Slaagkans woningnet

23-12-2013 12:04 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op basis waarvan wordt de slaagkans bij woningnet berekend? Ik zat eens te kijken op de site, en als ik bij huis A zou reageren zou ik plaats 83 komen, waarbij stond 'slaagkans: hoog'. Als bij huis B zou reageren zou ik op plaats 2 komen, waarbij stond 'slaagkans: zeer laag'. HOEZO is 2e plaats 'zeer laag' ? En 83e plaats 'hoog' ? Ik snap er helemaal niets van, en bij het FAQ deel van de site stond het ook niet echt duidelijk uitgelegd?
Nou ik zou t allemaal niet zo serieus nemen ...

Jaren geleden had mij net 1 jaar ingeschreven bij Woningnet. En ik had gereageerd op een nieuwbouwwoning bij Amstelveen.

Er waren nog 2485 gegadigden.. En toch kreeg ik uitnodiging om te komen kijken en bleek ik nr 2 op de lijst te zijn. En dag later werd ik gebeld dat ik zelfs nr 1 bleek te zijn omdat de vorige nr 1 had afgezegd.
Hier word het uitgelegd, dat ze kijken naar de inschrijfduur van de mensen die in diezelfde straat eerder een woning aangeboden hebben gekregen. Dus als er in straat bla eerder woningen zijn aangeboden aan mensen met een inschrijfduur van 5 jaar en jij staat 5 jaar ingeschreven dan krijg jij een hoge slaagkans. Maar uiteindelijk hoeft dat dus niet per se veel te zeggen.
Het is valse lucht hoop, gewoon kijken hoeveelste je bent, dan heb je een goede kijk op je kansen.
Hier in de regio spelen nog een paar dingen mee:

- Laat je een sociale huurwoning achter? Zo ja --> grotere slaagkans

- Is de woning geschikt voor jou (als in: reageer je op woningen die voor jouw situatie geschikt zijn volgens de normen van woningnet? Hierbij kijken ze naar je leeftijd (als 24-jarige kom ik niet in aanmerking voor een seniorenwoning ;-P), aantal gezinsleden (een alleenstaande maakt minder kans op een eengezinswoning dan een moeder met twee kinderen) en je inkomen (kun jij de huur wel ophoesten, al dan niet met huursubsidie). Als je dus op passende woningen reageert, maak je een grotere kans.

- Wachttijd per type woning. Je komt met meer wachttijd in aanmerkingen voor meer verschillende soorten woningen dan met minder wachttijd. Hier kom je met 5 jaar net in aanmerking voor een appartementje of flatje in een 'prachtwijk', met 7 jaar kun je serieus gaan zoeken.
Even terugvindpost want ik was daar ook benieuwd naar. Succes TO!
Ja, maar het zijn vrij vergelijkbare woningen. Als ik bij huis B 2e sta, kunnen ze toch niet weigeren omdat iemand op plaats 10 bijv. meer geld te besteden heeft om de huur te betalen oid? Dat vind ik zó vreemd: 2e plaats, en toch een geringe kans van slagen terwijl ik de huur makkelijk zou kunnen betalen, en het toch een vrij passende woning is lijkt me...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven