Werk & Studie alle pijlers

Help: sollicitatiegesprek!

15-02-2014 23:33 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help ja, want ik ben een kei in sollicitatie gesprekken verknallen .

Na lange tijd solliciteren, mag ik eindelijk weer een keer op gesprek komen, en deze keer wil ik het echt niet verknallen. Niet alleen omdat ik gewoon ècht weer aan het werk wil, maar ook omdat deze baan me echt heel erg leuk lijkt.

Functie omschrijving:

Het gaat om een bijbaantje voor naast mijn studie voor ongeveer 20 uur per week. Het gaat om een baantje in de kantine van een wat groter bedrijf, met weinig werknemers, maar veel klanten. Iets in de recreatie, denk aan iets als een bowlingbaan of ballorig ofzo. In principe zou ik dan verantwoordelijk zijn voor de kantine: zorgen dat er steeds voldoende op voorraad is, verkoop van etenswaar, zorgen dat alles schoon is etc. Maar mocht het daar erg rustig zijn, moet ik ook bijspringen bij dingen als receptie, schoonmaak etc. Lekker veelzijdig dus, precies mijn ding. De hele dag hetzelfde doen zou voor mij stierlijk vervelend zijn.

De reden dat ik dit baantje zo graag wil, is omdat er een geweldig sfeer hangt daar, iets waar ik nogal gevoelig voor ben. Het is iets met recreatie, dus mensen komen daar voor hun plezier. Top, lijkt mij :-)

Ik heb niet erg veel relevante ervaring, geen opleiding, niets waarom ik beter zou zijn dan een andere kandidaat. Maar toch wil ik dit baantje binnenslepen, want het lijkt me een fantastische bijbaan. In mijn sollicitatie brief heb ik gezet dat ik sociaal en spontaan enzo ben, maar bij iets als een sollicitatiegesprek klap ik totaal dicht. Dan kom ik alles behalve sociaal en spontaan over. Dat is denk ik mijn grootste valkuil: dat ik dicht klap, niks weet te zeggen en ga struikelen over mijn woorden. Reden waarom ik veelal ben afgewezen... Maakt niet uit hoe goed ik het voorbereid, het zijn de zenuwen die me vaak de das om doen.

En nog iets: in de vacature stond iets als 'bereid tot werken in het weekend' ofzo. Ik kreeg de indruk dat het ging om incidenteel, en dat is prima. Maar standaard elke zaterdag en zondag zie ik niet zo zitten, want ik wil ook weleens wat leuks doen met mijn vriend en zijn kinderen. In hoeverre moet ik dit toegeven? Als ik zeg dat ik liever niet in het weekend werk, verkiezen ze vast iemand die dat geen probleem vind boven mij. Maar ik kan moeilijk zeggen dat ik het geen probleem vind, en dan als ik ben aangenomen daarop terug komen...

En in hoeverre kun je onderhandelen over je salaris? In eerdere bijbaantjes onderhandelde ik nooit, maar hoorde ik van collega's dat zij dat wel hadden gedaan en dus ook redelijk meer verdiende... Maar ik weet niet hoe dat zit in deze tijd, waarin je blij mag zijn als je überhaupt werk hebt?

Bedankt voor het lezen van alles, en ik hoop op tips!
Hm, twee heel verschillende soorten vragen eigenlijk.

Voor het sollicitatiegesprek: bedenk dat zij ook graag willen dat je een goede kandidaat bent. Ik bedoel, ze zouden je niet uitnodigen als ze niet dachten dat je het zou kunnen, en nu hopen ze dus dat het goed gaat. Ze zijn er niet om je af te kraken! Ze zijn er om je te leren kennen. Wanneer ben je wel sociaal en spontaan? Probeer dat te channelen.

Voor de rest: als je niet altijd in het weekend wilt werken moet je dat zeggen, inderdaad niet wachten tot je aangenomen bent. Hoe veel zou je bereid zijn te doen? Elk weekend standaard 1 dag? Of incidenteel 1 dag? Zij zullen hier waarschijnlijk naar vragen, dus zeg dan wat je wel wilt doen (in plaats van alleen 'liever niet in het weekend'). Onderhandelen over salaris heb ik ook nog nooit gedaan en moet ik hopelijk binnenkort ook doen! Het advies dat ik gelezen heb is eerst een aanbod krijgen, dan onderhandelen.

Succes!
Bijv. over het werken in de weekenden. Vraag eerst eens hoe zij dat invullen. Weet je vooraf je rooster of komt zoiets overwachts omdat je gebelt wordt voor inval bij ziekte? Wordt iedereen evenveel op de weekenden ingepland? Mag je ruilen als je wat bijzonders hebt dat weekend? En wordt je dan 1 of 2 dagen ingepland? Kunnen ze rekening houden met je studie zoals bijv. tentamenweekenden?

Stel er eerst eens een aantal vragen over voordat je zegt of je het wel of niet wil. Je weet nog helemaal niet hoe ze dat invullen. Krijg dat eerst eens helder, want als je gelijk meldt dat het je niks lijkt, dan gooi je direct de deur zo dicht.
als je sollicitaties wel vaker foutlopen door zenuwachtigheid, dan kan je aan je dokter een kalmeermiddeltje vragen.

als je dat maar heel occasioneel neemt kan dat echt geen kwaad.

wel vooraf eens uitproberen zodat je weet welk effect het geeft.
Voorbereiding:

Google op de meest gestelde vragen bij een sollicitatiegesprek en beantwoord deze voor jezelf. Schrijf het uit. De eerste vraag die ze stellen is ' vertel iets over jezelf'. Bereid dit goed voor, schrijf het uit en vertel het met een glimlach. Niet dat je het uit je hoofd moet leren, maar dan heb je een leidraad voor jezelf. En dan weet je iig wat je moet zeggen (minder kans op dichtklappen). Oefen het gesprek daarna met een vriend of vriendin.

Bekijk de internetsite van het bedrijf, ga een keer langs. Haal 'terloops' wat dingen aan die je zijn opgevallen bij dit bedrijf die heel goed zijn. Vleien werkt Vertel vol enthousiasme waarom je er wilt werken. En waarom jij de juiste kandidaat bent.

Eerste indruk is belangrijk. Zorg dat je er verzorgd uitziet. Geeft een stevige hand, kijk je gesprekspartner in de ogen, begroet hem/haar met een glimlach.

Over de werktijden: vraag hoe de werktijden zijn. Maak hierover aantekeningen (je mag sowieso aantekeningen maken tijdens het gesprek). Laat je er verder niet over uit en denk er thuis over na of de werktijden acceptabel zijn voor jou. Mocht je het worden en de weekenden zijn een probleem kun je dit altijd aangeven en er van af zien. Maar tijdens het eerste gesprek altijd meeveren.

Onderhandelen: bedenk van te voren wat je wilt verdienen. Je hebt kans dat ze dit vragen. Hou het reëel. En als zij je een aanbod doen, geldt hetzelfde als voor de werktijden. Maak hierover aantekeningen. En bedenk thuis of dit voldoende voor je is. Pas als je het wordt, ga je hierover onderhandelen.

Zo moet het lukken. Succes!
En paperchase? Hoe is je gesprek gegaan?
Je bent nooit ergens te oud voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven