Gezondheid alle pijlers

Haat/liefde: maandverband of tampons?

28-01-2014 23:35 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik freewheel met beide producten. Tampons overdag/werk. Thuis en snachts vind ik maandverband prettiger. Maar het zit me toch in de weg. En toch blijf ik het gebruiken, voelt prettiger dan alleen maar tampons te gebruiken. Misschien omdat je het meer in de gaten kan houden? Want als je te weinig vloeit zijn tampons niet prettig.

Herken je dat ook?
Ik gebruik tampons, maar herken me totaal niet in

het hysterische gedoe ten aanzien van maandverband.

Bij correct gebruik is dat net zo hygiënisch als tampons. Bij elk toiletbezoek wisselen en er zijn geen geurtjes. Al helemaal niet als je ecologische zonder chemische stoffen gebruikt.

Een plakkaat met bloed is niet minder onfris dan een druipende tampon. Sterker nog, bij het uithalen van een tampon blijven je vingers minder fris dan bij het verwijderen van maandverband.

Ik vind zowel maandverband als tampons niet prettig meer. Althans niet de gewone merken. Ga/ben over op ecologisch, maar als dat ook iritatie/uitdroging geeft, ga ik of over op wasbaar of op cups. Al lijken die me - met mijn fijne motoriek - voor mij niet echt handig.
Waar zit de any-key?
quote:betjebig schreef op 28 januari 2014 @ 23:38:

Nee, ik herken het niet. Ik gebruik alleen tampons, met voor de zekerheid (en voor lichte dagen) een inlegkruisje. Maandverband vind ik verschrikkelijk! Je voelt de hele tijd dat je aan het lekken bent en het stinkt ook nog.

dat dus... dat kleffe, stinkende maandverband dat langs je kont schuurt...... altijd afwachten of je niet doorlekt en of je kleding niet te strak is.....

als je goede (kwaliteit + goede maat) tampons gebruikt, is inbrengen en uithalen geen probleem
ook zo'n ramp: maandverband dat niet goed plakt en dus half verfrommelt en vervolgens aan je kont plakt...... grrr...
quote:jsv schreef op 29 januari 2014 @ 00:31:

Ben een probleem geval. Ondanks halve baarmoederverwijdering wel elke twee weken dat gedoe, maar dan wel weinig bloedverlies. Tampons krijg ik ontstekingen van en maandverband stinkt maar gaat ook smetten. Dus indien nodig maandverband (als ik ergens naar toe moet) maar gelukkig voel ik het meestal aankomen en kan ik snel naar het toilet. Wat dat betreft hoop ik dat de overgang eens goed op gang komt.Waarom geen hele verwijdering dan? Als je toch gaat laten snijden is dat toch je eerste prioriteit, zorgen dat je dan ook nooit meer ongesteld kunt worden?
quote:Houston77007 schreef op 29 januari 2014 @ 01:13:

Ik gebruik tampons, maar herken me totaal niet in

het hysterische gedoe ten aanzien van maandverband.

Bij correct gebruik is dat net zo hygiënisch als tampons. Bij elk toiletbezoek wisselen en er zijn geen geurtjes. Al helemaal niet als je ecologische zonder chemische stoffen gebruikt.

Een plakkaat met bloed is niet minder onfris dan een druipende tampon. Sterker nog, bij het uithalen van een tampon blijven je vingers minder fris dan bij het verwijderen van maandverband.

Ik vind zowel maandverband als tampons niet prettig meer. Althans niet de gewone merken. Ga/ben over op ecologisch, maar als dat ook iritatie/uitdroging geeft, ga ik of over op wasbaar of op cups. Al lijken die me - met mijn fijne motoriek - voor mij niet echt handig.

Het gaat voor mij niet over het wisselen wat ik onhygiënisch vind, maar het gevoel/idee wat je met een bebloede lap tussen je benen loopt en het duidelijk voelen vloeien van het bloed.

Ik herken dan weer niets in het 'uitdrogen' en achterblijven van stolsels. Dat zit tussen de oren
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik gebruik maandverband. Tampons doen altijd pijn bij het eruit halen. Stekend gevoel in mijn buik dan. Ik vind dat echt vreselijk, dus ik gebruik maandverband. En vind dat gewoon prettig zitten.
Ik heb ook moeite met inbrengen en uithalen van tampons, ik kan alleen tampons met inbrenghuls gebruiken.

En bij intensief sporten loopt het er gewoon langs.
De pil doorslikken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
De pil doorslikken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
De pil doorslikken.
Ik gebruik tampons, alleen nu al ruim een jaar niet ?

Ben aan de prikpil en wordt niet ongesteld. Als vriend en ik aan kinderen willen beginnen dan stap ik weer naar de tampons.
Leuke anekdote:

Dochter was bijna dertien en voor het eerst ongesteld. Ik kocht wat verschillende merken en modellen maandverband voor haar. Na een maand of drie vroeg ik: 'Sandtgirl, van welke zal ik nog meer kopen, welke vond je fijn.' Sandtgirl: 'Fijn, fijn? Hoezo fijn? Wat een rot troep. Geen enkele is fijn, er is echt niks fijns aan, maar doe nog maar een pakje van deze zooi, zonder kun je namelijk ook niet.'
Maandverband, van tampons kreeg ik regelmatig infectie omdat er wat watjes achterbleven bij de minder zware dagen.
quote:viva-amber schreef op 29 januari 2014 @ 07:35:

De pil doorslikken.Als ik dat 4 maanden doe komt het er gewoon doorheen. Ik slik hem dus altijd 3 maanden door en word dan toch echt een keer ongesteld.
Menstruatiecup en wasbaar maandverband!
Ik heb helaas ook een combi nodig. Toen ik nog een spiraal had, had ik dat probleem niet, maar nu probeer ik zwanger te raken en dan is een spiraal weer niet zo handig...

Dus het is weer als vanouds, tampons plus maandverband, en soms lek ik dan zelfs nog door. Ik vervang het bij elk toiletbezoek, maar dan nog.

Misschien omdat ik zo hard bloed: ik vind het niet zo onsmakelijk. Elke keer schoonnmaken met vochtig toiletpapier of intiemdoekjes na het verwijderen van tampon en maandverband, nieuw van beiden plakken en inbrengen en ik voel me relatief fris. Maar als ik 'oud' bloed heb, niet helderrood, voel ik me altijd viezer, zo einde van de menstruatie.
Tampons, inderdaad om dezelfde redenen: gatverdamme wat smerig zo'n kledderverband in je ondergoed.

Op de eerste dagen slaap ik met tampon + maandverband, anders haal ik de nacht niet. En als ik weet dat ik op zo'n dag een paar uur in vergadering zit op mijn werk, waar ik slecht uit weg kan, dan ook tampon + maandverband.
quote:sandt schreef op 29 januari 2014 @ 08:06:

Dochter was bijna dertien en voor het eerst ongesteld. Ik kocht wat verschillende merken en modellen maandverband voor haar. Na een maand of die vroeg ik: 'Sandtgirl, van welke zal ik nog meer kopen, welke vond je fijn.' Sandtgirl: 'Fijn, fijn? Hoezo fijn? Wat een rot troep. Geen enkele is fijn, er is echt niks fijns aan, maar doe nog maar een pakje van deze zooi, zonder kun je namelijk ook niet.'herkenbaar, bij 1 van mijn eerste menstruaties gebruikte ik nog maandverband, heb het 's nachts uit mijn ondergoed gegooid, kon er niet mee slapen. (zonder bleek ook geen optie , maar het geeft mijn woede aardig weer)
Ik heb het geluk om maar één dag heftig ongesteld te zijn en de tweede en derde dag nauwelijks ;) Moet ik wel bij zeggen dat ik ontzettend min ben op de eerste en tweede dag, duizelig, vermoeid zijn, vlekken zien, het gevoel hebben flauw te vallen etc. Ik vind tampons ontzettend vervelend voelen, ook de mini's. Je voelt ze gewoon altijd zitten en ik ben altijd opgelucht wanneer ik ze 's avonds kan omwisselen voor maandverband! Ik kan me wel voorstellen dat dat niet prettig aanvoelt als je heel heftig ongesteld bent maar dat gevoel heb ik niet. Buitenshuis dus tampons, binnen een lelijke joggingbroek en maandverband :P
quote:elninjoo schreef op 29 januari 2014 @ 06:57:

[...]

Waarom geen hele verwijdering dan? Als je toch gaat laten snijden is dat toch je eerste prioriteit, zorgen dat je dan ook nooit meer ongesteld kunt worden?

Ik denk dat de baarmoedermond en een stukje van de hals is blijven zitten. Zo'n jaar of 10 geleden was dat heel populair want het herstel was sneller en de kans op geen orgasmes (misverstand heerste toen) was nihil.

Als de arts een stukje slijmvlies laat zitten, wat heel zeldzaam is, kan je dus een beetje vloeien als je ongesteld bent.
Menstruatiecup Ik heb ook geen fantastische fijne motoriek, maar dat is geen probleem. Fris, makkelijk, goedkoop, en nog milieuvriendelijk ook. Komt heeeel dicht bij liefde

Tampons drogen mij wel te veel uit, zit echt niet tussen de oren (tandartsen gebruiken dat soort dingen ook om je mond droog te houden tijdens de behandeling). Kreeg er zelfs vaak infecties mee.
Ik heb altijd maandverband en begrijp de weerstand ertegen ook niet zo. Ik voel het niet constant zitten, itt een tampon dat altijd heel pijnlijk was om eruit te halen. Ik droeg wel tampons als ik ging zwemmen en ik zag altijd heel erg tegen het moment op dat ie er weer uit moest. Een bloederige tampon vind ik trouwens niet schoner dan maandverband, dus de logica hiervan ontgaat mij.
Some flies are too awesome for the wall
Ik gebruik alleen maandverband, tampons vind ik echt niet fijn! Ik gebruik altijd always ultra en dan de licht groene verpakking, die heeft van die geurparels waardoor je niets ruikt, en op de wc ook niet je ruikt het parfum dan, ik ben er heel erg tevreden over en zou niet snel iets anders durven te gebruiken!
Ik snap het issue dat maandverband zo vies zou zijn ook niet echt. Een tampon, menstruatiecup of wat dan ook eruit halen is toch net zo 'vies'? Ik vind alle opties niet echt heerlijk ofzo, maar ik zit er ook totaal niet mee.

Ik gebruik tampons voor het sporten of op vakantie of als ik iets heel straks aan heb ofzo. Verder maandverband.

Iemand zei nog dat ze niet snapte dat vrouwen inlegkruisjes gebruiken. Hoe los jij dat dan op als je afscheiding hebt? (Ik ben vast niet de enige...?!?)
Oh ja en ik kijk inderdaad ook altijd een beetje op tegen het verwijderen van een tampon. Toch altijd die vage angst dat ik 'm er niet uit krijg of dat er iets achterblijft ofzo, brr.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven