Geld & Recht alle pijlers

Studeren en samenwonen

13-02-2014 17:33 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf de zomer willen mijn vriend en ik samen naar Groningen verhuizen voor onze studies. Wij wonen nu nog allebei thuis. Ik heb al een paar jaar gewerkt, dus behoorlijk wat spaargeld. Mijn vriend krijgt nog studiefinanciering. Verder zullen we daar allebei naast devdtudie een (bij) baantje nemen.

Mijn vraag is het volgende. Wat voor woonruimte kunnen wwij het beste zoeken en waar en hoe zoek je dat? Ik zit te denken aan een plaats buiten de stad Groningen. Ongeveer 20 minuten treinen vinden we nog wel te doen. Sociale huurwoningen maken we geen kans op als we ons nu nog moeten inschrijven. Particulier huren willen ze meestal dat je 4x je maandhuur verdient. Alleen met loon komen wij daar niet aan. Wie kent deze situatie en heeft misschien tips voor ons? Alvast heel erg bedankt!
Als je nu op anderhalf uur reizen van Groningen woont heb je misschien voorrang bij studentenhuisvesting. (huisvester zal wel blind vertrouwen op routeplanner en dergelijke en het niet geloven als jij zegt dat dat niet klopt met je feitelijke reistijd, dus je kunt net pech hebben..)

Studentenhuisvesting heeft ook starterswoningen, maar daar zitten wellicht eisen aan.
quote:sophietjekalewietje schreef op 13 februari 2014 @ 19:33:

[...]

Woon je samen? Dan heb je toch niet meer nodig? Mijn beste vriendin is opgegroeid op 50m2 met zijn vieren. Heb haar huis nooit klein gevonden! Was erg jaloers op haar stapelbed zelfs

Ouders waren ook bepaald niet arm overigens, maar vonden het gewoon een fijn huis. Ik kan het alleen maar met ze eens zijn Ik reageerde op een vorig bericht dat 50-60m2 als iets groots wordt gezien voor studenten. Wij hadden toen een woning van 70m2. Nu hebben we dat huis nog steeds, maar nu is klein in vergelijking met onze vrienden (logisch, wij vertrekken om bepaalde redenen iets later uit onze starterswoning). Voor ons samen is het prima, maar een kind zou ik hier niet kwijt kunnen door de indeling van het huis.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 13 februari 2014 @ 19:44:

[...]

Ik reageerde op een vorig bericht dat 50-60m2 als iets groots wordt gezien voor studenten. Wij hadden toen een woning van 70m2. Nu hebben we dat huis nog steeds, maar nu is klein in vergelijking met onze vrienden (logisch, wij vertrekken om bepaalde redenen iets later uit onze starterswoning). Voor ons samen is het prima, maar een kind zou ik hier niet kwijt kunnen door de indeling van het huis.

Ja ik heb gelezen wat je schreef. Het verbaast me nogal dat je 50-60m2 niet iets groots vindt voor studenten. En als voorbeeld haalde ik aan hoe een vriendin van me daarop is opgegroeid (overigens wel een handige indeling inderdaad, uiteindelijk hadden beide dochters nog een eigen kamertje ook).

Maar de meeste studenten wonen op kamers van 10-20m2 dus ik vond het nogal verbazingwekkend om dan 50-60m2 klein te vinden voor een student.
Ik woon samen met mijn vriend in een tweekamerappartement in Groningen. Wij hebben 36m2 met een grote tuin en betalen 650 euro per maand. En huren particulier. Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat je voor particulier huren een hoog inkomen moet hebben, dat is (in Groningen in ieder geval) helemaal niet aan de orde. Wij hadden binnen twee weken een leuk appartementje helemaal naar onze wens..

En inderdaad nooit overwogen om buiten de stad te gaan wonen. Verschrikkelijk suf. Maar het is maar net wat je zoekt.. Als je 's avonds een keer iets leuks wilt doen in de stad met z'n tweetjes zit je al met het ov (dat is er niet of nauwelijks in de late avond).

Mijn tip: meld je aan op kamernet, daar worden ook genoeg appartementen aangeboden. Hou verder particuliere makelaars en bemiddelingsbureaus (even googlen) in de gaten. Ook op marktplaats komen soms leuke dingen voorbij!
Het is zeker niet klein, maar het is natuurlijk wel prettig om (als je toch de mogelijkheid hebt) om wat vooruit te denken voor na je studie. Deze woning kwam op ons pad, maar wij hebben er nu wel plezier van dat het net wat groter is dan 30m2.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 13 februari 2014 @ 20:29:

Het is zeker niet klein, maar het is natuurlijk wel prettig om (als je toch de mogelijkheid hebt) om wat vooruit te denken voor na je studie. Deze woning kwam op ons pad, maar wij hebben er nu wel plezier van dat het net wat groter is dan 30m2.

Nee natuurlijk dat snap ik! Het is ook heel fijn als je wél zo'n appartement vindt, maar je zei tegen de TO dat ze 'genoegen moet nemen met iets kleins'. Ik vatte het op alsof je dacht dat het voor een student gemakkelijk is om iets van 50-60m2 te vinden en ik denk dat dat nog wel eens vies tegen zou kunnen vallen dus ik dacht: je schetst nu wel een rooskleurig beeld.

Maar las je zo'n woning vindt, en je kunt het betalen, natuurlijk, dan moet je er meteen gaan wonen!
Nee, zo bedoelde ik het niet

Met klein bedoelde ik echt klein.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 13 februari 2014 @ 20:54:

Nee, zo bedoelde ik het niet

Met klein bedoelde ik echt klein.Ooooo sorry dan
Ik zou een wijk iets buiten het centrum zelf zoeken, zoals Oosterpoort, Korrewegwijk, Helpman, Wijert, Vinkhuizen. Prima wijken hoor !

Beijum, Lewenborg kan ook.
Misschien moet je eerst jezelf tegen komen, voordat je het kunt zijn
Als ik jullie was, zou ik voor een klein appartement (30-40 m2) gaan voor een prijs van 500 tot 700 euro per maand. Daar heb je als je net uit huis gaat samen echt wel genoeg aan.

Ik wens jullie veel plezier! Samenwonen als student is erg voordelig ten opzichte van op kamers wonen en persoonlijk had ik het samenwonen als student niet willen missen. Het is zo anders dan samenwonen als je al werkt. Mijn man en ik denken 40 jaar later nog graag terug aan hoe we als studenten samenwoonden! Heel mooi om die tijd samen met je partner te delen.
Bedankt voor jullie reacties. Het kan dus wel We gaan goed zoeken!
Ik heb zelf heel lang in Haren gewoond, maar daar zijn weinig huurwoningen. Wel leuk wonen op zich, omdat je het op de fiets kunt doen naar Groningen en het dorp net wat rustiger is dan Groningen (vind ik prettig).

Verder zou ik buiten de stad zelf niet wat weten.. Plaatsen als Stadskanaal en Winschoten e.d. krijg je wel meer woning voor je geld, maar de vraag is of je daar wilt wonen. Zoek je rust en wil je puur voor de stad voor studie, dan prima natuurlijk.

Misschien gewoon een dagje Groningen doen met zn tweeën en dan makelaars afgaan?
If we don't get lost, we'll never find a new route
Ja dat is ook een goed idee. We willen in de zomer graag die kant op. Juni of augustus. Wanneer kunnen we dat dan het beste doen?
Hou er rekening mee dat in augustus veel studenten een kamer zoeken of appartement. Dus ik zou zeggen kijk in juni al rond. Mss vind je wat en kun je al vast aan de stad wennen'
Hahahah, over het 'kleine' 50m2: ik bedoel daarmee dus wel een gewoon appartement met 1 slaapkamer en alle voorzieningen zelf. Ik ben ook gewoon begonnen op 11 m2 hoor en dat is inderdaad een stuk krapper. Ik hoor alleen genoeg mensen die vinden dat ze toch wel minstens 75m2 met 2 ruime slaap/werkkamers nodig hebben, en dat is niet zo haalbaar als je nog studeert. Er zijn ook genoeg studio's te vinden van 30 of 35 m2 waar je prima kunt zitten met z'n tweeën, en dat wil ook uitstekend. Die zijn ook vaak wel particulier te krijgen, ook in de binnenstad, dus dat moet te doen zijn. En inderdaad, wat Atelier_madame zegt: begin snel met zoeken zodat je voor september al een goede kamer/studio hebt, want in augustus en september is het chaos op de Groninger kamermarkt.
Dankjulliewel!
quote:sophietjekalewietje schreef op 13 februari 2014 @ 20:49:

[...]

Nee natuurlijk dat snap ik! Het is ook heel fijn als je wél zo'n appartement vindt, maar je zei tegen de TO dat ze 'genoegen moet nemen met iets kleins'. Ik vatte het op alsof je dacht dat het voor een student gemakkelijk is om iets van 50-60m2 te vinden en ik denk dat dat nog wel eens vies tegen zou kunnen vallen dus ik dacht: je schetst nu wel een rooskleurig beeld.

Maar las je zo'n woning vindt, en je kunt het betalen, natuurlijk, dan moet je er meteen gaan wonen!

Dat was Bootje niet, dat was Pampas.

Ik woon zelf trouwens op 30 m2 met z'n tweeën, en dat vind ik wel erg klein. Maar ik ben groter gewend en heb veel spullen die ik amper kwijt kan. Ik ben nu wel echt toe aan wat groters (en blijvends, niet weer na twee jaar verhuizen dus). Maar om mee te beginnen is het echt prima!
Ik huur particulier maar heb nooit iets van een inkomensbewijs hoeven tonen. Weet niet of dat heel uitzonderlijk is maar t is dus niet altijd zo dat je tig keer de huur moet verdienen per maand.

Heb wel een borg moeten betalen.
Bij meeus en andere grote verhuurorganisaties hanteren strenge inkomensgrensen. Ik heb tijdenlang een klein huisje dichtbij het centrum voor 450excl gehuurd, via via. Ook geen inkomensgegevens hoeven te overhandigen.

Ga ook eens in gesprek met patrimonium, echt afspraak maken en langslopen, http://www.patrimonium-groningen.nl
quote:Moonlight82 schreef op 15 februari 2014 @ 19:38:

Ik huur particulier maar heb nooit iets van een inkomensbewijs hoeven tonen. Weet niet of dat heel uitzonderlijk is maar t is dus niet altijd zo dat je tig keer de huur moet verdienen per maand.

Heb wel een borg moeten betalen.Hier hetzelfde. Mijn zoon huurt een huis van 800 euro per maand, ook particuliere huur, en hij is daar gaan wonen toen hij nog studeerde en bijna niet werkte. Er is nooit naar gevraagd. Het is bij iedere verhuurder anders.
Wij woonden samen in onze studententijd. In het centrum van een grote stad (groter dan Groningen) particulier. Een zolder van 40 vierkante meter voor 800 nog wat inclusief.
Fijn om te horen dat het dus wél kan! Stelt me erg gerust. Pocketsize die wat jij noemt gaat toch ook weer om een aantal punten?
quote:motion_ schreef op 16 februari 2014 @ 09:44:

Fijn om te horen dat het dus wél kan! Stelt me erg gerust. Pocketsize die wat jij noemt gaat toch ook weer om een aantal punten?Ze werken inderdaad met punten, maar een afspraak maken, je situatie voorleggen en vragen of ze iets voor je kunnen betekenen kan geen kwaad
Misschien kunnen je ouders garant staan bij een particuliere woning?

Of heel misschien als het kan kan een van jullie ouders een huis kopen en dan betalen jullie huur aan hun.

Beide win-win situatie.

Een vermogen opbouwen (ouders) en jullie betalen de (hypotheek).

Uiteraard situatie 2 alleen indien mogelijk.

Succes!
Ik heb ook samen gewoond tijdens mijn studie, mijn toenmalige vriend (nu ex) studeerde ook. Wij wilden in een grote stad in Zuid-Holland wonen, uiteraard kom je daar ook niet in aanmerking voor een sociale woning (op je 20e kan je onmogelijk een jaar of 5/6 staan ingeschreven natuurlijk..) en we wilden echt een appartement, geen kamer o.i.d.

Wij hebben toen particulier gezocht, iets duurder maar het voordeel is dat je vaak tussen koopwoningen woont en vaak iets ''betere'' buurten/blokken. Ga gewoon op zoek bij makelaars, vraag voor je een woning bekijkt of het mogelijk is dat je ouders garant staan, een aantal verhuurders doet dit niet, die zijn geen optie. Wij hebben uiteindelijk ook een appartement gehuurd waar we 4x de huur moesten verdienen (huur 550), dit haalden we natuurlijk niet maar deze verhuurder ging akkoord met 2 maanden borg ipv. 1 en mijn vader die garant stond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven