Gezondheid alle pijlers

hoe werd jouw eerste menstruatie gevierd en hoe vond je dat?

14-03-2014 21:44 232 berichten
de vraag staat er al en ik zal beginnen:

mijn moeder organiseerde het eerstvolgende weekend een bezoekje van opa, oma, tantes en ooms en haar beste vriendin waarin het gevierd werd met taart (en ja, iedereen wist natuurlijk waarom het feest was)

ik vond het afschuwelijk en gênant, ik snap werkelijk niet hoe een moeder zoiets idioots kan bedenken

wat is jullie ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder legde de werking van maandverband uit - niks nieuws voor me, járen voor ik ongesteld werd, had ik er al eens met een basisschoolvriendinnetje mee lopen klooien. En ze haalde gebak. De dag erop besprak ik het met een vriendin en haar moeder aan hun keukentafel en die stuurden me naar de badkamer met een tampon. Het was in de vrije-blije toplesstijd, ik had er geen enkel probleem mee.

Mijn eigen dochter kreeg een 'met een boek en een dekentje op de bank pakket' van ons. Volgens mij was ze er wel blij mee.

En ik heb haar het belang van chocola en bamisoepjes uitgelegd en afgesproken dat ze roept als ze iets dergelijks nodig heeft. De rest wist ze al.
Ik werd ongesteld toen ik 14,5 was en van mijn vader mocht ik toen een ring uitkiezen. Ik had een ring uitgekozen van wel 30 gulden!!

Ik draag hem , nu 22 jaar later, nog steeds.
Och hemel, een menstrutiefeest... Wat ben ik blij dat mijn moeder niet op dat idee is gekomen destijds! Pffff...

Ik vertelde dat ik ongesteld was geworden, kreeg een dikke knuffel van mijn moeder, ze legde uit hoe ik maandverband moest gebruiken (had ze ook eerder wel al gedaan maar toen had ik zoiets van 'ja, mam...' dus was wel oke) en that's it. En ze vroeg of ze het aan mijn oma mocht vertellen (dat mocht, en ik geloof niet dat ze het iemand anders heeft verteld). Was prima zo.

Mijn eerste BH daarentegen... Mijn moeder vond het al langer tijd voor een BH, ik wilde eigenlijk niet, dus toen ik eindelijk ook om was en vroeg of we een BH konden gaan kopen stond ze te popelen. 's Middags vierde mijn opa zijn verjaardag dus uit de stad meteen door naar opa. Zit daar de hele familie (tot en met oudooms enzo aan toe) in een grote kring, tovert mijn moeder ineens mijn BH uit de boodschappen tas! 'Kijk eens wat we voor Appeltje gekocht hebben! Leuk he! Zo fleurig waren ze vroeger niet he!'. En ik wilde alleen maar onzichtbaar worden...
Gênant!

Ik kreeg maandverband en tampons van m'n ma en verder niet over gehad.

Ik vond het allang prima!
Mijn moeder had ook altijd veel last van haar ongesteldheid, dus geen reden voor 'n feestje als je dochter het krijgt. Ik wist al lang waar het maandverband en de tampons lagen en had al 'n keer droog geoefend met 'n supertampon van m'n moeder, maar dat was uiteraard geen succes. Toen ik het kreeg had m'n moeder gelijk mini's gekocht, maar ook dat was geen succes want ik bloedde als 'n rund dus toch maar aan de supers en nat gingen ze natuurlijk wel. Helaas was in mijn jeugd nog niet algemeen bekend dat de pil werkt tegen ongesteldheidsklachten en ik ben er van mijn 13e tot 17e dus behoorlijk ziek van geweest.
Gelukkig werd er niets gevierd. Ik kreeg tampons en er werd wel wat over gezegd dacht ik maar meer niet. Prima. Ik werd ongesteld toen ik net een paar maanden 12 jaar was.
Ik was nog maar net 9. We waren op vakantie en die dag in een waterpark. Ik vertelde mijn zus dat ik steeds een vies bikini broekje had.

Mijn moeder gaf me maandverband toen we weer op de camping waren. Mijn moeder was erg bang dat ik ging doorlekken. We hadden een huur camper en ik moest daarom uit voorzorg op een vuilniszak slapen. Vreselijk!

Op school was ik lang het enige meisje dat al ongesteld was. Vond het wel mooi excuus om niet mee naar school zwemmen te gaan

Mijn eerste beha vond ik juist leuk! Eerst van die halve hemdjes en daarna boobs&bloomers.
Zo welkom dat het bijna pijn doet...
Helemaal niks gevierd.

Ik was 12, zat op de wc en riep naar mijn moeder dat er bloed in mijn onderbroek zat. Ik had al wel een vermoeden wat het was, maar toen mijn moeder me omhelsde en een traantje liet wist ik zeker dat dit HET was. Mijn moeder toont normaal gesproken namelijk niet echt emoties

Ze gaf me tampons, maandverband en legde me uit hoe die te gebruiken. Verder herinner ik me daar niet echt veel meer van, het was in ieder geval niet echt een big deal.
Time spent with a cat is never wasted
Een knuffel van mijn opa....

Toen het mij overkwam was hij de enige die thuis was en mij kon vertellen wat er aan de hand was (ook basisschoolleeftijd). Ik kon nu niet meedoen met de loop op school (zwemmen en hardlopen)...

Mijn opa kwam met de machtige vergelijking dat mannen zich moesten scheren en er dan een paar jaar achter komen dat WIJ VROUWEN dat ook gewoon moeten.

maar de knuffel was welgemeend en lief. Ik zat als 10/11 jarige bij opa op schoot.
Wat een lief verhaal over je opa, Tuorrebout.
quote:Krullevaer schreef op 14 maart 2014 @ 23:56:

[...]

Oh god, BH's... Drama vond ik dat. Ik weigerde pertinent. Maar mijn moeder vond dat het moest. Dus strikte ze mijn zus toen ik bij haar ging logeren, en moest ik mee voor een BH. Ik vond het gemeen, want ze vertelde het pas toen we al onderweg naar de stad waren. En jeuken dat die dingen deden in het begin. Afschuwelijk. Mijn eerste BH heb ik met mijn beste vriendin gekocht. Heerlijk ontspannen was dat!
Time spent with a cat is never wasted
Ben echt blij dat ze het bij mij niet hebben gevierd. De echte eerste keer (zelf niks gemerkt; mn moeder wel) was ik nog maar acht en de eerste keer dat ik het zelf merkte was ik negen jaar oud. Ik was daar op die leeftijd nog niet mee bezig: vrouw zijn. Was gewoon nog een kind en had dolgraag willen ruilen met vriendinnen die pas op hun 15e ongesteld werden.

Was op de basisschool al een buitenbeentje en nu helemaal. ("Waarom hoeft Silky niet te douchen en wij wel?" Enz enz.)

Gelukkig zijn mn ouders down to earth en kreeg ik vooraf al voorlichting (had eerder al borsten) en kreeg ik van mn moeder op de dag zelf gewoon praktische adviezen.
quote:Hilary schreef op 15 maart 2014 @ 18:29:

Wat een lief verhaal over je opa, Tuorrebout.Ik kijk er ook met fijne gevoelens op terug.. ik weet nog precies in welke kamer we zaten in welke stoel en waar die stond... en dit terwijl het toch al minimaal 27 jaar geleden is.
quote:Tuorrebout schreef op 15 maart 2014 @ 18:43:

[...]

Ik kijk er ook met fijne gevoelens op terug.. ik weet nog precies in welke kamer we zaten in welke stoel en waar die stond... en dit terwijl het toch al minimaal 27 jaar geleden is.Zulke momenten zijn inderdaad om nooit te vergeten
Mijn moeder vertelde het meteen aan haar zus, die mij ook feliciteerde. Ik vond het wel raar, en schaamde me een beetje maar was ook trots. En ik mocht gebakjes halen bij de bakker naast ons, dat was wel weer leuk.

Mijn moeder gebruikte altijd tampax , dat vertelde ze al ver van te voren. Ik ben meteen de tweede keer begonnen met tampons, nooit meer maandverband gebruikt , behalve in de kraamtijd.
Mijn eerste menstruatie viel samen met een feestje van mijn ouders, en iedereen begon meteen te proosten en zo en ik moest ook een glaasje wijn meedrinken om het te vieren. Ik heb dat allemaal netjes uitgezeten (de wijn werkte wel mee ), maar de volgende dag wilde mijn moeder met alle geweld nog eens uitgebreid stil staan bij deze mijlpaal. Daar hebben mijn vader en ik eendrachtelijk een stokje voor gestoken, want één viering vond ik eigenlijk meer dan genoeg.

Mijn dochter heb ik beloofd dat we er geen enkele ruchtbaarheid aan zullen geven. Ze wil wel graag taart, maar je bent tenslotte niet verplicht om te vertellen waarom je taart in huis hebt he.
ik op de dag van de verloving van Maxima en Wim-Lex ;). Had de dag van tevoren al een beetje roze in mijn onderbroek, dus mijn moeder dacht al dat ik de dag erna echt ongesteld zou worden. Ze zat er al op te wachten, want ze was zelf 10 dus ze dacht dat ik ook vroeg zou zijn. Viel uiteindelijk mee, ik was 12. Verder niet gevierd ofzo, gewoon maandverband gekregen.

Wat ik nog beter weet is toen ik echt borstgroei kreeg. Op een gegeven moment stond ik me af te drogen en mijn moeder kwam de badkamer binnen. Ze zei dat er nog 'een druppeltje zat bij mijn borstje' om meteen daarna lachend te zeggen 'oei, dat is je tepeltje'.
.
Met krentenbollen. En daarmee ga ik het ook weer vieren als 'k van het gedoe af ben!
quote:soofke1 schreef op 10 juni 2014 @ 10:57:

Met krentenbollen. En daarmee ga ik het ook weer vieren als 'k van het gedoe af ben!Iedere maand?
Met de mededeling dat ik nu een grote meid was en zwanger kon worden dus goed moest oppassen. Klaar. Thank God dat mijn moeder geen feestje gegeven heeft.
Ik verbergde het.. ik was 10? Mijn moeder is niet zo vrouwelijk.
Trots!
Waarom moet er feest gevierd worden als je ongesteld bent geworden?. Wat is hier de gedachten achter?.
Vieren dat je lichaam naar behoren werkt.

(Op je 16e naar een arts gestuurd worden door je moeder omdat je nog niet menstrueert... Geen feestje waardig)
Grrrr de hele familie werd gebeld en iedereen feliciteerde me dat ik nu een vrouw was en ik baalde op dat moment alleen maar hahah , vervolgens werd ik meegenomen naar de plaatselijke drogisterij en kreeg ik inbrengtampons met zon staafje eraan en een hele uitleg bij het maandverband!!! Ik maar kijken of er geen bekenden in de winkel waren!! Maar vervolgens werd iKdat weekend meegenomen en kreeg ik een prachtig kado.. dat compenseerde alles hahA
wat ben ik blij dat het bij mij niet gevierd is zeg haha,

Ik zat in Turkije, was op vakantie met mijn vader en mijn zusje.

omdat mijn vader er niet zoveel verstand van had ( zei die) heeft ie een stel waar hij mee bevriend raakte gevraagd wat ie moest doen.

Vervolgens heeft die mevrouw maandverband voor me gekocht en heb ik een paar dagen niet kunnen zwemmen.

Wist ik veel dat er ook tampons bestonden XD ik was 11...
Never hold your head down, never say you can't, never limit yourself, never stop believing

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven