Gezondheid alle pijlers

hoe werd jouw eerste menstruatie gevierd en hoe vond je dat?

14-03-2014 21:44 232 berichten
de vraag staat er al en ik zal beginnen:

mijn moeder organiseerde het eerstvolgende weekend een bezoekje van opa, oma, tantes en ooms en haar beste vriendin waarin het gevierd werd met taart (en ja, iedereen wist natuurlijk waarom het feest was)

ik vond het afschuwelijk en gênant, ik snap werkelijk niet hoe een moeder zoiets idioots kan bedenken

wat is jullie ervaring?
Ik geloof dat ik ook een cadeautje heb gekregen, weet het niet eens meer zeker. Ik was 15.

Wel dat ik het vreselijk genant vond allemaal. Helemaal toen mijn vader tijdens het eten zei: 'Wat hoor ik; we hebben nog een zeikerd in huis?' Mijn vaders idee van humor.
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik alle aandacht zelfs zo erg vond, bij mijn eerste menstruatie. Heb ik mijn dochter met geen enkele viering oid lastig gevallen.
quote:Hilary schreef op 14 maart 2014 @ 22:10:

[...]

Mijn eerste bh kopen op die leeftijd was nog gênanter, mijn moeder was het een beetje ontschoten dat zoiets misschien beetje moeder-dochter moment is, maar de rest van het gezin was er ook bij. Ik kon wel door de grond zakken daar, middenin de Hema. Waar had jouw moeder haar verstand zitten? Ze riep het nog net niet om door de intercom.
Er werd niets gevierd, ik vond het alles behalve feestelijk, buikkrampen, gedoe met dat ouderwetse doorlekkende maandverband met veiligheiddspelden of een gordeltje (1962) tot ik ontdekte dat er tampons bestonden. Gelukkig ben ik al jaaaaaaaaren vanaf, sinds mijn 45e.
verba volant, scripta manent.
hilary: mijn moeder riep de dame van de livera erbij om te komen kijken of het paste...

mijn moeder vond dat tampons slecht waren dus die kwamen er thuis niet in, wel kotex maxi...

wat een lieve moeders (en vader) hadden jullie zeg!

en nee, dat feest had van mij ook niet gehoeven, absoluut niet
quote:AmyFarahFowler schreef op 14 maart 2014 @ 22:15:

Ik geloof dat ik ook een cadeautje heb gekregen, weet het niet eens meer zeker. Ik was 15.

Wel dat ik het vreselijk genant vond allemaal. Helemaal toen mijn vader tijdens het eten zei: 'Wat hoor ik; we hebben nog een zeikerd in huis?' Mijn vaders idee van humor.

Mijn vader zat bulderend van het lachen in de woonkamer. 'Lid van de Rode Brigade?' BOOS dat ik was. Ben meteen terug naar boven gestampt.

Ik wist overigens prima wat het allemaal inhield. Mijn moeder had me alles al eens verteld en ik had ook een boekje uit haar tijd. 'Als kleine meisjes groot worden' of zoiets. Geschreven door ene dokter Wolters ofzo. Heb het boekje nooit meer kunnen vinden maar het was wel zeer informatief, en ook echt geschreven aan jonge meisjes.
quote:AmyFarahFowler schreef op 14 maart 2014 @ 22:15:

Wel dat ik het vreselijk genant vond allemaal. Helemaal toen mijn vader tijdens het eten zei: 'Wat hoor ik; we hebben nog een zeikerd in huis?' Mijn vaders idee van humor. Wat een eikel!
Wat raar om zoiets te vieren. Bij ons thuis werd er weinig aandacht aan besteed, het hoort er gewoon bij (met 2 oudere zussen). ik kreeg wat uitleg over maandverband en wat ik moest doen als ik teveel buikpijn kreeg.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik kreeg de cd take that mijn moeder was op cursus en zou drie dagen van huis zijn, hahaha mocht twee dagen thuis blijven van mijn pa.

En hij liet mijn oma de juiste spulletjes kopen.

Toen mijn ma thuis kwam kreeg ik ook nog mooie kleren van donaldson.
quote:helianthe schreef op 14 maart 2014 @ 22:17:

[...]

Waar had jouw moeder haar verstand zitten? Ze riep het nog net niet om door de intercom.Ja, dat was precies het gevoel wat ik ook had. Oh wat schaamde ik me. En echt, ik heb de allerliefste moeder en vader van de hele wereld, maar op die momenten was ik even niet zo blij! Vergeet dat moment nooit meer.
Mijn moeder had het kennelijk tegen al mn tantes in de keuken gezegt toen we bij oma waren... Kreeg 5 gulden van oma. Mn broertje vroeg waarom ik wel geld had gehad en hij niet. Ik snapte het eigenlijk niet helemaal en zei dat hij dat ook vast ook eens zal hebben. Mn vader zei: dat idee heb ik niet hoor.

Schaamde me dood toen het tot me doordrong dat daarom iedereen zo idioot tegen me deed
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
quote:itsme1973 schreef op 14 maart 2014 @ 22:18:

hilary: mijn moeder riep de dame van de livera erbij om te komen kijken of het paste...

Ooooh wat erg
quote:lilalinda schreef op 14 maart 2014 @ 22:15:

Omdat ik alle aandacht zelfs zo erg vond, bij mijn eerste menstruatie. Heb ik mijn dochter met geen enkele viering oid lastig gevallen.De eerste keer viel nog wel mee, zo'n beetje het gevoel dat je ook mee kon praten met vriendinnen. Tweede keer vond ik het afschuwelijk, ineens dat besef dat je tig jaar iedere maand met die zooi zat. Voelde mij opgelicht met al dat hyper gedoe in meisjeskleedkamers of je 'het' al was.
Valt nog mee dat de TO niet bij de dorpsoudste in de bedstee moest om haar vruchtbaarheid te vieren.
quote:helianthe schreef op 14 maart 2014 @ 22:19:

[...]

Wat een eikel!

Nee hoor, het is een schat van een man, maar met dat soort dingen weet hij zich geen raad.

quote:Mijn vader zat bulderend van het lachen in de woonkamer. 'Lid van de Rode Brigade?' BOOS dat ik was. Ben meteen terug naar boven gestampt.Klinkt me heel bekend in de oren
Ik was alleen thuis met mn vader en twee oudere broers. Die waren allemaal in paniek, zo grappig en lief. Ze kwamen telkens vragen of het wel ging en 1 van mn broers was speciaal een doos ferrero roche chocola gaan halen. Zo lief
Niemand iets verteld. Dat maandverband was helemaal niet moeilijk en het idee dat niemand het wist was wel fijn!

Oh en twee jaar later zei moeder dat ze zich nergens mee wilde bemoeien, maar dat ik natuurlijk altijd om hulp mocht vragen als ik ongesteld zou worden. Toen zei ik dat dat al was gebeurd en het best goed ging. Bleek dat ze het echt nooit had gemerkt!
quote:AmyFarahFowler schreef op 14 maart 2014 @ 22:22:

[...]

Klinkt me heel bekend in de oren Volgens mij hebben onze vaders dezelfde humor
quote:canguro schreef op 14 maart 2014 @ 22:22:

Valt nog mee dat de TO niet bij de dorpsoudste in de bedstee moest om haar vruchtbaarheid te vieren.

nee canguro, mijn ouders zijn streng christelijk

dan had er eerst getrouwd moeten worden
quote:cilly2 schreef op 14 maart 2014 @ 22:25:

Ik was alleen thuis met mn vader en twee oudere broers. Die waren allemaal in paniek, zo grappig en lief. Ze kwamen telkens vragen of het wel ging en 1 van mn broers was speciaal een doos ferrero roche chocola gaan halen. Zo liefOoooh wat lief!

Ik was alleen thuis met mn vader en twee oudere broers. Die waren allemaal in paniek, zo grappig en lief. Ze kwamen telkens vragen of het wel ging en 1 van mn broers was speciaal een doos ferrero roche chocola gaan halen. Zo liefwat lief!
quote:Hilary schreef op 14 maart 2014 @ 22:25:

[...]

Volgens mij hebben onze vaders dezelfde humor Zo te zien wel!

Ik was alleen thuis met mn vader en twee oudere broers. Die waren allemaal in paniek, zo grappig en lief. Ze kwamen telkens vragen of het wel ging en 1 van mn broers was speciaal een doos ferrero roche chocola gaan halen. Zo liefWat lief, zeg!
quote:itsme1973 schreef op 14 maart 2014 @ 22:26:

[...]

nee canguro, mijn ouders zijn streng christelijk

dan had er eerst getrouwd moeten worden

Dacht toch eerder aan een paar hippies alla meet the fockers.

In refoland is het toch al snel de toorn van god.
Ik was 9 jaar en wist helemaal nergens van. Ik begon te bloeden en durfde het tegen niemand te zeggen. 'S avonds heb ik mijn bebloede onderbroek aan mijn zusje van 10 jaar laten zien en die schrok zich rot want zij was nog niet ongesteld. Zij riep mijn moeder erbij die met een rooie kop een schone onderbroek gaf met een maandverband erbij. Wat ik ermee moest vertelde ze niet, ze sloot zich op in de keuken en mijn vader vertelde mij dat ik "nu een groot meisje was". Wat dat inhield durfde ik niet te vragen en mijn moeder hield mij de komende 7 dagen thuis van school. Ik mocht er met niemand over praten en op school moest ik geheim houden dat ik ongesteld was geworden. Er werd verder niks uitgelegd en verteld. Een keer daarna ben ik met een bebloede jurk van de lagere school thuisgekomen. Een hele ochtend met 1 maandverband was blijkbaar niet haalbaar maar ik kreeg ook geen maandverband mee want dan zou het bekend worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven