Geld & Recht alle pijlers

Fiscaal partner en echtscheiding

19-02-2014 11:39 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
In oktober 2012 heb ik aangegeven bij mijn ex te willen scheiden. In maart 2013 betrok ik officieel een huurwoning. Hij bleef achter in onze koopwoning. Voor de scheiding had ik een advocaat in de arm genomen. Hij wilde in het huis blijven en dat vond ik prima, want ik kon het niet betalen. De scheiding heeft lang geduurd. Pas in juni 2013 is deze door de rechtbank uitgesproken. Ik dacht dat het allang in kannen en kruiken was toen ik alles ondertekend had, maar dat zal mijn onwetendheid geweest zijn. Ik was vooral bezig een nieuw leven op te bouwen met de kinderen in het huurhuis.

Toen ik daar woonde heb ik toeslagen aangevraagd en bij de belastingdienst aangegeven dat ik nu alleen woonde. Ik heb toen allerlei toeslagen en kortingen ontvangen op basis van mijn alleenstaande moederstatus en mijn lage inkomen. (Daar werk ik wel vier dagen in de week hard voor, maar de sector kinderopvang is geen vetpot...).

Mijn ex wilde alleen scheiden als er een aantal bepalingen in het convenant zouden worden meegenomen. Dit ging erom dat hij wilde dat wij voor het jaar 2013 fiscaal partners zouden blijven omwille van het huis. Hij zei dat hij alleen in het huis kon blijven als de hypotheekrenteaftrek niet zou veranderen dus moest ik fiscaal partner blijven zolang het nog niet rond was met de bank dat de hypotheek op zijn naam overgeschreven zou zijn.

Ik wilde hem graag helpen en stemde daarmee in. Wat ik toen niet wist en nu wel is dat als je een fiscaal partner hebt je geen recht hebt op toeslagen en allerlei heffingskortingen! Ik heb dus voor mijn eigen faillissement getekend! Want mijn ex zegt nu dat hij de aangifte wil doen voor 2013 met mij als fiscaal partner. Als ik dat doe zal ik met terugwerkende kracht alles terug moeten betalen en dat kan ik niet.

Ik kan überhaupt niet rondkomen zonder de toeslagen.

Mijn advocaat heeft mij dit toen niet verteld. Is zij hierbij in gebreke gebleven? Of is dat allemaal mijn eigen schuld?

De belastingdienst zegt dat op het moment dat ik een andere woning betrad wij volgende de fiscus geen fiscaal partners meer waren, maar dat wij dat wel anders mogen regelen in het convenant.

Als ik hierin meega dan mag ik zo'n 12000 euro of misschien wel meer terug gaan betalen aan de belastingdienst. Dus dat wordt schuldsanering.

Heeft iemand nog een briljant plan voor mij?
.
anoniem_133347 wijzigde dit bericht op 19-02-2014 15:21
Reden: verkeerd gelezen
% gewijzigd
quote:betjebig schreef op 19 februari 2014 @ 15:12:

[...]

Ja, maar bij TO gaat het over 2013 toch. Ze is in 2013 vertrokken én gescheiden, dus over 2013 mag ze nog fiscaal partners blijven. Daar heeft ze ook mee ingestemd in het convenant, dus meneer ex kan het TO best moeilijk maken omdat hij in zijn recht staat.

Ik bedoel er mee te zeggen dat die regel dus iig al va 2010 zo is.

Ze is in maart 2013 vertrokken, dat is minder dan 6 maanden op hetzelfde adres.

Hij staat niet in zijn recht, de belastingdienst overruled het convenant,
quote:betjebig schreef op 19 februari 2014 @ 15:12:

[...]

Ja, maar bij TO gaat het over 2013 toch. Ze is in 2013 vertrokken én gescheiden, dus over 2013 mag ze nog fiscaal partners blijven. Daar heeft ze ook mee ingestemd in het convenant, dus meneer ex kan het TO best moeilijk maken omdat hij in zijn recht staat.

Hoi Betjebig,

Hoe weet je dit allemaal zo zeker? Is het niet zo als de dames hiervoor gezegd hebben dat fiscaal recht boven convenantafspraken gelden? Alvast bedankt.
quote:boerderijgeit028 schreef op 19 februari 2014 @ 15:16:

[...]

Ze is in 2012 vertrokken en in 2013 is pas de scheiding uitgesproken.quote:In maart 2013 betrok ik officieel een huurwoning. Hij bleef achter in onze koopwoning...aldus TO
quote:Biebeliee schreef op 19 februari 2014 @ 15:18:

[...]

[...]

..aldus TOJep zag t. Zal t aanpassen.
quote:mama_vb schreef op 19 februari 2014 @ 15:17:

[...]

Hoi Betjebig,

Hoe weet je dit allemaal zo zeker? Is het niet zo als de dames hiervoor gezegd hebben dat fiscaal recht boven convenantafspraken gelden? Alvast bedankt.http://www.belastingdiens ... /relatie/uit_elkaar_gaan/

Je ex staat in zijn recht. Jullie hebben afgesproken om in 2013 aangifte te doen als fiscaal partners. Je zou ook nog kunnen kijken of jij de helft van de hypotheekrente kunt aftrekken en dit dan met hem te verrekenen. Samen om de tafel om de verschillende opties te bekijken.
quote:12twister schreef op 19 februari 2014 @ 12:51:

Hij kan gewoon 100% HRA claimen, daar doet de fiscus niet moeilijk over. Ze gaan pas moeilijk doen als er meer dan 100% door partijen wordt afgetrokken.

Advocaten zijn inderdaad erg slecht op de hoogte van fiscale regelgeving en kunnen hun klanten daardoor behoorlijk benadelen, dat is ook mijn ervaring helaas.

Verder denk ik dat jij veel meer geld misloopt door wél fiscaal partner te zijn dan hij door geen fiscaal partner te zijn. Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om zijn 'schade' te delen.

Maar kun je in minder dan een jaar zo'n 12.000 euro aan toeslagen hebben ontvangen???Dit dus, een convenant is niet rechtsgeldig buiten de partners om. Hij kan je niet veel maken, maar het zou billijk zijn als hij geld misloopt, dat jij hem daar iets van vergoed aangezien jezelf niet opgelet hebt.
Volgens Belastingdienstsite kun je kiezen of je fiscale partners wilt zijn of niet, er wordt daar nergens gesproken over minimaal zes maanden samenwonen.

Fiscaal partnerschap

Was u getrouwd of had u een geregistreerd partnerschap? Dan bent u geen fiscale partners meer als u aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

- U hebt een verzoek gedaan tot scheiding of om uw geregistreerd partnerschap te laten ontbinden.

- U staat niet meer samen op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente.

Woonde u samen en was u fiscale partners? Dan bent u geen fiscale partners meer vanaf het moment dat u niet meer op hetzelfde adres staat ingeschreven bij de gemeente.

Gaat u tijdens het jaar uit elkaar? Dan kunt u er voor dat jaar voor kiezen om het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd. U vult dan uw aangifte anders in.
Neem een fiscale adviseur in de arm over hoe dit het beste op te lossen is. Volgens mij zijn er wel mogelijkheden om het onderling te verrekenen.
quote:mama_vb schreef op 19 februari 2014 @ 12:11:

.... In het convenant was afgesproken dat hij de hypotheek zou betalen en ik geen aanspraak op het huis zou maken.

....Wat staat er precies in je convenant? Staat daarin heel expliciet dat je over 2013 als fiscaal partner aangifte zou doen of is het beperkt tot bovenstaande tekst?
In het convenant staat dat wij fiscaal partners blijven in 2013 en gezamenlijk aangifte doen.
Ik wilde hem graag helpen en stemde daarmee in.

En als blijkt dat jij straks in de schuldsanering zit...helpt ie jou dan ook?
quote:dymo9 schreef op 19 februari 2014 @ 15:28:

Neem een fiscale adviseur in de arm over hoe dit het beste op te lossen is. Volgens mij zijn er wel mogelijkheden om het onderling te verrekenen.

Ik zou dit inderdaad doen. Een fiscaal adviseur kan je precies adviseren over de mogelijkheden hierin.

Als jij 12 rooie door deze voorwaarden\ terug moet betalen en de hypotheekaftrek is bv maar 2500 euro oid dan zou ik denk ik toch dat convenant naast me neerleggen. Laat hem dan maar een procedure opstarten om zijn "schade" te claimen.
Mijn oude belastingaangiften zijn helaas (met pc) gecrasht, maar volgens mij hebben wij het destijds als volgt gedaan. Ik wilde ook mijn toeslagen en alleenstaande ouderkorting niet mislopen dus we hebben apart aangifte gedaan, niet als fiscaal partner. Ex was vertrokken maar nog wel 50% eigenaar van de woning. Hij heeft dus de helft van de hr afgetrokken en ik de andere helft (hoewel ik alles betaalde). Hij moest daarom wel, omdat hij niet het woongenot had, de helft van het eigenwoningforfait opgeven als betaalde partneralimentatie. Ik moest dat dus opgeven als ontvangen partneralimentatie.

Die informatie over hoe dat moet heb ik allemaal bij elkaar gegoogeld en van de belastingdienstsite. Daar moeten jullie dus ook wel uit kunnen komen.
Als je dat expliciet hebt afgesproken, kan hij je er wel aan houden. Hij zou dan zijn schade in de vorm van gemiste HRA op jou kunnen verhalen.

Maar nogmaals, hoe kom je aan 12.000 euro terugbetalen aan toeslagen en kortingen over amper een jaar?

En wat is het bedrag aan HRA voor deze periode? Ook als je bent vertrokken, heb je nog recht op 50% renteaftrek. Ik zou me voor kunnen stellen dat je dan geen recht hebt op huurtoeslag, maar dan heb je nog steeds geen 12.000 euro schade?
Zorg dat je ex de aangifte in ieder geval niet zonder je medeweten kan doen. Weet hij je digid? Verander deze zsm zodat hij in ieder geval deze niet zonder je medeweten kan versturen.
Met kromme tenen heb ik veel van de 'antwoorden' en suggesties hierboven gelezen. Het halfjaarscriterium geldt niet meer voor al of niet fiscaal partnerschap. Dat is van voor 2011 toen ongehuwden nog konden kiezen voor fiscaal partnerschap als er langer dan een half jaar werd samengewoond. Het halfjaarcriterium is wél van toepassing voor wel of geen alleenstaande ouderkorting. Lees verder.

Na heel veel heen en weer antwoorden en pertinent foute antwoorden (ik noem hier geen namen), kwam dymo9 eindelijk met een stuk goede informatie van de Belastingdienst:

Woonde u samen en was u fiscale partners? Dan bent u geen fiscale partners meer vanaf het moment dat u niet meer op hetzelfde adres staat ingeschreven bij de gemeente. (het verzoek tot echtscheiding moet zijn ingediend / de tweede voorwaarde - fisbel)

Conclusie: vanaf maart 2013 zijn mama_vb geen fiscaal partners meer van elkaar. Hoe het programma ingevuld moet worden, zie het separate antwoord hieronder. De laatste vraag bij persoonlijke gegevens is: Kiest u er voor om heel 2013 fiscaal partners te zijn? JA / Het programma geeft in deze situatie als conclusie: U en uw echtgenoot zijn VOOR DE VERDELING van bepaalde inkomsten en aftrekposten heel 2013 fiscaal partners.

Wat zijn nu de consequenties van de keuze voor fiscaal partnerschap voor het gehele jaar

1. Voor de ex betekent dit dat hij 100% van de hypotheekrente aan zichzelf kan toebedelen. DAT IS ALLES.

Los van de keuze voor wel of geen voljaars fiscaal partnerschap:

2. Mama_vb schrijft zich uit in maart 2013. Voldoet aan de twee voorwaarden zoals genoemd hierboven en is vanaf het moment van uitschrijving géén fiscaal partner meer.

3. Omdat zij langer dan een half jaar alleenstaand is komt zij in aanmerking voor de alleenstaande ouderkorting en waarschijnlijk ook voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

4. Huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget en evtl. kinderopvangtoeslag: het jaar wordt in 2 delen geknipt. Voor de eerste drie maanden geldt als toetsingsinkomen het inkomen van beiden. Voor de periode april tot eind van het jaar geldt uitsluitend het jaarinkomen van mama_vb.

N.B: dit gegeven staat dus LOS van de keus voor al of niet gezamenlijk aangifte doen!!! De advocaat had hier beter moeten adviseren, maar zoals reeds gesteld: advocaten zijn geen belastingdeskundigen, hoewel scheidingssituaties toch zo ongeveer wekelijks op hun bord komen.

Conclusie:

Het is allemaal (per ongeluk) goed gegaan. De keuze voor voljaars fiscaal partnerschap lijkt geen slechte keuze te zijn. De voordelen van de belastingkortingen (op jaarbasis) en toeslagen (9 maanden) zijn er voor mama_vb. Er is geen sprake van verlies van ¤ 10.000. Er is eerder winst: een alleenstaande ouder met een betrekkelijk gering inkomen profiteert maximaal van toeslagen en kortingen. Bij een inkomen van ruim ¤ 20.000 hoeft er GEEN belasting te worden betaald ( u leest dit goed) Er komt er een heleboel aan toeslagen binnen en er is tot bijna ¤ 8000 belastingkorting te verzilveren.. Een werkende alleenstaande ouder met (jong) kind is een hele dure voor de staat!
In het algemeen kan worden gesteld: probeer de situatie in het IB-programma in te vullen. Maak aan: proefaangifte. BSN-nummer: 012345672 of 1234567782 of 2999.99.993 of 2999.99.981

Kijk wat de uitkomst is van de keuzes. En klik steeds op het vraagteken vóór de vraag. Alles wordt best duidelijk uitgelegd, ook in deze complexe situatie. Als er fout wordt ingevuld weigert het programma meestal de invulling. Deze werkwijze kan foute conclusies en antwoorden voorkomen. Check bij een deskundige of de uitkomst / je conclusie juist is.

-----------------------------------------------------------------------------------------

De persoonlijke gegevens moeten in deze situatie bij de aangifte als volgt worden ingevuld:

* Was u heel 2013 getrouwd: nee

* Periode in 2013 waarin u getrouwd was: 01-01 t/m 01-01 (zie aangifteprogramma / scheiding is al in 2012 aangevraagd)

* Stond u heel 2013 ingeschreven op hetzelfde adres als uw echtgenoot: nee

* Stond u een deel van 2013 ingeschreven op hetzelfde adres als uw echtgenoot: ja

* Periode in 2013 waarin u u samen op hetzelfde adres stond ingeschreven: 01-01 t/m ..-03

* Is er een scheiding aangevraagd: ja

* Datum waarop deze aanvraag is gedaan: .. oktober 2012

* U bent fiscale partners met deze echtgenoot. Kiest u ervoor om heel 2013 fiscale partners te zijn: ja

N.B: U en uw echtgenoot zijn voor de verdeling van bepaalde inkomsten en aftrekposten voor heel 2013 fiscale partners.

N.B; 2014 en 2015 - er is geen fiscaal partnerschap meer. Wel geldt het tweejaarscriterium. Afhankelijk van wat er in het echtscheidigconvenant is opgenomen moet de aangifte wat betreft de hypotheekrenteaftrek worden ingevuld.
Dank fisbel. Ik snap ook niet waarom mensen niet zelf zoeken op de site van de belastingdienst. Via google was de info zo snel te vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven