Geld & Recht alle pijlers

iva uitkering

27-02-2014 16:47 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Hier maar even een topic over geopend.

Volgende week maandag loopt mijn contract af, terwijl ik in de

ziektewet zit. Ze weten al maanden wat ik mankeer en dat er een

kans is dat ik niet meer aan de slag kom.

De bedrijfsarts zou mij doorschuiven naar het uwv, krijg ik nu ineens

het advies om een iva aan te vragen (vervroegde wia).

Wat heeft de bedrijfsarts met deze aanvraag te maken.

Het is voor hem toch voldoende om mij als ziek aan te melden bij het uwv. Ik vraag uitleg aan degene die ik er over spreek, ja want als je die aanvraag doet krijg je eerder je geld dan bij ziektewet en bla bla bla. Ik vind het zo raar. De gang van zaken is toch eerst in de ziektewet bij het uwv en pas een eventuele iva-aanvraag.

Vraag me trouwens af wat daar voor voordeel aan zit. Ik kan deze aanvraag toch altijd nog doen?
odi et amo
IVA is minimaal 75% van het laatstverdiende loon en werkgever hoeft geen loondoorbetaling te doen. Dus mes snijdt aan 2 kanten.
quote:polydox schreef op 27 februari 2014 @ 16:53:

IVA is minimaal 75% van het laatstverdiende loon en werkgever hoeft geen loondoorbetaling te doen. Dus mes snijdt aan 2 kanten.Maar dat hoeven ze nu toch ook niet te doen? Volgende week ben ik uit dienst en wordt ik ziektewetklant bij het uwv.
odi et amo
Het UWV kan je precies vertellen of je uberhaupt die vervroegde aanvraag kan doen of dat je je ZW krijgt tot je beter(der) bent of tot het 2 jaar termijn. Je dient dus een ZW uitkering aanvraag te doen bij het UWV.

BTW: Iva kom je alleen in als je : halfzijdig verlamt bent, opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis, shizofreen bent en nog 1 ding die me ontschoten is.

Bedoelt hij niet de WGA met herkeuringen om de zoveel tijd?
quote:lamaatje schreef op 27 februari 2014 @ 16:59:

[...]

Maar dat hoeven ze nu toch ook niet te doen? Volgende week ben ik uit dienst en wordt ik ziektewetklant bij het uwv.Nee dat hoeft inderdaad niet, ws heeft ie ergens een foute klepel horen slaan
Nee hoor, er is duidelijk gesproken over iva.

In principe kan ik die aanvraag doen, maar wat heb ik eraan en waarom wordt daar zo op aangedrongen?
odi et amo
Maar IVA krijg je volgens 'de rijksverheid' pas als je 2 jaar in de ZW zit of wanneer eerder duidelijk is dat je helemaal niet meer kunt werken. En TO jij schrijft dat je wrs niet meer aan de slag komt.

Dus mss wordt het vrij lastig om nu al een IVA te krijgen.

En ik ben er verder ook niet echt in thuis, maar ben er wel steeds meer mee bezig nu ik in de zw zit (via UWV tijdens ww). Dus pin me niet vast op wat ik hierboven schrijf. Maar ik haal het van de site van het de overheid.

http://www.rijksoverheid. ... ledig-arbeidsongeschikten
quote:Annapalona schreef op 27 februari 2014 @ 16:59:

Het UWV kan je precies vertellen of je uberhaupt die vervroegde aanvraag kan doen of dat je je ZW krijgt tot je beter(der) bent of tot het 2 jaar termijn. Je dient dus een ZW uitkering aanvraag te doen bij het UWV.

BTW: Iva kom je alleen in als je : halfzijdig verlamt bent, opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis, shizofreen bent en nog 1 ding die me ontschoten is.

Bedoelt hij niet de WGA met herkeuringen om de zoveel tijd?Dat laatste lijkt me sterk want ik en meerdere mensen die IVA krijgen/hebben en die niet zin opgenomen, verlamd of schizofreen zijn hoor. (Hebben trouwens dezelfde aandoening als ik heb.)
quote:lamaatje schreef op 27 februari 2014 @ 17:01:

Nee hoor, er is duidelijk gesproken over iva.

In principe kan ik die aanvraag doen, maar wat heb ik eraan en waarom wordt daar zo op aangedrongen?Sorry maar dan denk ik dat je arboarts niet spoort.
quote:Wapiti schreef op 27 februari 2014 @ 17:02:

Maar IVA krijg je volgens 'de rijksverheid' pas als je 2 jaar in de ZW zit of wanneer eerder duidelijk is dat je helemaal niet meer kunt werken. En TO jij schrijft dat je wrs niet meer aan de slag komt.

Dus mss wordt het vrij lastig om nu al een IVA te krijgen.

En ik ben er verder ook niet echt in thuis, maar ben er wel steeds meer mee bezig nu ik in de zw zit (via UWV tijdens ww). Dus pin me niet vast op wat ik hierboven schrijf. Maar ik haal het van de site van het de overheid.

http://www.rijksoverheid. ... ledig-arbeidsongeschiktenDat lijkt mij ook. En de aanvraag kan maar 1 keer gedaan worden.
odi et amo
quote:Wapiti schreef op 27 februari 2014 @ 17:05:

[...]

Dat laatste lijkt me sterk want ik en meerdere mensen die IVA krijgen/hebben en die niet zin opgenomen, verlamd of schizofreen zijn hoor. (Hebben trouwens dezelfde aandoening als ik heb.)Dit is mij 3 weken geleden verteld, de regels zijn flink aangescherpt in 2014.
Nee hoor TO kan best aanmerking komen voor IVA met haar medische geschiedenis. IVA kan je eerder aanvragen. Of ze het daadwerkelijk krijgt is altijd een tombola. En vanaf 2013 geldt de wet BEZAVA, dat houdt in dat als je ziek uit dienst gaat de werkgever nog steeds verantwoordelijk is voor het loon. Het UWV betaalt je wel, maar het wordt verhaald op de werkgever.

Nogmaals als je het krijgt heb je kans op een hogere uitkering. WW 70%, IVA minimaal 75%
Als je een ziekte hebt die maakt dat je nooit meer kunt werken (wat voor werk dan ook) en herstel of verbetering is uitgesloten volgens de artsen, kun je een vervroegde Wia aanvraag indienen.

Het voordeel is dat de iva 75% van je laatstverdiende loon is ipv 70.

Voordeel voor je werkgever kan er zijn als hij bijvoorbeeld eigen risicodrager is.
Mss kun je contact opnemen met MEE Lamaatje? Of met een patientenvereniging (nu herken ik je naam uit jouw eigen topic )?

O en Annapalona: dat wist ik niet. (Had er voor mezelf al geen rekening mee gehouden hoor. Wil ook aan het werk dus zou de WIA alleen een financiele escape zijn. Tenzij mijn situatie vrslechterd het komene halfjaar maar dat lijkt me niet.)
quote:dulcis schreef op 27 februari 2014 @ 17:09:

Als je een ziekte hebt die maakt dat je nooit meer kunt werken (wat voor werk dan ook) en herstel of verbetering is uitgesloten volgens de artsen, kun je een vervroegde Wia aanvraag indienen.

Het voordeel is dat de iva 75% van je laatstverdiende loon is ipv 70.

Voordeel voor je werkgever kan er zijn als hij bijvoorbeeld eigen risicodrager is.Ik weet niet wat eigen risicodrager betekent, maar mijn contract is gewoon afgelopen. Dus ik snap het verband met de werkgever niet.
odi et amo
quote:Wapiti schreef op 27 februari 2014 @ 17:12:

Mss kun je contact opnemen met MEE Lamaatje? Of met een patientenvereniging (nu herken ik je naam uit jouw eigen topic )?

O en Annapalona: dat wist ik niet. (Had er voor mezelf al geen rekening mee gehouden hoor. Wil ook aan het werk dus zou de WIA alleen een financiele escape zijn. Tenzij mijn situatie vrslechterd het komene halfjaar maar dat lijkt me niet.)

Ja deze overheid heeft eigenlijk bijna onmogelijk gemaakt om te worden afgekeurd IVA.

De UWV arts was er ook niet mee eens.

Bijna iedereen komt in de WGA terecht ook mensen die nooit meer beter worden, na 5x herkeuren kunnen ze wel een IVA aanvragen.
quote:polydox schreef op 27 februari 2014 @ 17:07:

En vanaf 2013 geldt de wet BEZAVA, dat houdt in dat als je ziek uit dienst gaat de werkgever nog steeds verantwoordelijk is voor het loon. Het UWV betaalt je wel, maar het wordt verhaald op de werkgever.

Nogmaals.....
Annapalona, wat je hier schrijft is niet correct. De IVA is een vorm van een WIA uitkering voor mensen die duurzaam volledig arbeidsongeschikt zijn. Er is dus geen kans meer op een toename van de belastbaarheid en ook in de toekomst zijn er geen mogelijkheden meer om te werken. Wanneer behandeling plaatsvind is er nog geen eindsituatie en kan er sprake zijn van toename van de belastbaarheid. Dus bij behandeling (zoals de opname die jij noemt) wordt er gaan IVA toegekend.quote:Annapalona schreef op 27 februari 2014 @ 16:59:

Bedoelt hij niet de WGA met herkeuringen om de zoveel tijd?TO er zit een groot verschil tussen ziektewet (uitkering door het UWV) en IVA. Ik ga er vanuit dat je nu nog valt onder de loondoorbetalingsverplichting van je werkgever. Wanneer je ziek uit dienst treedt wordt jouw ziektewet uitkering doorbelast aan je (dan ex-) werkgever. Een IVA uitkering heeft geen financiële gevolgen voor je werkgever.
Wat is er mis mee om gewoon in de ziektewet te blijven?

Ziek is toch gewoon ziek.
odi et amo
Vervroegd tot de WIA toegelaten worden geeft vooral rust. Ziek uit dienst maakt dat je te doen krijgt met WW en ziektewet, met steeds komen laten zien dat je nog ziek bent (om de paar weken), met reïntegratieplannen en trajecten.

Als duidelijk is dat herstel er niet in zit, en je komt vervroegd in de WIA, dan hoef je je niet om de paar weken te verantwoorden, krijg je ook maandelijks je uitkering ipv wekelijks of 4-wekelijks, wordt er vakantiegeld gereserveerd. Rust in de tent. Ik denk dat het je daarom geadviseerd is lamaatje.
Plus dat het een hogere uitkering is.
quote:Rabida schreef op 27 februari 2014 @ 17:19:

Annapalona, wat je hier schrijft is niet correct. De IVA is een vorm van een WIA uitkering voor mensen die duurzaam volledig arbeidsongeschikt zijn. Er is dus geen kans meer op een toename van de belastbaarheid en ook in de toekomst zijn er geen mogelijkheden meer om te werken. Wanneer behandeling plaatsvind is er nog geen eindsituatie en kan er sprake zijn van toename van de belastbaarheid. Dus bij behandeling (zoals de opname die jij noemt) wordt er gaan IVA toegekend.

[...]

TO er zit een groot verschil tussen ziektewet (uitkering door het UWV) en IVA. Ik ga er vanuit dat je nu nog valt onder de loondoorbetalingsverplichting van je werkgever. Wanneer je ziek uit dienst treedt wordt jouw ziektewet uitkering doorbelast aan je (dan ex-) werkgever. Een IVA uitkering heeft geen financiële gevolgen voor je werkgever.

Sorry maar ik vertel alleen wat de uwv keuringsarts mij 3 weken geleden heeft verteld.

Er worden aan de IVA hele strenge regels gehangen en er zijn maar 4 situaties/ ziektebeelden waarbij hij meteen afkeurd en de mensen een IVA krijgen.

Er zijn mogelijkheden om afgekeurd te worden maar dan kom je toch meestal in de WGA terecht zoals ik en vanuit daar kijken ze een paar keuringen hoe het gaat.
quote:Chartreuse schreef op 27 februari 2014 @ 17:22:

Vervroegd tot de WIA toegelaten worden geeft vooral rust. Ziek uit dienst maakt dat je te doen krijgt met WW en ziektewet, met steeds komen laten zien dat je nog ziek bent (om de paar weken), met reïntegratieplannen en trajecten.

Als duidelijk is dat herstel er niet in zit, en je komt vervroegd in de WIA, dan hoef je je niet om de paar weken te verantwoorden, krijg je ook maandelijks je uitkering ipv wekelijks of 4-wekelijks, wordt er vakantiegeld gereserveerd. Rust in de tent. Ik denk dat het je daarom geadviseerd is lamaatje.dat valt ook wel mee, ligt ook aan je ziektebeeld inderdaad maar ik ben in 1,5 jaar maar 2x geweest en 2x iemand gesproken aan de telefoon. helemaal niet vervelend.
quote:Rabida schreef op 27 februari 2014 @ 17:19:

Annapalona, wat je hier schrijft is niet correct. De IVA is een vorm van een WIA uitkering voor mensen die duurzaam volledig arbeidsongeschikt zijn. Er is dus geen kans meer op een toename van de belastbaarheid en ook in de toekomst zijn er geen mogelijkheden meer om te werken. Wanneer behandeling plaatsvind is er nog geen eindsituatie en kan er sprake zijn van toename van de belastbaarheid. Dus bij behandeling (zoals de opname die jij noemt) wordt er gaan IVA toegekend.

[...]

TO er zit een groot verschil tussen ziektewet (uitkering door het UWV) en IVA. Ik ga er vanuit dat je nu nog valt onder de loondoorbetalingsverplichting van je werkgever. Wanneer je ziek uit dienst treedt wordt jouw ziektewet uitkering doorbelast aan je (dan ex-) werkgever. Een IVA uitkering heeft geen financiële gevolgen voor je werkgever.Begrijpelijk dan dat het voor de werkgever gunstiger is als ik iva aanvraag, maar dat is toch wel een heel persoonlijke beslissing en het heeft toch heel wat gevolgen ook, wat dan zit je in een afgekeurde situatie.
odi et amo
quote:Annapalona schreef op 27 februari 2014 @ 17:24:

[...]

Sorry maar ik vertel alleen wat de uwv keuringsarts mij 3 weken geleden heeft verteld.

Er worden aan de IVA hele strenge regels gehangen en er zijn maar 4 situaties/ ziektebeelden waarbij hij meteen afkeurd en de mensen een IVA krijgen.

Er zijn mogelijkheden om afgekeurd te worden maar dan kom je toch meestal in de WGA terecht zoals ik en vanuit daar kijken ze een paar keuringen hoe het gaat.Weet jij wat Lamaatje heeft en wat voor prognose daar aan vast zit? Uiteindelijk blijft het altijd een tombola, maar ik zou niet zo maar zeggen dat ze er niet voor in aanmerking komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven