Werk & Studie alle pijlers

Morgen eindelijk weer eens een gesprek!!

23-01-2014 14:23 20 berichten
Ik ben al bijna 2 jaar thuis. Niet lang na mijn baanverlies (bezuiniging, vast contract) raakte ik zwanger. Altijd gesolliciteerd, maar werkgevers zaten niet op een zwangere te wachten en ook na de bevalling lukte het maar niet. Eerste maanden na bevalling niet heel actief gesolliciteerd trouwens. Inmiddels is dochter bijna 10 maanden, en ben ik er zo aan toe om te werken. Ik verveel me geregeld, dochter slaapt natuurlijk nog overdag, en ik mis collega's, iets voor mezelf, niet alleen moeder willen zijn, en vooral niet zoveel thuis zitten.

En....morgen heb ik eindelijk weer eens een gesprek! Heb er afgelopen maanden maar 2 gehad, verder alleen maar standaard afwijzingen zoals velen die momenteel werk zoeken. Ik heb er een goed gevoel over, maar ik had na de 2 vorige gesprekken een goed gevoel maar ik werd het dus niet.

Toch denk en hoop ik dat ik morgen een voordeeltje heb....ik 'ken' degene waar ik het gesprek mee heb. Ik heb vroeger op hoog niveau gesport, hij zat ook in dat wereldje en hoewel we elkaar niet persoonlijk kennen weten we wel van elkaar wie we zijn zeg maar. Ik heb dat benoemd in de sollicitatiebrief, en overall sprong mijn brief er enorm uit. Dit vertelde de assistente die mij belde om het gesprek in te plannen. Goed nieuws dus.

Maar ik ben toch vrij zenuwachtig. Een gezonde spanning is het, heb er veel zin in, maar heb tevens het gevoel dat hier veel vanaf hangt. Ik heb zoveel afwijzingen gehad, en het kost me daardoor moeite om er ook nu weer in te geloven. Ik blijf altijd positief, maar na veel afwijzingen kan ik niet ontkennen dat het wat doet met je zelfvertrouwen.

Ik wilde het even kwijt. Ik ben al een paar dagen in m'n hoofd bezig met het gesprek, wil me zo goed mogelijk voorbereiden. Krijg er soms hoofdpijn van, omdat ik zo graag wil.

Ik was eigenlijk benieuwd of jullie nog tips voor me hebben? Ik vind mezelf altijd een prettige gesprekspartner, dat krijg ik ook vaak te horen maar bij de laatste 2 gesprekken die ik heb gehad kreeg ik geen terugkoppeling over de reden dat ik het niet werd. Ik heb er om gevraagd maar ze hielden het bij het algemene verhaal (andere voldoen beter aan de eisen). Kortom, ik weet niet of ik juist in het gesprek iets wel of niet gedaan heb wat de reden werd van de afwijzing,

In ieder geval, zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?
Alle reacties Link kopieren
Na 2 jaar heb ook ik morgen een sollicitatiegesprek. Ook na vele afwijzingen en gesprekken. Het beste is gewoon jezelf zijn, dat zeggen ze ook altijd tegen mij. Meestal ben ik zo zenuwachtig dat het moeilijk is om gewoon mezelf te zijn, maar toch bij deze: Wees zo goed mogelijk gewoon jezelf.

En natuurlijk super veel succes !!
Gefeliciteerd en heel veel succes gewenst!

Wat mij veel heeft gehoplen is om me te realiseren dat het toch een klein toneelstukje is wat je speelt. Dus bedenk een goed verhaal waarom je precies daar wil werken. Wat spreekt je aan bij het bedrijf en aan de functie? Waarom is dit DE baan voor jou. (Ondanks dat jullie beiden weten dat je schrijft op alles wat voorbij komt).

Daarnaast is een goede tip die ik heb gekregen om na te denken over wat jij wil inbrengen in het gesprek. Wat wil je echt over jezelf vertelt hebben voordat je de deur uit loopt. Mij hielp dat in de eerste plaats om mezelf goed te verkopen enin de tweede plaats om controle te houden over het gesprek.
Gefeliciteerd en successsssss! Ik ga duimen voor je
Trots!
Wat fijn dat je op gesprek mag.

Goed voorbereiden op een gesprek is wat mij betreft. 10 vragen bedenken die ze je gaan stellen en die hardop beantwoorden en bedenken welke 10 vragen jij hebt waar je antwoord op wilt. En alles hardop, dat is echt anders dan in je hoofd
Super dat je op gesprek mag komen!

Wees vooral jezelf, dan komt alles vast goed! En een goede voorbereiding is het halve werk; zorg ervoor dat je weet waar het bedrijf waar je op gesprek mag voor staat, wat hun missie etc. is!

Succes!
Spannend! Het ijs zal makkelijker gebroken zijn, aangezien je je gesprekspartner nog van vroeger "kent", dat scheelt! En als je weet dat je zelf een fijne gesprekspartner bent, blijf dan dichtbij jezelf en vertrouw op jezelf. Mij hebben het voorbereiden van de volgende vragen erg geholpen bij de voorbereiding:

* waarom heb je op deze vacature gereageerd

* wat spreekt je aan, en wat weet je van het bedrijf / de organisatie

* waarom wil je bij dit bedrijf werken

* waarom JIJ nou juist geschikt bent voor deze baan

* noem vaardigheden waarover je beschikt die je kunt gebruiken in je functie

* noem iets uit je vorige baan waar je trots op bent

* noem iets / situatie waarin iets fout ging, hoe heb je het opgelost

* waar ben je goed in, je sterke punten

* wat zijn je verbeterpunten

* wat verwacht je van je leidinggevende

Succes morgen!
En o ja, idd de antwoorden hardop oefenen, maar hou het wel open, dat je de antwoorden zegmasr niet opdreunt
Zorg dat je ook goed voorbereid bent, laat merken dat je je huiswerk hebt gedaan. Aan het einde van het gesprek mag je vaak vragen stellen, heb er een aantal. Mocht dit al aan bod gekomen zijn, zeg dan wat je vragen waren.

Ik vind niks irritanter dan slecht voorbereide kandidaten en dat je je aan het einde van het gesprek apathisch aanstaren, met nee hoor geen vragen, alles duidelijk.
Enorm bedankt voor jullie reacties! Daar kan ik zeker wat mee. Vanavond ben ik lekker alleen, manlief is de hele avond de deur uit, baby in bed dus heb ik mooi de tijd om er eens goed voor te gaan zitten.

Ik heb er wel veel zin in! Ik vind zulke gesprekken nooit eng ofzo, maar ik wil die baan zo graag (los van het feit dat ik überhaupt weer graag wil werken) dat het toch een zekere spanning oproept.

Ik laat jullie weten hoe de afloop is!
O wat spannend, heel veel succes morgen!

Ik duim dat je de baan krijgt.

(ik ben ook sinds kort werkloos en ook alleen maar afwijzingen gekegen :( )
Erg is dat he. Toen ik 2 jaar geleden werkloos raakte dacht ik dat het wel los zou lopen. Ik heb immers genoeg kwaliteiten enz. Maar jeetje wat heb ik me daarin vergist, ik heb ook een hoop moedeloze momenten gehad...dan was ik er zo klaar mee!

Je weet dat heel veel mensen in hetzelfde schuitje zitten, maar toch heb je soms het gevoel dat je echt de enige kansloze bent
quote:samsung_s3 schreef op 23 januari 2014 @ 15:40:

Na 2 jaar heb ook ik morgen een sollicitatiegesprek. Ook na vele afwijzingen en gesprekken. Het beste is gewoon jezelf zijn, dat zeggen ze ook altijd tegen mij. Meestal ben ik zo zenuwachtig dat het moeilijk is om gewoon mezelf te zijn, maar toch bij deze: Wees zo goed mogelijk gewoon jezelf.

En natuurlijk super veel succes !!Jij ook veel succes morgen!!!
En hoe ging het?
Ik heb een goed en leuk gesprek gehad. Het was informeel, en net praatte heel makkelijk. Ik heb er een goed gevoel over, maar dat heb ik vaker gehad en toen werd ik het dus niet. Ik durf dus niet enthousiast te zijn! Ik heb het gesprek ook al heel vaak weer door m'n hoofd laten gaan, en dan vraag ik me af of ik wel de juiste dingen heb gezegd. Maar ik heb m'n best gedaan, meer kon ik niet doen. Ik krijg maandag een reactie.

Hoe ging het bij jou?
Ik heb ook afgelopen vrijdag een sollicitatiegesprek gehad. Bij mij liep het gesprek ook vrij relax en informeel. De teamleider zei tijdens het gesprek noem mij maar ''je'' ipv ''u''. Dat vond ik wel grappig haha.

Mja ik durf net als jij niet te enthousiast over te zijn want je weet tenslotte niet wat die persoon werkelijk van jou vind. Ik probeer niet teveel over het gesprek te denken, want dat maakt mij alleen maar onzekerder en geeft mij veel stress. Vroeger deed ik het wel en ik werd echt gek van mezelf.

Ik krijg hopelijk maandag een terugkoppeling.
Ik krijg vandaag zeker bericht, dat hebben ze bevestigd aan het eind van het gesprek. Ik heb nog niets gehoord, en dan denk ik "als je echt enthousiast over iemand bent dan bel je toch al in de ochtend?"

Maar goed, ik ben gewoon zenuwachtig en wil gewoon van die onzekerheid af.

Succes jij! Hoop voor je dat het lukt
Hi wappie82, vandaag terugkoppeling gekregen dat ik niet ben geworden omdat ik geen werkervaring heb (duhu, ik ben een starter!). Vandaag had ik ook een gesprek, die heb ik helemaal verpest omdat ik me heel rot voelde over die afwijzing . Maar gelukkig heb ik deze donderdag weer een gesprek gepland staan. Ik probeer nu me best te doen om mezelf weer op te pakken zodat ik donderdag enthousiast en zelfverzekerd naar het gesprek gaat

Heb jij nog terugkoppeling gekregen?
he wat balen twinny! Je hebt wel veel gesprekken in een week, dat is positief. Even laten bezinken, opladen en donderdag er weer vol voor gaan!

Ik heb helaas ook een afwijzing gehad. Ik hoorde maar niks vandaag, dus m'n intuïtie zei al wel dat dat een slecht teken . Vanavond werd ik alsnog gebeld, en ik kon er weinig mee. Andere kandidaten pasten beter in het team, en omdat ze 2 mensen zoeken zochten ze een complete match tussen die 2..daar zat ik dus niet bij. Helaas, ben erg teleurgesteld. Wilde deze baan heel graag, had kinderopvang enzo al geregeld. Het frustreert me enorm, het lukt steeds maar niet!

Ik moet weer even afstand nemen, mezelf even herpakken wat solliciteren betreft
Wappie, dat is ook erg balen! Ik snap dat het heel frustrerend is en al helemaal als je die baan heel graag wilde. Gewoon doorgaan en beschouw het gesprek als een ervaring waardoor je in het volgende gesprek nog beter wordt . Ooit moet het ons lukken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven