Pijlinktvis bereiden

23-12-2013 19:57 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga met kerst een inktvissalade maken (koud).Normaal gesproken wordt de salade met (voor)gekookte inktvis van de sligro gemaakt, maar deze keer heb ik een rauwe inktvis gekocht.

Ik dacht dat google me wel zou helpen met informatie betreft de voorbereiding; Hoe moeilijk kan het immers zijn… Maar ik word niet echt wijzer. Heeft iemand ervaring?

Op dit moment denk ik dat ik de inktvis het beste 3 kwartier in een beetje water tegen de kook aan moet stoven. Maar leg je het beestje in het koude water of pas als het water kookt?

Ik wil in geen geval mijn gasten rubber voorschotelen..
heb er geen ervaring mee maar ff gegoogled

*Pijlstaartinktvis schoonmaken is te doen. Ik zou de visboer wel vragen het eerst te demonstrerren, of koop schoongemaakte exemplaren. Van een lange bereiding wordt deze inktvis snel taai. Snijd ze in ringen of stukjes en geef ze kort een stoot stevige hitte

ligt er eigenlijk aan wat je precies wilt want vind behoorlijk wat recepten via google met verscchillende soorten bereiding
Mijn man kreeg er nachtmerries van... Je moet eerst de tentakels en bek loshalen en dan de tube leeghalen. Er zit dan ook nog een plasticachtige ruggengraatachtig ding in, dat moet er ook uit. Haal daarna het vel van de tube.

Maar bij een visboer kun je ook schoongemaakte tubes vinden. Filmpjes over het schoonmaken van inktvis kun je wel op YouTube vinden. Handiger om in Engelse termen te zoeken denk ik.
Het idee is om er een salade van te maken met fijn gesneden rode ui, paprika, veel knoflook en een dressing. De inktvis hoeft dan dus niet knapperig te zijn, maar juist zacht.

Maar geen lange bereiding dus! Dank je voor het meezoeken! Ik vind via google alleen de 'warme' gerechten, althans zo lijkt het.. En vraag me af of de kort gebakken inktvis ook lekker is als je het koud laat worden.
De inktvis is al wel schoongemaakt! (gelukkig!)
Ik heb een keer een tapasmeet gehad en daar had, ik dacht Teigera, inktvis gemaakt. Die vertelde hoe ze de inktvis met de achterkant van een koekenpan had geslagen zodat het mals werd .

Ik lig alweer in een deuk hoe ze het vertelde. Nou er zal zo wel iemand van die meet komen om te vertellen hoe je het het beste kan maken .

Succes
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik was na aanleiding van de post van Vl43inder benieuwd naar hoe je zoiets idd schoonmaakt. Dus ik heb op youtube zitten kijken. Hoor ik net aan het einde van het filmpje (visboer) dat je voor de malsheid de inktvis het beste kan invriezen voordat je hem verder bereid (dit is de enige vis waarbij dit schijnbaar zo is)

Zie filmpje
Hier waakt de enige echte Barones
met een koekenpan slaan en in de vriezer; check!

Bedankt voor het meezoeken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven