Katten drie dagen alleen?

22-01-2014 18:40 130 berichten
Zouden jullie je katten drie dagen (vrijdagmiddag-maandagochtend) alleen thuis laten, zonder dat iemand komt kijken? Zo ja, wat zet je dan precies voor ze klaar? Extra bakken water, voerbakje met tijdslot?

Mijn eigen katten gaan naar het pension, maar ik werd wel een beetje meewarig aangekeken toen ik dat vertelde. Mijn zwager beweerde ook dat het minder stressvol is voor de katten om drie dagen alleen thuis te zijn dan om naar het pension te gaan.

Ik zit dan ook een beetje met de kattenbakken. Zus en zwager hebben er een voor 2 katten, en die katten gaan er dan ook nog op als hij vies is. Mijn katten zoeken bij wijze van spreken al een andere plek als er een drol in ligt, en dan heb ik nog twee bakken voor 2 katten.
quote:nina1966 schreef op 22 januari 2014 @ 22:11:

[...]

Heb jij wel eens een kat gehad die zijn rug heeft gebroken dan?

Doe niet zo belachelijk. Ik heb nu ruim 30 jaar katten en het enige ongelukje dat wel eens gebeurt is dat ze wat omgooien wat er normaal niet staat. Echt nog nooit dat er een kat ineens een gebroken poot had of (hoe verzin je het) een gebroken rug. Nog geen gebroken nagel zelfs.

wat een geluk met die katten van jou. Een ongeluk zit in een klein hoekje, ooit gehoord van blaasgruis? Kan zo ineens optreden bij geen ingrijpen is de kat binnen 24 uur dood. Sowieso als een kat drie dagen niet eet heb je al een groot probleem ook al is de oorzaak van het niet eten (een virusje of missen van de baas) niet zo ernstig. Door het niet eten krijgen ze leverproblemen. Drie dagen geen vers water is ook niet bevorderlijk voor de gezondheid van de kat. En wat denk je van een voerslot dat niet werkt?

Katten kunnen ook verstrikt raken in snoeren, touwtjes, die ze reuze interessant vinden. Kleine dingetjes inslikken die de darm of maag blokkeren. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
quote:wendy7474 schreef op 22 januari 2014 @ 22:10:

Ik denk maar zo: de dierenpolitie lacht je keihard uit als je hierom een zorgmelding doet.

Poes heeft eten, drinken, schone bak, warm huis en een baasje dat er na drie dagen alweer is.de dierenpolitie doet niks, maar de dierenbescherming neemt zo'n melding wel degelijk serieus.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het heel erg verschilt per kat. Mijn kat houdt echt niet van vreemde mensen, en al helemaal niet van een vreemde omgeving. Ik doe hem dus echt niet naar een pension als ik weg ben.

Hij heeft altijd droge brokjes staan. Als ik een paar dagen weg ga zet ik gewoon een paar bakjes brokjes en water neer. De kattenbak maak ik schoon net voor ik ga en vul ik met extra veel grind. Hij blijft er sowieso opgaan, hoe vies hij ook is, maar een vieze bak is natuurlijk niet ideaal.

Als ik meer dan 3 nachten weg ga, laat ik wel iemand kijken of hij niet ziek is en even de bak schoon maken en vers water zetten. Van vrijdag middag tot maandag ochtend zou ik mijn kat wel alleen laten.
Ik laat trouwens mijn kraan heel licht druppelen als ik weg ben...... Kunnen ze daaraan lurken mocht de buurvrouw haar been breken en niet voor de katten kunnen zorgen.
Ik laat ze soms dus wel eens een nachtje alleen van middag tot vroege avond, en dat gaat altijd goed. Maar dan vreten ze wel hun bakjes helemaal leeg terwijl als ik thuis ben maar de helft daarvan op gaat. Op werkdagen is zijn we soms van 8 tot 16.30 uur van huis, in die tijd kunnen ze zich natuurlijk ook ergens aan ophangen.

Het is gewoon lastig. Als we echt op vakantie gaan, gaan ze naar het pension. Dat vind ik qua aandacht ook al een beetje zielig. Kater is bang voor vreemden dus die krijgt daar dan echt geen knuffels vrees ik (het is een echte vrijkous, maar alleen bij ons). Poes hebben we net een paar weken uit het asiel, en zij kruipt bij iedereen op schoot (héél eigenaardig).

Ik ga er nog even over nadenken, maar neig er nu toch naar om iemand te vragen om even een of twee keer de bakken en bakjes te checken.
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 januari 2014 @ 22:27:

[...]

de dierenpolitie doet niks, maar de dierenbescherming neemt zo'n melding wel degelijk serieus.

je meent het!

wat betreft je voorbeelden: slechts weinige van die situaties zullen opgemerkt worden door een occasionele cat-sitter (buur, nichtje etc.)

wat is dan jouw suggestie dan bij een weekendje weg?

- NIET DOEN! 24/7 thuisblijven om ZELF alle mogelijke calamiteiten op te vangen

- Hop, toch maar naar het pension, ook al zitten ze daar dan 48 uur weggekropen in een holletje, verlamd door stress

- professionele catsitter (liefst dierenarts met paranoide trekjes) inhuren die de katten 24u per dag observeert, de urine opvangt en meet

- idem stoelgang (identificeren van welke kat het komt, en wegen)

- idem eten (iedere kat wegen voor en na het eten)
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 januari 2014 @ 22:27:

[...]

de dierenpolitie doet niks, maar de dierenbescherming neemt zo'n melding wel degelijk serieus.Welnee. Die kwamen niet eens bij talloze voorbeelden van echte mishandeling, laat staan als een beestje drie daagjes alleen is en goed verzorgd wordt achtergelaten.
quote:betjebig schreef op 22 januari 2014 @ 22:54:

Ik ga er nog even over nadenken, maar neig er nu toch naar om iemand te vragen om even een of twee keer de bakken en bakjes te checken.

dat lijkt me een goed plan.

pension is m.i (tenzij jouw katten heel anders zijn dan de mijne) veel te veel stress voor een korte periode.
quote:aliva schreef op 22 januari 2014 @ 23:17:

[...]

je meent het!

wat betreft je voorbeelden: slechts weinige van die situaties zullen opgemerkt worden door een occasionele cat-sitter (buur, nichtje etc.)

- Hop, toch maar naar het pension, ook al zitten ze daar dan 48 uur weggekropen in een holletje, verlamd door stress

- professionele catsitter (liefst dierenarts met paranoide trekjes) inhuren die de katten 24u per dag observeert, de urine opvangt en meet

- idem eten (iedere kat wegen voor en na het eten)

wat een domme reactie, een ervaren kattenkenner herkent blaasgruis wel bij een dagelijkse check, de kat wil niet eten en is lusteloos, je zal plasjes aantreffen en de kat heeft pijn.

Maar ik hoor het al, jij laat je lieve huisdieren liever drie dagen creperen.
Het eten is denk ik geen probleem dat kun je wel oplossen, maar wat als er veel kattendrollen liggen in bak dan gaan ze ernaast.
quote:vogelbekdiertje schreef op 22 januari 2014 @ 23:26:

Het eten is denk ik geen probleem dat kun je wel oplossen, maar wat als er veel kattendrollen liggen in bak dan gaan ze ernaast.Tweede bak neerzetten. Een bak per kat voor drie dagen kan prima hoor. Als ze meer schijten krijgen ze slecht voer.
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 januari 2014 @ 23:23:

[...]

wat een domme reactie, een ervaren kattenkenner herkent blaasgruis wel bij een dagelijkse check, de kat wil niet eten en is lusteloos, je zal plasjes aantreffen en de kat heeft pijn.

Maar ik hoor het al, jij laat je lieve huisdieren liever drie dagen creperen.

nee, ik laat mijn dieren niet creperen, wat een belachelijke en degoutante conclusie van jou.

ik ken mijn katten en natuurlijk kan ik beoordelen of ze gezond zijn of niet.

je veronderstelling dat ik mijn katten zou laten creperen is dn ook gewoon te beledigend voor woorden.

maar ik ben wel realistisch wat je van een occasionele catsitter kan verwachten.

ja, je kan het aantal plassen controleren.

op voorwaarde dat het gaat over katten die alleen in de kattenbak gaan, en nooit buiten. want in dat geval weet je nog niks.

en als het gaat over één kat, ok.

maar wat zeggen drie plassen in de kattenbak als het over twee katten gaat?

is er een probleem? zo ja, bij welke kat?

ja, je kan controleren of een kat pijn heeft.

als die kat zich tenminste aan vreemden laat zien.

en zich op dezelfde manier gedraagt tegenover vreemden als tegenover het baasje.

hoe kan je nu oordelen of een schuwe kat gewoon schuw is, of ziek?

hiermee wil ik gewoon zeggen dat de voordelen van een catsitter versus geen catsitter, als het gaat over een paar dagen, minimaal kan zijn, afhankelijjk van de situatie.

en nogmaals: waar haal je het lef vandaan om mij dom te noemen en te beweren dat ik mijn dieren zou laten creperen.

jij weet niet hoeveel zorg, tijd en geld ik besteed aan mijn twee ex-asielkatjes.

en toch poneer je maar even zo'n stelling.

bah, wat een rotte manier om een discussie te willen winnen.
je laat je katten creperen als je dieren ziek worden en jij ze medische zorg ontzegt omdat je met je degoutante derrière in een bed and breakfast in de achterhoek zit.

sorry, hier valt geen zinnig antwoord op te geven.

je draaft door en je gaat op geen enkele manier in op de concrete situaties die ik schets.
quote:betjebig schreef op 22 januari 2014 @ 21:26:

[...]

Wat is dan voor jullie een aanvaardbaar alternatief? Van het pension moeten ze altijd even bijkomen, dus dat is ook zo wat voor vier dagen. En ik heb helaas geen jongvolwassen/grote puber nichtje dat het leuk vindt om op mijn huis te passen. Een moeder van school gaat hier natuurlijk ook geen uren zitten, dus dan is het alleen voor de voer- en waterbakjes en de kattenbakken uitscheppen.

Is dat dan ook armoe?

Een oppas dus. Ik had mijn oppas via internet, maar deze mevrouw is eerst bij mij thuis geweest (kosteloos) en n.a.v. dit bezoek en andere afspraken heb ik haar een weekend voor mijn katten laten zorgen.

En daarna nog een keer teruggevraagd, want goed bevallen.

En niemand hoeft uren te gaan zitten, maar een controle van bakken e.d. geeft genoeg indicatie.
Bij een nachtje weg komt er niemand, bij twee komt de buurvrouw. Kat is helemaal van slag als we weg zijn.

Hij weet ook precies wanneer weg gaan, arm beest.

Is er geen vriendin die je vragen kunt. Pension zou ik niet doen, ze zijn het liefst gewoon thuis.
quote:aliva schreef op 22 januari 2014 @ 23:17:

[...]

je meent het!

Geen occasional, maar iemand die het serieus neemt?

Non-argument, zo kan je ook elke minuut de hartslag van je baby gaan opnemen. Maar geen enkele plas of poep in 24 uur van een kat is serious business.

- professionele catsitter (liefst dierenarts met paranoide trekjes) inhuren die de katten 24u per dag observeert, de urine opvangt en meet. Goed vooroordeel

- idem eten (iedere kat wegen voor en na het eten)Ik zeg; laat je jonge kinderen voortaan ook lekker 3 dagen thuis, want die compleet gestoorde, vast net afgestudeerde pedagoge, die om de minuut de urine opvangt van je peuter, is hartstikke betrouwbaar!
Mijn kat was vanaf het begin af aan al gewend dat ik vaak een weekend weg was (was student toen ik naar nam).

Ze at alleen maar droogvoer en dronk water. Ze at alleen maar als ze honger had.

Mijn max was weg gaan op maandagavond en terugkomen op vrijdagochtend. Dan was ze nog steeds een blije kat. Als ik langer dan dat zou weg blijven zou ik dat aan haar merken (negeren, meer haar uitval etc).

Als ik lang weg was, had ik meerdere bakjes water en voer klaar staan.
.
tessaa wijzigde dit bericht op 24-06-2014 14:21
Reden: privacy
% gewijzigd
Mijn kat die laat al een drol achter op het kleed als ik de buurvrouw 3 dagen laat oppassen. Erg gevoelig beest. Is een soort straf dat ik weg ben.
quote:raa85 schreef op 22 januari 2014 @ 20:23:

[...]

En wat nou als het kattenluikje vast zit? Als de drinkbak omvalt? Als ze per ongeluk in hun voerbak poepen?

Dat eerste zou kunnen, maar die laatste twee dingen die je noemt slaan helemaal nergens op. Je neemt gewoon een drinkbak die niet om kan vallen (voor 85 cent bij de Action...) Een kat die in zijn voerbak poept heb ik nog nooit van gehoord! Ik heb mijn hele leven al katten en dat is werkelijk nog nooit gebeurd!

Als wij op vakantie gaan, komt er elke iemand om eten neer te zetten en het water te verversen. Als de katten willen, kunnen ze een aai krijgen, maar dat vinden ze echt niet heel belangrijk. Als wij thuis komen merk ik dan ook niks aan ze, ze zijn altijd nog net zo relaxed als toen we weggingen. Dus die aandacht missen ze blijkbaar niet (voor de mensen die zeggen, dat er iemand moet komen om ze aandacht te geven...) Wel kunnen ze buiten komen, voor binnenkatten ligt het misschien anders.
Ik denk dat thuisblijven 3 dagen veel fijner is voor een kat dan naar het pension.En ik heb die ervaring ook.

Kattenbak, water en eten is vaak niet zo'n probleem, maar als de heren raskat 3 volle dagen geen aandacht krijgen is het huis te klein

Gelukkig wil broerlief meestal wel voor personeel spelen en anders misschien een prof. kattenoppas
Hier laat ik ze max een nacht alleen. De oudere 2 katten kunnen best langer alleen zijn maar de jongste gaat dan van verveling slopen, die kan niet echt zonder mensen en aandacht. Blijft ook uren aan je plukken als je weer thuis bent.
Mijn kat blijft altijd thuis als ik weg ben. Als ik een midweek weg ben (ma-vrij) zet ik alleen wat extra eten voor hem neer. Hij eet als hij honger heeft, dus timers zijn niet nodig. Water drinkt hij binnen nooit, dus krijgt hij ook niet.

Als ik langer dan een midweek weg ben, komt de oppas. Zij geeft hem eten en speelt wat met hem. Nouja, op papier. In de praktijk negeert hij haar.

Mocht hij onverhoopt een dodelijk aandoening krijgen als ik drie dagen weg ben, dan heeft hij pech.
Ik zorg dat er altijd iemand is die in ieder geval elke dag even kan kijken. Wij hebben er 4, en ook hier moet die bak toch echt elke dag uitgeschept worden anders gaan ze het ergens ander doen. Mijn katten komen ook nog eens niet buiten.

Zeker voor 3 dagen vind ik het onhandig om mijn beestje heen en weer naar een pension te sturen. Dus ik zou kijken of er iemand is die eventueel al is het alleen zondag even kan gaan kijken. Mocht er niemand zijn dan zou ik echt 10voer en waterbakken neerzetten, eventueel extra kattenbakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven