Nieuwe kat eet niet

18-02-2014 11:53 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al een tijd mee en zit nu toch ergens mee waar ik wat advies over wil. Mijn vriend en ik hebben een kat (4,5 jaar) uit het asiel overgenomen. Zijn vorige eigenaar verhuisde naar Australie en kon niet mee. Ze heeft twee dagen in het asiel gezeten voordat wij haar hebben opgepikt, in het asiel heeft ze waarschijnljik ook weinig gegeten.

Ze is bij ons sinds zaterdag, in onze kleine tweekamerflat. Ze mag overal komen...achteraf gezien hadden we haar beter kunnen laten wennen in 1 kamer. De eerste dag heeft ze vooral onder het bed gelegen, maar af en toe kon ik haar lokken om haar te aaien. Zondag was ze heel erg social en mijn vriend, onze vrienden en ik hebben heerlijk met haar gekroeld in de woonkamer.

Ze is nu harstikke vriendelijk, gebruikt de kattenbak, maakt zichzelf schoon, loopt overal, maar schrikt wel nog van geluiden in de flat (deuren, deurbel, etc.).

We hebben brokjes en zakjes nat voedsel klaar staan, water staat er ook bij (aan de andere kant van de kamer van waar haar kattenbak staat), maar ze eet niet. Ik heb haar 1x een brokje kunnen geven, maar verder eet ze niet. We hebben stukjes rauwe zalm neergelegd en ons omgedraaid, ze vind ze heel erg interessant en lekker ruiken, en likt er even aan, maar ze eet het niet. Ook niet als we uit de kamer zijn.

Ik ben er nu achter dat ze stiekem uit de kraan likt, dus water lijkt ze wel binnen te krijgen (maar zo weinig :S), maar ze eet dus nog steeds niet...

Ik begin me een beetje zorgen te maken, omdat het nu dus al de 4e dag is. Vanmiddag na m'n werk ga ik langs de dierenwinkel voor tips en misschien wat ander voedsel, en als ze morgen nog niet gegeten heeft bel ik het asiel voor advies (en als zij zeggen: dierenarts dan doen we dat).

Ik hoop dat jullie nog tips hebben hoe we haar aan het eten/drinken kunnen krijgen! Ik ga er van uit dat ze zichzelf niet zal laten verhongeren, maar ik vind het toch heel vervelend voor haar en hoop dat ik iets kan doen om haar te helpen!
quote:roadtrip schreef op 18 februari 2014 @ 14:29:

he verdorie nu maak ik me heel erg druk, want ze is inderdaad een beetje te dik :(

het asiel net gebeld en ze gaan contact opnemen met de vorige eigenaar om te vragen wat voor voedsel. Ik moet even voelen aan haar 'scruff' (nek) om te kijken of ze uitgedroogd is, dus dat doe ik als ik thuis ben.

Je kunt het vochtgehalte controleren door het nekvel omhoog te trekken en los te laten. Als het goed is, schiet het direct terug op zijn plek. Als de kat uitgedroogd raakt, dan zakt het heel langzaam terug.

verder raadde ze aan om wat gekookte kip, tonijn of sardientjes neer te zetten om haar smaakpapillen te stimuleren.

Als de kat uit zichzelf niets wil eten, smeer dan wat kattenvoer (paté-achtige substantie) op haar pootje. Ze zal zich willen wassen om die "viezigheid" er af te krijgen, en krijgt dan dus toch voer binnen. Grote kans dat ze, als ze eenmaal gegeten heeft, trek krijgt in meer.

En zo niet, dan toch even naar de DA.

nou heel veel tips dus en nu hopen dat bij thuiskomst dr bakje leeg is
Weet niet of ik mosterd ben maar katten kunnen inderdaad heel kieskeurig zijn qua voer. Paté aan een voorpootje smeren is wel een goed trucje dat bij mijn katten hielp. En als je nog niet weet welk voer je kat lekker vindt, vooral allerlei hapjes met veel geur aanbieden. Zelfs kattenbrokken kun je met warm water zacht laten worden waardoor het meer geur afgeeft, maar allerlei andere sterkgeurende dingen (ietwat verwarmde kipfilet of vis) kan mogelijk goed werken. Mijn dierenarts had trouwens een of andere paté die voor katten lekker rook en die ook veel voedingsstoffen bevatte in geval een kat al twee of meer dagen niet had gegeten.
quote:ZaraZara100 schreef op 18 februari 2014 @ 15:06:

Mijn dierenarts had trouwens een of andere paté die voor katten lekker rook en die ook veel voedingsstoffen bevatte in geval een kat al twee of meer dagen niet had gegeten.Ja, dat is krachtvoer en wordt vooral gegeven als een kat niet kan of wil eten, omdat er inderdaad heel veel in zit waardoor ze veel minder nodig hebben.
Weet je zeker dat ze bijvoorbeeld 's nachts niet van haar brokken eet? Ik maakte me de eerste dagen ook heel erg zorgen over de eetlust van onze asielkat, omdat ze nauwelijks at. Ook geen pate's en ander blikvoer. Toen ben ik 's avonds brokjes gaan tellen :D en 's ochtends weer en 's nachts bleek ze gewoon wel brokjes te eten. Later is dat allemaal goed gekomen, gewoon de spanning van de verhuizing. Niet gezegd dat dit bij jullie ook het geval is natuurlijk, maar mijn ervaring was in ieder geval dat de kat alleen maar at als ze zich compleet onbespied waande.
Ja NummerZoveel, en ook om het eten weer op gang te krijgen. Het kan de kat dan net een extra zetje geven om na dat krachtvoer alweer snel over te gaan op het 'gewone' voer.
En TO, al iets gegeten?
Hoihoi! Nou goed nieuws, ze eet!

Om 5uur gisteren een telefoontje van het asiel, ze hadden contact gehad met de vorige eigenaar die vertelde dat ze inderdaad een erg moeilijke eter is. Stukjes kip of zalm blieft ze niet. Ik heb gelijk de merken (a-merken natuurlijk, luxepoes!) en soorten voer gekocht wat ze bij haar oude baasje ook kreeg en dat ging er direct in!

Ook dronk ze gisteren uit een kleiner bakje.

Helemaal opgelost dus! Ik ben wel een beetje geirriteerd door de vorige eigenaar, als t zo'n moeilijke eter is dan laat je dat toch weten aan het asiel? We kregen namelijk een korte biografie mee van haar, met karaktertrekken enzo. Haar eetgewoonten zouden er mooi in hebben gekund!
Mooi zo! Inderdaad laks van de vorige eigenaar om zo iets best cruciaals niet duidelijk te communiceren.
Eigenlijk best wel gestoord, iemand aan de andere kant van de wereld opsporen om naar de luxe eetgewoontes van de poes te vragen.

Omdat madame anders vertikt te eten...

Rare tijd leven we

(maar ik ben heel blij dat het weer goed gaat en ik had precies het zelfde gedaan)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven