Rattenhol in de voortuin

05-02-2014 21:26 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst kregen we een brief van 1 van de buren in de bus, met de vraag of we klachten hadden met de riolering, verzakkingen van stenen en/of ratten. Hij zou de klachten verzamelen en aan de gemeente doorgeven, omdat er nogal wat veranderd is in onze wijk. Ik had geen van deze klachten, maar vandaag zag ik dat er in onze voortuin, vlak boven waar onze riolering loopt, een gang zat, en de buurman zei dat het een rattengang was. (gelukkig niet dicht bij de voordeur)

Ik heb nu echt geen idee wat ik moet doen? Moeten we dat gat dichtgooien? Ik had al wat info opgezocht en het kan zijn dat ze op vetbolletjes etc afkomen, dus dat ga ik morgen maar weghalen. Ik vind het zo goor. Heeft er iemand tips of ervaring?
Grief is just love with nowhere to go
Ik heb geen kat nodig, ik heb een Jack Russell.

Vangt muizen als de beste en kan vast ook wel een rat aan.

Eng aan ratten vind ik niet zozeer dat ze ziektes over kunnen dragen, maar dat ze kunnen bijten. Ja, ik weet 't, dat kan die JR van mij ook (inkoppertje). Maar die doet 't niet. Echt niet.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
waarom zou een rat je bijten? Een rat zal zich voor je verstoppen of weglopen. Hij gaat echt niet aan je knagen hoor, tenzij je dood bent
quote:boebezoebe schreef op 05 februari 2014 @ 23:34:

Oh gadver, doet me denken aan afgelopen zomer...zat ik lekker in het parkeen boek te lezen.....zie ik ineens een enorme rat lopen in het perkje. Ik vond het toch wel smerig, ook al is het logisch dat ze in een grote stad zitten. De dag erna had ik mijn kleedje vlakbij een honendrol gelegd zonder het door te hebben er bijna ingerold.

Ik was na twee dagen klaar met het park.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Meds, wat ben je toch een heerlijk nuchter typje. Mij heb je alweer overtuigd.

Maar wat zou je Male dan adviseren? Gewoon laten zitten, dat hol? En een kat nemen?
Gewoon laten zitten en etenswaren e.d. weghalen. Ik zou zelf iig geen dieren willen doden.
quote:Dana schreef op 06 februari 2014 @ 00:12:

Maar wat zou je Male dan adviseren? Gewoon laten zitten, dat hol? En een kat nemen?

Ik heb er al 2. Maar die lopen nooit in de voortuin.

Onze buren van 4 huizen verder zagen er 1 in de tuin lopen. Die hebben een volière, dus dat zal ze ook wel aantrekken, want daar is altijd wel wat te scharrelen.
quote:Dana schreef op 05 februari 2014 @ 23:18:

[...]

Misschien vul ik te veel in, maar uit de openingspost krijg ik de indruk dat er iets is gebeurd in de buurt waardoor mogelijk rioolverzakkingen e.d. kunnen zijn ontstaan. Dat heeft mogelijk de ratten aangetrokken.

Ik zou daarom zeer zeker de gemeente erbij betrekken. Want als de onderliggende problemen, zoals een verzakt of bijv. lekkend riool, niet worden opgelost dan blijf je met allerlei ellende zitten. Bovendien is het dan misschien mogelijk om de kosten van bestrijding en eventuele herstelwerkzaamheden te verhalen op het bedrijf of de instantie (gemeente of provincie bijv.) die verantwoordelijk is geweest voor het ontstaan van de problemen.Dat is ook wat de buurman wil aantonen, die nu de klachten verzameld. Hij werkt zelf bij de gemeente en is bang dat er verzakkingen zijn door de aanleg van een nieuwe wijk.
quote:sabbaticalmeds schreef op 05 februari 2014 @ 23:41:

waarom zou een rat je bijten? Een rat zal zich voor je verstoppen of weglopen. Hij gaat echt niet aan je knagen hoor, tenzij je dood bentAl ze in het nauw gedreven worden kunnen ze zeker bijten.
quote:itsme1973 schreef op 05 februari 2014 @ 22:54:

[...]

was het maar waar..... die gangen lopen kris-kras en dit is maar 1 van de vele uitgangen

zsm een goede bestrijder zoeken

ratten zijn moeilijk te bestrijden, in het beste geval vinden ze elders een leuk kosthuis, in het slechtste geval... dat wil je niet weten

alle voer / vuilnis (ook kliko's!) goed afsluiten en in de gaten houden, let op vogelvoer / broodkosten enz

als je een ammoniaklucht / kattenpieslucht ruikt, weet je dat ze een thuis gevonden hebben.....

echt zsm een bestrijder zoeken!!Nu wordt ik opeens bang. Ik ruik dat regelmatig in ons schuurtje. Daar zit geen deur in en het kan best zijn dat de buurtkatten daar sproeien, maar als het nou ratten zijn? Ieuw!!! Hoe kom ik daar achter?
quote:sabbaticalmeds schreef op 05 februari 2014 @ 23:25:

Dana, ze zitten ook bij jou in de buurt. Neem een kat dan blijven ze op gepaste afstand.

Iedereen die ratten eng en vies vindt, moet zich bedenken dat duiven op zijn minst evenveel ziektekiemen bij zich dragenAha, check. Katten zitten er hier in overvloed. Dus dan hoef ik me geen zorgen te maken? Brrr, ik krijg echt de creeps bij het idee.
quote:sabbaticalmeds schreef op 05 februari 2014 @ 23:25:

.

Iedereen die ratten eng en vies vindt, moet zich bedenken dat duiven op zijn minst evenveel ziektekiemen bij zich dragenDuiven noemen ze niet voor niets vliegende ratten
Er is hier net iemand geweest voor het rattenhol en die zegt dat ons putje van de riolering stuk is, en dat ze daarom naar boven komen via dat putje dus. Fijn.
quote:Superhuisvrouw schreef op 06 februari 2014 @ 10:01:

[...]

Al ze in het nauw gedreven worden kunnen ze zeker bijten.

Helemaal als je ze in een ijzeren emmer stopt, die tegen iemands borst aan zet en dan de emmer verhit.

Male, dat kan de gemeente dan toch herstellen en dan die ratten wegvangen?

Je zou ook nog met een fluit door de wijk kunnen gaan.
Katten zijn wel goede muizenvangers maar voor ratten kunnen katten ook bang zijn.

Gewoon eentje ophangen aan de staart sylphide als je ze in de schuur mocht hebben. Van dat gegil slaan andere ratten op de vlucht.

Deze methode werd vroeger wel door boeren gedaan.
Brrrr, wat een methode zeg. Ik houd het in de gaten. Heb vorige week alle keutels opgeruimd. Het kan ook de spitsmuis zijn zag ik, toen ik op een site met allemaal dierenkeutels ging kijken. Die komt ook veel voor. Liever een muis dan een rat.

Gelukkig ligt onze schuur ver van het huis, we hebben een grote tuin. Maar fijn is anders.
quote:Superhuisvrouw schreef op 05 februari 2014 @ 22:47:

Glasscherven in de hol dan zie je ze ook niet meer.

Ik heb liever een kolonie ratten in de tuin dan jou als buurvrouw.
Ja ratten...Ik heb in een wijk gewoond waar in de meeste tuinen nog oude beerputten zaten, het stikte er van de ratten, je kon ze zelfs horen piepen. Gelukkig hadden we katten. Maar wat ben ik geschrokken toen ik s'ochtends vroeg een rat aantrof in de pot van het toilet.

Nee, het is geen griezelverhaal en hij/zij schrok net zo als ik en dook de wc-afvoer weer in.

De gemeente kwam regelmatig langs in de hele straat om gif neer te leggen.
Zit net een programma te kijken op sbs 6 over ongedierte rondom het huis. Hier ook een met ratten en wel honderden . Ze schijnen zelfs door beton heen te kunnen knagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven