Werk & Studie alle pijlers

Wat te doen met collega?

13-01-2014 22:19 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat kan je doen aan een collega die goed is met de baas die over je gaat klagen, bij de baas? Er viel eigenlijk niks te klagen, heb een aantal van het team erover gevraagd. En zij waren ook verbaasd over hetgeen wat collega over mij gezegd heeft. Ik werk er nog niet heel lang, maar in het begin deed deze collega altijd erg leuk tegen mij en was het erg fijn samenwerken. Maar nu opeens een omslag. Er is me ook geadviseerd om er niet meer op terug te komen, want dat heeft geen zin. Dan woord het zo'n spelletje van collega's woord tegenover het mijne.

Is het beter om niks te laten merken, alsof het je niks gedaan heeft dat leidinggevende naar mij toe is gekomen? Want volgens mij vinden mensen het altijd leuk als je laat merken dat het je iets doet. Daarnaast denken sommige collega's dat het jaloezie is. Ik lig goed in het team bij iedereen, leer alles erg snel en werk in een hoog tempo.
Nou ja, ik zou zelf het gesprek met die collega aangaan

Maar goed, ik ben dan ook nooit zo van de ingewikkelde spelletjes
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Vraag een gesprek aan met de leidinggevende en je collega erbij. Eventueel met andere collega's erbij (of zelfs het bestuur?).

Ons team is ooit uitgespeeld door onze leidinggevende. Begon ook met "die heeft problemen met je, maar begin er maar niet over". Ik heb het bestuur erbij gehaald, tot groot ongenoegen (lees; huilen, schelden, valse beschuldigingen) van mijn leidinggevende. Daarna heb ik mijn ontslag ingediend. Het is inmiddels een jaar geleden, maar het schijnt nog steeds een zooitje te zijn daar.

Wie er ook de schuldige is; het probleem moet de wereld uit. Anders kunnen jullie niet goed functioneren als team.
Op je eerste vraag wil ik antwoorden dat je er bijna niets aan kunt doen. 't Is maar net hoe de lijnen onderling lopen. Zorg verder dat je stevig in je schoenen blijft staan en er niet te veel van aantrekken. 't Word vaak op de persoon gespeeld en weinig op de inhoud. Zoek een plek voor jezelf waar je jezelf veilig voelt. Ik heb het zelf meegemaakt, zowel bij mezelf als bij anderen. Ik heb gemerkt dat figuren zoals jouw collega de boel zo in de war kunnen sturen, door beinvloeden, liegen, manipuleren etc. Klinkt hard, maar dat is mijn ervaring.
Wat een vervelende collega. Ik merk nog vaak in mijn werkende leven dat collega's vaak - vooral nu met de crisis anderen willen wegpesten.

Als ze een serieuze klacht over jou had, had ze dat ook eerst met jou kunnen bespreken. Zou er geen verbetering optreden dan had ze naar je leidinggevende kunnen gaan. Ik vind dat zij nogal slap heeft opgetreden wat dat betreft. Verder denk ik dat zij klaagt om niks als ik het verhaal zo lees.
No love without lost
Als Jantje naar mij toe komt en zegt "Pietje zegt lelijke dingen over jou, maar je mag het er niet over hebben", dan vraag ik me af wie er eigenlijk aan het stoken is, Jantje of Pietje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven