Ervaring met keizersnede?
dinsdag 24 juni 2008 om 17:09
Ik ben pas geleden bevallen met een spoed ks. Omdat ik ook nog naar een ander ziekenhuis ben verplaatsd, heb ik niet veel informatie ontvangen over het herstel, en over wat je nu wel en niet mag. Op het internet is ook niet veel te vinden, behalve dat je eerste weken haast niets mag doen.
Na hoe lange tijd zijn jullie weer gaan sporten?
was je baarmoeder weer geslonken? (en ook je buik)
Hoe verliep een volgende bevalling?
Na hoe lange tijd zijn jullie weer gaan sporten?
was je baarmoeder weer geslonken? (en ook je buik)
Hoe verliep een volgende bevalling?
woensdag 25 juni 2008 om 09:00
quote:fleurtje schreef op 25 juni 2008 @ 08:51:
[...]
Ik hoop het ook, alleen.....ik ben zo ontzettend bang voor uitscheuren, dat lijkt me zooooo'n zeer doen!
Inderdaad, ik ken vrouwen die veeeeeeeel meer last hebben gehad (en nu nog hebben) van de schade daar beneden dan ik van die keizersnede!
Maar ik had een vriend die ook goed in zijn oren had geknoopt dat ik niks mocht doen. Hij is serieus een keer heel boos op mij geworden toen ik de was had opgehangen. Dat speelt ook wel mee, of je veel hulp/steun krijgt en of het je eerste kindje is. Ik kan me voorstellen dat 'niet tillen' een stuk moeilijker is als je nog een peuter rond hebt lopen.
[...]
Ik hoop het ook, alleen.....ik ben zo ontzettend bang voor uitscheuren, dat lijkt me zooooo'n zeer doen!
Inderdaad, ik ken vrouwen die veeeeeeeel meer last hebben gehad (en nu nog hebben) van de schade daar beneden dan ik van die keizersnede!
Maar ik had een vriend die ook goed in zijn oren had geknoopt dat ik niks mocht doen. Hij is serieus een keer heel boos op mij geworden toen ik de was had opgehangen. Dat speelt ook wel mee, of je veel hulp/steun krijgt en of het je eerste kindje is. Ik kan me voorstellen dat 'niet tillen' een stuk moeilijker is als je nog een peuter rond hebt lopen.
woensdag 25 juni 2008 om 09:37
@Fleurtje, ik ben ook zooooo bang voor inknippen en scheuren! dan denk ik, heb ik straks een litteken op mn buik en op mn muts! fijn! (niet perse voor het estetische, maar meer voor de pijn die je in littekens kan blijven voelen! ik heb een borstoperatie gehad, en wel iets van 8 jaar voelde ik steken, met name met koud weer idd!).
Wat waren de redenen voor de ks? Ik had een niet vorderende ontsluiting en foetale nood. Ik had toen ongevee 14 uur weeen. En sorry, maar die 'voorweeen' deden gelijk al helse pijn, al die verhalen van lekker wegpuffen en proberen te gaan slapen??? Ik had trouwens ook een zwangerschapsvergiftiging (lichte vorm), en zou sowieso ingeleid gaan worden, en was heel blij dat ik toch spontaan begon, maar had toch weeenverstekers nodig....ik vroeg trouwens toen al snel om een ruggeprik, want wat deed dat zeeeer zeg, F*ck! die kreeg ik overigens binnen het half uur (hoera), en toen ik voor de ks moest hoefde die alleen een tandje hoger! (anders was t misschien wel narcose geworden)
maar vooral die verhalen van eerst met de pomp etc boezemen mij angst in. Nu ben ik sowieso erg bang voor een pomp/tang en schaar, maar als je eerst die kunstgrepen krijgt en dan alsnog een ks!
wat een verschillen in pijn he? Ik ben nu 8 weken na de ks, ik vind dat de genezing spoedig verloopt. Ik was ook best in en ngoede conditie voor de bevalling, was tot een week voor de bevalling nog lekker baantjes aan het zwemmen. Ik ben de eerste 2 weken ongeveer meerendeels in bed gebleven. Ik zat nergens lekker, en het bed kan lekekr in halve zit stand, tv erbij, kindje in de slaapkamer, badkamer op dezefde verdieping, en een beetje bediend worden, super!
Ik ga eind deze week naar de gyna, ben benieuwde wat die nog zegt. na de contrle wil ik rustig aan weer gaan sporten, lijkt me heerlij, en wil graag weer buikspieroef doen, want ik merk dat mn buik in het verloop vd dag steeds boller wordt, oftewel, die spieren houden de darminhoud niet in bedwang!!!
Wat waren de redenen voor de ks? Ik had een niet vorderende ontsluiting en foetale nood. Ik had toen ongevee 14 uur weeen. En sorry, maar die 'voorweeen' deden gelijk al helse pijn, al die verhalen van lekker wegpuffen en proberen te gaan slapen??? Ik had trouwens ook een zwangerschapsvergiftiging (lichte vorm), en zou sowieso ingeleid gaan worden, en was heel blij dat ik toch spontaan begon, maar had toch weeenverstekers nodig....ik vroeg trouwens toen al snel om een ruggeprik, want wat deed dat zeeeer zeg, F*ck! die kreeg ik overigens binnen het half uur (hoera), en toen ik voor de ks moest hoefde die alleen een tandje hoger! (anders was t misschien wel narcose geworden)
maar vooral die verhalen van eerst met de pomp etc boezemen mij angst in. Nu ben ik sowieso erg bang voor een pomp/tang en schaar, maar als je eerst die kunstgrepen krijgt en dan alsnog een ks!
wat een verschillen in pijn he? Ik ben nu 8 weken na de ks, ik vind dat de genezing spoedig verloopt. Ik was ook best in en ngoede conditie voor de bevalling, was tot een week voor de bevalling nog lekker baantjes aan het zwemmen. Ik ben de eerste 2 weken ongeveer meerendeels in bed gebleven. Ik zat nergens lekker, en het bed kan lekekr in halve zit stand, tv erbij, kindje in de slaapkamer, badkamer op dezefde verdieping, en een beetje bediend worden, super!
Ik ga eind deze week naar de gyna, ben benieuwde wat die nog zegt. na de contrle wil ik rustig aan weer gaan sporten, lijkt me heerlij, en wil graag weer buikspieroef doen, want ik merk dat mn buik in het verloop vd dag steeds boller wordt, oftewel, die spieren houden de darminhoud niet in bedwang!!!
woensdag 25 juni 2008 om 09:51
O ja, ontlasting na de KS? dat was idd een HEL! ik geloof dat ik na een dikke week eindelijk moest, maar &%#$%^)! dat was een bevalling op zich! Ik wilde bijna de kraamverzorgster roepen om de dokter te bellen want ik was ten einde raad daar op de WC. Het was echt een mini bevaling die je in je eentje moest opknappen. Daar hadden ze wel ff wat over mogen zeggen! IK had ook wel wat ingenomen, maar dat hielp niet, en smerig detail: zetpil ging er niet meer in, en er kon ook niks uit....
woensdag 25 juni 2008 om 10:32
Eerste keer naar de wc was inderdaad niet fijn, gelukkig kon ik na een dag of 2 weer en niet na een week, want dat lijkt me idd een minibevalling. Ik vond de ks an sich ook best meevallen, alleen het herstel erna duurde best lang. Ik heb een paar weken geen auto gereden (6 weken thuiszitten hield ik niet vol), stofzuigen heb ik ook best lang niet gedaan (wat een straf ) en sporten pas na 12 weken, maar daar ben ik snel weer mee gestopt omdat ik het niet kon combineren met werk, kind en werk man (avond-en nachtdiensten). Dus mijn buik is niet meer strak geworden, maar ik ben nu weer zwanger, de 1e zal 19 maanden zijn als de 2e komt, dus dan zit er nog wat rek in die buikspieren. Mijn wond is overigens goed genezen, geen dikke bobbels littekenweefsel o.i.d. en dat komt volgens een vriendin die o.k. verpleegkundige echt omdat ik niks geforceerd heb. Dus als ik me moe voelde ging ik rusten/slapen en geen zware dingen tillen in het begin, alleen mijn kind. Nu ben ik ivm mijn nwe zwangerschap op gesprek geweest bij de gyn en daar hebben ze aangegeven dat ze de groei van mijn kind heel goed gaan volgen (1e was 9 pond) en als blijkt dat de 2e weer groot is kan er besloten worden tot een geplande ks. Sowieso wordt er sneller ingegrepen als de indaling / ontsluiting niet vordert met infuus etc., dus dat vind ik wel een prettig gevoel. Het is policy om zoveel mogelijk bevallingen via de natuurlijke weg te laten verlopen maar als het nodig is wordt er sneller tot een ks besloten.
woensdag 25 juni 2008 om 10:42
Ik heb een spoedks gehad (na 50 uur lang inleiden en zware weeen) en vond de keizersnede en herstel alles meevallen.
Ik stond de volgende ochtend onder de douche en na 2 weken reed ik weer een klein stukje in de auto. Idd geen zware dingen tillen de eerste 6 weken, en je buik lekker strak ingepakt houden. Nare vond ik dat je een tijd niet in bad mocht, maar goed dat kan sowieso niet met vloeien.
Ik liep na anderhalve week kleinere stukken achter de kinderwagen buiten.
Ik hoop net als Fleur deze keer stiekem op een keizersnede, maar dat is meer omdat ik echt niet weer 50 uur die ellende wil.
Als ze me bij het gesprek volgende maand (letterlijk!) zwart op wit kunnen geven dat het niet langer dan 15 uur mag duren en ik een ruggenprik mag als ik met mn vingers knip, dan teken ik ook voor een gewone bevalling. Anders wil ik weer een keizersnede. Ik ga niet weer en/en doen.
Ik stond de volgende ochtend onder de douche en na 2 weken reed ik weer een klein stukje in de auto. Idd geen zware dingen tillen de eerste 6 weken, en je buik lekker strak ingepakt houden. Nare vond ik dat je een tijd niet in bad mocht, maar goed dat kan sowieso niet met vloeien.
Ik liep na anderhalve week kleinere stukken achter de kinderwagen buiten.
Ik hoop net als Fleur deze keer stiekem op een keizersnede, maar dat is meer omdat ik echt niet weer 50 uur die ellende wil.
Als ze me bij het gesprek volgende maand (letterlijk!) zwart op wit kunnen geven dat het niet langer dan 15 uur mag duren en ik een ruggenprik mag als ik met mn vingers knip, dan teken ik ook voor een gewone bevalling. Anders wil ik weer een keizersnede. Ik ga niet weer en/en doen.
woensdag 25 juni 2008 om 10:53
een knip of inscheuren en hechten is inderdaad erg pijnlijk naderhand (al kan ik niks zeggen over pijn bij een keizersnede) maar ook dat gaat over en wie weet is het helemaal niet nodig en floept je kind er zo uit. Wat mij vooral k@#$%^&T lijkt is een bevalling die niet gaat, tang en vacuum en wat dan ook wat ook niet gaat en dan alsnog een keizersnede, dan ben je inderdaad wel gehavend aan meerdere zijden. Normaal gesproken sunlight (en fleurtje) moet je echt wel afspraken kunnen maken over een bevalling die niet meer dan 15 uur duurt, al moet je dan ook duidelijk maken vanaf wanneer jij en vanaf wanneer zij gaan tellen. Ook al snap ik de wens voor een keizersnede heel goed, ik gun jullie ook het plezier en gevoel van een gewone, normale bevalling met alle voordelen daarna.
Over in bad gaan, als je dat heel lekker vindt sunlight, dat mag best wel even (geen uren, dan weekt je litteken te veel los) maar 10 minuutjes ofzo en dan goed afspoelen met de douche kan geen kwaad. (zeker niet een week na de operatie ofzo)
Over in bad gaan, als je dat heel lekker vindt sunlight, dat mag best wel even (geen uren, dan weekt je litteken te veel los) maar 10 minuutjes ofzo en dan goed afspoelen met de douche kan geen kwaad. (zeker niet een week na de operatie ofzo)
woensdag 25 juni 2008 om 11:04
dan heb ik voor niks dus mijn badje lekker links laten liggen. Ik had er zo graag in willen liggen. Mocht het toch weer een ks worden, dan ga ik dus na een week lekker om de dag eventjes 5 minuutjes in bad
Dat moment van op je buik lijkt me inderdaad geweldig om mee te maken, en dat ik ook meteen de enige reden waarom ik het natuurlijk zou willen proberen.
Ik heb trouwens het herstel van de hechtingen van mijn vriendin (na een normale bevalling met vacuum en inknippen) meegemaakt, en had drie maanden erna nog steeds heel erg last met zitten, bewegen etc. last...dus wie er nou per saldo minder gehavend uit was gekomen, ik denk toch dat ik dat was....
Das als je dat bij een natuurlijke bevalling na een ks dan ook krijgt, wel zuur idd, dat je dan straks aan twee kanten littekens hebt
Dat moment van op je buik lijkt me inderdaad geweldig om mee te maken, en dat ik ook meteen de enige reden waarom ik het natuurlijk zou willen proberen.
Ik heb trouwens het herstel van de hechtingen van mijn vriendin (na een normale bevalling met vacuum en inknippen) meegemaakt, en had drie maanden erna nog steeds heel erg last met zitten, bewegen etc. last...dus wie er nou per saldo minder gehavend uit was gekomen, ik denk toch dat ik dat was....
Das als je dat bij een natuurlijke bevalling na een ks dan ook krijgt, wel zuur idd, dat je dan straks aan twee kanten littekens hebt
woensdag 25 juni 2008 om 11:29
En voor de vrouwen die zo'n moeite hadden met naar de wc gaan de vorige keer, dit is een combinatie van buik operatie / stil liggen / slecht eten een dag of 2 en de morfine. Vooral die laatste legt je darmen plat. Voor een volgende keer (als die er komt) kan je vragen of je meteen al vanaf dag 1 een middel krijgt om de ontlasting soepel te houden, dat is heel gebruikelijk om samen met morfine te geven en zou ook gewoon standaard moeten zijn. Zo'n tweede bevalling na een week is niet echt prettig....
woensdag 25 juni 2008 om 11:46
woensdag 25 juni 2008 om 11:53
woensdag 25 juni 2008 om 14:23
Arwen, ik neem aan dat ik dat goedje dan wel met de morfine heb gehad, want ik kan me niet herinneren ook maar enige last van de stoelgang te hebben gehad.
Sunlight, ik ben nog niet zwanger van een tweede, maar ik heb al wel besloten dat ik noooooooit meer ingeleid ga worden. Als de bevalling voor de 41 weken normaal begint vind ik het allemaal prima (graag zelfs), maar anders gewoon gelijk een keizersnede. Het lijkt mij ideaal om een soort van 'uiterste datum' te prikken.
Sunlight, ik ben nog niet zwanger van een tweede, maar ik heb al wel besloten dat ik noooooooit meer ingeleid ga worden. Als de bevalling voor de 41 weken normaal begint vind ik het allemaal prima (graag zelfs), maar anders gewoon gelijk een keizersnede. Het lijkt mij ideaal om een soort van 'uiterste datum' te prikken.
woensdag 25 juni 2008 om 14:25
Nog even een vraagje, hebben jullie je baby uberhaupt op de ok aan kunnen raken? Of is de baby even bij je gelegd? Mijn dochter lag namelijk in een couveuse (erg grappig met een baby van 4125 gram), dus die kon ik alleen maar met heel veel moeite even zien. Daarna zag ik dochter pas weer na 2,5 uur even. En toen was het nacht, dus daarna weer na een uur of 8. Dat vind ik echt heel erg jammer!
woensdag 25 juni 2008 om 14:32
Dat duurt dan lang he? Bij mij zijn ze een minuut of 5-10 bezig geweest met dochter voordat ze even bij me kwam in de couveuse. Ze huilde niet toen ze uit mijn buik werd gehaad en daarna hoorde ik ook niks.... Pffffff echt erg.
En ik had de pech dat dochter naar de high care moest en ik uiteindelijk terug kwam in de verloskamers waar ik werd opgewacht door vriend, ouders en schoonouder maar niet mijn meisje....
En ik had de pech dat dochter naar de high care moest en ik uiteindelijk terug kwam in de verloskamers waar ik werd opgewacht door vriend, ouders en schoonouder maar niet mijn meisje....
woensdag 25 juni 2008 om 16:13
Mijn kindje ging ook meteen naar de IC. Ik had haar even over het doek gezien, wat niet echt een gerustellend gezicht was. Na de uitslaapkamer werd ik naar de IC gereden en heb ik haar even kunnen aanraken met 1 vinger. Pas de volgende dag werd ik met bed en al weer naar de IC gereden, dus ong 15 uur na de bevalling kreeg ik haar eindelijk in mijn armen!
woensdag 25 juni 2008 om 16:21
Mijn zoontje moest ook naar de afdeling neonatologie, dus ik heb hem niet bij me gehad. Ze hebben hem even boven de doek laten zien. Daarna ging hij meteen naar de kinderarts. Voordat hij naar beneden (kinderafdeling) werd gebracht hebben ze hem nog even bij mijn gezicht gehouden zodat ik hem goed kon zien. Aanraken ging niet, want ik lag links aan het infuus en rechts aan de bloeddrukmeter (op zo'n 'kruis') Uiteindelijk heb ik hem ruim een uur na de geboorte voor het eerst kunnen aanraken. Mijn man is wel de hele tijd bij hem gebleven.
Ik voelde me wel verschrikkelijk toen ik daar zo lag. Ik had echt zoiets van 'naai maar dicht met een paar grote steken, die handel, ik wil naar mijn kind!'
Ik voelde me wel verschrikkelijk toen ik daar zo lag. Ik had echt zoiets van 'naai maar dicht met een paar grote steken, die handel, ik wil naar mijn kind!'
woensdag 25 juni 2008 om 16:24
woensdag 25 juni 2008 om 17:22
quote:fleurtje schreef op 24 juni 2008 @ 21:37:
[...]
Eeeeeeeh, huh.....Iets met verheugen op je bevalling??!! Gaat de bel al aan? Man, Fleur, ik heb het vandaag bij mijn verloskundige gewoon over jou gehad! Ze vroeg nog: "verheugt ze zich echt op het bevallen of op het daarna!?"
[...]
Eeeeeeeh, huh.....Iets met verheugen op je bevalling??!! Gaat de bel al aan? Man, Fleur, ik heb het vandaag bij mijn verloskundige gewoon over jou gehad! Ze vroeg nog: "verheugt ze zich echt op het bevallen of op het daarna!?"
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.