Morele vraag
vrijdag 31 januari 2014 om 13:55
Ik heb een tijdje geleden een ketting besteld voor de verjaardag van een vriendin. Ketting werd veel te laat bezorgd, waardoor ik een ander kadootje heb moeten kopen voor de verjaardag van mijn vriendin. De ketting vond ik zelf ook erg mooi, dus ik had bedacht om hem anders zelf te houden. Toen hij bezorgd werd, bleek de ketting stuk te zijn. Er ontbrak iets waardoor de sluiting van de ketting niet werkte. Dit aangegeven bij het bedrijf waar ik het besteld had, met de vraag of ze dat deel konden opsturen. Ze zouden me een compleet nieuwe ketting sturen, want de onderdelen hadden ze niet los op voorraad en het zou voor hen makkelijker en toch net zo duur zijn om gewoon een nieuwe ketting op te sturen. Die nieuwe ketting heb ik een paar dagen terug gekregen. Ik had het idee dat deze hanger groter was dan die van de eerste ketting, dus ik heb ze naast elkaar gelegd en dat is ook zo. Scheelt niet veel, en de kettingen zijn handgemaakt dus dat kon ook wel kloppen. Een vriendin kwam langs terwijl de kettingen allebei op tafel lag, dus zij zag dat. Zij vertelde dat haar moeder als hobby sieraden maakt, en dat die de ketting wellicht kon maken. En ja hoor, zij had wel zo'n onderdeeltje. De kleur wijkt iets af, maar van een afstandje zie je daar niks van omdat het maar een klein dingetje is, en het zit toch in je nek dus dat maakt niet uit.
Nu zit ik dus met 2 kettingen, terwijl ik er maar 1 heb betaald. Ik zou er nu 1 zelf kunnen houden, en 1 aan mijn vriendin kunnen geven. Of ik zou de tweede ketting kunnen terug sturen, omdat de eerste gemaakt is....
Even voor de duidelijkheid: ik ben zo'n heilig boontje dat nog niet eens een snoepje uit de schepbakken van de kruidvat durft te pakken. Voor mij voelt het houden van beide kettingen min of meer als diefstal. Maar goed, het bedrijf koos er zelf voor om een 2e ketting op te sturen, terwijl ik alleen om dat onderdeel vroeg. Als de moeder van die vriendin de ketting niet had kunnen maken had ik alsnog maar 1 ketting gehad. Wat zouden jullie doen? Terugsturen, of gewoon beide kettingen houden?
Nu zit ik dus met 2 kettingen, terwijl ik er maar 1 heb betaald. Ik zou er nu 1 zelf kunnen houden, en 1 aan mijn vriendin kunnen geven. Of ik zou de tweede ketting kunnen terug sturen, omdat de eerste gemaakt is....
Even voor de duidelijkheid: ik ben zo'n heilig boontje dat nog niet eens een snoepje uit de schepbakken van de kruidvat durft te pakken. Voor mij voelt het houden van beide kettingen min of meer als diefstal. Maar goed, het bedrijf koos er zelf voor om een 2e ketting op te sturen, terwijl ik alleen om dat onderdeel vroeg. Als de moeder van die vriendin de ketting niet had kunnen maken had ik alsnog maar 1 ketting gehad. Wat zouden jullie doen? Terugsturen, of gewoon beide kettingen houden?
vrijdag 31 januari 2014 om 14:04
Ik zou de ketting ook houden. Zij hebben er zelf voor gekozen om het zo aan te pakken, ze hadden ook kunnen zeggen dat je eerst de kapotte moest terugsturen en dat je daarna pas een nieuwe zou krijgen. Nu hebben ze ervoor gekozen om je de kapotte ketting te laten houden en er is geen enkele regel die voorschrijft dat je de kapotte ketting niet mag (laten) repareren als de gelegenheid zich voordoet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 31 januari 2014 om 14:04
quote:dolfje schreef op 31 januari 2014 @ 14:00:
Gewoon houden natuurlijk,als hij niet gemaakt kon worden had je hem weggegooid.
Anders had dat bedrijf hem wel terug willen hebben.
Snoepje pakken is iets heel anders dat is inderdaad diefstal.
Nu heb je gewoon geluk door het ongemak.
+ 1
Voor hen was een nieuwe opsturen blijkbaar goedkoper dan de kapotte ketting retour te vragen om deze eventueel te repareren.
Gewoon houden natuurlijk,als hij niet gemaakt kon worden had je hem weggegooid.
Anders had dat bedrijf hem wel terug willen hebben.
Snoepje pakken is iets heel anders dat is inderdaad diefstal.
Nu heb je gewoon geluk door het ongemak.
+ 1
Voor hen was een nieuwe opsturen blijkbaar goedkoper dan de kapotte ketting retour te vragen om deze eventueel te repareren.
vrijdag 31 januari 2014 om 14:08
vrijdag 31 januari 2014 om 14:08
quote:Suze02 schreef op 31 januari 2014 @ 13:57:
En om geen snoepje bij kruidvat te pikken hoef je geen heilig boontje te zijn: dat is diefstal, ook al is het er maar 1.Zo zie ik het ook inderdaad. Maar in mijn omgeving ben ik volgens mij de enige die er zo over denkt... Iedereen heeft hier zoiets van 'ach dat ene snoepje, daar gaan ze heus niet van failliet' en vinden mij allemaal maar een heilig boontje dat ik daar niet aan mee doe. Terwijl het echt geen tokkies zijn waar ik mee om ga.
En om geen snoepje bij kruidvat te pikken hoef je geen heilig boontje te zijn: dat is diefstal, ook al is het er maar 1.Zo zie ik het ook inderdaad. Maar in mijn omgeving ben ik volgens mij de enige die er zo over denkt... Iedereen heeft hier zoiets van 'ach dat ene snoepje, daar gaan ze heus niet van failliet' en vinden mij allemaal maar een heilig boontje dat ik daar niet aan mee doe. Terwijl het echt geen tokkies zijn waar ik mee om ga.
vrijdag 31 januari 2014 om 14:14
Echt, ken jij mensen die dat doen? Een gemiddelde kruidvat heeft bij de kassa een schaaltje snoepjes staan, pak er daar dan 1 van.
Wat betreft de ketting, heb jij geluk. Zij kozen ervoor om hun tijd niet te steken in het repareren, maar stuurden een nieuwe op. Dat jij gratis iemand de ketting hebt laten maken, is jouw geluk.
Wat betreft de ketting, heb jij geluk. Zij kozen ervoor om hun tijd niet te steken in het repareren, maar stuurden een nieuwe op. Dat jij gratis iemand de ketting hebt laten maken, is jouw geluk.
vrijdag 31 januari 2014 om 14:16
Nee hoor niet terugsturen, omdat jij toevallig iemand gevonden hebt die het kan maken.
Ik kan me zo voorstellen dat als je die ketting terugstuurt hij nog tijden lang ergens blijft rondslingeren omdat hij al afgeschreven is, en men de voorraadlijst dan moet veranderen, en weet ik wat voor lijsten nog meer. En dank zij het computertijdperk is dat allemaal veel lastiger dan een getalletje uitgummen/tipex-en en opnieuw opschrijven
Ik kan me zo voorstellen dat als je die ketting terugstuurt hij nog tijden lang ergens blijft rondslingeren omdat hij al afgeschreven is, en men de voorraadlijst dan moet veranderen, en weet ik wat voor lijsten nog meer. En dank zij het computertijdperk is dat allemaal veel lastiger dan een getalletje uitgummen/tipex-en en opnieuw opschrijven
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 31 januari 2014 om 14:22
quote:paperchase schreef op 31 januari 2014 @ 13:55:
Ze zouden me een compleet nieuwe ketting sturen, want de onderdelen hadden ze niet los op voorraad en het zou voor hen makkelijker en toch net zo duur zijn om gewoon een nieuwe ketting op te sturen. Die nieuwe ketting heb ik een paar dagen terug gekregen.
Je had je alleen moreel bezwaard hoeven voelen als je had gelogen over het defect van de eerste ketting. Het bedrijf heeft jou expliciet aangegeven je uit eigen beweging een hele nieuwe ketting te sturen ipv een sluitinkje. Praktisch hetzelfde en een stuk coulance om het eerder geleden ongemak.
Fijn voor jou dat je er nu twee hebt omdat iemand zelf die eerste kon repareren. Doe er wat leuks mee.
En laat dit geval rusten in je hoofd, je weegt namelijk de zaken verkeerd af.
Ze zouden me een compleet nieuwe ketting sturen, want de onderdelen hadden ze niet los op voorraad en het zou voor hen makkelijker en toch net zo duur zijn om gewoon een nieuwe ketting op te sturen. Die nieuwe ketting heb ik een paar dagen terug gekregen.
Je had je alleen moreel bezwaard hoeven voelen als je had gelogen over het defect van de eerste ketting. Het bedrijf heeft jou expliciet aangegeven je uit eigen beweging een hele nieuwe ketting te sturen ipv een sluitinkje. Praktisch hetzelfde en een stuk coulance om het eerder geleden ongemak.
Fijn voor jou dat je er nu twee hebt omdat iemand zelf die eerste kon repareren. Doe er wat leuks mee.
En laat dit geval rusten in je hoofd, je weegt namelijk de zaken verkeerd af.
vrijdag 31 januari 2014 om 14:50
Het bedrijf heeft je niet gevraagd om de defecte ketting terug te sturen. Ze hebben zelf voor deze oplossing gekozen.
Dat de defecte ketting vervolgens gerepareerd is doet daar niets aan af.
Dat bedrijf had er vanaf het begin voor kunnen kiezen om de eerste ketting te repareren. Dat hebben ze niet gedaan, maar een andere oplossing gekozen.
Of je de defecte ketting in de prullenbak gooit, of laat repareren doet helemaal niet terzake. Er is geen enkele morele reden om een ketting terug te sturen.
Dat de defecte ketting vervolgens gerepareerd is doet daar niets aan af.
Dat bedrijf had er vanaf het begin voor kunnen kiezen om de eerste ketting te repareren. Dat hebben ze niet gedaan, maar een andere oplossing gekozen.
Of je de defecte ketting in de prullenbak gooit, of laat repareren doet helemaal niet terzake. Er is geen enkele morele reden om een ketting terug te sturen.
vrijdag 31 januari 2014 om 14:53
Gewoon houden. Anders hadden ze je die kapotte eerst terug laten sturen voor ze je 'n nieuwe stuurden. Maar ze vroegen de kapotte niet terug, dus wat je er mee doet is verder jouw zaak. Zou 'm overigens niet aan 'n vriendin geven waar je veel mee omgaat, omdat je er immers zelf nu ook eentje hebt. Maar je kunt 'm gewoon bewaren als reserve of als kadootje voor iemand die je niet vaak tegenkomt.
vrijdag 31 januari 2014 om 15:14
quote:paperchase schreef op 31 januari 2014 @ 15:01:
Oke duidelijk hahaha. Bedankt voor jullie reacties! Denk dat ik de 2e ketting dan alsnog aan die vriendin geef. Vroeg ook al of de moeder die hem gemaakt heeft hem wilde hebben, maar zij vond het geen mooie ketting.Opgelost, maak je vriendin er blij mee.
Oke duidelijk hahaha. Bedankt voor jullie reacties! Denk dat ik de 2e ketting dan alsnog aan die vriendin geef. Vroeg ook al of de moeder die hem gemaakt heeft hem wilde hebben, maar zij vond het geen mooie ketting.Opgelost, maak je vriendin er blij mee.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
vrijdag 31 januari 2014 om 15:51
Denk maar zo: dat onderdeel was niet gratis én er is tijd ingestoken.
Ik heb hetzelfde eens gehad: een muziekknuffel besteld voor mijn (toen nog) ongeboren kind. Knuffel werd bezorgd en de naad was geknapt waardoor de vulling eruit hing. Dus ik gebeld en aangeboden de knuffel terug te sturen. Hoefde niet, ik kreeg zo een nieuwe, meteen de volgende dag in huis.
Schoonmoeder hoorde dit en bood aan om er nog eens naar te kijken en heeft de knuffel heel netjes gerepareerd door er een stuk band op te stikken en gehouden voor bij hen thuis.
Tja, toen hadden we er dus ook twee.
Ik heb hetzelfde eens gehad: een muziekknuffel besteld voor mijn (toen nog) ongeboren kind. Knuffel werd bezorgd en de naad was geknapt waardoor de vulling eruit hing. Dus ik gebeld en aangeboden de knuffel terug te sturen. Hoefde niet, ik kreeg zo een nieuwe, meteen de volgende dag in huis.
Schoonmoeder hoorde dit en bood aan om er nog eens naar te kijken en heeft de knuffel heel netjes gerepareerd door er een stuk band op te stikken en gehouden voor bij hen thuis.
Tja, toen hadden we er dus ook twee.
zaterdag 1 februari 2014 om 09:31
quote:paperchase schreef op 31 januari 2014 @ 15:01:
Oke duidelijk hahaha. Bedankt voor jullie reacties! Denk dat ik de 2e ketting dan alsnog aan die vriendin geef. Vroeg ook al of de moeder die hem gemaakt heeft hem wilde hebben, maar zij vond het geen mooie ketting.
Lijkt me een goed idee!
Het zou inderdaad iets heel anders zijn als je had gelogen over het deffect van de 1e ketting. Het is de keuze van het bedrijf om het op te lossen door je een nieuwe ketting op te sturen in plaats van een onderdeel of je de andere ketting terug te laten sturen.
Oke duidelijk hahaha. Bedankt voor jullie reacties! Denk dat ik de 2e ketting dan alsnog aan die vriendin geef. Vroeg ook al of de moeder die hem gemaakt heeft hem wilde hebben, maar zij vond het geen mooie ketting.
Lijkt me een goed idee!
Het zou inderdaad iets heel anders zijn als je had gelogen over het deffect van de 1e ketting. Het is de keuze van het bedrijf om het op te lossen door je een nieuwe ketting op te sturen in plaats van een onderdeel of je de andere ketting terug te laten sturen.