Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen deel 3

20-04-2013 22:10 2709 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Hoi allemaal!

Ik zou me ook graag bij jullie willen aansluiten. Ik ben bijna een jaar geleden moeder geworden en een maand of drie na de bevalling heb ik het hardlopen langzaam maar zeker weer opgepakt. Het hardlopen gaat inmiddels weer prima en het is de bedoeling dat ik in 2014 weer sneller wordt en langere afstanden ga lopen. Ik loop op het moment drie keer in de week. Als het straks warm genoeg is om weer naar mijn werk te fietsen, zal ik waarschijnlijk twee keer in de week hardlopen en vijf dagen per week 15 kilometer per dag fietsen (terugweg naar huis is altijd bergop, dus een mooie cardiotraining).

Mijn eerste doel: in april staat er een halve marathon op het programma, vooral ook om mezelf gemotiveerd te houden om te trainen gedurende de winter. (Woon in een land waar het in de winter een stukje kouder is dan in Nederland, vandaar.)
Vergeet vandaag niet te lachen!
Lauwe wat fijn om te lezen dat je toch weer aan het lopen bent. Was je mailadres kwijt en vond je ook nog steeds nergens in de uitslagen. Ik was dus wel erg benieuwd of het blessure leed dan toch eindelijk voorbij was. Maar ik begrijp dat het dus al een tijdje goed gaat.

De duathlon in jan. is zowat in mijn voortuin dus als je meedoet kom ik je aanmoedigen. Mountainbiken is voor mij nu helemaal niet meer aan de orde. Risico op vallen is te groot.

Hannah geniet van je paar daagjes op pad zijn!

Rietjeranja leuk dat je mee komt schrijven. Heb je voor de geboorte van je kind ook hardgelopen omdat je het hebt over WEER sneller worden en langere afstanden lopen.

Ga zelf vanavond de baan weer op. Even kijken wat er van mijn conditie over is gebleven.

Maar het fietsen en werken is me niet verkeerd bevallen.
Iedereen een sportief en gezond 2014 gewenst.

@Meis, dank je wel. Succes zondag as.

Heerlijk he lopen in het bos!

Balen dat je last heb van een blaar. Ja ik moet ook echte hardloopsokken kopen. Ik heb ook vaak last van een blaar.

@Anke, dank je ja ik ben ook supertrots.

Nee, ik heb die 15 km. niet pijnloos gelopen, geen last van mijn knie, maar mijn teennagel was te lang en sneed in mijn vlees.

@Hannah, dank je wel.

@Lauwe, dank je wel.

@Rietjeranja, welkom, leuk dat je mee komt schrijven

@Baukje fijn dat je je beter voelt.

Vanmiddag mijn 1ste 10 km. van dit jaar gelopen, heerlijk met .
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Baukje, ja, voor de geboorte van mijn kind liep ik ook al hard. Ongeveer drie keer per week en ik deed af en toe mee aan een 10 km loop. Vlak voor mijn zwangerschap liep ik mijn eerste halve marathon. Die in april wordt dus mijn tweede.
Om echt lekker te gaan intervallen dat was toch iets te veel gevraagd van mijn lichaam. De eerste lange interval mocht op een nog niet al te hoog tempo dus dat was nog te doen maar bij de 1000tjs ben ik halverwege afgehaakt. Ben dus nog niet aan mijn snelle 600tjes toe gekomen. Was er ook wel een beetje op voorbereid hoor. Dus ik ben verder ook niet gaan forceren toen het te moeizaam ging. Ja ik voel me nu prima, maar het lichaam heeft gewoon tijd nodig om echt te herstellen.

Morgen rustdag en dan zaterdag een vrij korte training maar 3 korte versnellingsblokjes. Dan hoop ik zondag toch weer klaar te zijn voor een lange duurtraining met tempoblokken. Nog maar goed vier weken tot de marathon en het echte werk moet eigenlijk nog gebeuren.

Rietjeranja dan heb je dus al best wat hardloopervaring. Daar zal je nu bij de opbouw best wel profijt van hebben.
in febr. ben ik weer heel rustig begonnen met eigenlijk een beetje jouw schema van 10x 1 min lopen met steeds 30 sec rust ertussen.

dat deed ik dan 3xper week voordat ik weer verder ging, zodat ik het zeker niet zou forceren.

maar natuurlijk ging ik weer iets te enthousiast aan de gang in de zomervakantie en daar was mijn achilles nog niet aan toe.

dus toch maar weer iets rustiger aan gedaan en wat meer gefietst, maar sinds de zomer vakantie ging het weer een stuk beter en heb ik in eindhoven de lichtjesroute gelopen en de dam tot dam en toen die duathlon in reusel en nog eind november de halve in geldrop.

de tis voor niks loop over de strabrechtse heide. een hele mooie loop

vanavond weer eens mee kunnen trainen met de club en voor mijn doen ging het echt heel erg lekker.

Baukje, als egmond goed gaat ga ik me inschrijven voor die duathlon dus dan laat ik nog wel weer iets weten.

leuk dat ik dan alvast een supporter heb!!

rietjeranja, leuk dat je ook gaat meeschrijven, ben benieuwd hoe het gaat met de halve!

mother, dan zit je mooi op schema voor een halve in maart!
Ja tis voor niks is een geweldig parcours. ik heb daar een keer de hele marathon gelopen. Maar dan heb je intussen toch nogal wat wedstrijden gehad.

Wat betreft de duathlon heb je niet alleen een supporter maar ook een warm douche/koffie/eethuis als je wil hoor. Tweede oudste zoon heeft nu al drie jaar op rij daar samen met duomaatje de korte cross gewonnen. Ik geloof dat de plannen voor dit jaar de lange cross was als duo.

Ik heb het idee door mijn 4 dagen koorts ineens helemaal in de knoop te gaan komen met het schema. Nog niet eens door de verloren trainingsdagen. En natuurlijk was het ook wel een beetje te optimistisch om te denken dat ik gisterenavond die intervalletjes wel even uit mijn mouw zou kunnen schudden. Maar als ik van het weekend niet min of meer het schema een beetje kan volgen ga ik er toch een zwaar hoofd in krijgen. Dus ik kan eigenlijk niet wachten tot ik eind van het weekend balans op kan nemen.
Fijn dat iedereen weer 'up and running' is! Het jaar goed begonnen allemaal? Vol moed?

Leuk, nieuwe 'oude' bekenden, welkom hier lauwe en rietjeranja!

Ik ben wel benieuwd waar je resideert rietjeranja en waarom je de leus van de cliniclowns onder je posts zet? (vergeet vandaag niet te lachen)

Mijn plannen voor het nieuwe jaar.... ik weet dat nooit meteen, vorig jaar wist ik dat ik in 2013 een HM ging lopen, maar dat het een hele marathon zou worden, had ik nog niet zo door. Vorig jaar had ik nog nul keer een wedstrijd gelopen.

Nu is het plan weer klein: ik ga een snelle 10km lopen in februari en daarna een snelle HM, waarschijnlijk in juni.

Pas je wel op Baukje: je weet intussen vast al dat je gezondheid niet is om mee te sollen. Niet dat je je marathon maar meteen op moet geven, maar misschien kom je deze keer niet als winnaar over de streep. Al heb je dan toch gewonnen: van jezelf. En van een stomme griep. Kun je dat nog: de wedstrijd aangaan zonder te willen winnen?

Mother: ga eens langs bij een pedicure. Ik vind het ook helemaal niks, maar het scheelt me wel pijn aan mijn voeten en paarse nagels. En die arme voetjes moeten je toch maar elke stap dragen!
Ik wist niet eens dat mijn motto de leus van de CliniClowns is. Daar kun je dan weer aan afleiden dat ik dus alweer een hele tijd niet in Nederland woon. Ik woon in een Alpenland. En met mijn motto probeer ik gewoon wat positiviteit in te brengen.

Ik heb mijn eerste rustige 5 km van het jaar weer achter de rug. Ging lekker. Zondag ga ik een langzame duurloop doen en vanaf woensdag weer elke avond (interval)training. Ben benieuwd!

Wat is voor jou ene snelle halve marathon, Anke?

Duathlon klinkt erg leuk, zeg. Misschien komt dat er ooit nog eens van...
Anke de volgende marathon is voor mij op zich helemaal niet zo belangrijk hoor. Heb hem al een keer gelopen, weet dat ik nu geen pr ga lopen. Alleen ik heb nu toch weer de nodige kosten gemaakt aan inschrijving /overnachting en was zo goed op gang dat het daarom wel zonde is. Maar die marathon is nooit een soort van hoofddoel geweest zeg maar. Want eigenlijk zat ik al een stapje verder te denken aan een bepaalde wedstrijd in maart of een andere wedstrijd in april. En daarvoor is het niet echt belangrijk om die marathon ook echt te lopen. Als ik zeg maar een maandje achter loop op mijn schema dan is het ook goed.

Uit marathon enkel uitlopen vind ik een beetje zonde. Geeft mij geen voldoening maar het gaat weer wel ten koste van een mogelijk andere uitdaging.

Maar de wonderen zijn de wereld niet uit. Vorig jaar heb ik in 4 weken tijd van een periode met ziek zijn op kunnen bouwen na een hele goede 60km wedstrijd. Zie dus gewoon even aan hoe de voorbereiding verder loopt. Ben best bereid om nog wat op streeftijd in te leveren. Maar als ik 3 1/2 uur niet haalbaar acht dan begin ik er niet aan. Winnen vind ik weer helemaal niet belangrijk bij de meeste wedstrijden. Daar vind ik eindtijd en hoe de wedstrijd opgebouwd veel belangrijker. Liever mijn streeftijd halen en 10de worden dan eerste worden maar wel 5min boven je streeftijd blijven. Een cross is dan wat anders, daar zegt tijd weer helemaal niets maar wel je positie tov van je concurenten.
De training van vanmorgen is me een stuk beter bevallen dan die van een week terug. Maar ik merk wel dat ik conditioneel aardig ingeleverd heb. Gezien mijn tempo's lag mijn hartslag toch wel een slag of 5 hoger dan normaal gesproken. Op zich niet raar natuurlijk. Maar het is nu moeilijk inschatten wat voor morgen reëel is.

Had eigenlijk een halve marathon over het strand gepland staan. Die wilde ik sowieso als training lopen en niet als wedstrijd. Maar nu twijfel ik wat verstandig is. Toch die halve marathon (en het trainingstempo aanpassen aan mij conditie) of gewoon thuis een lange duurlooptraining met zo nodig aangepaste tempoblokken. Wat belasting betreft zal het niet veel uitmaken.
Ik zou lekker thuis trainen Baukje. Maar dat is omdat ik van mezelf weet, dat de belasting bij een wedstrijd toch altijd een tikje hoger is dan bij een training thuis. En een wedstrijd lopen in een tempo dat heel veel lager is dan mijn normale tempo vind ik eigenlijk ook niet heel erg leuk. Maar dat is mijn gevoel, is natuurlijk voor iedereen anders.

Ik kom net terug van een week wintersport. Babyzoon was ook mee, dus ik heb niet alle dagen geskied. Wel veel gelopen, want ons appartement lag hoog op de berg, dus ook de kinderen moesten na een dag skiën met ski's weer de berg op klauteren, wat een hoop gesteun opleverde. Al met al, dus best nog wat in beweging geweest, het viel me niet tegen. Wel heel erg weinig geslapen, want babyzoon was enorm aan het spoken 's nachts en we hebben 2 keer deels 's nachts gereden.
Ik heb het lopen ook weer opgepakt, als ik de minimarathon in Apeldoorn wil lopen zal ik wel moeten trainen.

Mijn doel voor 2014 is proberen wat meer HM te lopen. Mijn werktijden zijn veranderd zodat ik nu donderdag middag vrij ben en lekker kan gaan hardlopen. Dan is 3x in de week geen probleem meer. Eind van de maand ga ik naar een info avond van run2forty2, die regelen alles voor een marathon. Misschien wat voor 2015, heb ik iets om naartoe te trainen.
Anky een gewone wedstrijd zal ik ook niet snel ver onder mijn tempo gaan lopen. maar juist een mooie halve marathon vind ik uitermate geschikt voor een trainingsloop. En zeker als je dan in de training progressief loopt kun je nog veel lol beleven aan de vele mensen die je in de tweede helft van de wedstrijd inhaalt. Kan je laatste tempoblok in training nog veel profijt uit halen. In die zin dat dat gemakkelijker gaat binnen zo'n trainingswedstrijdje dan in je eentje.

Maar omdat ik geen idee had hoe ik er conditioneel op dit moment voorstond heb ik toch het risico niet genomen. De training van vorige week (4x5km op marathontempo) leek me te hoog gegrepen dus ik had als alternatief 5a6x3km op marathon tempo bedacht. De eerste 3 blokken gingen goed maar bij de 4de blok kwam ik halverwege tot de conclusie dat het gekkenwerk was. Of het conditioneel gezien echt te zwaar was of dat het meer het mentale aspect was (vooraf niet echt het vertrouwen dat het gewoon moest kunnen) weet ik niet.

Maar ik liep nog ergens in de middle of nowhere dus heb mijn route toch in een uitlooptempo voortgezet. En dat was nogal een stukje. Dus evengoed 27km op de teller in 2hr15. En daar niet echt moe van dus de duur zit er wel. Maar in een beetje goede training had ik die afstand in 10min minder tijd af moeten leggen. Ben overigens al lang blij dat ik weer kan lopen. En hoog dinsdag mijn gewone programma weer op te kunnen pakken.

Voor het programma van dinsdag en woensdag zou dat overigens geen probleem mogen zijn.

maar donderdagavond op de baan zal duidelijker worden waar ik ergens sta.

Bibianne leuke plannen. Altijd extra leuk om ergens gericht naar toe te werken.
Vanmorgen maar een korte training, want we hadden daarna nieuwjaarsreceptie op de club. Maar toch bijna 10km gerend en net iets harder dan ik normaal zou doen, dus wel tevreden. Moet wel een beetje voorzichtig doen met mijn peesplaat. Als ik echt te hard train zoals donderdag avond het ging, gaat ik daar wel iets van voelen. En mijn voornemen van dit jaar is toch ook zeker geen blessures lopen. Volgende week egmond heb ik ook erg veel zin in.

Gingen er nog mensen van hier naar egmond ook? Heb ergens iets gelezen maar weet niet weer precies wie.

Baukje, als je al heb ingeschreven ga je dan toch er niet naar toe? Ook niet als training, je hebt toch al ingeschreven en betaald?

Bibianne, leuk doel de mini marathon in apeldoorn, maar dus ook aan een marathon aan het nadenken?
Baukje, jammer dat je halve marathon aan de kust niet door kon gaan!

Wij zijn weer terug uit het Sauerland en ook weer aan het werk. Lekker na al die onregelmatige weken!

Deze week nog 2 x hardlopen en dan zondag de halve marathon van Egmond. Ik heb er zin in!
Lauwe ik had niet vooringeschreven. Scheelde maar een euro en geen risico op volzitten dus dat was ook niet echt zinvol. Maar wel vooringeschreven was ik ook niet gegaan. Want dan blijft mijn motivatie hetzelfde. Ik weet dat ik bij een training binnen een wedstrijd toch veel langer door zou gaan dan bij een gewone training en dat leek me in dit stadium alles behalve zinvol. Daarbij zou ik dan het risico lopen mezelf te forceren en nog verder achteraf in mijn 'schema' te komen. Dus hoe eigenwijs ik soms ook kan zijn en hoeveel commentaar ik soms ook over me heen krijg omdat ik totaal verkeerd bezig zou zijn; geloof me meerendeels van de tijd maar ik hele doordachte overwegingen om tot besluitvorming te komen. .
Zo mijn eerste langzame duurloop van het jaar zit er ook op. Het was heerlijk. Strakblauwe lucht en zon en voelde me goed. Was maar een klein uurtje en iets van 8 km, maar 's middags ook nog zo'n 8 km in een stevig tempo gewandeld. Dus al met al tevreden. Voel me nog wel een beetje een kneusje als ik lees over jullie doelen en/of trainingen.

Zat net even op de website van de HM van Egmond. Wel een mooi parcours, zeg! Heerlijk langs zee en door de duinen. Dat mis ik wel, maar goed... ik zag vandaag heel in de verte besneeuwde bergtoppen.
maandagavond is tegenwoordig mijn "oefeningenavond"

Onder begeleiding van de fysio doen we allerlei krachtoefeningen, voor armen, benen en buik.

Ik merk dat ik er wel baat bij heb en veel langer rechtop kan blijven lopen, vooral door het losse zand in geldrop vond ik dat ik minder snel ging inzakken.

Hannah, jij gaat ook naar egmond dus! alvast veel sucses gewenst!

Baukje, je hebt wel gelijk natuurlijk, zeker een hele marathon is niks als training. Je laat je toch meeslepen met de rest.

rietjeranja, leuk die bergtoppen, maar ze zitten ver genoeg dat je er geen last van hebt met het hardlopen??

of is elke training een heuvel training?

ga nu maar eens snel douchen
Lauwe het was een halve marathon hoor. Of bedoel je de marathon die ik begin febr. gepland heb? Voorals nog ga ik er vanuit dat ik daar nog wel aan mee kan doen. Hoewel de griep wel een streep door de traingsschema is. Maar ik heb nog een krappe 4 weken. En nee een marathon zou ik zeer zeker niet als training gaan lopen als ik dat vooraf niet zou gepland zou hebben bv in aanloop maar een ultra.. Daar heb ik overigens wel voor vooringeschreven en zelfs een overnachting geboekt.

Wat fijn dat je baat hebt bij de gerichte krachtoefeningen.
@Lauwe, oeps sorry even je vraag beantwoorden: mijn volgende doelen zijn: eind januari 15 km. en maart 2014 mijn 1e halve marathon.

Succes met je doelstellingen.

@Hannah, succes zondag tijdens de halve marathon.

Gisteren is het normale leven bij ons weer begonnen. Kids naar school en ik weer werken. Mijn man komt morgen weer thuis.

Zo net terug, ik heb weer 10 km. gelopen door en in het bos, heerlijk, nu douchen, nog even werken en morgen vrij.
Hannah, veel succes zondag! Leuk leuk! Ik duim voor droog weer.

Hier ook weer aan het werk. Niks aan. Een heel drukke periode in het vooruitzicht. Voelt alsof ik onderaan een heel hoge berg sta waar ik overheen moet.

Qua hardlopen wil ik dit jaar graag een 10 km in 50 minuten. Ambitieus, want snelst tot nu toe is 58 minuten. Maar goed, dat was midden in m'n marathon opbouw en met windkracht 7 pal tegen. Dus het kan zeker sneller. En tegen het eind van het jaar weer een marathon lijkt me leuk, eens kijken of dat dan in 4:15 of sneller kan. Maar ik kijk wel hoe het loopt.
@Helenita, 10 km. in 50 minuten! Zo dat is knap doe ik je niet na. Succes.
Helenita ik denk dat gezien de omstandigheden je die 10km tijd niet serieus moet nemen als zijnde je tijd. Onder gunstiger omstandigheden zou dat vast al sneller geweest zijn. Misschien een keer voor jezelf een testloopje doen om te zien waar je staat. Eventueel over 5km dan kun je met een omrekenfactor ook bepalen wat reëel. Is in ieder geval een mooi rond getal 50min en als je er dan 49min59 van weet te maken klnkt het nog een stuk mooier.

Ik heb tussen de feestdagen door gewoon gewerkt dus ik heb niet zo het idee van we moeten weer meer van we moeten nog steeds. En de kinderen zijn nu wel naar school maar als ik werk heb ik natuurlijk nauwelijks in de gaten dat de kinderen meer thuis zijn.

Heb zojuist een wisselduurloop gedaan van ruim 17km Afwisselend op 12 en op 13km/hr. Ging op zich heel redelijk. En als ik dan bedenk dat ik een week geleden nog koorts had dan mag ik niet mopperen.

Morgen een rustige duurloop op het programma puur om de omvang wat op te krikken zonder het lichaam te vermoeien zodat ik donderdag dan weer een stevige intervaltraining kan doen. Morgenmiddag vrij dus dan kan ik mooi het bos 'induiken'
Lauwe, de trainingen met het uitzicht op de bergtoppen zijn inderdaad wel heuveltrainingen als ik verder dan 5 km loop en aangezien ik nu ben begonnen met trainen voor de HM in april heb ik twee keer per week dus een heuveltraining... Morgenavond wel een intervaltraining in een ander park waar het gewoon vlak is.

Helenita, wauw, 10 km in 50 minuten klinkt echt super! Succes hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven