tuintopic 2014

03-03-2014 13:16 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie o wie is er ook dol op zijn tuin?

Van 1m2 op het balkon tot flinke lappen grond met moestuin.

Wat verbouw jij? Wat staat er al in bloei? Wat ben je aan het zaaien waar je deze zomer van wil genieten?

Wie doet er mee met tuinieren en wil hier evt met foto's haar juweeltjes showen, tips & tricks uitwisselen en genieten?
Been there, done that, got the T-shirt.
Wij hebben onze vlinderstruik omgebracht

Al die kleine klootzakjes, de witte vlinders, eten onze groenten op.

quote:Scamp schreef op 03 maart 2014 @ 17:05:

Wij hebben onze vlinderstruik omgebracht

Al die kleine klootzakjes, de witte vlinders, eten onze groenten op.

Dat is de reden dat de vlinderstruik hier echt op het verste punt weg van de groentetuin staat.
Ik zou ook graag een moestuin hebben, staat nog op mijn verlanglijst..

Vooralsnog doe ik het met een vrij groene voor- en achtertuin.

Voor vrij strak met wat buxus en grassen etc.

Achter veel bloeiende heesters (hortensia's, krentenboompjes en een meerdere malen bloeiende blauwe regen) en veel bloeiende vaste planten.

Ik heb helaas een vrij natte tuin en sommige planten overleven de echt natte winters niet (ben dus benieuwd wat straks allemaal opkomt..), maar ach, dan probeer ik weer wat anders.

Heerlijk, dat gekeutel met die plantjes
quote:paresseuse schreef op 03 maart 2014 @ 18:41:

Ik zou ook graag een moestuin hebben, staat nog op mijn verlanglijst..

Vooralsnog doe ik het met een vrij groene voor- en achtertuin.

Voor vrij strak met wat buxus en grassen etc.

Achter veel bloeiende heesters (hortensia's, krentenboompjes en een meerdere malen bloeiende blauwe regen) en veel bloeiende vaste planten.

Ik heb helaas een vrij natte tuin en sommige planten overleven de echt natte winters niet (ben dus benieuwd wat straks allemaal opkomt..), maar ach, dan probeer ik weer wat anders.

Heerlijk, dat gekeutel met die plantjes Je kan nog altijd rijst verbouwen.
quote:Cateautje schreef op 03 maart 2014 @ 18:53:

[...]

Je kan nog altijd rijst verbouwen.
Het voorjaar komt er aan, heerlijk.

Ik heb een grote klus op stapel staan: voortuin leeghalen en opnieuw inrichten. Ik heb een paar tuinontwerpprogrammas op internet gevonden, maar niet een die lekker handig werkt. Weet iemand een programma dat makkelijk en praktisch in gebruik is?
Naar aanleiding van dit topic ben ik vanmiddag ook met de tuin begonnen. Nog tijdens het lezen heb ik mijn zaadjes erbij gepakt. Ik heb inmiddels wat tomaten en kruiden gezaaid in een kweekkasje. En toen ik toch in de schuur met potjes aan het rommelen was ook meteen buiten wat bezig gegaan. Sinds een dik jaar woon ik eindelijk eens in een huis met tuin. Geen idee hoelang we hier blijven wonen dus de tuin laten we maar zoals het is. Alleen van een stuk gras hebben we een moestuin geprobeerd te maken maar wegen heeeeeel erg veel slakken hebben we maar weinig kunnen eten. Ik heb o.a. sla, broccoli, courgette, kruiden, tomaten en bonen geprobeerd en we hebben alleen bonen kunnen eten. Verder heb ik ook nooit geweten dat aardbeien zo gaan woekeren. Mijn hele kruidenbak en de halve moestuin staan er vol mee. En er heeft nog bijna geen aardbei aan gezeten helaas.
quote:Cateautje schreef op 03 maart 2014 @ 18:53:

[...]

Je kan nog altijd rijst verbouwen. En lekker dat ik dat vind!! Ik denk dat vriendlief het verschil toch niet ziet tussen een rijsthalm en een lampenpoetsergras
ik heb de viooltjes staan en de stoep algenvrij

en ik wacht op mijn nieuwe tuindoek van tuindoekstunter

(mag ik hier vast wel noemen omdat ik zo enthousiast ben, ik kom hier niet speciaal om te spammen)

mooie kortingsactie ook!

mijn tuindoek is in dezelfde kleuren als mijn viooltjes en mijn asbakken (oud-roze)

straks nog wat nieuw schors bijvullen en dan kunnen we er weer helemaal tegen!
Weet iemand hier waar je het goedkoopst van die cocospotjes kan halen? staan ze alweer bij de action?
Ik ben blij dat ik nog geen planten in de grond heb gezet afgelopen weekend. Best nog wel wat nachtvorst geweest hier afgelopen nacht.

Mijn voortuin in momenteel nog een puinhoop, maar komend weekend gaan Lief en ik de boel opruimen, bijsnoeien, zaadjes zaaien etc.....Nu al zin in.
Eenjarige planten dien je beter me te wachten totdat de ijsheiligen zijn geweest (medio mei). Vaste planten kunnen wel al de grond in. Overdag is het warm genoeg en ze kunnen tegen nachtvorst.

Ook sommige groentes kun je gerust al in de volle grond zaaien, andere beter in de kas. Ander weer in huis.

Het is wel verleidelijk met dit weer om teveel te doen. Aan de andere kant, er loop al zoveel uit van de planten je moet ook wel nu in de tuin aan de slag.

Gooi niet al je tuinafval weg, maak er een hoop van zodat de vogels dit als nestmateriaal kunnen gebruiken.
Het is koud en nat hier vandaag (UK) Gisteren een prachtige zonnige warme dag.

Vandaag wordt er niks in de tuin gedaan.

Ik heb wel een plan gemaakt. Ik maak altijd een plan waarin ik noteer welke groenten waar komen. Het is nl het beste om te rouleren.

Ik vind dat zo leuk!
Ik wilde net dit topic gaan openen, leuk! Ik ben afgelopen weekend los gegaan met de hogedrukspuit en wil deze week proberen om mijn meubels en vlonder aanslagvrij te maken. Kan eigenlijk niet wachten tot ik viooltjes kan planten, maar ik kan denk ik nog beter even wachten. Heb niet echt verstand van tuinieren, maar op internet staat eigenlijk alles wel.

Twijfel ook om een klein moestuintje op het dakterras te beginnen, maar eerst de leuke plantjes en tuin zomerklaar. Dan de extra's.
Viooltjes kunnen wel, die kunnen tegen nachtvorst. Ik heb ze in november geplant en ze staan nu in bloei. Daarnaast, viooltjes kun je voor weinig kopen en het staat gezellig. Ik zal het gewoon doen.
quote:Dahlia74 schreef op 04 maart 2014 @ 12:14:

Viooltjes kunnen wel, die kunnen tegen nachtvorst. Ik heb ze in november geplant en ze staan nu in bloei. Daarnaast, viooltjes kun je voor weinig kopen en het staat gezellig. Ik zal het gewoon doen.

Geweldige plantjes ja! Dank voor de tip, ik ga zaterdagochtend lekker naar het tuincentrum om een berg violen te kopen. Heb je wellicht ook ervaring met het planten van lavendel?

Waarom doe je je tuintegels niet met een hogedrukspuit? Gaat perfect, geen chemische troep nodig die in je tuin terecht komt en ik vind het zelf altijd een onwijs leuk klusje.
quote:Justmaartje123 schreef op 04 maart 2014 @ 12:27:

[...]

Geweldige plantjes ja! Dank voor de tip, ik ga zaterdagochtend lekker naar het tuincentrum om een berg violen te kopen. Heb je wellicht ook ervaring met het planten van lavendel?

Waarom doe je je tuintegels niet met een hogedrukspuit? Gaat perfect, geen chemische troep nodig die in je tuin terecht komt en ik vind het zelf altijd een onwijs leuk klusje.

Ik vind dat geluid zo ontzettend storend

Toen ik nog in NL woonde was het van lente tot herfst elke zaterdag en zondag raak met die dingen haha

Buiten dat sproei je ook al het zand tussen je tegels vandaan en gaan ze wiebelen.

Maar verder geen klachten hoor
Op een zonnige dag sproeien met schoonmaakazijn helpt prima tegen algen en.onkruid.
-
Leuk topic!

Mijn oleander en geraniums hebben tot nu toe de winter overleefd, moet ik die snoeien en wanneer?

Vandaag lekker heel veel viooltjes gekocht, lente in de tuin!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Leuk topic!

Hier bloeit het longkruid ook al volop. Vorige week een paar nieuwe helleborussen gekocht, wit, roze en oud-roze. Dure planten maar wat zijn ze mooi!

Ik lees hier over snoeien... ik durfde het nog niet aan, gezien de tijd van het jaar. Maar de hortensia's lopen al uit, en al het andere spul ook, dus wellicht moet ik er toch mee aan de gang!

Goede tip ook om het afval op een hoop te leggen zodat de vogels ermee aan de haal kunnen gaan.

Ik heb ook een minimoestuin, in totaal wel 1 hele vierkante meter, en daar ga ik dit jaar weer wat meer werk van maken. Een paar slasoorten erin, rucola, en wellicht nog wat anders. Iemand nog tips voor leuk zaaigoed? Op een of andere manier doen de wortels en radijsjes het hier nooit zo goed.

En in mijn potten hebben een paar eenjarigen het stiekem overleefd denk ik. Spaanse margriet en zelfgezaaide vergeet-me-nietjes lijken nog levensvatbaar.

En tot slot: iemand nog een tip voor een mooie klimmer die in de herfst mooi verkleurt? Voor het laatste stukje kale schutting?
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Spaanse margriet heb ik ook overgehouden. Van origine zijn dat vaste planten. Maar in nl zijn de winters te koud.
Akakia Een wingerd is prachtig in de herfst. Vuurrood.

In 'Mijn tuindagboek' staat ook een roodkleurende druif genoemt: vitis vinifera 'purpurea'. Die klinkt ook gaaf.

Op arme grond is een vuurdoorn ook een blikvanger. Hij kleurt dan wel niet maar er zijn er met veel rode, oranje of gele bessen.

Winter jasmijn moet je opbinden maar is wel een fijne bloeier op tijden dat andere planten niets doen.
Ik moet echt gaan beginnen met de tuin. We moeten flink gaan snoeien. De siergrassen, de rozen enz maar wat vooral een ding is hoe we de eenden dit jaar uit de tuin gaan weren. Die slopen alle planten en blazen als we te dichtbij hun nest komen (waarvoor ze dus een plek aan het zoeken zijn). Iemand tips?
Ik heb een heleboel lavendel zowel voor als achter. Zo in mei kun je ze geloof ik het beste planten. (als de zgn ijsheiligen voorbij zijn) Voor zijn het in het paar jaar tijd van kleine plantjes tot enorme struiken gegroeid. Ik kan er meestal twee keer de halmen van snoeien. Die hang ik dan te drogen in huis en gebruik de gedroogde bloemen overal voor. In de stofzuiger, geurbuiltjes voor in de linnenkast. Ik ga er dit jaar zelfs proberen om er lavendelsuiker mee te maken. (schijnt erg lekker te zijn in yoghurt)

Lavendel bloeit op "oud" hout, dus de jonge takken/twijgen gedurende de bloeiperiode regelmatig terugsnoeien.

Voor de schutting kun je winter jasmijn poten, is wintergroen en bloeit ook in de winter, met kleine gelige bloempjes (en ruikt lekker)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven