Cruesli?!

23-06-2008 13:27 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ontbijt graag met een bakje yoghurt en daardoor heen cruesli. Ik neem 2 a 3 handjes, wel Cruesli Balans trouwens.

Maar ik heb wel eens gelezen en gehoord dat Cruesli niet echt gezond is: veel vet en suiker. Sommigen zeggen weer dat het meevalt...

Weet iemand dit en/of ontbijt iemand ook hiermee?
Misschien kun je even op de verpakking kijken voor de voedingswaardes? En als je dat weet, kun je jouw cruesli meteen even vergelijking met andere muesli's en cruesli's, lijkt mij toch de meest logische oplossing.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
'Muesli en cruesli geen vervanger voor boterham’

ANP

gepubliceerd op 31 mei 2008 08:25, bijgewerkt op 08:25

DEN HAAG - Onbijtproducten speciaal voor kinderen bevatten zoveel suiker dat het meer snoep is dan ontbijt. Dat stelt de Consumentenbond in de Consumentengids van juni.

De bond testte ontbijtproducten als muesli, cruesli, drinkontbijt en kinderontbijt. Bij de krokante muesli's kwam de bond niet eens tot een beste koop; er zitten in alle onderzochte producten teveel verzadigd vet en suiker. Geen enkel product volstaat als vervanger van de ouderwetse volkorenboterham, aldus de bond.

‘Van de onderzochte kinderontbijten spant de Kellogg's Smacks de kroon: die bestaat voor bijna de helft uit suiker, namelijk 47 procent.’ Alle geteste krokante muesli's, ook wel cruesli's genoemd, bevatten volgens de bond veel te veel verzadigd vet. ‘Alle onderzochte cruesli's zitten boven de norm van het Voedingscentrum.’

Ook barst de krokante muesli van het suiker. Van ‘nature’ zit er tot 7 procent suiker in, fabrikanten vullen dat aan tot wel 20 procent. De hoeveelheid vezels in de cruesli is wel in orde en komt ongeveer overeen met twee volkorenboterhammen, ook leveren ze genoeg energie. Dat doen drinkontbijten dan weer niet en die bevatten ook weinig vezels.

Het testpanel van de Consumentenbond vond wel vrijwel alle geteste producten lekker
krokante muesli en cruesli (en ook cornflakes trouwens) barsten inderdaad van de suiker, dat is precies de reden waarom ik 'gewone', zachte muesli ben gaan eten. Was even wennen in het begin, maar nu vind ik het heerlijk. Ik vind vooral die van Zonnatura erg lekker.
Wij nemen altijd muesli. Gewoon een eenvoudige zonder toevoegingen erin, alleen granen(vlokken). Niet super lekker maar gezonder dan cruesli en 's morgens beter weg te krijgen dan brood. Een banaan, wat honing en eventueel noten erdoor maakt het al wat lekkerder!
Op de zijkant van het pak staat, als het goed is, een voedingswijzer. kijk hier eens op en vergelijk het met andere ontbijtgranen in de winkel. Vooral suikers en vetten.

In het blad Runnersworld van deze maand staat een Voedingskennistest en daar wordt ook deze vraag gesteld; In welke ontbijtgranen zitten de meeste calorieën? Het antwoord is: cruesli. Met als motivatie: (ik neem de tekst maar gewoon even letterlijk over, sorry en bedankt Runnersworld) Ontbijtgranen zijn lekker en gezond, maar bevatten meer calorieën dan de meeste mensen denken. Zeker cruesli en muesli met noten en fruit bevatten veel calorieën. Daarom moet u er eigenlijk kleine porties van eten (2 à 3 eetlepels) maar dat doet bijna niemand.
En brinta dan? Is dat dan weer zoiets als muesli?
Brinta zelf is alleen granen. Niks toegevoegd. Veel beter dan cruesli dus!
Oeh! Jippie. In dat geval: ik raad iedereen brinta aan! Hartstikke lekker met warme melk of yoghurt. En je zit vreselijk (gelukkig) lang vol.
heerlijk Cruesli, het zijn net koekjes...

ik dacht ook gezond bezig te zijn met mijn yogurt en cruesli, totdat ik de verpakking las: 28% suiker!

Maar goed ik eet het nog steeds
quote:kandoo schreef op 23 juni 2008 @ 13:29:

'Muesli en cruesli geen vervanger voor boterham’

ANP

gepubliceerd op 31 mei 2008 08:25, bijgewerkt op 08:25

Geen enkel product volstaat als vervanger van de ouderwetse volkorenboterham, aldus de bond.

Ik vind dit heel vreemd en vraag me af of de journalist het wel goed begrepen heeft. Een gewone muesli op basis van zuivere granenvlokken (en eventueel wat noten en vruchten) zonder toegevoegde suiker of vet, kan toch onmogelijk minder gezond zijn dan brood?! Brood bevat dikwijls ongezonde geharde vetten. Bovendien bevat muesli diverse soorten granen, die elkaar aanvullen, in tegenstelling tot volkoren tarwebrood, dat nogal eenzijdig is qua samenstelling (te weinig van sommige aminozuren). Ook zijn de vezels en vetten van bijv. haver (in muesli) beter dan die van tarwe.

In brood zit dikwijls ook veel zout.

Geeft de bond ook redenen voor zijn stelling dat alle muesli minder gezond is dan brood?
Ik eet 's ochtends altijd 4 eetlepels muesli door mijn youghurt. Ik koop altijd een zak kale muesli en doe daar dan gedroogd fruit (pruimen, abrikozen, appel, peer) en gemengde ongezouten noten (hazelnoten, paranoten, amandelen) door. Beetje honing erover en voila! Een ontbijt met redelijk wat calorien, maar weinig ongezonde dacht ik zelf.

Overigens at ik altijd brinta, maar ondanks het tanden poetsen na mijn ontbijt krijg ik daar zo'n vieze smaak van in mijn mond! Moet zeggen dat dat wel het beste tegen de honger hielp!
Daarnaast heb je ook nog producten als All Bran met veel vezels en weinig suiker. Het smaakt dan ook naar bordkarton, maar wel gezond ;)
ik was ook altijd in de veronderstelling dat het gezond was, maar heb eerlijk gezegt nog nooit op de verpakking gekeken. Vond het al zo gek dat ik hier vele maler voller van ben dan als ik iets anders ontbijt.
quote:Quinty schreef op 23 juni 2008 @ 13:35:

Op de zijkant van het pak staat, als het goed is, een voedingswijzer. kijk hier eens op en vergelijk het met andere ontbijtgranen in de winkel. Vooral suikers en vetten.

In het blad Runnersworld van deze maand staat een Voedingskennistest en daar wordt ook deze vraag gesteld; In welke ontbijtgranen zitten de meeste calorieën? Het antwoord is: cruesli. Met als motivatie: (ik neem de tekst maar gewoon even letterlijk over, sorry en bedankt Runnersworld) Ontbijtgranen zijn lekker en gezond, maar bevatten meer calorieën dan de meeste mensen denken. Zeker cruesli en muesli met noten en fruit bevatten veel calorieën. Daarom moet u er eigenlijk kleine porties van eten (2 à 3 eetlepels) maar dat doet bijna niemand.Hebben ze het dan over de krokante muesli's? Want de gewone zachte, onbewerkte muesli bevat toch niet zoveel calorieën, of wel?
Hmm de biologische krokante muesli van Appie is erg lekker!

Lang niet zo duur als die Cruesli en echt veel lekkerder!
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Maar Jasmine, een krokante muesli is precies wat bedoeld wordt met een 'cruesli'. Beide producten zijn erg vergelijkbaar. Krokante muesli bevat altijd veel suiker en vet, anders wordt hij niet krokant. Dat vet en die suiker geven ook die lekkere smaak!
Ik blijf erbij dat gewone muesli gezonder is dan brood, en dat brood gezonder is dan krokante muesli. Ben benieuwd naar argumenten die het tegendeel zouden bewijzen.
Ja weet ik. Maar hij is wel heel erg lekker!
Ik heb altijd gedacht dat Cruesli niet gezond is. Het ziet er toch helemaal niet natuurlijk uit? Kan me niet voorstellen waar die vezels zijn gebleven en zit idd vol moet suiker.

Muesli (rauw) is daarentegen wel gezond, maar veel mensen vinden het minder lekker omdat het minder zoet is.

Je kunt muesli ook mengen met andere dingen, zoals die Bran Flakes, cornflakes, andere ontbijtgranen, gedroogd of vers fruit. Ook eventueel een klein beetje honing.
Ik heb niet meer een zak liggen (had het over gedaan in een voorraadbus) maar ga deze week toch een nieuwe halen en kijk dan wel even op de verpakking.

Volgens mij zit er rietsuiker en honing in als zoetmakers.
quote:jasmine schreef op 23 juni 2008 @ 15:06:

Volgens mij zit er rietsuiker en honing in als zoetmakers.Rietsuiker en honing zijn ook niet gezond en je wordt er ook dik van als je er veel van eet... Sorry dat ik je favoriete product een beetje aan het afkraken ben
quote:Reiger100 schreef op 23 juni 2008 @ 15:25:

[...]

Rietsuiker en honing zijn ook niet gezond en je wordt er ook dik van als je er veel van eet... Sorry dat ik je favoriete product een beetje aan het afkraken ben

Geeft niks, kan er wel tegen en bovendien geef je precies aan waar het om gaat: "als je er veel van eet...".

Wanneer je een klein beetje eet, kun je er heerlijk van genieten.
Ja, zeker. Als je verder gezond eet (en als je het belangrijk vindt om gezond te eten) zou ik me er niet druk om maken of Cruesli wel of niet gezond is. Tegenwoordig is het al heel wat dát je ontbijt
quote:boebele schreef op 23 juni 2008 @ 14:45:

[...]Hebben ze het dan over de krokante muesli's? Want de gewone zachte, onbewerkte muesli bevat toch niet zoveel calorieën, of wel?Eh, ik denk dat ze hier alle muesli's bedoelen. Heb even een mini-onderzoek gedaan op de caloriechecker van Voedingscentrum:

Soort Ttl.Vet/Kcal p.100gr

Cruesli 7/384

Muesli (krokant) 10/388

Muesli (normaal) 11/396

Cruesli Balans 6/370

Brinta 6/323

Cornflakes 1/370

Fruit n'Fibre Kell. 6/363

De suikers stonden er niet bij, dus daar kan ik geen melding van doen, wel belangrijk ook natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven