Rattenhol in de voortuin

05-02-2014 21:26 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst kregen we een brief van 1 van de buren in de bus, met de vraag of we klachten hadden met de riolering, verzakkingen van stenen en/of ratten. Hij zou de klachten verzamelen en aan de gemeente doorgeven, omdat er nogal wat veranderd is in onze wijk. Ik had geen van deze klachten, maar vandaag zag ik dat er in onze voortuin, vlak boven waar onze riolering loopt, een gang zat, en de buurman zei dat het een rattengang was. (gelukkig niet dicht bij de voordeur)

Ik heb nu echt geen idee wat ik moet doen? Moeten we dat gat dichtgooien? Ik had al wat info opgezocht en het kan zijn dat ze op vetbolletjes etc afkomen, dus dat ga ik morgen maar weghalen. Ik vind het zo goor. Heeft er iemand tips of ervaring?
Grief is just love with nowhere to go
idd alles van vogelvoer weghalen. Hier een vijver voor de deur waar ze eenden voeren, daar kwamen ze ook op af. Wij hebben als buurt contact opgenomen met een verdelgingsbedrijf
Geen zinnige bijdrage, maar iiieeeewwww!!
The time is now
Ieuw! Heb je geen kennis met een hongerige Jack Russel die een poosje kan komen logeren?

Nee, ik zou het niet weten. In plaats van dichtgooien zou ik eerder denken aan openmaken, met een grote stok o.i.d. elke dag die gang openleggen. Dan gaan ze vast wel verhuizen.

Maar de beste oplossing lijkt me toch om het inderdaad bij de gemeente te melden. De gemeente kan dan een professionele rattenbestrijder inschakelen en ook kijken of er inderdaad problemen zijn met de riolering waar de ratten op afkomen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Wordt dat niet geregeld vanuit de gemeente? Toen ze ratten hadden in het studentenhuis waarik woonde (voor ik er woonde godzijdank) stuurde de gemeente een verdelger langs.
Glasscherven in de hol dan zie je ze ook niet meer.
Wij hebben hetzelfde gehad! Heel ranzig. Ik heb wat rond gebeld naar verdelgers en deze waren over het algemeen meer dan bereid om gratis telefonisch advies te geven. Er was er zelfs een zo eerlijk om te zeggen dat we het probleem eerst prima zelf konden proberen op te lossen. De gemeente (althans de onze) doet er namelijk niets aan bij particulieren.

Wij hebben het hol niet gedicht, omdat we bang waren dat het beest, dat in onze kruipruimte en tuin zat, zich dan in paniek een weg naar binnenshuis zou weten te vinden.

De verdelgers raadden ons aan om gif te strooien, maar dat vonden we zelf geen goed idee (kind, vijver met dure vissen, moeilijk in kruipruimte te strooien en toch best mooi beestje zo'n rat!).

Wij hebben uiteindelijk een val gekocht en na paar dagen het beestje gevangen en naar het bos gebracht. Daarna het hol pas dichtgemaakt. Het was er maar één, want daarna geen last meer gehad.

Ik zou zeggen, leg jouw situatie eens voor aan een aantal verdelgers en kijk welke (gratis) adviezen ze je kunnen geven. Onze ervaring is dat het prima zelf op te lossen is!
quote:Superhuisvrouw schreef op 05 februari 2014 @ 22:47:

was het maar waar..... die gangen lopen kris-kras en dit is maar 1 van de vele uitgangen

zsm een goede bestrijder zoeken

ratten zijn moeilijk te bestrijden, in het beste geval vinden ze elders een leuk kosthuis, in het slechtste geval... dat wil je niet weten

alle voer / vuilnis (ook kliko's!) goed afsluiten en in de gaten houden, let op vogelvoer / broodkosten enz

als je een ammoniaklucht / kattenpieslucht ruikt, weet je dat ze een thuis gevonden hebben.....

echt zsm een bestrijder zoeken!!
Hè get Male wat een ellende. Moet er niet aan denken!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:miepiestreepje schreef op 05 februari 2014 @ 22:53:

Wij hebben hetzelfde gehad! Heel ranzig. Ik heb wat rond gebeld naar verdelgers en deze waren over het algemeen meer dan bereid om gratis telefonisch advies te geven. Er was er zelfs een zo eerlijk om te zeggen dat we het probleem eerst prima zelf konden proberen op te lossen. De gemeente (althans de onze) doet er namelijk niets aan bij particulieren.

Wij hebben het hol niet gedicht, omdat we bang waren dat het beest, dat in onze kruipruimte en tuin zat, zich dan in paniek een weg naar binnenshuis zou weten te vinden.

De verdelgers raadden ons aan om gif te strooien, maar dat vonden we zelf geen goed idee (kind, vijver met dure vissen, moeilijk in kruipruimte te strooien en toch best mooi beestje zo'n rat!).

Wij hebben uiteindelijk een val gekocht en na paar dagen het beestje gevangen en naar het bos gebracht. Daarna het hol pas dichtgemaakt. Het was er maar één, want daarna geen last meer gehad.

Ik zou zeggen, leg jouw situatie eens voor aan een aantal verdelgers en kijk welke (gratis) adviezen ze je kunnen geven. Onze ervaring is dat het prima zelf op te lossen is!

ratten leven in groepen, dus het was er zeer zeker niet maar eentje

ratten zijn moeilijk te vangen of te vergiftigen, ze zijn heel slim (de groep wacht af totdat er eentje ergens zonder problemen is geweest of heeft gegeten)

óf de groep is verjaagd door het vangen van die ene rat, of ze hebben een ander kosthuis gevonden
een rattengang ziet er ongeveer uit als een molshoop, vaak wat kleiner maar met een groter gat

kijk eens langs de muren, tussen beschutting / struiken en onder klimop ed

bij ratten zie je daar absoluut een sleepspoor van zo'n 20 cm breed (zeg maar een paadje waar ze altijd lopen, ratten lopen altijd langs de randen en liefst beschut)
quote:Superhuisvrouw schreef op 05 februari 2014 @ 22:47:

Wat gemeen. Laat ze dan gewoon goed en in 1x verdelgen.

Volgens mij kan je hiervoor de gemeente bellen Male.
ga ook even na wat je gemeente hierin heeft geregeld

zij zijn verplicht aan ongediertebestrijding mee te werken

dat kan uiteenlopen van het doorverwijzen naar een bestrijder (die je zelf betaalt!) tot dat zij zelf een bestrijder op hun kosten laten komen

sommige gemeentes maken ook nog verschil in eigen woningen of huurwoning, eigen grond of gemeentegrond
quote:itsme1973 schreef op 05 februari 2014 @ 22:57:

[...]

ratten leven in groepen, dus het was er zeer zeker niet maar eentje

ratten zijn moeilijk te vangen of te vergiftigen, ze zijn heel slim (de groep wacht af totdat er eentje ergens zonder problemen is geweest of heeft gegeten)

óf de groep is verjaagd door het vangen van die ene rat, of ze hebben een ander kosthuis gevonden

Misschien hebben wij erg geluk gehad, maar het vangen viel ons erg mee (na drie dagen was hij gevangen) en naderhand ook totaal geen sporen meer van andere ratten gehad. Kan idd dat de rest zo accuut was geschrokken dat ze en masse zijn vertrokken, maar prima toch :-)

Wij schrokken in ieder geval erg van de prijzen van professionele verdelgers en toen zelfs zij zeiden dat we het best zelf konden proberen, hebben we dat gedaan. Maar dat was dat nadat we onze situatie hadden uitgelegd. Maar misschien is situatie van TO wel heel anders, dat weet ik niet...
Gatsie, hoop dat de gemeente iets kan doen.
quote:Istar_ schreef op 05 februari 2014 @ 23:01:

[...]

Wat gemeen. Laat ze dan gewoon goed en in 1x verdelgen.

Volgens mij kan je hiervoor de gemeente bellen Male.Ik zou ook zeker een verdelger laten komen, brr ik moet niks van ratten hebben. Maar ik ken iemand en die had er een ontdekt in de kelder en daar dus in het hol glasscherven gestoken. En de rat niet weer terug gezien. Gemeen of niet soms moet je wat.
quote:Superhuisvrouw schreef op 05 februari 2014 @ 23:12:

[...]

Ik zou ook zeker een verdelger laten komen, brr ik moet niks van ratten hebben. Maar ik ken iemand en die had er een ontdekt in de kelder en daar dus in het hol glasscherven gestoken. En de rat niet weer terug gezien. Gemeen of niet soms moet je wat.

Dan nog vind ik het niet kunnen.

Doden kan ik mee leven, bewust pijn doen niet.
als hij binnen 3 dagen gevangen was, is de kans groot dat het een zieke rat was die door de groep achtergelaten is

een rat laat zich moeilijk vangen of vergiftigen, binnen 3 dagen is te snel voor een gezonde rat

die vermijden eerst een week als er een nieuwe situatie is (gif, klem, vangkooi), om te zien of het veilig is

hoop dat TO net zo veel geluk heeft als jij!
Ja hoop ik ook!
quote:itsme1973 schreef op 05 februari 2014 @ 23:02:

ga ook even na wat je gemeente hierin heeft geregeld

zij zijn verplicht aan ongediertebestrijding mee te werken

dat kan uiteenlopen van het doorverwijzen naar een bestrijder (die je zelf betaalt!) tot dat zij zelf een bestrijder op hun kosten laten komen

sommige gemeentes maken ook nog verschil in eigen woningen of huurwoning, eigen grond of gemeentegrond

Misschien vul ik te veel in, maar uit de openingspost krijg ik de indruk dat er iets is gebeurd in de buurt waardoor mogelijk rioolverzakkingen e.d. kunnen zijn ontstaan. Dat heeft mogelijk de ratten aangetrokken.

Ik zou daarom zeer zeker de gemeente erbij betrekken. Want als de onderliggende problemen, zoals een verzakt of bijv. lekkend riool, niet worden opgelost dan blijf je met allerlei ellende zitten. Bovendien is het dan misschien mogelijk om de kosten van bestrijding en eventuele herstelwerkzaamheden te verhalen op het bedrijf of de instantie (gemeente of provincie bijv.) die verantwoordelijk is geweest voor het ontstaan van de problemen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ratten lopen overal. In stad en land, iedereen die denkt dat ie geen ratten in zijn buurt heeft is naief.
quote:sabbaticalmeds schreef op 05 februari 2014 @ 23:20:

Ratten lopen overal. In stad en land, iedereen die denkt dat ie geen ratten in zijn buurt heeft is naief.Ja, maar ik vind het wel een verschil of ze ergens in een plantsoentje hun hol hebben zitten of in de voortuin... Toch? Of is dat puur het idee wat ik erbij krijg? *jammer dat hier geen nadenk-smiley is*
Dana, ze zitten ook bij jou in de buurt. Neem een kat dan blijven ze op gepaste afstand.

Iedereen die ratten eng en vies vindt, moet zich bedenken dat duiven op zijn minst evenveel ziektekiemen bij zich dragen
Kenmerk van ratten is juist dat ze het liefst dichtbij mensen wonen.
Oh gadver, doet me denken aan afgelopen zomer...zat ik lekker in het parkeen boek te lezen.....zie ik ineens een enorme rat lopen in het perkje. Ik vond het toch wel smerig, ook al is het logisch dat ze in een grote stad zitten. De dag erna had ik mijn kleedje vlakbij een honendrol gelegd zonder het door te hebben er bijna ingerold.

Ik was na twee dagen klaar met het park.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven