Ouder = saaier?

25-02-2014 11:50 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik, mijn man en onze vrienden worden langzamerhand allemaal een beetje ouder, we zitten een beetje rondom de veertig. De meesten hebben kinderen en een koophuis, zijn gesetteld en werken. Dat is op zich natuurlijk al best saai, maar het lijkt soms wel steeds erger te worden. Feestjes zijn vaak niet feestelijk meer. Tegenwoordig word er vooral gekookt en wijn geproefd. De gesprekken gaan over carrières, politiek, kinderen of gezondheid. Het eten moet bij voorkeur biologisch en gezond zijn en de wijn exclusief en duur. De muziek is uit of staat zacht. Ik begin me steeds meer te vervelen tijdens de samenkomsten. Waar is de lol gebleven, de gekke verhalen, de grappen, de muziek, de dans en de aangeschoten gezelligheid. Volgens mij hebben zelfs onze ouders wildere feestjes

Ik stel nog wel eens voor om weer eens gezellig te gaan stappen of iets anders te gaan doen maar niemand vind dat nodig. Waarom zou je dat doen als je gezellig thuis een etentje kunt houden? Nou, gewoon om er eens uit te zijn misschien? Gewoon omdat het kan?

Wat ik me afvraag: Zijn er meer circa 40-ers die dit ervaren? Ben ik zelf voortijdig aan het midlifecrisis-sen? Wat kan ik doen om wat meer leven in de brouwerij te brengen? Moet ik alle oude vrienden in de ban doen en op zoek gaan naar wat levendigere types? Is het slechts een fase en worden we straks als we de vijftig aan gaan tikken weer alive and kicking?
quote:ninika schreef op 25 februari 2014 @ 14:01:

Met kinderen kan je toch ook nog wel leuke dingen doen? Mijn ouders namen mij gewoon mee naar festivals en concerten.ja dat kan, maar je kunt ook lekker kindloos gaan. Ook niks mis mee
en ik vond op mijn 18e moddercamperen op festivals ook al niks!
quote:lilalinda schreef op 25 februari 2014 @ 14:12:

[...]

ja dat kan, maar je kunt ook lekker kindloos gaan. Ook niks mis meeJa ik bedoelde meer, dat je niet met dat soort dingen hoeft te stoppen als je kinderen hebt. Ik ben mijn ouders echt eeuwig dankbaar dat ik met zo veel muziek ben opgegroeid. Nu ik volwassen ben gaan we nog steeds wel eens samen naar concerten, superleuk
quote:boerderijgeit028 schreef op 25 februari 2014 @ 14:10:

[...]

Hoe ouder, hoe langer het herstel merk ik. Vroeger ging ik op vrijdag stappen, zaterdag werken en 's avonds weer op stap, nergens last van. Nu een avondje doorzakken en de volgende dag lig ik als een doodvogeltje op de bank Hier hetzelfde. En die katereuze bankhangmomenten hebben hun eigen charme zullen we maar zeggen.
quote:ninika schreef op 25 februari 2014 @ 14:17:

[...]

Ja ik bedoelde meer, dat je niet met dat soort dingen hoeft te stoppen als je kinderen hebt. Ik ben mijn ouders echt eeuwig dankbaar dat ik met zo veel muziek ben opgegroeid. Nu ik volwassen ben gaan we nog steeds wel eens samen naar concerten, superleuk

Maar vanaf welke leeftijd ging je dan waarheen?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iemand een 2 jarige meeneemt naar Pinkpop ofzo. Wij nemen de kinderen altijd al wel mee naar het bevrijdingsfestival en ik ging zelf op zeer jonge leeftijd naar klassieke concerten, maar dat was vooral ook omdat m'n opa daarin meespeelde, denk ik.
Later is nu
poeh, 3 dagen pinkpop trek ik niet meer.

of met hele goeie pillen, maar ja, dat kost ook weer een week bijkomen.
wij slapen nooit.
quote:moni1973 schreef op 25 februari 2014 @ 14:09:

[...]

Heb je mijn smiley over het hoofd gezien? Ik moest er om lachen.

Nee, die had ik inderdaad niet gezien.

Overheen gelezen met mijn leesbril
Vorig jaar speelden de Stones op het Glastonbury Festival in Engeland. We hebben serieus overwogen om te gaan, maar het vooruitzicht om in een, geleende, tent te moeten slapen terwijl we nog nooit gekampeerd hebben, hield ons tegen. De hotels in de omgeving waren nl. allemaal vol.

Wát een watjes....
quote:Dreamer schreef op 25 februari 2014 @ 15:01:

[...]

Maar vanaf welke leeftijd ging je dan waarheen?

Ik denk vanaf 5 jaar ongeveer?
Ik ben inderdaad het type dat jij omschrijft in je OP. Wijn, koken, goede gesprekken, allemaal aanwezig. Maar ook wel de grappen en grollen hoor, hoe kan het ook anders als je genoeg wijn in je mik hebt?

Maar ik ga ook nog wel eens naar een festival, vorig jaar naar Extrema geweest. Maar goed, ik heb nog tot mijn 31e flink de bloemetjes buiten gezet en kroop ik nog regelmatig over de bar.

Nu, net 40 ben ik veel te druk met een kind ven 2, een baan die veel van me vraagt om ook nog eens door te halen in een kroeg. Doe ik nog wel eens, ga zelfs weer carnavallen dit jaar maar het moet niet te gek worden.

Ik wil de volgende dag ook nog wel wat aan mijn dag hebben.
Ik dacht juist dat het leven weer wat swingender werd rond je 40e, omdat je kinderen dan groter zijn en niet alles in het teken van hen staat en/of slaapgebrek aan de orde is!

In elk geval, ik ben 35 dus weet niet zeker of ik mee kan praten,, maar ik praat tegenwoordig vaker bij bij vrienden thuis, samen koken en lang tafelen. Ik vind het voordeel hiervan dat je eens goed bij kan praten. Met twee kleine kinderen heb ik beperkt energie en die wil ik graag gebruiken om bestaande vriendschappen te verdiepen, niet om nog meer oppervlakkige kennissen op te doen.

Maar ik zou ook dolgraag weer een keertje willen dansen en stappen tot laat in de nacht, maar de trieste waarheid is dat ik om 2300 uur echt helemaal kapot ben en dan maar één ding wil: naar bed! En wat 3wieler schrijft, het is fijn om de volgende dag wat aan je dag te hebben, naar je kinderen toe is het ook niet leuk om niks te kunnen omdat je brak bent.

Wat betreft gespreksonderwerpen: het gaaat hier ook wel over de dingen die jij noemt maar dat is logisch denk ik, dat is wat iedereen in deze fase meestal bezig houdt. Anderzijds moet je het ook over gekke en andere dingen kunnen hebben, maar als het goed is kun je dat wel met echte vrienden toch?

Qua dure wijn en biologisch eten: lekker hoor, maar er urenlang over kletsen ben ik ook allergisch voor. Trouwens je doet mij net zo'n plezier met een diepvriespizza en een fles huiswijn - als je bij vrienden bent gaat het om de gezelligheid, niet om hoe duur of bijzonder het eten is.
Jonger = saaier. De laatste tijd zit ik zo eens rond te kijken op het forum en tjonge, wat een ellende allemaal bij die jonge meiden en dan moet het leven nog beginnen. Ik had in mijn twintigers helemaal geen tijd om stil te staan bij al dat gedoe. Had het veel te druk met het naar m'n zin te hebben en lol te maken. Af en toe heb ik weleens het idee dat dit forum langzamerhand wordt overgenomen door 90 plussers. Maar goed, dat kan aan mij liggen.
Een 30'er hier maar ik merk al dat ik 'saaier' wordt wat uitgaan en feesten betreft. Zelfs mijn moeder en haar vriend (50+) gaan vaker uit dan ik. Als ik met hen ben, ga ik na het eten naar huis terwijl zij de kroeg in gaan.

In mijn geval heeft het te maken met mijn freelance carriere die ik echt een boost moest geven en daardoor geen energie meer had voor andere dingen, nieuwe interesses sinds ik 30 ben en 'been there done that' wat al eerder werd genoemd.

Als ik nu uitga is het meestal spontaan in plaats van gepland. De laatste keer was de nacht voor ik een vliegtuig moest halen. Superleuke en spontane avond/nacht gehad in iets wat misschien een homostripbasr ofzo was (en vervolgens niet heb geslapen op de dutjes in het vliegtuig na en daarna 4 dagen moe ben geweest haha!) En bij geplande uitjes denk ik juist vaker: neh... laat maar.

Maar then again... ik vind mezelf een stuk interessanter dan toen ik 20 was, klinkt misschien arrogant, maar ik bedoel: ik heb meer inzichten qua leven, hoe ik wil leven, wat ik belangrijk vind, etc etc.

Dus saaier.. het is net hoe je het bekijkt
1 tea a day... is not enough
Maar waarom is het niet uitgaan gelijk saai? Als je dat nou niet zo nodig hoeft?

Ik heb een tijd in de horeca gewerkt, zat 4 jaar lang in de kroeg, bij wijze van spreken. Dat vind ik inmiddels saai, zéker om elke dag te doen :-)
Later is nu
Mijn vader heeft zeker een actiever leven dan ik . Eigen zaak, werkt nog FT (hoeft hij in wezen niet meer), gaat binnenkort weer op acquisitie voor 3 weken, gaat regelmatig samen met zijn partner maar ook afzonderlijk van elkaar op vakantie/lang weekend weg, sport, én daarnaast gaan ze nog regelmatig bij vrienden eten of krijgen ze vrienden te eten.

Ik daarentegen: werk FT, heb zoon FT, leef teruggetrokken qua prive dingen en heb in het algemeen weinig behoefte om mensen te zien/spreken in prive tijd, het gaat me steeds wat meer tegenstaan en aan mijn agenda volstouwen in het weekend doe ik al helemaal niet. Oja, 40+ hier.

Schril contrast dus terwijl mijn vader en zijn partner respectievelijk maar 25 en 29 jaar ouder zijn dan ik.
Krijg motto niet verwijderd :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven