Gezondheid alle pijlers

hoe werd jouw eerste menstruatie gevierd en hoe vond je dat?

14-03-2014 21:44 232 berichten
de vraag staat er al en ik zal beginnen:

mijn moeder organiseerde het eerstvolgende weekend een bezoekje van opa, oma, tantes en ooms en haar beste vriendin waarin het gevierd werd met taart (en ja, iedereen wist natuurlijk waarom het feest was)

ik vond het afschuwelijk en gênant, ik snap werkelijk niet hoe een moeder zoiets idioots kan bedenken

wat is jullie ervaring?
quote:RennenDan schreef op 14 maart 2014 @ 22:03:

Netniet, O M G. Hoe oud was je?Inderdaad OMG, ik weet ook achteraf niet wat me bezielde en ja, ik was toch al echt 13. Ik kan me nog wel herinneren hoe ik me ergerde aan zijn gejen en ik zoiets had van ik zal je krijgen. Heel belachelijk en gênant inderdaad, zeg ik nu als volwassene.
Gevierd?? Ik lag kotsmisselijk en met stevige pijn ik buik en rug op bed te huilen... Niet bepaald een reden voor een feestje hoor. Bah ik zou pislink worden op die puberleeftijd als mijn moeder zoiets zou flikken. Ik zou dat mijn kind echt niet aandoen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder vierde dat met gebak.

Dat heb ik bij mijn dochter ook gedaan,en die vond dat wel zo'n goede traditie dat als ze kids zou krijgen zij dat ook zo zal doen.

Gelukkig duurt dat nog ..
Elke kleine verandering is er 1...
Niet gevierd, maar wij waren op vakantie. Ver weg van mijn eigen vertrouwde badkamer
Wow Dammes, wat triest

Mijn moeder zei zoiets als "oh.. je weet waar de maandverband ligt he.. ik moet weg.. " ze was namelijk op weg naar haar werk, toen ik het vertelde. (naar beneden gilde eigenlijk.. )

Verder weinig aandacht.

Mijn dochter heb ik een paar repen chocolade gegeven en een bosje bloemen.

Bij ons in de familie is zoiets niet genant, maar het hoort erbij. Vond het dus ook niet erg dat m'n moeder het aan m'n vader vertelde. Mijn dochter had daar ook totaal geen last van (maar die had al jarenlang elke maand tegelijk met mij een rothumeur en hoofdpijn, we vonden haar dus vrij laat )
Later is nu
jeetje dammes! rond welk jaar was dat?

dat is toch niet meer van deze tijd, en ook niet van mijn tijd?
Ik had het aan mijn moeder verteld en ik kreeg maandverband van haar en natuurlijk het 'je bent nu een vrouw' verhaal. Het ergste was dat we op die dag op familiebezoek gingen en ze daar heel blij en met een luide stem ging vertellen dat ik een vrouw was geworden blabla. Ik schaamde me dood .
Wat erg Dammes.
Haha Hilary. Rode brigade...

Bij ons kwam er 's avonds taart op tafel. Vreselijk vond ik het! Was ook vrij jong, 12, was zelf in tranen toen ik erachter kwam. Dus ik kwam huilend bij mn moeder. Oppaskindje van een jaar of 2/3 keek erna en zei er niks van. Totdat haar moeder kwam en oppaskindje zei: Marielle moest huilen vanmorgen. Moeder van oppaskindje volle aandacht op mij gericht met de vraag of er wat ergs gebeurd was. Ja natuurlijk, ik was ongesteld!!

Gebeurt dit alleen bij meiden? Of hebben julie van dit soort feestjes bij jongens ook wel eens gehoord?
Dammes, wat erg! Lijkt me echt schokkend als je nog van niks weet.

Bij mijn moeder ging dat ook zo, die dacht dan ook dat ze dood ging ofzo... Triest hoor.
Kijk er zijn culturen waar het heel normaal is om het te vieren, en dan niet om de ellende iedere maand maar om het feit dat je, zoals gezegd, "groot" bent geworden. Maar het is gek om het te doen in een cultuur waar het, buiten die eerste keer dan, dood wordt gezwegen. Volgens mij wordt er nog aak in bedekte termen, die iedereen meteen snapt, over gesproken, als er al over gesproken wordt ( of is dat echt veranderd in die laatste 10 jaren dat ik groot meisje af ben
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Mijn oudere zus maakte van haar eerste menstruatie een compleet glorie-moment en wilde het zelf dus heel graag 'vieren' door met mijn vader uit eten te gaan....

Toen het mijn beurt was een jaar of 4 later zei m'n moeder op twijfelachtige toon; 'wil je nu ook met papa uit eten om het te vieren?' Ik heb even heeeeel hard gelachen en we hebben er nooit meer over gesproken......

Mijn dochters van 6 en 8 weten er alles al van en ik zal er ook geen toestand van maken, ik denk dat ik ze dan wel een enorme reep chocola ga geven. Dat helpt toch altijd.... Heb je meer aan als aan taart eten met je familie en je tantes en je oma en de dame van de Hema en wat ik hier al niet meer lees.
We aten Bosche bollen en ik kreeg een pyama erbij.

maar ik was 12 en ik vond het niet leuk dat ik ongesteld werd.
En vanaf dat moment werd op de kalender die in de woonkamer hing met grote letters opgeschreven wanneer ik ongesteld moest worden. Dat werd door mijn moeder iedere maand gecontroleerd en als ik niet op de aangegeven datum ongesteld was, werd ik aan een kruisverhoor onderworpen waarom ik niet ongesteld werd. Zij gaf mij het gevoel dat ik vanaf het moment dat ik menstrueerde, ik blijkbaar een slettenbak was die zich door iedere langslopende kerel zou laten bezwangeren.
quote:Dreamer schreef op 14 maart 2014 @ 22:39:

Wow Dammes, wat triest

Mijn moeder zei zoiets als "oh.. je weet waar de maandverband ligt he.. ik moet weg.. " ze was namelijk op weg naar haar werk, toen ik het vertelde. (naar beneden gilde eigenlijk.. )

Verder weinig aandacht.

Mijn dochter heb ik een paar repen chocolade gegeven en een bosje bloemen.

Bij ons in de familie is zoiets niet genant, maar het hoort erbij. Vond het dus ook niet erg dat m'n moeder het aan m'n vader vertelde. Mijn dochter had daar ook totaal geen last van (maar die had al jarenlang elke maand tegelijk met mij een rothumeur en hoofdpijn, we vonden haar dus vrij laat )Wat ben jij toch ook een lieverd
Dammes wat erg!
@marielle848:

Mijn vader heeft wel een indianendans opgevoerd en ons naar een duur restaurant gesleurd nadat broertje een plaats kreeg in het A1 team. Mannenvariant denk ik dan. Vond broertje overigens ook erg, iedere ober of serveerster moest dat verhaal aanhoren, ook mensen aan aangrenzende tafels.
Wilfried Finkers: http://www.youtube.com/watch?v=hDQaEcia75E

Doe dit nooit, maar dan ook nooit je kind aan!

Wel vreselijk om moeten lachen in de schouwburg....
leef, geniet en eet!
Bij mij wist ook het hele dorp het, maar dan per ongeluk.

Ik was 12. Mijn moeder was hoogzwanger met bedrust en had geen maandverband in huis, mijn broertje (toen 11) werd er dus op uitgestuurd om bij de plaatselijke dorpsupertje wat op te halen.

Ik zie hem nog aankomen op de fiets, pakje libresse in een doorschijnend plastic tasje. Op het voetbalveld een dag later werd ik gefeliciteerd. Bleek dat mijn broertje niet wist wat hij moest halen en dat gevraagd had in de winkel.
Nlies.. bij de vriendinnen van mijn dochter was het vrij normaal, geloof ik, om erover te praten. Zij wist van al haar vriendinnen wel wanneer ze ongesteld geworden waren. Kan ook komen doordat mijn dochter hierin vrij makkelijk was, dat ze sneller met mij praatten.

Zoals mijn zus mij uitlegde hoe een tampon werkte, met spiegel liet zien waar deze in moest en dergelijke.. zo heb ik uitleg aan 2 vriendinnen van mijn dochter gegeven. Zonder de spiegel, wel gezegd dat ze dat zelf eens moesten doen. Hoop gegiebel, rare gezichten "met je vinger voelen?? " later zag ik dat in elk geval één van die vriendinnen nu tampons gebruikt.

Dammes, wat een drama door dood te zwijgen
Later is nu
Dammes, wat een horrorverhaal
quote:Hilary schreef op 14 maart 2014 @ 22:46:

[...]

Wat ben jij toch ook een lieverd
Later is nu
quote:sissertje schreef op 14 maart 2014 @ 22:50:

Bij mij wist ook het hele dorp het, maar dan per ongeluk.

Ik was 12. Mijn moeder was hoogzwanger met bedrust en had geen maandverband in huis, mijn broertje (toen 11) werd er dus op uitgestuurd om bij de plaatselijke dorpsupertje wat op te halen.

Ik zie hem nog aankomen op de fiets, pakje libresse in een doorschijnend plastic tasje. Op het voetbalveld een dag later werd ik gefeliciteerd. Bleek dat mijn broertje niet wist wat hij moest halen en dat gevraagd had in de winkel.Wat stoer!
Later is nu
quote:vivavo97 schreef op 14 maart 2014 @ 22:48:

Wilfried Finkers: http://www.youtube.com/watch?v=hDQaEcia75EHij doet het niet
Ik was heel boos op mijn moeder toen ik ongesteld werd. Heel onterecht boos, dat weet ik nog wel. Heb toen echt ruzie met mijn moeder gehad.

Mijn dochter werd ongesteld toen ze bij een vriendinnetje logeerde, stond ze 's morgens ineens heel vroeg voor de deur. Ik heb haar maandverband gegeven en we zijn die dag gezellig samen gaan shoppen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven