken we eerst even na of je wel verzekerd ben"

Dat doen ze ook maar als iemand bij de eerste hulp staat met een gebroken arm en niet verzekerd blijkt te zijn wordt die persoon toch vaak geholpen. Waar moet ie de grens trekken of iemand wel of niet wordt geholpen?
Komt door de belofte die ze hebben afgelegd ? Dat ze mensen helpen. Toch? Dus eerst dat checken en het zou niet okay zijn ...
quote:Mies85 schreef op 23 december 2013 @ 18:33:

Heel Amerikaans.Maybe maar door die gaste die overal en nergens maar vandaan komen en hun hand ophouden waar ze zelf nergens voor gewerkt hebben gaat jou toeslag er straks aan ;)
En weet je wat het is. Het kleine beetje wat die gasten hier aan loon verdienen word maar voor een nog kleiner deel hier weer uitgegeven. Word netjes opgepot of opgestuurt richting thuisland.

Hup holland hup.
Vrienden hadden ons een avondje uit gegeven. We zouden met ze alle gaan en we hadden dus een beetje gespaard. Maar natuurlijk afgezegd al een tijd terug. Toen hebben ze ons meegenomen !

We hebben een nieuwe accu in de auto! Heeft m'n broertje geregeld. En als kerstcadeau een volle tank ook nog! Met de woorden: gaan jullie ook eens lekker ergens heen! We wilde ergens heen maar wisten de weg niet. Nu gaan we een heel stuk verder. Broodjes en drinken mee en lekker rond wandelen daar.

Toch nog heerlijke dagen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven