Slaapprobleem, een update en vragen

15-01-2014 10:47 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Forummers,

Al een ruime tijd geleden heb ik wat gepost over mijn (chronische) slaapproblemen. Die mede zijn ontstaan door stress en trauma.

(Vader binnen 3 maanden zien doodgaan aan kanker, relatieproblemen en angst/schuldig voelen)

Na cognitieve gedragstherapie (wat niet aansloeg) ben ik naar een andere psychologe gegaan die werkt met ACT (Acceptance and Commitment Therapy). Dat heeft mij op veel vlakken al behoorlijk geholpen. Zeker met het boek 'De valstrik van het geluk' waarin ik leer bepaalde nare gedachtes te accepteren ipv tegen te vechten.

Goed, terug naar het slaapverhaal. (Het niet meer in slaap kunnen vallen begon in april 2013)

Het gaat nog steeds met enorme ups en downs. Soms slaap ik 3 nachten helemaal perfect in, niks aan de hand. Om vervolgens een week later weer 2 slaappillen nodig te hebben omdat ik 2 nachten niet in slaap kan komen. Door nog meer stress en angst de laatste tijd merk ik dat ik soms maar een extra glas wijn voor mijzelf inschenk. Dan ben ik ontspannen en lukt inslapen wat beter...

Maar dit moet niet de oplossing zijn. Ik geloof dat ik er met de therapie nog niet helemaal ben. Ik ga er zeker nog mee door, dat voelt goed. Maar dat verdomde slapen! Ik denk dat ik nog nooit zoveel heb geprobeerd:

- sporten (niet te laat op de avond)

- lezen in bed (geeeen tv)

- meditatie (bodyscan, etc.)

- valeriaan/janskruid/melatonine

- slaapmedicatie (Lorzepam)

- warme douche

- therapie 1x per 2 weken

- gezond eten, veel fruit en groente

- afleiding, leuke dingen

- op dezelfde tijd naar bed (rond 22:30)

En ook gaat het soms weer goed, soms lukt het weer helemaal niet. Ik lig dan om 01:30 wakker en ben BANG. Bang dat ik wakker zal liggen tot 05:00 uur. En ik niet kan functioneren op mijn werk de volgende dag. Ik werk fulltime. (Dus neem ik maar weer een pammetje, en val in slaap, maar de volg dag voel ik mij zo duf)

Dit is een update. Sorry als t iets aan de lange kant is...

Maar voor iedereen die dit probleem kent: soms ben je gewoon weer even ten einde raad. WIE HEEFT NOG MEER TIPS?

Thanks..
Up!

Hoe gaat het bij jullie met het slapen?

Het is bij mij echt weer een drama en ik weet echt niet hoelang ik dit nog ga volhouden.

Ik slik nu een maand melatonine 5 mg en val wel in slaap, maar na 1,5 tot 2 uur word ik weer wakker en dan slaap ik de hele nacht niet meer. Ik ben echt gesloopt, lichamelijk en geestelijk. Vorige week de psychiater weer gebeld en ik word teruggebeld wanneer ik een afspraak kan krijgen.

Dit gaat zo niet langer. Ik sta op het punt om me ziek te melden op mijn werk. Dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan maar ik trek het gewoon niet meer. Mijn gezin lijdt eronder en mijn relatie.

Ik wil toch weer medicatie voorstellen en dacht zelf aan Amitryptiline 10 mg. Heeft iemand daar ervaring mee?

Het liefste wil ik het zonder medicatie kunnen, maar ik ben nu al anderhalf jaar aan het tobben, dit gaat zo niet langer.
Hallo, het was even stil van mijn kant. Gek genoeg: 2 weken lang sliep ik binnen 5 minuten in. Soms wakker ivm wc, maar viel vrijwel meteen daarna weer in slaap. Wat voelde dat geweldig!

En helaas, afgelopen nacht ineens uit het niets: om 02:00 u lag ik weer wakker. Zelfde patroon:

- gespannen kaken

- gespannen ledematen

- woelen

- proberen te ontspannen, bodyscan, etc

Uiteindelijk de hoop opgegeven en een slaappil ingenomen en viel een uur later in slaap... Natuurlijk een rot ochtend gehad! Duf, wazig, maar ik ken het inmiddels wel. Even doorzetten en tegen 15:00 voel ik me weer normaal.

Het probleem is alleen: na 1 slechte nacht ben je meteen weer volop bezig met "shit, ik hoop dat ik vanavond maar wel weer kan slapen!?"

Het gaat 2 weken goed.. Maar waarom verpest 1 slechte nacht dan meteen alles? Hebben jullie daar ook last van?

Ik ben nu een relaxed avondje op de bank aan t doorbrengen, met tv en een rood wijntje or 2.. En toch.. Ik kan niet ontkennen dat t nu alweer begint te knagen. :(
Even weer naar boven dit topic.

Hoe gaat het met jullie met het slapen? Heeft één van jullie al de oplossing gevonden?

Hier gaat het niet zo goed. Niet lang na mijn laatste berichtje ziek gemeld op werk en nog steeds.

De psych weet ook niet goed wat ze met me aan moet.

Slik na dagelijks een hele zopiclon en daar vorige week promethazine bij gekregen om het doorslapen te bevorderen. Maar zodra ik ga piekeren of ook maar enige vorm van stress heb gaat het weer mis. Ik voel de angst in mijn lijf en alles staat weer op scherp.

En dit is ook de oplossing niet, ben heel benieuwd hoe het met jullie gaat!
Ik weet niet of het nu echt een goede tip is of niet maar ik heb antidepressiva die ervoor zorgt dat ik moe word als ik ze avond's neem. Ik ben ook depressief hoor,neem ze niet voor niets. Misschien een voorstel? Maar dat moet je natuurlijk wel zien als laatste mogelijkheid. Het is trouwens mirtazapine 20 mg.
Ik heb een tijd mirtazipine geslikt, maar mee gestopt ivm bijwerkingen o.a. gewichtstoename. Aangezien ik een verleden heb met ernstige anorexia kon ik dat op een gegeven moment niet meer handelen helaas.

Kom jij hier niet van aan?
Las hierboven al ergens magnesiumtabletten.

Ik gebruik sinds een paar maanden magnesiumdrank tegen krampen, en ik slaap nu ook veel beter. Las gisteren ergens dat magnesium ook zou kunnen helpen voor slaapproblemen. Ik ga het nu mijn puberdochter geven die vaak slecht inslaapt. Ben zelf erg blij met dat spul!
Ik kamp ook al járen met slaapproblemen. De ene x wat erger dan de andere. Ik heb me er een tijd lang ook erg druk om gemaakt en ging er zelfs heel mijn sociale leven er aan aanpassen. Kon niet meer genieten van een avondje uit, want dan telde ik de uren die van mijn slaap af gingen.

Tot ik er genoeg van had en dacht: dan ben ik maar moe, dan sleep ik mij maar door de dag, ik overleef het wel.

Het heeft uiteindelijk heel wat stress weggenomen. En dat ligt toch een stuk lekkerder, ook al zijn er nog te veel nachten dat ik slecht slaap.

Slaap al weer een aantal maanden slecht, maar ik sliep ten minste iets. Nu slik ik sinds ruim een week AD en daar kan ík dus echt niet van slapen! Zelfs niet met een slaappilletje :(

Ik hoop dat het een tijdelijke bijwerking is en dat ik er daarna ook juist goed van slaap. Dat zou mooi meegenomen zijn!

Verder geen tips helaas...
Welke ad slik je forbiddenfruit?

AD gaat bij mij waarschijnlijk ook het voorstel worden, maar heb al vaker gelezen dat ssri's negatief op je slaap werken, dus dat durf ik niet aan.

En accepteren ja, dat zal veel stress wegnemen maar...hoe doe je dat???
Ik slik venlafaxine.
quote:biep77 schreef op 26 februari 2014 @ 11:36:

Even weer naar boven dit topic.

Hoe gaat het met jullie met het slapen? Heeft één van jullie al de oplossing gevonden?

Hier gaat het niet zo goed. Niet lang na mijn laatste berichtje ziek gemeld op werk en nog steeds.

De psych weet ook niet goed wat ze met me aan moet.

Slik na dagelijks een hele zopiclon en daar vorige week promethazine bij gekregen om het doorslapen te bevorderen. Maar zodra ik ga piekeren of ook maar enige vorm van stress heb gaat het weer mis. Ik voel de angst in mijn lijf en alles staat weer op scherp.

En dit is ook de oplossing niet, ben heel benieuwd hoe het met jullie gaat!

Vraag eens naar een slaapkliniek. Heb ik jaren terug gebruik van gemaakt en het hielp bij mij. Je wordt onderzocht of het niet medisch is. En zo niet dan kun je daar individueel of in een groep begeleidt worden. En alles is gericht op het slapen.

Er wordt gekeken en hoe ermee om te gaan.

Ik kon ook niet meer in slaap komen. Huilen op de wc. Boos op iedereen in huis die wel konden slapen. Ik heb de slaapkliniek zelf op gezocht via internet. Naar huisarts en toen kon ik dat na een wachttijd terecht.

Alle tips van probeer dit en probeer dat. Dat zal in eerste instansie wel helpen. Maar als het slaapprobleem alles gaat overheersen helpt een beker warme melk niet meer. Ze helpen je ook met het afbouwen van de slaapmedicatie.
Ik slik Zolpidem.
zopiclon is kut omdat het zo'n vieze smaak geeft de dagen erna.. is daar iets aan te doen??
12 but mature for my age
Forbiddenfruit, wordt het slapen met de venlaflaxine al wat beter?

Straatmadelief, ik neem de zopiclon altijd in met wat eten, een plakje ontbijtkoek met boter bijvoorbeeld en heb dan geen last van de bittere smaak.

Mara, ik zit op dit moment al in een vrij intensief therapie traject waar ik uiteindelijk terecht ben gekomen door mijn slaapproblemen. Probeer hiermee de achterliggende problemen aan te pakken maar tot nu toe werkt het alleen nog maar averechts.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het jullie gaat?

Zijn jullie van je slaapproblemen af gekomen?

Heeft de specifieke medicatie niet verslavend gewerkt?

Van zolpiclon lees ik bijv. erg nare bijwerkingen na langere tijd gebruiken.

Of heeft juist AD je geholpen?

Ik heb t probleem dat ik midden in de nacht wakker wordt en vervolgens niet meer slaperig ben en niet meer kan slapen. Inmiddels heb ik wel tips gekregen maar het lijkt niet te helpen. Het heeft bij mij ( denk ik) te maken met werk en studie stress , onzekerheid, veelvuldig piekeren, en die vicieuze cirkel. Ik wordt ook steeds eerder wakker. Eerst was t vijf uur nu vaak al rond drie of vier uur.... Even lezen , half uur, helpt wel, dan slaap ik onrustig verder. Maar als je zes uur moet opstaan voor werk blijft er niet zoveel tijd meer over....
Ik gebruik nooit iets omdat mijn slaapproblemen zullen blijven bestaan door pijn in mijn lichaam. Met een redelijk vast ritme, betere gezondheid, nog beter letten op mijn eten, slaap ik wel een stuk beter. Ik heb minder pijn. Dat zorgt dat mijn functioneren op de dag ook weer een stuk beter is al tijden.

Hieronder nog een artikel over slaap in relatie tot koude, dat mensen ook in stammen vooral pas gaan slapen als het kouder wordt en weer wakker worden als het warmer wordt, misschien helpt het iemand? Zelf heb ik problemen met mijn lichaamstemperatuur op peil te houden, dus koude en warmte zijn voor mij altijd al erg belangrijk geweest.

http://www.nu.nl/wetensch ... derd-moderne-leven--.html

'Slaappatroon is niet veranderd door moderne leven'

Foto: 123rf

Gepubliceerd: 16 oktober 2015 17:01

Laatste update: 16 oktober 2015 17:01

Het slaappatroon van mensen is niet veranderd door het leven in de moderne maatschappij, zo blijkt uit een nieuwe studie naar jagerverzamelaars.

Stammen van jagerverzamelaars in Afrika en Zuid-Amerika die geen toegang hebben tot elektrisch licht gaan niet eerder naar bed en slapen ook niet langer dan mensen in moderne samenlevingen.

Na zonsondergang blijven de stamleden gemiddeld nog 3 uur en 20 minuten wakker. Ze slapen in totaal maar krap zes tot zeven uur.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Horloges

De wetenschappers volgden bij hun experiment 94 leden van verschillende stammen jagerverzamelaars in Tanzania, Namibië en Bolovia. De deelnemers droegen horloges waarmee hun slaappatroon nauwkeurig werd gemeten gedurende 28 dagen in verschillende seizoenen.

De resultaten werden vergeleken met slaappatronen van mensen in moderne samenlevingen die gemiddeld 6,8 uur slapen.

Volgens hoofdonderzoeker Jerome Siegel van de Universiteit van Californië tonen de resultaten van de studie aan dat er veel misverstanden bestaan over slaap.

"Mensen zeggen altijd dat we nu veel minder slapen dan vroeger en dat dat komt door de uitvinding van het elektrische licht", verklaart hij in de Britse krant The Guardian. "Ze denken dat we eigenlijk horen te slapen als het donker is. Dat idee lijkt echter niet gebaseerd op harde wetenschappelijke gegevens."

Temperatuur

Het onderzoek naar het gedrag van jagerverzamelaars suggereert dat het slaappatroon van mensen niet is veranderd sinds de oertijd en ook niet volledig is gebonden aan zonlicht.

Siegel vermoedt ook een link met temperatuur. De meeste stamleden vielen tijdens zijn onderzoek namelijk in slaap zodra de temperatuur begon te dalen en werden weer wakker toen het kwik weer begon te stijgen.Siegel wil nu gaan testen of proefpersonen met slaapproblemen beter slapen in koele kamers.

"We zijn waarschijnlijk geëvolueerd om in een omgeving te slapen waar de temperatuur 's nachts zakt", verklaart hij in de New York Times.
Nog een artikel over langer slapen en strandwandelingen:

http://www.nu.nl/gezondhe ... -helpt-langer-slapen.html

'Strandwandeling helpt om langer te slapen'

Foto: NU.nl/Elvis Rademaker

Gepubliceerd: 18 september 2015 17:15

Laatste update: 18 september 2015 17:27

Een wandeling over het strand zorgt voor een 47 minuten langere slaap in de nacht erop. Een stuk meer dan wanneer die wandeling landinwaarts plaatsvindt.

Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Surrey, zo schrijft The Guardian donderdag.

Er deden honderd mensen van tussen de 21 en 82 jaar oud mee aan het onderzoek. De ene helft maakte een wandeling op het land, bijvoorbeeld op de hei of in het park. De andere helft liep een even lange route over het strand.

Beide groepen voelden zich na afloop gelukkiger en kalmer. Maar in de slaapduur van beide groepen was er een duidelijk verschil te zien: de strandwandelaars sliepen 47 minuten langer dan normaal, tegen 12 minuten voor zij die landinwaarts bleven.

Reflectie

De leider van het onderzoek noemt verschillende mogelijke verklaringen voor deze uitkomst. Zo kregen de strandwandelaars door de kustomgeving mogelijk sterker het gevoel dat ze weg van het dagelijkse leven waren, waardoor ze meer konden ontspannen.

Bovendien wekte het rustgevende uitzicht op de zee innerlijke reflectie bij hen op. De wandelaars dachten relatief vaak aan hun familie en hun jeugd. Landinwaarts is over het algemeen meer afleiding.

Door: NU.nl

(het lijkt mij overigens dat op strand wandelen zwaarder is...)
Waarom is er geen slaapcentrum geadviseerd? Ik heb er tenminste goede ervaringen meegehad. Gaan ze kijken of het medisch is of psychisch en daar komt dat een therapie uitvoert.
Ik heb ook een tijd een slaapstoornis gehad. Ik raakte in een zware depressie, omdat ik zo weinig sliep. Alles geprobeerd en uiteindelijk geen idee wat heeft geholpen om er vanaf te komen. Ben nog altijd een slechte slaper, maar zo heftig als toen is gelukkig niet meer voorgekomen.

Ik heb medicatie geslikt, alle standaard middeltjes (ontspannen, yoga, lezen, sporten overdag en niet 's avonds, suikervrij dieet etc) geprobeerd, ook slaapcentrum. Ik kreeg therapie voor de depressie, stopte tijdelijk met studie en werk om me daarop te focussen en toen dat beter ging, ging het slapen ook beter. Vraag me nog steeds af of er niet al stiekem iets sluimerde, waardoor het slapen minder ging. Want tot mijn 20e sliep ik als een roosje, overal en had er nooit moeite mee.
Voor allen die er nog mee kampen: succes en sterkte. Geen/weinig slaap is killing, ook al zeggen mensen dat je er aan gewend raakt. Het kan je letterlijk doodziek maken en is ontzettend frusterend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven