Haarballen kat
dinsdag 7 januari 2014 om 21:19
Ik heb nu een paar weken een oude kat uit het asiel (te lief voor woorden, maar dat terzijde ) en hij heeft nu twee keer een haarbal uitgespuugd (getsie, wat ziet dat er goor uit trouwens). Is dat normaal, twee van die haarballen in betrekkelijk korte tijd?
Hij leeft binnen, kan ik er iets aan doen om die ballen te verminderen, dat moet niet fijn zijn voor hem lijkt me.
Thanks!
Hij leeft binnen, kan ik er iets aan doen om die ballen te verminderen, dat moet niet fijn zijn voor hem lijkt me.
Thanks!
dinsdag 7 januari 2014 om 21:49
Je kunt bij de dierenspeciaalzaak tubes met haarbalpasta kopen. Elke dag een paar cm van die pasta geven heeft hier goed geholpen. Je hebt verschillende soorten, dus even uitproberen welke pasta je kat lekker vindt. Ik had er eerst eentje die ze niet bliefde, maar toen ik het door haar natvoer prakte ging het alsnog gladjes naar binnen....
Het klinkt heel naar als ze er eentje uitwerpt, maar qua schadelijkheid valt het mee dacht ik. Maar prettig is anders, ook voor je kat,want het zit toch verstopt in het maagje waardoor ze minder kunnen eten...
Het klinkt heel naar als ze er eentje uitwerpt, maar qua schadelijkheid valt het mee dacht ik. Maar prettig is anders, ook voor je kat,want het zit toch verstopt in het maagje waardoor ze minder kunnen eten...
dinsdag 7 januari 2014 om 21:50
Wat lief van je om zo'n oudje te adopteren!!
Haarballen horen er wel een beetje bij. Katten poetsen nu eenmaal vaak en veel, en dat haar krijgen ze allemaal binnen.
Ik geef mijn Maine Coons (over veel haar gesproken) af en toe een lik mout-pasta van gimpet. Gewoon uit de tube, vinden ze heerlijk. Dat zorgt ervoor dat de haarballen makkelijker glijden - terug naar de ingang, of naar de uitgang
Haarballen horen er wel een beetje bij. Katten poetsen nu eenmaal vaak en veel, en dat haar krijgen ze allemaal binnen.
Ik geef mijn Maine Coons (over veel haar gesproken) af en toe een lik mout-pasta van gimpet. Gewoon uit de tube, vinden ze heerlijk. Dat zorgt ervoor dat de haarballen makkelijker glijden - terug naar de ingang, of naar de uitgang
dinsdag 7 januari 2014 om 21:56
Haarballen zijn niets om je zorgen om te maken. Mijn katten hebben ze ook vaak kort achter elkaar en dan soms maar zo maanden niet. Ik zou me er dus niet te druk om maken. Je kan proberen zijn vacht regelmatig te borstelen dan neem je al een hoop losse haren mee die niet meer opgelikt kunnen worden 
Mocht het aanhouden kan je altijd nog een middeltje proberen maar tot die tijd doodnormaal.
Mocht het aanhouden kan je altijd nog een middeltje proberen maar tot die tijd doodnormaal.
dinsdag 7 januari 2014 om 22:00
Oke, ben weer gerustgesteld
Ik geef geen natvoer, maar alleen brok (Royal Canin, jawel, hij heeft het goed hier), met zo'n pasta in de weer lijkt me ook niet ideaal eigenlijk, maar als het moet..
Hij verliest momenteel inderdaad behoorlijk wat haar, misschien daarom zo kort na elkaar een haarbal? Ik heb een kammetje, maar hoor lyrische verhalen over de furminator (wat een naam trouwens), werkt dat ding écht zoveel beter?
Ik geef geen natvoer, maar alleen brok (Royal Canin, jawel, hij heeft het goed hier), met zo'n pasta in de weer lijkt me ook niet ideaal eigenlijk, maar als het moet..
Hij verliest momenteel inderdaad behoorlijk wat haar, misschien daarom zo kort na elkaar een haarbal? Ik heb een kammetje, maar hoor lyrische verhalen over de furminator (wat een naam trouwens), werkt dat ding écht zoveel beter?
dinsdag 7 januari 2014 om 22:06
dinsdag 7 januari 2014 om 22:07
Philein, de meesten geven het gewoon rechtstreeks uit de tube hoor. Het mengen met natvoer is alleen handig als je net een tube eruit pikt die ze niet lekker vindt... . Je hebt meerdere merken in omloop.
Bij mij is het met name als ze in de rui is, dan moet ik er echt op letten. Rest van de tijd is het gelukkig niet nodig.
Bij mij is het met name als ze in de rui is, dan moet ik er echt op letten. Rest van de tijd is het gelukkig niet nodig.
dinsdag 7 januari 2014 om 22:12
hmmm, die furminator is niet iets om heel vaak te gebruiken. Er komt wel een heleboel haar van de kat af , maar het is niet zo best voor de kwaliteit van het overblijvende haar. Ik dacht dat er een paar maanden geleden zelfs een topic over de furminator was hier op het forum.
Als poes zich nog een beetje aan het aanpassen is aan zijn nieuwe mandje kan het ook wat extra haarverlies opleveren. Gaat vanzelf weer over.
Als poes zich nog een beetje aan het aanpassen is aan zijn nieuwe mandje kan het ook wat extra haarverlies opleveren. Gaat vanzelf weer over.
dinsdag 7 januari 2014 om 22:18
Naar mijn idee totaal geen sprake van stress geweest. Voor de beeldvorming: bij binnenkomst heeft hij twee rondjes door het huis gelopen en is vervolgens na tien minuten op de bank neergeploft om er vervolgens, wanneer hij zin heeft, af te komen voor een aai, zijn behoeften en eten Hij is echt heel relaxed en helemaal thuis hier. Hij is kortharig, maar heeft toch een vrij dikke lange vacht.
dinsdag 7 januari 2014 om 22:26
Hier ook zo'n harig mormel (met lang haar zelfs) dat helaas nooit haarballen opgeeft (dat is ook niet goed, want op een gegeven moment eet ze dan niet meer). Wij geven preventief kat-a-lax (van de DA, 8 euro per tube?) waar ze helemaal gek op is. Ze likt inderdaad gewoon van de tube af ^^
Ik zou niet meteen een furminator kopen, maar het eerst met een gewone borstel proberen. Of zo'n handschoen met rubber erop.
Ik zou niet meteen een furminator kopen, maar het eerst met een gewone borstel proberen. Of zo'n handschoen met rubber erop.
dinsdag 7 januari 2014 om 22:29
woensdag 8 januari 2014 om 01:54
Het is normaal hoor... De ene kat geeft wat vaker een haarbal op dan de andere maar dat heeft inderdaad met de frequentie van het wassen te maken.
Ik heb er 4, 2 daarvan geven nooit een haarbal op omdat ze zich amper wassen. Moeder overste (een van de anderen) geeft zeer frequent joekels van haarballen op omdat zij, behalve zichzelf, ook deze twee voorziet van een dagelijkse volledige wasbeurt.
Ik heb er 4, 2 daarvan geven nooit een haarbal op omdat ze zich amper wassen. Moeder overste (een van de anderen) geeft zeer frequent joekels van haarballen op omdat zij, behalve zichzelf, ook deze twee voorziet van een dagelijkse volledige wasbeurt.