Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.

Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).

Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04

Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.

De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.

De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.

Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.

Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.

Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.

http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1

http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html

http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html

http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
quote:L0r schreef op 27 februari 2014 @ 19:32:

Hier is de eerste persoon die niet lyrisch is over dé deo.

Mijn oksels raken nogal geïrriteerd door de BS, helemaal rood en pijnlijk, na twee dagen ben ik gestopt.

Alleen kokosolie werkt niet goed genoeg. Ik zou nog een mengsel van kokosolie en maizena kunnen proberen, maar BS is nu juist het middel dat geurtjes neutraliseert...

Nou ja, voorlopig hou ik het maar bij gewone deo.

Ik heb dat ook een beetje: soms schrijnt het wat als ik de deo op smeer. Maar dat is maar eventjes. Volgende keer doe ik dus iets minder baking soda in het mengseltje. Verder ben ik er wel erg tevreden over: weinig zweet en geen geurtjes.

Hoe zat het nou ook alweer met het wegspoelen van de kokosolie? Ik had iets gelezen dat je dat niet mag wegspoelen in de wasbak, of had dat nou met oil pulling te maken? Ik spoel wel altijd mijn handen af als ik met de kokosolie heb gesmeerd....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar dagen door omstandigheden ouderwetse deo gebruikt, goeie genade, wat een stank! Ben blij dat ik weer mijn eigen deo kan gebruiken.

Ik was ook altijd mijn handen hoor Splinter, ik weet niets van "wegspoelen" . Het lijkt me logisch dat je geen vet door de afvoer gooit, maar je handen wassen die vet zijn geworden lijkt me niet zo'n probleem toch?
Hier gaat het niet zo lekker met no-poo. Sinds ik t probeer te ontvetten om naar de kapper te kunnen, lijkt het ook weer binnen no-time vettig te worden... zit volgens mij in de spiraal de verkeerde kant op. Misschien maar een vriend laten knippen en dan weer de goede kant op draaien hoop ik!
@Laila, je hoeft het toch niet speciaal te ontvetten voor de kapper?

Je hoeft sowieso niet met vet haar rond te lopen als je no poo gaat, de baking soda reinigt je haar immers!

Ik probeer het wassen wel eens uit te stellen omdat ik graag uiteindelijk met 1 x wassen in de week uit wil komen.

Maar in principe kun je gewoon je haar weer wassen met BS zodra het nodig is..
In het begin was mijn haar heel, heel droog door de BS, bleek dat ik het te vaak deed. Wanneer het heel droog was, waste ik het niet en maakte het ook niet nat. Dan werd het weer wat vetter en vervolgens borstelen, dan verspreid het vet zich over je hele haar zodat het niet bovenop je kruin blijft zitten.

Sinds een maand of 2 was ik het hoofdzakelijk met water en heel af en toe spoel ik het uit met appelazijn. Mijn haar ruikt niet raar of vies en ziet er ook niet vies uit. Ik borstel het wel elke avond voordat ik ga slapen.

Heb overigens ook cocosolie gekocht en een beetje in een klein potje gedaan om als deo te gebruiken en verrek het werkt!!!

Mijn huid niet insmeren met lotion heb ik de afgelopen week geprobeerd maar het werd zoooo ontzettend droog dat ik gister mezelf gister maar even goed heb ingesmeerd.

Ik ga wel weer een poging wagen, maar nu nog even niet..
Moment, als je je lijf met water wast zal je merken dat het droge snel weggaat. Als je een gezonde huid hebt tenminste. Mijn kindeten moet ik blijven smeren maar die hebben een fikse eczeemhuid, dus dat is een heel ander verhaal.
quote:kopstoot schreef op 03 maart 2014 @ 09:14:

@Laila, je hoeft het toch niet speciaal te ontvetten voor de kapper?

Nou, ik kom wel het liefst met een frisse haren. Vandaag geweest, spannend maar dankje!

quote:kopstoot schreef op 03 maart 2014 @ 09:14:

Je hoeft sowieso niet met vet haar rond te lopen als je no poo gaat, de baking soda reinigt je haar immers!

Ik probeer het wassen wel eens uit te stellen omdat ik graag uiteindelijk met 1 x wassen in de week uit wil komen.

Maar in principe kun je gewoon je haar weer wassen met BS zodra het nodig is..Dat leek dus wel elke dag... Gek genoeg hielp het om de azijn eens over te slaan (ging per ongeluk..).
Laila, dat kan wel kloppen want de azijn werkt als conditioner.. Als je te veel gebruikt, wordt het vet..

Maar hoe ging je kappersbezoek? Had je het gewassen met shampoo?
Wat mezelf betreft, vandaag mijn haar alleen gespoeld met water (vrijdag met BS gewassen) maar het voelt zo vreselijk vies en vet... Mss nog wel erger dan voor het spoelen!

Het gaat er bij mij echt niet in dat haar schoon kan worden van alleen water en ik ga er nu ook mee stoppen om dat te proberen.

No poo blijf ik wel uiteraard!
quote:kopstoot schreef op 04 maart 2014 @ 19:18:

Laila, dat kan wel kloppen want de azijn werkt als conditioner.. Als je te veel gebruikt, wordt het vet..

Maar hoe ging je kappersbezoek? Had je het gewassen met shampoo?

Dat verklaart een hoop...

Doordat ik vanochtend per ongeluk de azijn was vergeten na het wassen, voelde me haar eindelijk weer redelijk licht. En de kapper deed niet aan wassen

Ik heb nogal getwijfeld, maar haat het als ik echt naar de kapper wil en het maar niet doe. Ik schaamde in het begin wel, zeker toen hij mijn haar natspoot wedacht ik wat te ruiken.. Maar uiteindelijk heel leuke gesprekken met de kapper gehad (niet hierover hoor), en kreeg extra 'stempeltjes', dus ik denk dat het allemaal wel goed was!
quote:kopstoot schreef op 04 maart 2014 @ 19:20:

Wat mezelf betreft, vandaag mijn haar alleen gespoeld met water (vrijdag met BS gewassen) maar het voelt zo vreselijk vies en vet... Mss nog wel erger dan voor het spoelen!

Het gaat er bij mij echt niet in dat haar schoon kan worden van alleen water en ik ga er nu ook mee stoppen om dat te proberen.

No poo blijf ik wel uiteraard!

Alleen no poo en weinig wassen lijkt me ook al fijn...

Misschien dat ook geheel stoppen met BS voor de indianen best kan, maar in onze maatschappij toch echt iets te vet is?
Nou er zijn hier mensen die wel met alleen water hun haar schoon krijgen. Ik snap echt niet dat het kan want bij mij lukt het echt niet. Het duurt dan ook uren en uren voordat mijn haar droog is..

En dat zegt genoeg, dan is het vet.
Je zit op 4 maanden hè. Kan me voorstellen dat het nog langer duurt voor je talgklieren om te ontwennen...
Oh en fijn dat de kapper niks rook of opmerkte Laila! Zou ook mijn angst stiekem toch zijn...
Het kan echt zonder iets met alleen water hoor! En nee, ik (wij, bijna het hele gezin is zonder iets) stinken niet en zijn geen indianen en wonen niet op een onbewoond eiland in de stille zuidzee. Sterker nog, ik woon hartje randstad, omgeven door allerlei fraaie snelwegen met een uitstoot van fijnstof en andere smerige viezigheid. Dus je niet op laten jutten maar gewoon weer eens proberen als je daar zin in hebt. En is het (nog) niks, was je weer lekker met baking soda.
No poo-beweging, hihi, weer wat geleerd, mijn interesse is gewekt ! Echter met slap en sluik blond haar zou ik de cold turkey periode nu ook nog niet aandurven ivm werk. Wellicht de zomer... Normaal gesproken wordt mijn haar echt na 2 dagen vies, lelijk en vet.

Ik heb me voorgenomen om minder rotzooi op m'n huid/haar te gaan smeren en ben me een beetje gaan verdiepen in natuurlijke shampoos. Heb nu een proefpakketje van deze:

http://www.lush.nl/shop/product/product&product_id=34

Ben nog niet helemaal overtuigd maar ik vind het wel "lekkerder" aanvoelen dan gewone shampoo, ook het zeezout erin is erg apart!. Het is weliswaar nog steeds shampoo met een klein beetje "zeep" (sodium laureth sulfate) erin, maar verder voelt je haar na het wassen een beetje alsof je in de zee gezwommen hebt, maar dan minder touw-achtig omdat er ook veel verzorgende olie in zit. Ik experimenteer vrolijk verder. In ieder geval minder wassen (normaal doe ik het om de dag) en meer natuurlijke shampoos!
Applesop, je hoeft toch niet met vies haar te lopen? Daar gebruik je nou juist die baking soda voor, om het te wassen. Zeker als je slap en sluik haar hebt, is het het proberen waard lijkt me!
Nee, inderdaad. Er zijn meer mensen die niet, om wat voor reden dan ook, met vies haar rond willen lopen.
Ik loop dus wel met vies haar rond, omdat ik het wassen wil uitstellen! En als ik de frequentie omlaag wil brengen, zal ik toch moeten 'oefenen'...
Nee echt niet kopstoot. Je moet wassen wanneer het nodig is en dan blijkt dat je ineens een dagje langer niet hoeft te wassen. En ik heb ook wel eens dat ik ineens na 3 ipv na 4 dagen moet wassen, als ik ongesteld ben bijvoorbeeld. Maar ook wel eens 5ipv 4 dagen.
Maar hoe kan het dan, dat als ik het 'was' met alleen water, het alleen maar viezer aanvoelt? Ik probeer nu 1 x per week baking soda, en halverwege 1x spoelen met water...

Want eigenlijk is mijn haar na 3 (max 4) dagen vet. En dan probeer ik het met water weer enigszins schoon te krijgen, maar dat werkt niet bij mij...
Maar kopstoot, het geeft toch ook niet dat je na een dag of 4 weer met bs gaat wassen? Ik was het ook wanneer het nodig is. Zondagavond heb ik het gewassen met bs, daarvoor 6 dagen niet. Daardoor kreeg ik mijn haar niet schoon, had waarschijnlijk niet genoeg bs gebruikt.

Dus heb ik het dinsdag weer gewassen met bs en nu zit het weer prima. Maar als het nodig is, gewoon wassen met bs hoor.

Ik heb nog wel ff een vraag over de deo. Het bevalt op zich best goed maar vanmiddag rook ik toch niet helemaal fris.

Mijn vraag is: hoe wassen jullie je oksels eigenlijk? Ook alleen met water of toch wel met zeep? Want met alleen water twijfel ik toch een beetje aan mijn frisheid...
Sara, ik gebruik nog gewoon Dove douchegel (creme?)..Ben bijna door mijn douchegel voorraad heen en dan stap ik over op aleppo zeep, is mijn plan.. Een ouderwets stuk zeep dus. Alleen met water douchen vind ik niet fris.

Ik zweet trouwens ook nog wel met deze deo hoor, maar het is veel minder geworden en het stinkt niet.
De BS van Arm en hamer kan ik helaas nergens vinden.

Kan ik ook zuiveringszout gebruiken of is dat toch echt iets anders?
Vraagje: waarmee wasten mensen vroeger hun haren toen er nog geen shampoo was?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven