Ervaring met keizersnede?

24-06-2008 17:09 92 berichten
Ik ben pas geleden bevallen met een spoed ks. Omdat ik ook nog naar een ander ziekenhuis ben verplaatsd, heb ik niet veel informatie ontvangen over het herstel, en over wat je nu wel en niet mag. Op het internet is ook niet veel te vinden, behalve dat je eerste weken haast niets mag doen.

Na hoe lange tijd zijn jullie weer gaan sporten?

was je baarmoeder weer geslonken? (en ook je buik)

Hoe verliep een volgende bevalling?
Hahahahahaaaaaaa, zo bedoel je! Hahahaha, zeg naar tegen je verloskundige dat het écht zo is!

Is het jouw eerste... (sorry, vraagteken is stuk). If so: gelóóf me, achteraf valt het altijd mee

(maar ook als die keizersnee niet doorgaat, verheug ik me er op. Maar wat ik al zei: ik zal mezelf en de wereld op dat moment echt wel vervloeken)
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik zei ook tegen haar dat het echt over de bevalling zelf ging, want dat was me uit het andere topic echt wel duidelijk geworden, heb het echt helemaal uitgelegd, dat je erg benieuwd was naar hoe het zou voelen en dat je nu met je 2e ook weer ernaar uitkijkt. Vlos zelf (nog) kinderloos en keek me heel wezenloos aan. Heb erbij verteld dat ik me niet op het baren zelf verheug (Yeah, pijn is fijn NOT), maar dus juist wel op het daarna.

En ja, tis mijn eerste en ik geloof meteen dat je het zo ongeveer vergeten bent als je dat kleintje ziet/vasthoudt maar eerst moet je er maar wel doorheen.

En overigens, on topic, bij mij was er heel even sprake van een eventuele stuitbevalling dan wel keizersnee. Man, ik heb nog nooit zo gejankt als de dag dat het echt tot me doordrong dat het misschien een keizersnee zou kunnen worden. Vanwege het niet meteen kunnen vasthouden, vanwege de enorme buikoperatie, vanwege een zwaarder herstel dan na een normale bevalling, vanwege al je sieraden af doen (ben net vers getrouwd, die ring MOET om blijven), vanwege je lenzen uit moeten doen (Wat! Niet meteen kunnen vasthouden en dan met -5 een kind bekoekeloeren wat 2 seconden in de lucht wordt gehouden?!) en daarna nog steeds weken bloeden uit je doos!?! Brrrrrr...
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Euh volgens mij bloed je ook weken uit je doos bij een normale bevalling, maar daar heb ik verder geen ervaring mee...
quote:Marieke1981 schreef op 26 juni 2008 @ 01:21:

Euh volgens mij bloed je ook weken uit je doos bij een normale bevalling, maar daar heb ik verder geen ervaring mee...Ja inderdaad, misschien wel harder en vervelender, want na een keizersnede hebje daar tenminste geen hechtingen! lijkt me erg vervelend als zo'n surfplank aan je hecting blijkt geplakt! ik vond dat bloeden trouwens niet zo erg, zag daar ook tegenop, maar dat stelt echt niks voor hoor
quote:meis schreef op 24 juni 2008 @ 17:30:

@Fleurtje, ben zeeeer benieuwd wat ze zeggen over je ks op verzoek, want ik wil dat ook graag de vgl keer (als het er oit van komt). Ik heb echt geen zin in weer een zelfde traject en dan weer eindigen in een ks of andere kunstgreep, dan maar van te voren weten waar je aan toe bent! Ik heb deze week nog een afspraak met de gyna, ik ga dat ook een aankaarten.

Ik heb me overigens erg goed gehouden aan dat niks doen. Ben ik erg goed in, en wilde geen complicaties en een mooi litteken. Die paar keer dat ik wel even wat zwaars tilde of te ver wandelde had ik gelijk een paar uur pijn!Ik heb het ook gehad. Eerste was een spoedks, tweede een geplande. Ik was bij de eerste al drie dagen bezig, incl infuus, met totaal van 4,5 cm ontsluiting. Ik zag het absoluut niet zitten om weer zo lang over een bevalling te doen. Ik heb dus ook vrij snel al met de gyn overlegd toen ik opnieuw zwanger was. Ze stond er niet onwelwillend tegenover, en zoals ze het zelf zei; ik kan je niet dwingen om natuurlijk te bevallen. Uiteindelijk heb ik toch nog heel lang getwijfeld of ik wel of niet een ks wilde (ook vanwege omstandigheden qua baby). In week 38 toch maar vastgezet Een week later idd met ks bevallen. Maar wat ik vooral het fijnste vond, was dat de gyn mee wilde gaan in mijn wens, dat heeft een hoop stress van mijn schouders gehaald.
quote:Marieke1981 schreef op 26 juni 2008 @ 01:21:

Euh volgens mij bloed je ook weken uit je doos bij een normale bevalling, maar daar heb ik verder geen ervaring mee...Volgens mij heb je dat na een normale bevalling ook, en daarom zou het dus wel zo eerlijk zijn als je dat na een zware operatie niet hebt.
SS, het feit dat er over te praten valt, scheelt al zooooo veel!
Sarah, in welk ziekenhuis was dat? zou het niet fijn zijn als we goede en slechte ervaringen van ziekenhuizen deelden? met een soort referentie naar de gybacoloog (dus geen naam uiteraard, dat zal niet mogen). Ik ben in het Sophia ziekenhuis in Rdam bevallen. Daar staan ze ook positief tegenover ruggeprikken, en daarom wilde ik daar bevallen. Toen ik er om vroeg stond de anesthist binnen een half uur naast mn bedje, super! wat een service, daar kunnen andere ziekenhuizen die nog in de oertijd zitten nog wel wat van leren!

Ik zou alleen graag voooor ik zwanger zou zijn willen weren dat het op verzoek kan, stel je voor dat ze weigeren? of kan dat dus niet? kunnen ze je zo'n verzoek niet echt weigeren??
Ook ik ben van de ks club, geplande ks gehad op med indicatie( bij een 2de waarschijnlijk ook een ks ivm liteken wat kan scheuren),maandags geholpen, dinsdag douchen en lopen, en mocht pas op donderdag van de dokter naar huis maar woensdag had van mij ook al gemogen. Voelde mij naar omstandigheden prima, heb gewoon alles wat ik wilde doen voorzichtig aan gedaan. er was alleen tegen mij verteld dat ik 6 weken geen auto mocht rijden en dat vond ik wel jammer. Sporten koste in het begin wat meer moeite omdat de buikspieren waren doorgesneden(mijn collega had een keizersnee waarbij de buikspieren alleen waren uit gerekt).

Ik sluit mij ook aan bij wat de meeste zeggen luister zelf goed naar je lijf!
wat ik nog vergeet je heb dan geen hechtingen van onder maar wel ongeveet 10 in je buik en als topper bloed je ook nog uit je doos, (wees niet zoals ik allergisch voor morfine want dan spuug je de hele tijd en dit voelt erg prettig maar niet heus).

wel had ik het geluk dat er in ons ziekenhuis 1 verpleegter word aangewezen die ons de hele dag heeft begeleid. Na de ks mocht ik mijn knul even met 1 vinger aan raken, na het hechten kwamen man en kind mij gezellig weer ophalen en werd de kleine in mijn armen gelegd, op de zaal werd de kleine uitgekleed en naakt op mijn huid gelegd. Dit had ik niet willen missen hoor.

Maar ik zo het zo weer doen als ik daarmee risico's uitsluit.
quote:Supersmollie1 schreef op 26 juni 2008 @ 16:41:

[...]

Volgens mij heb je dat na een normale bevalling ook, en daarom zou het dus wel zo eerlijk zijn als je dat na een zware operatie niet hebt. Duh....ik heb twee keer twaalf weken gevloeid
En;

Fleurtje: inderdaad, scheelt enorm En juist omdat ik de vrijheid had om te kiezen, heb ik mijn keuze weloverwogen gemaakt.

Meis: ik ben bevallen in een ziekenhuis helemaal aan de andere kant van Nederland
12 weken... Ieks! Had al gehoord ja, dat 9 maanden niet ongesteld worden dubbel en dwars wordt ingehaald...

En tuurlijk scheelt het enorm als erover gepraat kan worden.
quote:fleurtje schreef op 25 juni 2008 @ 14:25:

Na keizersnee mag je, in de meeste ziekenhuizen, ook niet meer ingeleid worden. Gelukkig maar.Ja dat hoopte ik ook, maar volgens mijn gyn gold dat alleen voor gels, omdat ze daar geen controle over hebben, het infuus kunnen ze wel sturen (en dat kreeg ik dan ook vrolijk)
Oh jee.... Nou ja, ik weiger nog een keer ingeleid te worden
Je hebt gelijk hoor, ik geloofde er ook voor geen meter in dat een tweede natuurlijk zou lukken. Nou ja, het is dan wel gelukt, maar vraag niet hoe en ze kwamen achteraf toch wel tot de conclusie dat ik niet geschikt was om zelf te baren.... sja... en bedankt he!

Vasthouden aan je eigen gevoel, vaak is het er niet voor niks.
@inleiden, ik ben net bij de gyna geweest en die zei dat dat achterhaald was, ze doen het wel! KS op verzoek niet...ook niet als je erg bang bent. wel in Belgie overigens, dus dat zal het dna wle worden mocht het ooit zo ver komen. waar je minder kans op hebt: pomp > alleen als het hoofdje er al erg goed doorheen is, maar ze zullen niet te lang frutsen, tang is uitgesloten. als de ontluiting te lang duurt zal het wel weer een ks worden...
Meis, dat geldt niet voor elk ziekenhuis in NL. Wat ik al eerder zei: het hangt per ziekenhuis af....
Meis, met zulke berichten maak je mij niet blij!

Maar niemand kan mij gelukkig dwingen om mezelf in te laten leiden. En als ik op het moment supreme niet assertief genoeg ben heb ik altijd vriendlief nog bij me. En ik zou echt wel via de natuurlijke weg willen bevallen, maar dan ook echt op een natuurlijke manier zeg maar .

Overigens heb ik een collega waarbij het bij de eerste een keizersnede is geworden omdat haar dochtertje niet door haar bekken kon. Bij de tweede hebben ze haar dus weer tot 10cm ontsluiting laten komen om er wéér achter te komen dat ook dit kind niet door haar bekken kon. Daar kan ik dan echt kwaad om worden!
@tess, ja daar kan ik ook boos over worden, hoewel ik me wel afvraag hoe assertief je collega is?? ze was er toch zelf bij? ik zou eisen dat ze het hoofdje gaan opmeten voor ik zou gaan bevallen! omdat de vk dat vaak niet wil doen, heb ik dat overigens in week 38 zelf laten doen. kost je 35 euro, en dan weet je wat meer. de echo kan je dan meenemen naar t ziekenhuis, zo van dat gaat niet lukken!

waarom wil je niet ingeleid worden? vond je het te pijnlijk of zijn er andere redenen?
Ik wil niet meer ingeleid worden omdat ze het 5 dagen hebben geprobeerd wat uiteindelijk resulteerde in een keizersnede. Voor zowel mij als mijn dochter is het niet goed geweest. Ik reageerde gewoon niet op de hormonen en ook niet goed op het infuus. Ondanks weeenstormen had ik uiteindelijk ook een niet goed vorderende ontsluiting. En mijn baarmoedermond lag nog erg ver naar achteren. Bovendien ging het ook niet meer goed met mijn dochter in mijn buik. Uiteindelijk bleek mijn dochter ook nog eens behoorlijk groot en lag ze verkeerd om met haar hoofdje. Mijn ervaring met inleiden is dus niet positief.

Op mij komt mijn collega heel erg assertief over, maar ik weet natuurlijk niet hoe dat is als ze aan het bevallen is.
Persoonlijk vond ik die inleiding echt verschrikkelijk, resulteerde in een weeenstorm van zo'n zes uur. Bovendien was het zinloos. Achteraf.
Ik heb ook een ks gehad. Lichamelijk viel het enorm mee, maar later besefte ik dat ik het er emotioneel wel moeilijk mee had. Ik heb niet gezien dat mijn dochter aan mij vast zat (heb de navelstreng niet gezien) en uit mij kwam, ik heb haar pas na een paar dagen bloot gezien (klink misschien raar maar ik wilde mijn eigen kind gewoon van top tot teen kunnen bekijken en aanraken!) en haar zelf verzorgen kon de eerste dagen niet. De geboorte is bij een keizersnee heel 'afstandelijk' en om nog maar niet te praten over de eerste keer borstvoeding! Dat vond ik een heel gedoe omdat ze niet tegen me aan kon liggen vanwege de wond. Dus een verpleegster hield haar vast en met haar mondje bij mijn borst... ik hoop de volgende keer een natuurlijke bevalling mee te maken. Zijn er meer die ook dezelfde gevoelens hebben?

Groetjes Bibi
Bibi, dit ligt denk ik echt aan het ziekenhuis. BIj mij werd er een spiegel opgehangen, zodat ik heb kunnen volgen dat de kleine uit mijn buik werd gehaald. De stagiare werd onze camera in handen gedouwd en de anesthesist heeft 3 poloroid foto's gemaakt zodat ik deze voor mn neus had tijdens hechten. Dankzij de stagiare heb ik dus ook foto's waar je net zn hoofdje eruit ziet komen, heel bijzonder en bovendien kon mijn man mij steunen. Borstvoeding ging goed. De kleine lag zeg maar dwars over mn buik, ging prima. Gewoon een kwestie van voelen waar het wel kan en waar niet. Omdat het 's nachts was en behoorlijk koud op de verloskamers en de ok, was hij wel aangekleed, Maar toen ik eenmaal op een kamer lag de volgende ochtend heeft zuster hem helemaal uitgekleed en zo een uur lang onder de dekens tegen mij aan laten liggen. Genieten. Verder heb ik het emotioneel niet moeilijk mee gehad. Ik weet dat het gewoon niet kon. Heb meer dan 12 uur weeen gehad, waarvan 4 uur persweeen wegpuffen en als je dan nog maar 6cm hebt en houdt weet je genoeg. Het besluit was voor mij de grootste opluchting uit mijn leven.
Hier ook twee maal een keizersnee.

Beide keren vanwege zwangerschapsvergiftiging, beide keren geen weeen of ontsluiting gehad. Jammer. Ik had graag mijn kinderen langs mijn geboortekanaal laten gaan, maar de doktoren besloten anders. Het zij zo. (Bibi: ik had de tweede keer heel erg gehoopt natuurlijk te bevallen, maar toen het weer een ks werd, had ik er snel vrede mee. Ik heb er echt mijn moment van gemaakt.)

Beide keren overigens ook als geweldig en prachtig ervaren. Alles gezien (ook navelstrengen en moederkoeken na afloop). Kind meteen even mogen vasthouden en ruiken. Direct nadat ik weer op de afdeling lag, zelf kunnen aanleggen en bloot kunnen knuffen. Borstvoeding verliep gelukkig ook meteen zonder problemen.

Beide kids zijn op een vrijdag geboren en op maandag zaten wij alweer thuis. Herstel verliep in beide gevallen bijzonder voorspoedig. (Hoewel ik bij de tweede wel merkte dat het pijnlijk was om mijn oudste kind, van ruim 13 kg te dragen...)

Bij een derde zwangerschap zou het automatisch weer een keizersnee worden. Ons ziekenhuis durft een natuurlijke bevalling dan niet meer aan: bang dat het litteken in de baarmoeder scheurt. (Solomio, hoe zit dat bij jou? Begrijp ik goed dat je het een derde keer toch natuurlijk mag proberen na twee keizersnedes?)

TO, sterkte en geniet ervan. Hoe het ook gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven