Vuurwerk? Afschaffen!

28-12-2013 11:14 1383 berichten
''De vuurwerkverkoop is begonnen. Om 6.00 uur vanochtend mochten de verkooppunten hun deuren openen. Zoals ieder jaar stonden er hier en daar meteen rijen van vooral jongeren die de pijlen en knallers zo snel mogelijk wilden hebben.

Het vuurwerk wordt vandaag, maandag en dinsdag verkocht. Er zijn 1500 verkooppunten bij onder meer tuincentra en bouwmarkten.

In België is de verkoop van vuurwerk dit jaar gehalveerd, omdat steeds meer Vlaamse steden vuurwerk afsteken verbieden. In steden als Mechelen en in Antwerpen mag je deze jaarwisseling geen vuurwerk afsteken. Wie dat toch doet, riskeert een forse boete.''

Wat mij betreft is dit het startpunt, en gaan we steeds meer toe naar een vuurwerk-vrij Nederland, waar burgers helemaal niet meer zelf vuurwerk mogen afsteken. Dit kunnen we mooi overlaten aan de gemeente, die op 1 plek in stad / dorp een knalvuurwerk organiseert. Het levert zoveel ontzettend overlast op en rommel, om nog maar te zwijgen over alle vuurwerkgewonden elk jaar.

Acht zwaargewonden door vuurwerk:

http://nos.nl/artikel/591 ... wonden-door-vuurwerk.html
Alle reacties Link kopieren
quote:DappereGerbera schreef op 28 december 2013 @ 12:09:

Ze zouden pas getroffen vuurwerkslachtoffers op voor de klassen moeten zetten na de kerstvakantie. Laat die jeugd dan iig geshockeerd worden zodat de volgende ggeneratie het wél durft/wil verbieden.Jongeren leven met het principe "ik ben jong en onsterfelijk" en "mij overkomt dat niet."
quote:clemance schreef op 28 december 2013 @ 12:06:

[...]

Vuurwerk zien is toch geen eerste levenbehoefte ofzo?

Ook al heb jij 'geen last van jeugd die er niet mee om kan gaan', dan nog kan je niet ontkennen dat vuurwerk ontzettend veel overlast veroorzaakt (alleen al voor ouderen, kinderen en dieren), het veel rommel op straat oplevert en dat het veel mensen in het ziekenhuis brengt.

eens. als je jonge kinderen hebt zul je wel meer feestjes aan je voorbij laten gaan. Dat is gewoon zo. Ik vier zo al jaren koninginnedag gewoon in het lokale parkje. Kinderen lekker spelletjes doen, ik struinen op de markt. terwijl ik vroeger los ging in de stad. Mijn tijd komt wel weer.

Dus helaas als je ivm met jonge kinderen niet naar de grote vuurwerkshow kan. Dan verzin je wat anders om te doen. Of je neemt een hotelletje in het centrum met het gezin, weet ik veel.
quote:DappereGerbera schreef op 28 december 2013 @ 12:09:

Ze zouden pas getroffen vuurwerkslachtoffers op voor de klassen moeten zetten na de kerstvakantie. Laat die jeugd dan iig geshockeerd worden zodat de volgende ggeneratie het wél durft/wil verbieden.

ik denk niet dat dat echt helpt. De mens, en dan zéker de jeugd, denkt toch in termen als "dat gebeurt mij niet" en "Zo stom ben ik natuurlijk niet".

Ik denk wel dat de ouders er een hand in hebben. Een buurvrouw zei jaren terug "ik heb ze gewaarschuwd, als ze aangehouden worden hebben ze zichzelf" en een andere vrouw vertelde me dat haar zoon 'wel wat' afsteekt en zij vond het niet erg.. hij is heel voorzichtig. Mijn argument dat het gewoon strafbaar is, ongeacht overlast of erg, vond zij volgens mij maar kinderachtig.

Zolang ouders het dus gedogen, er niets van zeggen, zullen kinderen gewoon blijven afsteken.

En ik weet dat ouders bij pubers niet alles meer in de hand kunnen houden, maar hoe je hier zelf tegenover staat zal vast helpen.
Later is nu
In het buitenland is het helemaal niet zo normaal om op Oudejaarsavond om 00.00 vuurwerk zelf af te steken.

Volgens mij is Nederland zelfs het enige land in Europa waar het gebeurt?
Ik weet verder niks over andere landen en vuurwerk. Alleen dat in China met nieuwjaar vuurwerk wordt afgestoken om de boze geesten te verjagen. Of juist te pleasen, een van de twee...
Vuurwerk afsteken is al verboden. Dus argumenten dat het de hele maand al raak is, daar helpt verbieden dus helemaal niks tegen. Beter handhaven dus, maar ja onmogelijke taak.

En de 31e blijf je maar een dagje binnen als je het zo eng vindt, lekker met een oliebol en de tv. Zo erg is het ook weer niet.
Over vuurwerk in de VS - heb in de Detroit area gewoond en daar vrijwel alleen georganiseerd vuurwerk gezien en gehoord. Je mag er op bepaalde tijdstippen wel vanaf je eigen grond legaal vuurwerk afsteken, maar bij ons in de buurt gebeurde dat weinig.
Als ik dit soort berichten lees, dan vind ik inderdaad dat vuurwerk verboden moet worden. Om mensen, en met name erg jonge mensen, tegen zichzelf in bescherming te nemen. Ik heb namelijk wel medelijden met minderjarige jongens die hun handen verliezen aan vuurwerk.

De stand tot nu toe...

En daarnaast ben ik zelf ook niet zo'n fan. Ik vind siervuurwerk best mooi, maar ik hou niet van die knallerij. En helaas voert dat tegenwoordig de boventoon.
In Belgie en Polen is het zwaardere vuurwerk gewoon voor iedereen te koop, het hele jaar door. Duitsland weet ik eigenlijk niet.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:an_dre_a schreef op 28 december 2013 @ 12:18:

Vuurwerk afsteken is al verboden. Dus argumenten dat het de hele maand al raak is, daar helpt verbieden dus helemaal niks tegen. Beter handhaven dus, maar ja onmogelijke taak.

En de 31e blijf je maar een dagje binnen als je het zo eng vindt, lekker met een oliebol en de tv. Zo erg is het ook weer niet.Ik moet de 31 gewoon werken, niet iedereen werkt op kantoor he.
wat apart Yette. Het is dus gewoon verkrijgbaar het hele jaar, maar mensen talen er amper naar dus. Hoe zou dat komen?
quote:an_dre_a schreef op 28 december 2013 @ 12:18:

En de 31e blijf je maar een dagje binnen als je het zo eng vindt, lekker met een oliebol en de tv. Zo erg is het ook weer niet.En je hond maar binnen laten poepen?
quote:pringle86 schreef op 28 december 2013 @ 11:36:

Bizar dat we kinderen en dronken mensen één dag per jaar met vuurwerk laten spelen.

Afschaffen die hap.Dit
quote:Desperate_Housewive schreef op 28 december 2013 @ 12:01:

Ik weet niet waar jullie allemaal wonen dan, maar op een paar knallen na is er in mijn woonplaats niks aan de hand. Daarnaast zie ik die centrale plek vanuit mijn huis dus niet, net zoals de rest van de wijk. En de wijk naast ons en de halve stad. Met Koningsdag moet ik er ook echt heen om iets te zien. En dan zou ik dochter ook mee moeten nemen midden in de nacht? Of er moet iemand thuis blijven? Gezellig, het nieuwe jaar inluiden terwijl ik op die locatie sta en mijn man thuis op dochter past? Ik voel er helemaal niks voor en heb totaal geen last van jeugd die er niet mee om kan gaan ofzo. dan heb je geluk, de rest van Nederland helaas niet
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik ben ook voor het afschaffen van vuurwerk.

Als je met je stomme harses je hand eraf blaast, mijn zegen heb je. Maar de meeste slachtoffers vallen onder omstanders, kinderen die staan te kijken..

Daarbij komt nog dat er altijd veel materiele schade is. Gesmolten vuilnisbakken, ruiten eruit en er is altijd wel ergens in de buurt een flinke fik. Verdwaalde vuurpijl of vandalisme.En wat denk je dat alle uitrukken van politie, ambu en brandweer wel niet kosten!

En de volgende dag is het overal een puinhoop, zoveel mensen die de vuurwerksmurrie gewoon laten liggen.

Een goede klap op zijn tijd kan ik echt wel waarderen, maar het is zo jammer dat half nederland in een dronken randdebiel veranderd op oud en nieuw.

Verder, de wensbalonnen. Ze zijn prachtig, maar let ff op waar je ze afsteekt.. Windrichting enzo..Je zal niet de eerste zijn wiens wensballon in een rieten dak terecht komt.
quote:Yavanna schreef op 28 december 2013 @ 12:20:

[...]

Ik moet de 31 gewoon werken, niet iedereen werkt op kantoor he.

Ik werk al jaren de thuiszorg... ;) Maar je had ook vrij kunnen nemen als het zo bezwaarlijk is. Of je gaat met de auto. (die ik zelf ook niet heb, voordat je daar over struikelt).

Ik ga gewoon over straat, vind het vuurwerk wel vervelend maar gun ze hun pleziertje. Maar ALLEEN op de 31e, de rest van het jaar mogen ze van mij opgepakt worden.
Mijn marokkaanse buren, de kinderen zijn al de hele week bezig. Uit voorzorg laat ik mijn katten niet naar buiten, ben het drama van vorig jaar niet vergeten.
Veel mensen moeten de 31e gewoon werken. Maar ohnee, die moeten zelf maar buigen voor het tuig dat zonodig oorlogje wil spelen.
quote:an_dre_a schreef op 28 december 2013 @ 12:22:

[...]

Ik werk al jaren de thuiszorg... ;) Maar je had ook vrij kunnen nemen als het zo bezwaarlijk is. Of je gaat met de auto. (die ik zelf ook niet heb, voordat je daar over struikelt).

Ik ga gewoon over straat, vind het vuurwerk wel vervelend maar gun ze hun pleziertje. Maar ALLEEN op de 31e, de rest van het jaar mogen ze van mij opgepakt worden.Ook gelul, want je schrikt je kapot als je een rotje onder je auto krijgt. En ja, dat doen die kleine huftertjes.

[...]

Ik ga gewoon over straat, vind het vuurwerk wel vervelend maar gun ze hun pleziertje. Maar ALLEEN op de 31e, de rest van het jaar mogen ze van mij opgepakt worden.

Het is niet alleen op de 31ste, dat is nou juist het probleem.

Was het maar waar, dan hoorde je mij er ook niet meer over.
quote:Star schreef op 28 december 2013 @ 12:20:

[...]

En je hond maar binnen laten poepen?

Hond mag je van mij sowieso wel afschaffen.. Maar da's een heel ander onderwerp ;)

Het is geen oorlog buiten hoor, vooral overdag alleen een paar kinderen met rotjes die rondlopen. Inderdaad vrij irritant, maar ach het hoort er ook een beetje bij.

Afschaffen heeft trouwens geen enkele zin, kijk maar naar de afgelopen week, genoeg geknal gehoord. Legale verkoop is vandaag pas begonnen dus een verbod is compleet zinloos.
Een streng verbod graag. Ik ben er zelf doodsbang voor en onze hond ook. Ik ben een pietje fobietje voor onverwachte harde geluiden. Dus oud&nieuw is niet mijn favoriete feestje, zal ik maar zeggen.
quote:an_dre_a schreef op 28 december 2013 @ 12:26:

[...]

Hond mag je van mij sowieso wel afschaffen.. Maar da's een heel ander onderwerp ;)

Het is geen oorlog buiten hoor, vooral overdag alleen een paar kinderen met rotjes die rondlopen. Inderdaad vrij irritant, maar ach het hoort er ook een beetje bij.

Je hebt geen idee dus, duidelijk.

[...]

Ik ga gewoon over straat, vind het vuurwerk wel vervelend maar gun ze hun pleziertje. Maar ALLEEN op de 31e, de rest van het jaar mogen ze van mij opgepakt worden.Het gaat er om dat er dus veel niet goed gaat de 31e. Er steken mensen vuurwerk af die dit niet mogen of ze zoeken niet eerst uit hoe je veilig iets afsteekt (pot verzwaren, speciaal aanmaak lont gebruiken). Het is gewoon niet leuk als er door gekloot slachtoffers vallen.
verkoop van vuurwerk zou ik nou juist iets vinden wat ze europees zouden kunnen regelen en dan vooral hoe zwaar het vuurwerk mag zijn. Uiteraard dan met het lichtste vuurwerk als regel
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven