Engelse taal vraag

09-02-2014 10:52 20 berichten
Het wordt afgeraden om in het Engels een zin te beginnen met There.

Soms omdat het gewoonweg fout is en soms omdat het knullig klinkt. Soms kan het wel.

Maar ik weet niet goed wat nu de regels zijn, hoe je kunt uitleggen wanneer het wel en wanneer niet mag.

Bijv.

There are no solutions to this problem = correct (je kunt ook niet zeggen No solutions there are to this problem)

There were made many mistakes = incorrect (Many mistakes were made = correct)

There was developed a new technology = incorrect. (A new technology was developed = correct)

There is sitting on the windowsill a bird = incorrect (A bird is sitting on the windowsill)

Wie kan me de regels hiervoor uitleggen??
Ik denk dat het alleen kan als je het gebruikt in combinatie met het werkwoord 'to be' als hoofdwerkwoord. In de andere drie zinnen die je noemt is het hoofdwerkwoord namelijk steeds niet 'to be', maar respectievelijk 'to make', 'to develop', en 'to sit'.
Geen idee, ik doe het op gevoel.
Ik heb het gevoel dat het te maken heeft met welk woord het onderwerp is, maar krijg het niet op een rijtje. En inderdaad, bij de eerste zin is to be het hoofdwerkwoord.
'There' is het onderwerp in al je zinnen, een zogenaamd 'empty subject'. Het werkt denk ik alleen met een veel voorkomend koppelwerkwoord als hoofdwerkwoord. Volgens mij zijn de enige werkwoorden waar het mee werkt 'to be', 'seem' en 'appear', allemaal koppelwerkwoorden.
Alle reacties Link kopieren
De derde zin die je noemt, there is sitting etc. is geen engels, het is een letterlijke vertaling van een nederlandse zin (er zit een vogel...). Wat je wel zou kunnen zeggen is: a bird is sitting on the window sill. Of: there is a bird on the window sill.

There is/there was zoals gebruikt in de eerste 2 zinnen is inderdaad correct.

Ik vind het lastig om te omschrijven waarom het precies zo is, voor mij is het heel vanzelfsprekend dat het zo is (en het is al lang geleden dat ik in de schoolbanken zat ) maar ik zie dat Anna37 een heel duidelijke uitleg geeft.
Interesting. Ik denk wel dat het idd minder wordt gebruikt dan in het Nederlands (sowieso passieve constructies worden vaak minder gebruikt in andere talen), maar soms kan het wel, bijv. 'there was a boy....' (eerste zinnetje van de film Moulin Rouge ). Ik kan ook nog niet echt een logica ontdekken!
There gebruik je in principe alleen voor here/ there en als there is/ there are/ there was/ there were als in Er is aanwezig .

Dus alleen in die variant kun je there als substituut voor het Nederlandse 'er' gebruiken. Alle andere 'er' varianten bestan niet in het Engels en zijn dan ook Dutchisms.
Om het uit te kunnen leggen moeten wel de begrippen hulpwerkwoord (were/was/is zin 2-4) en koppelwerkwoord (are zin 1) duidelijik zijn lijkt mij.
Bedankt voor de tips!
Zinnen die met 'there' starten zijn een 'expletive construction' en er wordt altijd aangeraden deze gewoon zoveel mogelijk te vermijden.

Dus ipv:

There is a house in that town which attracts a lot of visitors

zeg je

The house in that town attracts a lot of visitors.

Trouwens, je kunt wel een zin beginnen met there is/there are/there have been etc maar het is geen mooie stijl.
http://www.jalc.edu/departmentpages/eng ... tences.pdf
Klopt Liubi, maar dat is vooral van toepassing op een bepaald genre geschreven taal. In gesproken Engels en bijvoorbeeld fictie wordt deze constructie vaak gebruikt om de nadruk te leggen op nieuwe informatie (en misschien spanning op te bouwen etc) en is er niks mis mee.
quote:liubi schreef op 09 februari 2014 @ 12:31:

Zinnen die met 'there' starten zijn een 'expletive construction' en er wordt altijd aangeraden deze gewoon zoveel mogelijk te vermijden.

Dus ipv:

zeg je

The house in that town attracts a lot of visitors.

Dat lijkt me niet juist hoor, zo krijg je een heel andere betekenis. Je eerste zin is gewoon correct.
Vrienden, het leven is een hel en wij, proletariers, moeten voor alles boeten.
Oh, zo staat het in mijn boek. Anyway, ik moet nu elke dag Engels spreken hier maar na zeven jaar Duits te hebben gesproken sluipende fouten erin.
Ik doe het ook gewoon op gevoel.

Maar bv There is sitting is gewoon fout.

Je zou wel kunnen zeggen There is a bird sitting on the windowsill, maar dan zou ik het afkorten naar There's.

Je kan namelijk makkelijk zeggen There's a guy at work ofzo.

Dit lijkt mij ook gewoon correct, mja ik zou er zelf "There's a house in (that) town which attracts a lot of visitors" van maken
Ik prik.
Als je there is/are weg kan laten en nog steeds een kloppende zin overhoudt, dan hoort het er niet. Volgens mij.
Vrienden, het leven is een hel en wij, proletariers, moeten voor alles boeten.
Ik zou dan zeggen:

One of the houses in that town attracts a lot of visitors.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:MissRedgrave schreef op 09 februari 2014 @ 10:52:

There is sitting on the windowsill a bird = incorrect (A bird is sitting on the windowsill)

Wie kan me de regels hiervoor uitleggen??There's a bird sitting on the windowsill kan dan weer wél.
quote:whopper schreef op 09 februari 2014 @ 14:55:

[...]

There's a bird sitting on the windowsill kan dan weer wél.Maar in die zin is 'sitting' bijvoeglijk gebruikt bij bird, en geen onderdeel van het gezegde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven