Keuken opknappen

12-01-2014 21:40 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan binnenkort onze keuken opknappen. Deze is al ruim 10 jaar oud en oogt wat gedateerd, met name de kleurstelling: beuken, vanille en een gemeleerd blad en dito achterwand.

We willen de beuken delen (zijkanten en onderkanten met name) grijs verven en de deurtjes wit. Nieuwe greepjes erop en apparaten gaan vervangen. Ander keukenblad met bijpassende achterwand (of tegels).

We zijn beiden best handig, maar tips zijn welkom uiteraard. Ik heb al gelezen dat de stukken waar fineer opzit eerst behandeld moeten worden met primer en uiteraard de beschadigingen gerepareerd.
Spuiten! Veel mooier als zelf verven,

Bv: http://www.keukenspuiten.info/

(zijn zat bedrijven die dit doen maar even als idee, staat een goede uitleg bij)
Ik zou de voorfrontjes er af halen en overal lades van maken met rekken waar die frontjes aan vast komen te zitten. Moet je misschien een goede timmerman voor bij halen, maar daar heb je echt heel veel plezier van. Gewoon van boven af kunnen zien wat er in de kast zit, i.p.v. bukken en zoeken.

Verder lijkt me jouw keuken juist erg mooi en landelijk. En nieuwe greepjes zou je kunnen vervangen met porseleinen grepen of knoppen.

Als je kiest voor een andere kleur, zul je toch aan het schuren moeten. En dan denken aan een hechtlaag in dezelfde kleur als de lak die je wilt aanbrengen.

Mocht je de fineerlaag goed kunnen behouden, zou je kunnen denken aan whitewash.
Niet alleen de deurtjes moeten een ander kleurtje krijgen, ook stukken van de vaste kasten. Dan zouden we de hele keuken los moeten halen en langsbrengen.
quote:wendy7474 schreef op 12 januari 2014 @ 21:57:

Niet alleen de deurtjes moeten een ander kleurtje krijgen, ook stukken van de vaste kasten. Dan zouden we de hele keuken los moeten halen en langsbrengen.Als je ze wil laten spuiten wel ja. Maar ik hield het beuken gewoon zoals het is en ik zou het deels wit kleuren of grijs.
De keuken is niet landelijk overigens. Wel is destijds een dure aankoop geweest (Bruynzeel), dus opknappen willen we zeker proberen.
Hij lijkt hierop:

In de loop der jaren is onze smaak veranderd en we gaan nu voor wat strakker en moderner.
Dit vind ik mooi qua kleur en uistraling:

De achterwand hebben wij laten maken bij Visualls (zie website) met een eigen tekst. Zo strak als je zelf wil. De laatste keuken is inderdaad heel mooi!
Never give up hope.
Als het kan, probeer een koelkast en mogelijk ook vaatwasser op hoogte te krijgen.

En als je een nieuwe gootsteen/wasbak wil, is ééntje voldoende. Maar een kraan waar kokend water uit komt, is echt heel fijn. Dan kun je de waterkoker op de aanrecht weer achterwege laten.

Het hoeft echt geen quooker van 1200 euro te zijn. Je hebt goedkopere produkten van 400 euro.
Oh, dat is ook best een goed plan. Kun je die ook met plexiglas afdekken bij het kookgedeelte?
Ik zag net op de site dat ze geen plexiglas gebruiken, maar andere materialen. Het is super makkelijk schoon te houden.
Never give up hope.
quote:iones schreef op 12 januari 2014 @ 22:09:

Als het kan, probeer een koelkast en mogelijk ook vaatwasser op hoogte te krijgen.

En als je een nieuwe gootsteen/wasbak wil, is ééntje voldoende. Maar een kraan waar kokend water uit komt, is echt heel fijn. Dan kun je de waterkoker op de aanrecht weer achterwege laten.

Het hoeft echt geen quooker van 1200 euro te zijn. Je hebt goedkopere produkten van 400 euro.

We willen wel een beetje rustig aan doen qua budget, quooker komt er dus niet. Verder blijft de indeling zoals hij is, anders kunnen we net zo goed een hele nieuwe keuken kopen.

Apparaten gaan we even naar op zoek, wellicht showmodellen, afprijzing oid. Vaatwasser is bijvoorbeeld nog prima, afzuigkap ook.
Je zou eens bij Bruynzeel kunnen informeren of ze nieuwe fronten verkopen voor jullie type keuken.

Bij bijv. Ikea-keukens is dit ook mogelijk. Je hebt dan voor relatief weinig geld een 'nieuwe' keuken.
Dat kan wel, Wittegeit, maar we moeten dan nog de houten delen schilderen zoals zijkanten, afwerklatten etc.
Tegels kun je ook verven met speciale tegelverf. Weet niet of jij tegels hebt in je keuken, maar op het plaatje van wat er op leek stonden tegels.
Ja hoor, je kan je keuken goed schilderen, heb ik ook gedaan.

Idd eerst een primer. Mijn tip, haal een deurtje eraf en neem het mee naar een schildersbedrijf (niet naar een bouwmarkt dus).

Zij kunnen je precies vertellen wat je nodig hebt.
Wat is er mis met die keuken? Ik vind hem leuk!

Maar smaken verschillen. En na ruim 10 jaar met een witte keuken, witte tegels en een grijs/wit keukenblad. Ja, dan is een beetje kleur wel welkom.

Ik houd van die bleek warme kleur.

Kort samengevat: mijn tip.

Elders is een topic met daarin een beschrijving van hoe je tegels kunt plakken in een andere kleur. Ik heb zelf roomwitte tegels en dat maakt waarschijnlijk toch een groot verschil. Jouw tegels vind ik niet zo mooi. Met warm licht lijkt een witte keuken vaak heel erg op vanille. Wit is trouwens erg besmettelijk. Ik ben zo blij dat ik dat ding kwijt ben. Het waren deurtjes die door de vorige bewoners opnieuw bekleed waren. Ze hingen allemaal scheef en gelukkig mochten ze er uit.

Dus misschien dat je met het aanpassen van de tegels en het grenen al een andere uitstraling krijgt. Misschien door alle tegels in maar een kleur te doen. Kan je met een foto bekijken en het aanpassen van de kleur. Het raam vind ik mooi, maar misschien ook iets anders maken?

De tegels kan je ook beplakken met een speciale folie. Dat deed de persoon uit die andere topic. Die zat in een huurhuis met lelijke tegels in de keuken. Die moesten blijven zitten.

Zelf even zoeken of misschien weet iemand anders waar dat topic is gebleven of die informatie te halen is.

Succes in elk geval. Mijn keuken is volledig gesloopt en bijna klaar.
Ik heb hier mijn keukenachterwand vandaan.

www.pimpyourkitchen.nl

En dan deze print. Is ideaal, aluminium dat is gepoedercoat, heel makkelijk schoon te houden.

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-04-2014 16:14
Reden: Spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven