Poes te dik.

01-02-2014 13:08 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee,

Zoals de titel zegt. Mijn 3 jarige terrorpoes is te dik. Mijn andere 2 katers van 10+ zijn echt perfect op gewicht, altijd al geweest. Nu woon ik nog thuis en krijgen ze afhankelijk van mijn inkomen beter of slechter voer. In goede maanden.techni-cal, in de blutte maanden huismerkvoer van de supermarkt of de Aldi.

Nu ga ik binnenkort (1,5 maand) verhuizen en heb ik een grote vriezer dus wil het anders aanpakken. Zit te denken aan Carnibest of Barf maar moet nog even uitzoeken wat het beste is.

Wil nu alleen eigenlijk al beginnen met haar wat te laten afvallen.

Achtergrond, ik heb haar gevonden met 5 weken, brood en broodmager. Bloedarmoede, kattenniesziekte en meer van dat gedoe. Ze is er goed bovenop gekomen behalve dat ze een 'eetstoornis' heeft, als je dat zo kan zeggen over katten. Voor ze geholpen was was ze heel mooi en slank. Toen ze geholpen werd zei de dierenarts dat ik er op moest letten maar ik dacht "He, wat weet de dierenarts er nou van, ze is nu toch mooi op gewicht. "

Goed, het is een hele kleine kat en ik gok dat ze ongeveer een kilo te zwaar is. Ze kan niet af en toe een hapje nemen maar vreet echt alles wat ze tegenkomt. Kan niets op tafel of op het aanrecht laten liggen want ze pakt het. (Opzich is dat eigen verantwoordelijkheid hoor, maar andere katten hebben dit gedrag totaaal niet) Hier wil ik graag wat aan doen, voor beider gemoedsrust. Ik dacht zelf dat het handiger was om het te 'trainen' als ik verhuist was. Nieuwe omgeving, nieuwe 'regels' maar weet eigenlijk niet of dat zo handig is.

Ze is verder actief, speelt en rent veel. Ik weet dat een kat niet te snel mag afvallen ivm leververvetting dus weet niet zo goed hoe ik het moet aanpakken met minder voeren en hoe snel zoiets gebeurt.

Een eetbol is opzich een optie om haar te voeren maar zou het heel fijn vinden als ze een beetje van haar eetfixatie afkomt. Heeft iemand hier tips voor of zou ik echt naar een dierenarts/gedragstherapeut moeten hiervoor?
Hallo allemaal

ik heb een paar tips omtrent de voeding voor katten

-goedkoopste merk dierenzaak scheelt vaak maar 50 cent met supermarkt huismerk + van de dierenzaak voer hebben ze vaak minder nodig dus doe je er langer mee.

-carnibest is ramduur maar bij barf moet je ook brokjes bijgeven dus kijk goed wat handig is bij je eigen situatie.

-geef afgewogen porties voer en zo min mogelijk extra's zo voorkom je dat je knuffelige huisvriend te veel binnenkrijgt.

-als je maatje naar buiten gaat komt het voor dat buurtbewoner je maatje ook wel eens wat geven, als je hiervan op de hoogte bent probeer dan andere buurtbewoners te informeren
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Geef je kat te eten dmv van een voerbal of intelligent speelgoed, dan moet ze ervoor werken: http://www.catcetera.nl/nl/kattenspeelg ... speelgoed/

Voerspelletjes zijn ook leuk: jij gooit een brokje en poes moet achter het brokje aanrennen. Ik doe dat iedere middag met één van mijn katers. Ben dan soms een half uur bezig, en kater vindt het helemaal geweldig. Die loopt luid spinnend door het huis te racen. Ik laat hem ook steeds meer werken voordat ik überhaupt het brokje gooi, hij moet eerst gaan zitten en dan met zijn voorpootje mijn hand aanraken en dan pas gooi ik het. In de toekomst maak ik het nog moeilijker voor hem.
achja, mijn kat weegt 7kg, vertikt t om te bewegen (enkel voor z'n behoefte gaat ie naar buiten maar staat ie binnen 5 minuten weer voor de deur) en vreet elke keer alsof ie maanden niet heeft gevreten.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Vlees vult beter dan brokken.

Barf is goedkoper dan kvv en heeft geen granen. Dus gezonder. Er bestaan wel kvv's zonder granen.

Mijn poes ging erg moeilijk over naar vlees. En heeft lang brok gegeten. Ook veul te dik.

Ze kreeg destijds 40-60gr prins brokken en wat kattenmelk.

Pas toen we er een kitten bij kregen en ze overging op vlees ging ze afvallen en kon ze meer eten krijgen...
Thanks voor alle tips! Spelenderwijs voeren is wel een optie tot ik verhuist ben iig, vanavond maar beginnen.

Lady gaga, ja, dat wil ik dus heel graag voorkomen.

Iemand ervaring met die voerspelletjes? Zie er best veel maar zie nu al door de bomen het bos niet meer. Ze mag er van mijn part wel flink voor werken!
quote:Koettie schreef op 02 februari 2014 @ 17:43:

Iemand ervaring met die voerspelletjes? Zie er best veel maar zie nu al door de bomen het bos niet meer. Ze mag er van mijn part wel flink voor werken!

Simpel beginnen, als je meteen met de 'voor gevorderden'-spelletjes begint wordt het een teleurstelling (of je moet een hele slimme kat hebben). Het activity board wordt meestal wel goed opgepakt en een voerbal vaak ook wel Soms moet je je kat in het begin wel helpen, anders snappen ze niet wat de bedoeling is en soms gaan ze lopen zaniken om hun bakje.

http://www.zooplus.nl/sho ... kspeelgoed/voerbak/115002
Ze is redelijk slim, helemaal als het om eten gaat. Voerbal die ik eerst had had ze binnen 2 minuten door, tot de hond erop begon te kauwen.

Net deze besteld, ben benieuwd.

Hoop dat ze ongeveer zo gaat doen

http://www.youtube.com/watch?v=mbO12Mi50J4

Als het bevalt misschien een andere bestellen om af te wisselen zodat ze niet verveeld raakt.
Tip:

Koop light voer , bijv van Hills. Mijn dikke kater is er anderhalf kilo mee afgevallen! Geleidelijk aan. Let er op dat ze niks kan jatten, en voer de katten apart!

Ik heb een voertoren van Senses waar ze met hun pootjes in moeten hengelen. En kap met die Aldishit.. Ik voer nu Nutram light en beide katten blijven slank!
Zo, geen lui eten meer uit bakjes maar schuif het door de huiskamer waarbij ze het moet vangen. Gister had ze er na een half bakje al genoeg van, vandaag gaat het met een stuk meer enthousiaste. Eetspeeltje moet vandaag binnenkomen. Ik wil haar in de ochtend met dat ding voeren (even kijken of dat lukt met andere katten of dat ik haar even apart moet zetten) en in de avond rennen!
Misschien een tip voor kwalitatief goed, maar toch relatief goedkoop voer:

http://www.poespas.org/contents/nl/p760.html

56 euro voor 15 kilo= 3,73 per kilo

Inslaan in economisch betere tijden, dan kunnen ze er tijden mee doen ;)
Ah top! Ik ga er even naar kijken!

Speeltje is binnen, een van de katers had het meteen door. Nu de poes nog.
quote:Koettie schreef op 04 februari 2014 @ 12:37:

Speeltje is binnen, een van de katers had het meteen door. Nu de poes nog.Knappe kater! Ik heb ook zo'n ding gehad: mijn katten snapten er helemaal niks van! Ook niet toen ze echt honger kregen en na demo's van yours truly. Poes van de buren komt binnenlopen en haalt er bij de eerste beweging wel brokjes uit. Mijn katten zijn dus echt een stel stommelingen. Heb het ding uiteindelijk maar gedoneerd aan het asiel.
Hahah poes heeft hem weggejaagd en nu is ze druk bezig om te kijken welke hoek het beste is. Slimme beestjes. Nu al goed geslaagd
Hallo. Als ik het zo lees gaat het over een gevoelige poes en moet je haar inderdaad niet in één keer op een zwaar dieet zetten. Ik raadpleeg zo nu en dan de site zoekdierenarts, hier staan nl. ook veel (katten) klachten op vermeld. Heb ik nu ook even gedaan en ik lees bij te dikke katten dat het toch verstandig is even bij je dierenarts langs te gaan. Succes met de iets-te-dikke-poes!
Je hebt wel een slimme kat Koetie, die van mij snappten dat eetspeeltje ook niet.....activity board is hier een groot succes, maar ik geef ze dan verder ook geen eten in een bakje.
Slim is ze zeker. Heb nu maar 1 van de 3 gaatjes afgesloten anders ging het te snel. De 3e kater snapt er wel he-le-maal niets van maar eet dankbaar alles wat per ongeluk over de vloer schuift.

Merk wel dat ze er snel gefrustreerd van raakt, gaat veel te langzaam naar mevrouw haar zin.

Als ik verhuist ben meteen even nieuwe dierenarts zoeken en overleggen wat het beste is.
Eetding is echt een succes. Ze kan niet meer schrokken en neemt soms ook even pauze om wat anders te doen. Fijn!
Gaat goed! Ze is al wat kwijt, zeurt iets minder om eten en rent meer dan ooit met speeltjes en weet ik het allemaal. Straks weer een mooie slanke kat dus!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven