bejaardenreis Peru/Bolivia

20-06-2008 13:14 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo meiden,

Ik (1981) en 2 vrienden (1977 en 1980) hebben een groepsreis geboekt naar Peru/Bolivia.

Nu zat ik net naar de leeftijd van de medereizigers te kijken en die hebben allemaal al de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.

Dit voelt wel eventjes als op domper. Ik ben eigenlijk benieuwd naar het volgende :

-Wie heeft er ervaring met groepreizen met oudere/jongere/op het eerste gezicht niet jouw type personen etc. ? is dit mee gevallen of juist tegen.
Ik ben benieuwd naar reacties want ook ik heb een groepsreis geboekt waar de deelnemers zeker 15 jaar ouder blijken te zijn dan ik ben. Jij hebt het geluk tenminste nog 2 leeftijdsgenoten bij je te hebben, ik reis alleen.
de groepsreizen die ik meegemaakt heb waren ook nogal gemeleerd. Ik zit nu terug te denken en volgens mij was er 1 reis waar iedereen ook n stuk ouder was dan ik.(veel vutters en ik rond de 33 denk ik) maar is n heel gezellige reis geweest.

Intussen ga ik zelf al bij de ouderen horen.

maar je moet maar bedenken dat iedereen toch minimaal een zelfde interesse heeft, het vakantieland.

Naar mijn idee zijn bij volledig verzorgde reizen meer ouderen, dan bij de meer "avontuurlijke" reizen . De reizen dus waar de maaltijden niet inbegrepen zijn en er iets minder vast gepland is.

Weet niet waar jullie geboekt hebben, en of dat de reden kan zijn.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb in de vakanties héle vlotte 80-plussers ontmoet, die elke dag gingen wandelen en abseilen, en tot mijn verbijstering had mijn 70+-geschatte buurvrouw een paar weken geleden het bord "50 jaar" in de tuin staan. Ze bleek écht 50 te zijn geworden. Nou, daar gedraagt ze zich niet naar........

Leeftijd zegt heel weinig, levenslust zegt veel meer.

Heel veel plezier gewenst !!
PS, ik woon nog niet zolang in mijn nieuwe buurt, vandaar dat ik haar exacte leeftijd niet wist.
Ik zou me er ook niks van aantrekken, van die leeftijd. Net wat Moppetoet zegt. Vriendschap kent geen leeftijd. M.a.w.: misschien zitten er wel mensen tussen met wie het heel goed klikt. Het geboortejaar zegt daarover niet zoveel.
Denk dat moppetoet gelijk heeft. Bovendien lijkt mij een reis naar Peru en Bolivia niks voor Geranium-types, dus daar zou ik niet te bang voor zijn.
Ik heb 2 keer een rondreis gemaakt waar in beide groepen alleen maar bejaarden zaten.

1x met mijn moeder en 1x gewoon met mijn vriend naar Egypte omdat ze bij Kras precies de route hadden die wij wilden.

Beide keren is reuze meegevallen. De ouderen zijn allemaal superaardig en wat ik merkte zelfs nog fitter als ons ! En wat ik merkte is dat ze eigenlijk niet "zeuren". Het enige wat ze wel altijd willen is als je de bus ingaat voor sightseeing dat ze niet willen "rouleren" in de bus dus wel altijd op hun 1e uitgezochte plekje gaan zitten.

Verder zijn ze superaardig altijd en ook bij de maaltijden. Ook zijn ze dus vaak fitter als ons. 's Avonds bij het eten vertellen ze altijd wat ze hebben gedaan een dagje als ze vrije tijd hadden even.............nou uhhhhhh ze beklimmen bergen, wandelen wat af etc. Nog meer dan ik had gedaan haha.

En heel veel ouderen oefenen ook echt voor ze op vakantie gaan, ze gaan dan lange afstanden wandelen ofzo.

En inderdaad het zijn allemaal geen geraniumtypes maar geroutineerde rondreisgangers !

Je moet je er zelf gewoon bij neerleggen dat je bij een groep ouderen zit, gewoon meedoen en dan komt het goed!
Mijn ervaring is dat de oudere mensen in een groep vaak heel sociaal zijn. Je mag samen met ze eten, ze nemen je op sleeptouw en leggen je in de watten omdat je jong bent en dat vinden ze leuk. Bovendien hebben ze vaak veel levens- en reiservaring en kun je echt goede gesprekken met ze hebben. Dus geniet er gewoon van. Het heeft misschien een andere sfeer dan met jongeren maar het is daarom zeker niet minder leuk hoor!!
Het ligt er een beetje aan bij welke organisatie je boekt. Kras en Fox hebben vaak een wat ouder publiek, Djoser is behoorlijk elitair geworden (vind ik) en daar heb je de mensen die nu wel eens 'avontuurlijk' op vakantie willen, maar wel met alle luxe. Vaak dus ook niet de allerjongsten.

Bij Baobab en Shoestring heb je weer het wat jongere publiek (of zich wat jonger voelende publiek).

Natuurlijk is het geen garantie op het hebben van leuke reisgenoten, maar bovenstaande is me opgevallen en lees ik ook vaak op fora.

Je moet gewoon maar afwachten hoe de groep is. Sommige mensen van 20 doen alsof ze bejaard zijn, mensen van 70 kunnen ontzettend leuk en energiek zijn.

Ga je van te voren niet te druk maken over de leeftijden, laat het maar gebeuren en ga vooral genieten van de voorpret en straks je vakantie.
Ik ben wel benieuwd bij wie je geboekt hebt en in welke periode omdat je zegt dat er vrijwel alleen ouderen zijn.

Was meestal tijdens mijn rondreizen in een wat gemixter gezelschap qua leeftijd. Maar zaten ook vrij vaak ouderen bij (in de 50/begin 60) maar was altijd erg leuk en ook om te horen wat zij allemaal al niet bezoch hadden. Iedereen heeft toch voor de bestemming gekozen en er in geinteresseerd om zoveel mogelijk van het land op te pikken. Ook de ouderen van tegenwoordig zijn erg actief, inderdaad vaak nog actiever dan de jongeren uit de groep dus ze vormden zeer zeker geen belemmering of oponthoud bij actieve activiteiten. Als je werkt hebt je toch ook vaak collega's van diverse leeftijden waaronder ouderen en daar ga ik zelf toch ook altijd leuk mee om.

Meestal heb je tijdens zo'n rondreis ook behoorlijk wat vrije tijd om zelf plaatsen te bezoeken/een stad te bezichtigen dus dan kun je op stap gaan met je eigen groepje. Hang ook per reis, van de groep af of je besluit om samen te eten e.d. Is dus ook geen verpichting om dan samen te gaan met mensen die je niet zo liggen.

Tijdens een groepsreis naar een verre bestemming is het mijn ervaring dat er van echt uitgaan in de avond toch niet te veel komt dus daar heb je geen leeftijdsgenoten voor nodig. Je staat vaak nog vroeger op dan thuis, hebt een intensieve dag en duikt vaak eerder dan thuis je bed in/of gaat naar je kamer om even wat tijd voor jezelf te hebben.

Is denk ik vooral belangrijk om je tijdens de reis niet te veel te gaan ergeren aan medereizigers. Tuurlijk ga je dat wel een keer doen want binnen zo'n groep komen er altijd wel kleinere of grotere ergernissen voor maar probeer dat van je af te laten glijden en maak je niet te druk om die mensen en laat je vakantie vooral niet door jouw ergernissen verpesten.
Wij hebben eens een rondreis door Egypte gemaakt. Binnen die reis werden we voor de maaltijden ingedeeld bij zes tafelgenoten. Twee daarvan waren 80+ én enorm gezellig, vriendelijk, wijs, open, actief enz enz. Het was een genot om samen te zijn met die mensen! Als we niet bij hen waren ingedeeld, waren we misschien minder gemakkelijk in contact gekomen en hadden we niet geweten hoe leuk ze waren.
Fortis et liber

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven