Gezondheid alle pijlers

Galstenen; ervaringen en tips?

28-12-2013 12:33 200 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar weken weet ik dat is een (kleine?) galsteen heb. Ik had een enorme pijnaanval gehad en ben daarmee naar de huisarts geweest. Zij stuurde mij naar het ziekenhuis voor een echo en daar was het steentje op te zien. Hij zit echter in het midden van de galblaas, waardoor hij eigenlijk geen kwaad kan. (kan best zijn dat hij naar het midden van de blaas is geschoten tijdens die pijnaanval).

Maar sinds die aanval, ergens in november, heb ik vrijwel continu buikpijn op de plek van mijn galblaas. Ik heb niet meer van die enorme pijnaanvallen gehad, maar ik ben wel vaak misselijk en moet dan overgeven. Dit ligt niet aan het eten wat ik gegeten heb, het is heel onwillekeurig.

Ik ga begin januari praten met de chirurg in het ziekenhuis, maar ik ben benieuwd of hier mensen zijn die het probleem hebben of hebben gehad. Wat deden jullie eraan om de pijn te verminderen? Kan dat überhaupt?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties
Haha, pas maar op dat je niet opeens tien kilo aankomt
quote:teaspooncat schreef op 19 februari 2014 @ 13:39:

Haha, pas maar op dat je niet opeens tien kilo aankomt Hahaha ben nu juist 3 kilo kwijt
Oh wauw! Door die operatie? Of heb je je eetpatroon aangepast?
Ik heb mijn eetpatroon aangepast niet meer snoepen en geen suiker meer in de koffie. Ik ben niet heel zwaar hoor, was 67 kilo bij een lengte van 162 cm.maar wil er graag 5 kilo af. Doel bijna gehaald dus.

teaspoon..het schiet voor jou nu op ook he, de operatie. Nog een week en dan ben je aan de beurt.
Hoi Didia,

Ja, het komt steeds dichterbij. Gister het laatste gesprek gehad in het ziekenhuis. Ik moet waarschijnlijk wel 1 nachte blijven, omdat de meeste mensen toch wel pijn en angst hebben net na de operatie. Dan ben je in een ziekenhuis veiliger.

Hoe was dat bij jullie? Had je het liefst diezelfde avond naar huis gegaan, of dat dat ene nachtje ziekenhuis juist fijn?

@Didia, wat goed dat je je eetpatroon aanpast! Ik doe dat nu ook! Ik ga vanaf maart zoveel mogelijk zonder (ongezonde) suikers eten. Dus ook niet meer snoepen, tenzij het zelfgemaakt is en met vervangende zoetstof bijvoorbeeld. Deze week is de 'afkick' week, en na m'n operatie vind ik het een goed moment voor een nieuwe start!
Teaspooncat nog een paar dagen en dan ben je aan de beurt hè?

Ik ben expres even weggebleven uit dit topic want ik was zo gefrustreerd, maar ik ben gisteren geopereerd!!!

Het is allemaal goed gegaan. Ik ging om 2 uur onder zeil en werd om half 5 weer wakker. Er waren inderdaad weer problemen met incuberen maar de operatie zelf is goed verlopen. Ben nu wel erg schor maar dat komt wel weer goed.

Het is me erg meegevallen. Het was niet eng. Ik mocht om 7 uur al naar huis. Heb nog een injectie gehad omdat ik erg misselijk was en dat hielp goed. Vannacht goed geslapen op mijn linkerzij. Heb een gaatje bij mijn navel, eentje erboven en twee in mijn linkerzij. Heb Co-Codamol als pijnstillers mee.

Heb wel veel pijn in mijn buik. Voelt beurs, maar geen last van gas en mijn schouders. En ik loop al gewoon door het huis en heb geen moeite met trappenlopen en dergelijke. Ik was blij dat ik niet in het ziekenhuis hoefde te overnachten in ieder geval.
Hoi Notacahv!! Wat een positief nieuws!! Wauw Eindelijk ben je er vanaf!

Is het in Engeland normaal dat je meteen naar huis mag of was het bij jou ook omdat het gewoon goed ging? Tegen mij zeiden ze dat twee grote ziekenhuizen in deze regio mensen vaak dezelfde dag naar huis sturen, maar er niet bij vertellen dat 40% diezelfde avond weer terug naar het ziekenhuis gaat vanwege de pijn.

Ik duim nog steeds dat ik ook dezelfde avond mee naar huis mag. Lijkt mee heel fijn

Maar verder was het dus niet eng? Waarschijnlijk zeg ik hetzelfde over 5 dagen, maar tot nu toe voel ik me niet erg gerust, hihi.
Ja, ik ben enorm opgelucht dat het achter de rug is!!

Het ligt er een beetje aan. Soms moet je een dag blijven en ze kijken hoe snel je bijkomt en even een stukje kunt lopen. Dat ging bij mij allemaal goed. Ik heb wel pijn hoor, maar het is zeker dragelijk en zolang ik niks geks doe valt het reuze mee. Het is een flink beurs gevoel in mijn buik.

Het was echt fijn om meteen naar huis te mogen en ik ben ook gewoon best laat opgebleven. Ik heb zelfs nog avondeten gegeten. Dus ik hoop dat het bij jou ook zo goed gaat.

Het was helemaal niet eng dus probeer je daar geen zorgen over te maken. Voor je de operatiezaal ingaat krijg je een klein buisje in je hand en dan krijg je daar iets verdovends door. Dat prikt een beetje in je arm, maar het is een kwestie van seconden voor je slaapt en je merkt niets meer tot je bijkomt. En bijkomen was ook niet eng. Dus probeer je echt geen zorgen te maken.
Bedankt voor je geruststellende woorden, Notachav! Gelukkig is de operatie zelf snel voorbij. Des te eerder is alles achter de rug.

Fijn om te horen dat je herstel tot nu toe goed gaat. Dat beurse gevoel vertelde de arts mij van de week ook al, ja. Maar zolang dat dragelijk is en met pijnstillers is vol te houden.. Ik ben benieuwd na hoeveel dagen je je weer een stuk beter voelt!
Heb ik goed onthouden dat jij dinsdag aan de beurt bent?

Vandaag is dag drie na de operatie en gisterenmiddag voelde ik me echt rot. Alsof ik opgepompt was en op knappen stond in mijn buik. Maar vanochtend werd ik wakker en voelde ik me een stuk beter. Heb nog voor anderhalve dag pijnstillers nodig maar eigenlijk voelt het al of ik die niet meer ga nemen morgen.

Vandaag voor het eerst gedoucht en de pleisters plus strips die daaronder zaten er af gehaald en vervangen door schone pleisters die ik van het ziekenhuis heb meegekregen. De wondjes zien er goed uit en lijken al aardig dicht te zijn gaan. Geen wondvocht ofzo en ze zijn plat.
Fijn dat het erop zit notachav!

Ik was juist erg blij nog een nacht in het ziekenhuis te moeten blijven, hoewel ik in de ochtend de operatie had.

Mede omdat ik een veel te lage bloeddruk had kon ik niet zelfstandig naar de wc, sterker nog zelfs met 2 verpleging ging het niet en ging ik bijna nock out in het toilet. Toen hebben ze mijn bed ernaar toe gereden en gezegd dat ik de komende uren niet meer mocht staan. Was nog ellende want uiteraard moest ik later weer naar de wc en ik kan gewoon echt niet plassen terwijl ik lig in een po. Bijna tot huilens toe, tot een verpleegkundige zei dat ze het wel aandurfde dat ik opstond even en op een po-stoel gezet werd, gelukkig ging dat redelijk.

Voor mij was het echt niet verantwoord geweest om dezelfde dag weer naar huis te gaan en waarom zou je dat willen? Je hebt een operatie gehad en je bent daar in goede handen. Bovendien kreeg ik ook nog een paar keer diclo. ingespoten tegen de pijn, had thuis ook niet gegaan.

Nee hoor gewoon even pas op de plaats maken en een nachtje daar blijven zou mijn advies zijn.
Ja ik ben blij dat het achter de rug is Ikbenlkenbenertrotsop, maar ik denk dat het voor iedereen verschillend is. Ik kan me goed voorstellen dat jij blij was dat je een nachtje mocht blijven en als je je niet goed voelt is dat heel verstandig. Ik heb gewoon geboft dat ik me zo goed voelde achteraf.

Vorig jaar toen ik thuis kwam na mijn galsteenaanval, alvleesklierontsteking en geelzucht kon ik niet op mijn benen staan. Toen voelde ik me veel slechter dan nu na de operatie en heeft het weken geduurd voor ik weer een beetje energie had.
Hoi allemaal,

Ik snap absoluut dat je in zo'n geval in het ziekenhuis wilt en moet blijven, @Ikbenertrotsop. Dat zou ik ook zeker doen. Maar in het geval van Notachav bijvoorbeeld, zou ik ook zeker naar huis gaan.

@Notachav; dag 1 en 2 zijn dus het vervelends geweest bij jou? En kon jij eerder niet douchen of durfde je dat niet?

Ik had een beetje gedacht dat ik die zelfde dag of op z'n minst die dag daarop wel weer kon douchen.....?
Notachav, fijn dat je eindelijk geholpen bent !doe wel rustig aan, want je ziet dat je toch een terugslag krijgt.

Teaspooncat, ik was blij dat ik een nachtje 7n het ziekenhuis lag.ik was ook erg moe, viel steeds in slaap en kreeg s avonds koorts. Ze vertelden meteen dat dat reactie op de narcose was en niets ernstigs, maar als dat thuis was gebeurt...brrrrr. verder had ik het gevoel of ik door een tram overreden was en was blij dat ik gewoon lekker een dag kon bijkomen in het ziekenhuis. Volgende ochtend om 8 uur kwamen ze al vertellen dat ik naar huis mocht.

ik zag er ook zo tegenop, en echt , als ik wist wat ik nu weet had zoveel stress gescheeld. Ik eet echt alles weer, en behalve dat ik echt 3 weken moe geweest ben voel ik me nu herboren.

komt allemaap goed, heel veel succes morgen
Teaspooncat. Heb jij je operatie morgen? Ik hoop dat het voorspoedig verloopt en je niet te zenuwachtig bent. Maak je niet te druk de narcose is absoluut niet eng. Heel veel sterkte gewenst.

Dag twee had ik het meeste pijn. Ik mocht na 48 uur douchen maar heb even gewacht omdat ik het eng vond om de pleisters er af te halen. Douche nu weer gewoon. Geen pijnstillers meer. Slaap weer op mijn rechterzij en ook geen problemen met eten. Het is 5 dagen na mijn operatie en het valt me reuze mee.

Didia ik luister naar mijn lichaam hoor. Heb af en toe wel behoefte aan een dutje en dat doe ik dan ook. Maar voel me dan meer slaperig dan moe. Ik moet er wel bijzeggen dat ik 6 dagen per week zwem en dus erg fit was voor de operatie. We zijn gewoon allemaal anders ook in ons herstel, maar ik ben blij dat het jou ook verder meegevallen is en dat je geen last meer hebt. Wat een opluchting hè?

Wat wel naar is: mijn vulling is vanochtend uit mijn voortand gevallen dus ik moet donderdag naar de tandarts. Ze hadden me al gewaarschuwd dat het kon gebeuren.
Hoi allemaal!

Ik ben er weer. Ik ben gisterochtend om half 9 geopereerd. Na goed overleg mocht ik gisteravond mee naar huis. Ik moest nog even wachten op bloeduitslagen over mijn lever, maar alles was goed.

Ik voel me nu inderdaad ook alsof ik door een tram ben overreden of dat iemand mij in elkaar gebeukt heeft met een enorme honkbalknuppel. Maar tegen dat beurse gevoel helpt de ibuprofen best goed. Vriendlief heeft een overdosis aan voorraad ingeslagen gister

Van het ziekenhuis heb ik 2 diclofinac gekregen (+ maagbeschermer). En een recept voor nog 7 dagen, maar als het gaat zoals nu, ga ik die niet meer halen. Ik heb er gisteravond een op en die andere bewaar ik voor vandaag.

Die narcose viel inderdaad ontzettend mee... och, als ik dat toch had geweten. Mja, dat moet je toch altijd eerst zelf hebben ervaren, denk ik.

Ik heb gister heel veel geslapen in het ziekenhuis. Vannacht heb ik ook redelijk geslapen, maar op mijn zij (zowel links als rechts) kan echt nog niet. En op mijn rug slaap ik niet heel lekker, maar dat komt wel weer. Ik lig vandaag rustig op de bank onder een deken en alles wordt voor me gedaan

Dit topic is wel echt een fijne 'handleiding', merk ik. Veel dingen die ik bij jullie lees, herken ik. Het is fijn om te weten dat het over 1 a 2 dagen waarschijnlijk al weer veel beter gaat. Als ik het vergelijk met gister is het al een wereld van verschil in ieder geval!

@Notachav; wat vervelend van je vulling! Hebben ze die geraakt tijdens de narcose of is het een bij-effect van iets?
die van mij is er nu bijna 3 jaar uit. Ik had al heel lang last van steeds wat zeurende pijn wat steeds erger werd, dus naar de dokter waar ik een verkeerde diagnose kreeg. De zelfde avond met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht, ze hadden me vanalles gegeven voor de pijn maar niets hielp meer. In het ziekenhuis bleek dat mijn galblaas ernstig ontstoken was en mijn hele buik vol zat met ontstekingsvocht en daar ook al organen aan het ontsteken waren. Normaal gesproken opereren ze liever niet met koorts maar afwachten was bij mij geen optie meer. Met bijna 41 graden koorts ben ik de operatiekamer in gereden en hebben ze hem er uit gehaald. Omdat ik zo ziek was hadden ze achteraf moeite om mij uit de narcose te krijgen dus het heeft wel een staartje gehad ook.

Ik kan bepaalde dingen niet meer eten maar ik heb nooit buikpijn meer en dat is me alles waard! Blijf er dus niet te lang mee rondlopen als je er last van hebt
Teaspooncat wat fijn dat het gebeurd is. Ja de narcose is helemaal niet eng maar dat moet je inderdaad eerst zelf ondervonden hebben. Maar mocht je ooit nog eens een operatie nodig hebben dan weet je dat in ieder geval.

Misschien dat je morgen nog een dipje hebt qua pijn, maar daarna wordt het snel beter. Ik ben net voor het eerst naar het dorp gelopen en terug naar huis. Geen boodschappen getild natuurlijk. Dat heb ik mijn dochter laten doen. Maar wel iets van 4 km gelopen zonder problemen. Over een paar dagen ga ik proberen te zwemmen.

Mijn vulling is er waarschijnlijk uitgevallen doordat ze mijn tanden hebben geraakt en die onder druk hebben gestaan. Maar dat wordt donderdag gemaakt.

Jeetje Sterrenregen dat klinkt als een heftig verhaal!! Gelukkig dat je toch op tijd geopereerd bent en dat je er goed uitgekomen bent uiteindelijk. Dat niets meer tegen de pijn helpt, herken ik helaas van de eerste keer dat ik een aanval had en tien dagen in het ziekenhuis heb gelegen.
Als ik dit zo lees, ben ik heel blij dat ik er zo vroeg bij was en mijn huisarts meteen de goede diagnose heeft gesteld. Daar heb ik heel veel geluk bij!

Even een vraagje: ik ben sinds vanmiddag elke keer misselijk. Ik kan niks binnenhouden...

De paracetamol die ik om half 5 heb ingenomen kwamen er kwart voor 5 uit, en die van half 9 durf ik niet in te nemen. Ik heb momenteel ook nauwelijks pijn. In ieder geval niet dat ik behoefte heb aan pijnstilling.

Maar telkens die opkomende misselijkheid en overgeven (sinds vanmiddag 3 keer..) vind ik wel vervelend. Het doet gelukkig niet heel veel pijn, maar is dit vreemd? Of kan mijn lichaam misschien niet zo goed tegen de paracetamol, etc.?

(Gister na de narcose toen ik iets wilde drinken was ik ook even heel misselijk, maar na een uurtje slapen had ik nergens meer last van tot vanmiddag.)
Oh wat vervelend. Ik ben alleen vlak na de operatie misselijk geweest van de narcose maar heb toen een injectie gehad en daarna niks meer. Misschien kan je de huisarts bellen en even vragen? Het lijkt me sterk dat het nog van de narcose is na een paar dagen. Misschien is er iemand anders hier die het ook gehad heeft hier op het forum?

Ik heb net de pleisters er voorgoed afgehaald. Alles geneest al goed en kleine littekens.
Voor alsnog gaat het vandaag weer goed. Ik ben eigenlijk sinds gistermiddag zonder pijnstillers en dat is heel goed vol te houden.

Ik denk dat het gister toch een combinatie was van de narcose die uitwerkte (1 dag later; kan misschien wel?) en ik denk ook al die paracetamol. Zo'n hoeveelheid neem ik normaal nooit..

Ik doe vandaag gewoon rustig aan met eten. Vanavond ga ik proberen te douchen. Ik ben wel heel blij dat de pijn zo meevalt. Ik voel vooral een soort spierpijn als ik opsta, maar dat is het eigenlijk wel..

Overigens ben ik wel benieuwd naar andere ervaringen wat betreft misselijkheid, en eventuele tips

Wel fijn dat jouw pleisters er nu helemaal af zijn en alles er goed uitziet! Mijn pleisters laten vanzelf los; meestal ook door douchen. De hechtingen lossen ook op.
Okee ja misschien was het dan toch de combinatie narcose en paracetemol. Fijn dat de pijn zo meevalt! De enige tips tegen misselijkheid die ik heb is gemberkoekjes eten.

Hoe zien jouw wondjes er uit? Bij mij zat er onder de pleister een soort strip op de wondjes geplakt. Die heb ik er bij de eerste keer pleister verwisselen er af getrokken. Hechtingen zie ik verder niet.
Ik heb nog niet echt durven kijken Ik ben niet zo'n held met wondjes e.d. Ik vond het al shocking dat m'n hele buik paars zag van de jodium, ghehe

Vanavond ga ik douchen, maar als mijn pleisters blijven zitten, laat ik ze zitten. De verpleegkundige zei dat ze vanzelf loslaten; met name door douchen. Dus dat zal wel na een paar keer zijn, denk ik.. Er komt verder geen bloed doorheen of zo, dus volgens mij is het wel goed.. Als ik de plekjes gezien heb, zal ik het laten weten.

Ik heb trouwens maar 3 gaatjes.. zo knap, dat ze op die manier zo'n ingreep kunnen doen..
Hahaha ik vond het eerst ook heel eng!! Als er geen bloed doorheen komt, is het prima hoor.

Ik heb er vier!! Maar ze zijn klein en ik denk dat er later nauwelijks iets van te zien is.
Volgens mij heb ik er ook 4! Ik zag vier pleisters toen ik stiekem keek...

Ik voel me trouwens echt heel goed vandaag. Lopen en overeind komen is nog wel pijnlijk, maar eten gaat weer heel goed en de pijn is nog steeds prima vol te houden zonder pijnstillers. Het is gewoon een soort erge spierpijn voor mijn gevoel..

En het is zulk lekker weer.... en ik zie allemaal mensen buiten zitten... Morgen maar eens kijken of ik met een vest op het balkon kan zitten. Een rolstoel lenen zodat ik even een rondje om kan, is erg lastig tegenwoordig..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven