Berenlucht bah!

29-12-2013 12:29 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste is jarig, was ik gister al de rijsttafel aan het voorbereiden, laat ik de Indonesische speklapjes aanbranden.

Dus nu net opnieuw gemaakt. Zit er weer eens berenvlees tussen, ik sta de boel hier dus kokhalzend klaar te maken. Met verder wat blikken van onbegrip om me heen.

Ik ben de enige hier in huis die het ruikt, bah!!

Ik proef het vaak ook nog, dus gelukkig zijn er nog genoeg andere gerechten. En dat word mijn pan minstens 2 keer wassen voor daar de lucht af is.
quote:yasmijn schreef op 29 december 2013 @ 13:58:

Gewoon niks zeggen. Kijken wie het opvalt.
Ik vind het meeste varkensvlees stinken als je het bakt. Vooral goedkoop vlees zoals half om half gehakt of shoarmavlees. Brrr. Of van die gehakt cordon bleus.
Berenvlees of geen berenvles, hoe maak je Indonesisch speklapjes?
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Ingrediënten:

4 speklapjes, zonder zwoerd, in tweeen gesneden

zout

2 theel. sambal oelek

1 theel. koenjit (kurkuma / geelwortel)

1 eetl. ketjap manis

1 eetl. citroensap of limoensap

2 eetl. olie

1 ui

1 teentje knoflook

1 theel. ketoembar (gemalen korianderzaad)

,0,5 theel. djintan (gemalen komijnzaad)

2 eetl. santen.

Bereiding:

Wrijf de speklapjes in met zout, sambal oelek en koenjit.

Schenk de ketjap manis en citroensap of limoensap er overheen en laat ze 30 minuten staan (lekker marineren...hoe langer hoe beter en lekkerder).

Verhit de olie en bak de speklapjes in 15 minuten knappend en bruin.

Haal ze uit de pan.

Snipper de ui en pers de knoflook uit. Voeg ketoembar en djintan toe en maak er een pasta van. Fruit de pasta 2 tot 3 minuten in de achtergebleven olie.

Doe de speklapjes terug in de pan/wadjan en wentel ze rond in het kruidenmengsel. Voeg 2 deciliter water toe, breng het geheel aan de kook en laat het 5 minuten op een lage warmtebron pruttelen.

Voeg onder voortdurend roeren de santen toe en laat het geheel binden.

Tip: Geef er witte rijst (nasi putih) en een groentegerecht bij. Maar....alleen met een boterham, is ook lekker.
quote:yasmijn schreef op 29 december 2013 @ 13:43:

Maar, Sassie, de meeste mensen ruiken het toch niet.

Wedden dat jouw gasten niks in de gaten hebben?

Ik begrijp uit de info van nina dat er maar een klein deel is wat het niet ruikt.

Dus succes sassie

Grapje, komt vast goed. Smerig idee btw
Ik vind varkensvleesaltijd al naar urine en oud zweet ruiken. Gelukkig eet vriend het tegenwoordig een stuk minder.
quote:sassie67 schreef op 29 december 2013 @ 12:31:

Beer is een mannetjesvarken Dé oplossing is dus: geen varkensvlees meer eten.
Ik proef en ruik dat ook wel eens. Wist alleen niet waardoor dit kwam, en we hadden vroeger zelf varkens :-S
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Volgens mij komt berengeur alleen voor bij varkens die niet gecastreerd zijn... Maar in Nederland worden toch alle biggetjes (die bedoeld zijn voor de slacht) gecastreerd?

Hoe komt dat toch die berengeur er nog?

Ik heb het volgens mij nog nooit geroken.

Heb wel eens vlees dat stinkt, maar dat is dan volgens mij omdat het niet goed bewaard is in de supermarkt, of verpakking was open, of al bedorven etc.
Mijn Beer-cavia is ook een pig en die stinkt idd en mijn Zeug-cavia wederom een pig stinkt niet
quote:LoiseauCoureur schreef op 29 december 2013 @ 14:44:

Volgens mij komt berengeur alleen voor bij varkens die niet gecastreerd zijn... Maar in Nederland worden toch alle biggetjes (die bedoeld zijn voor de slacht) gecastreerd?

Hoe komt dat toch die berengeur er nog?

Ik heb het volgens mij nog nooit geroken.

Heb wel eens vlees dat stinkt, maar dat is dan volgens mij omdat het niet goed bewaard is in de supermarkt, of verpakking was open, of al bedorven etc.Vanaf 2014 is het castreren verboden en het wordt nu al minder gedaan. Dus grote slachters hebben berengeurruikers in dienst. (Las ik pas in de krant.)
Berengeurruikers?
quote:yasmijn schreef op 29 december 2013 @ 13:02:

[...]

Dan heb ik echt nog nooit berenvarkens gehad.Of ik dacht dat het mijn eigen voeten waren.
quote:yasmijn schreef op 29 december 2013 @ 18:17:

Berengeurruikers?

En dat zijn dan mensen?

Geen labradors?
wat is berenvlees?
quote:_isis_ schreef op 29 december 2013 @ 18:27:

wat is berenvlees?
quote:Star schreef op 29 december 2013 @ 18:29:

[...]

[img]http://static.nationalgeographic.nl/upl ... lvis-2.jpg[/img]getver
quote:yasmijn schreef op 29 december 2013 @ 18:17:

Berengeurruikers? Ja, weet niet precies of ze zo heten maar in de krant stond deze week een artikel met een foto. Een berengeurruiker (dame) voor een opengesneden hangend varken. En ja ik moest ook wel gniffelen.
quote:yasmijn schreef op 29 december 2013 @ 13:51:

Laat je even weten hoe het afliep? Of de mensen wat hebben geroken?Niemand heeft het geroken/ geproefd. En alles schoon op en veel complimentjes gekregen
quote:Wapiti schreef op 29 december 2013 @ 18:33:

[...]

Ja, weet niet precies of ze zo heten maar in de krant stond deze week een artikel met een foto. Een berengeurruiker (dame) voor een opengesneden hangend varken. En ja ik moest ook wel gniffelen.Ik kan dus nog altijd een carrieremove maken
Volgende x een berengeurvreter toevoegen dus...
quote:sassie67 schreef op 29 december 2013 @ 18:34:

[...]

Niemand heeft het geroken/ geproefd. En alles schoon op en veel complimentjes gekregen Alle paniek om niks
Ik ruik en proef het. Eet dus ook nauwelijks nog varkensvlees. Getver wat een penetrante lucht geeft dat vlees.
quote:yasmijn schreef op 29 december 2013 @ 14:18:

Ingrediënten:

4 speklapjes, zonder zwoerd, in tweeen gesneden

zout

2 theel. sambal oelek

1 theel. koenjit (kurkuma / geelwortel)

1 eetl. ketjap manis

1 eetl. citroensap of limoensap

2 eetl. olie

1 ui

1 teentje knoflook

1 theel. ketoembar (gemalen korianderzaad)

,0,5 theel. djintan (gemalen komijnzaad)

2 eetl. santen.Bedankt, klinkt lekker, ga ik zeker maken.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:yasmijn schreef op 29 december 2013 @ 18:49:

[...]

Alle paniek om niks

Maar ik vind mijn huis nog steeds stinken

Dat recept wat je had gepost is idd degene die ik deze keer heb gemaakt. Mijn gasten vonden het erg lekker, ik heb het niet gegeten deze keer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven