Werk & Studie alle pijlers

Baal van collega

18-03-2014 16:32 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laat ik beginnen met het feit dat ik zelf niet lekker in mijn vel zit tgv ziekte en wat privé dingen. Ik ben vorige jaar overgeplaatst naar een andere afdeling en een paar weken geleden is mijn vaste kamergenoot (met wie ik een werkplek deelde) met pensioen gegaan. We werken met 2 mensen nu eigenlijk voor 3.

Ik moet nu mijn kamer delen met collega die altijd een eigen kamer heeft gehad omdat hij zeer hard praat en veel belt. Er zijn zelfs collega's geweest die niet naast zijn kamer konden werken omdat het geluid door de muren heen kwam. Hij heeft tevens een hele andere stijl van werken dan ik. Hij investeert zeer veel in zijn klanten ook mbt zaken die eigenlijk hele maal niet horen bij ons werk. Dat is mogelijk ook de reden dat hij zoveel belt terwijl ik veel meer doe per post en mail.

Ik dacht in eerste instantie. Ik ga het gewoon proberen. We zien wel. Tot nu toe kan ik met iedereen samenwerken en een kamer delen. Wanneer ik echt even concentratie nodig heb dan verhuis ik wel even een middag. Nu is het zo dat vorige week veel gereisd heb voor het werk. Het was behoordlijk stressvol. Vorige week donderdag zouden we voor het eerst de kamer delen. Ik kwam net terug van al het gereis en bleek ook nog last van migraine te hebben. Via de administratie was de dag daarvoor een zeer dringende vraag binnen gekomen van de klant van mijn collega. Hij doet al jaren dingen voor deze klant en kent hem dus goed. De relatie is wel wat verzuurd. De klant vroeg om een dienst die de betreffende collega graag volledig wil afstoten, maar ik ben daar niet voor omdat we dan een stuk omzet verliezen. Dit heb ik ook in een vergadering zo gemeld aan mijn leidinggevende. Niet over die klant specifiek maar dat het onverstandig is om die hele dienst niet meer te verkopem. Mijn collega heeft destijds na de vergadering tegen mij gezegd dat het hem tegen valt dat ik hem niet gesteund heb ik het afstoten van deze dienst. Volgens mij is dit echter het begin van het einde en zullen we ook andere business verliezen indien we dit zomaar opgeven.

Die donderdag dat wij voor het eerst de kamer zouden delen heb ik mijn collega uitgelegd dat ik met migraine was opgestaan. Vervolgens geeft hij aan dat hij die dringende mail had willen laten liggen want wanneer hij mij dat soort klussen in de mik kun schuiven ik mijn papperheimers wel zou leren kennen.

Achteraf ben ik echt verbaasd en geirriteerd door zijn gedrag. Ik voel mij niet echt meer welkom op mijn eigen werkplek en ik vind dat indien je een stuk dienstverlening wilt afstoten kom dan met argumenten ipv met vervelend gedrag.

De migraine heeft er aardig ingehakt en ik ben al een paar dagen ziek. Ik voel mij nogal gestresst door het idee dat ik met iemand moet samenerken die zijn rotzooi in mijn mik wil schuiven wanneer hij zijn zin niet krijgt. .
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Tja, wie zeurt krijgt de beurt.

Ik begrijp je collega hierin heel goed.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ik vind niet dat hij zijn werk slecht doet. Ik vind alleen dat hij het niet op anderen moet afschuiven om zijn punt te maken. Met het melden aan mijn leidingevende dat het niet werk ben ik het wel eens.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Pantax schreef op 18 maart 2014 @ 17:04:

Er is een groot verschil tussen werk afstoten omdat het strategisch niet handig is en werk afstoten omdat het niet leuk is. Prima dat collega iets niet léuk vindt, maar dat staat volledig los van de strategische beslissing bepaald werk al of niet meer aan te bieden in de toekomst. Het is werkelijk te gek voor woorden om discussie op dat laatste niveau te eindigen met: maar ik vind het niet leuk, dus jij doet het maar. Werkelijk, wat een onprofessioneel gedrag.Dank voor het helder verwoorden dat is nu precies wat mij ook stoort. Daarbij kwam het ook op een ongelukkig moment voor het eerst een kamer delen die dag, ik had veel gereisd en zat niet lekker in mijn vel.
Nee we zijn zelfsturend en de leidinggevende is meer een manager coach. Omdat je als afdeling beslist om bepaalde dingen wel te doen betekent niet dat degene die het daar niet mee eens is dus dat werk kan laten liggen voor anderen. Daarnaast is ons werk best gecompliceerd en ligt e.a. vast in protocollen. We zijn daarnaast klein waardoor elke professional alles moet doen anders zijn we te kwetsbaar.

Indien mijn collega goede argumenten zou hebben om zaken te veranderen dan was dat al gebeurd en ik sluit niet uit dat e.a. in de toekomst wel verandert alleen men (wij) gaan nu dat protocol herschrijven. Ik kan niet te veel in detail treden anders wordt het te herkenbaar.
Behoort het bepalen welke diensten er wel of niet geleverd worden dan tot je functie? Of ligt dat normaal gesproken bij de leidinggevende?

Als ik een dossier niet zie zitten en mijn collega gaat mijn baas er van overtuigen dat ik het wel moet doen, ben ik niet blij met die collega hoor.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Je collega wilde onder een rotklus uit. Trek hier lering uit: lobbyen doe je privé. Val je directe collega niet direct af. Natuurlijk geef je hem niet zijn zin nu, zeg duidelijk dat hij zijn eigen kastanjes uit het vuur moet halen.
Wij beslissen dat als team en op dit moment leveren we die dienst. Dat is dus nu een afspraak. De manager vroeg input over het schrijven van het nieuwe protocol. Ik ben voor het houden van deze dienst en mijn collega is voor het afstoten. De definitieve beslissing moet nog gemaakt worden. We mogen nog steeds input aanleveren hij ook. UIteindelijk is het een gezamelijke beslissing van de hele afdeling. Iedereen mag dus input aanleveren.

Wat het ook wordt ik conformeer mij er wel aan, daar gaat het ook niet om. Ik vind dit alleen een rare manier van je gelijk halen. Ik zou sta best open voor zijn argumenten en het team ook.

Daarbij komt dat ik met andere collega's altijd heel fijn heb samengewerkt ook wanneer we een verschil van inzicht hadden over een strategische beslissing. Uiteindelijk is het een democratische besluit.
@BIjtje Ik val mijn collega niet af. iedereen in ons team heeft bij het maken van strategische beslissingen het recht om zijn mening te geven op een constructieve manier.
En waarom moet die drukke collega nu bij jou komen zitten terwijl hij normaal 'n eigen kantoor had? Kun jij dan niet in zijn voormalig kantoor gaan zitten? Zou met baas overleggen dat je graag 'n eigen plek wil en dat je niet kunt werken met zo'n drukke collega naast je.
Nee, we moeten inschuiven want we krijgen collega's (een groepje) erbij die in opleiding (4/5 jarige opleiding) zijn.
quote:lolapaloeza schreef op 18 maart 2014 @ 17:23:

Behoort het bepalen welke diensten er wel of niet geleverd worden dan tot je functie? Of ligt dat normaal gesproken bij de leidinggevende?

Als ik een dossier niet zie zitten en mijn collega gaat mijn baas er van overtuigen dat ik het wel moet doen, ben ik niet blij met die collega hoor.Ik heb e.a. niet op dossier niveau aangekaart zie mijn eerdere reacties. Hij probeert een strategische beslissing, waarvoor mijn manager tijdens een vergadering input voor vroeg, achteraf op uitvoeringsniveau uit te vechten.
quote:viva-amber schreef op 18 maart 2014 @ 18:03:

[...]

Ik heb e.a. niet op dossier niveau aangekaart zie mijn eerdere reacties. Hij probeert een strategische beslissing, waarvoor mijn manager tijdens een vergadering input voor vroeg, achteraf op uitvoeringsniveau uit te vechten.

Hoi Viva Amber,

Jouw collega klinkt niet fijn. Als jullie als team een beslissing nemen en jullie manager vraagt aan iedereen input dan moet je dat ook vrijelijk kunnen geven. Verder heeft ook die collega zich te houden aan de afspraken, maar in elke organisatie/team zitten wel mensen die daar geen trek in hebben.

Aan jou de taak om jouw eigen grenzen te bewaken zodat hij de kans niet krijgt dit op jou af te schuiven. Probeer het niet te persoonlijk te maken, want hij had dat ook bij iemand anders kunnen proberen.

Sterkte, ik hoop dat je je snel beter voelt.
Thanks Craft. Ik denk dat je gelijk hebt. Ik denk dat ik rechtstreeks met deze collega ga praten wanneer ik mij wat beter voel. Nu ik erover nadenk wil ik niet achter zijn rug klagen.

Ik denk dat ik ga aangeven dat onze samenwerking niet gaat werken wanneer hij zaken die in een vergadering bespreken niet daar laat danwel dat hij met zijn argumenten onze leidinggevende gaat overtuigen want die opties heeft hij beide. Echter ik pas ervoor dat hij het 1 op 1 met mij uitvecht door werk door te schuiven om zo express extra stress te creëren.

Indien dat gesprek niet werkt kaart ik e.a. alsnog aan bij de leidinggevende. Ik vraag mij weleens af of onze manier van beslissingen nemen wel werkt. Toen ik pas bij de afdeling kwam was er op de administratie een conflict over besluitvorming en toen heeft een administratiefmedw uit naam van de hele afdeling de manager aangeschreven terwijl zij dat dus met niemand had overlegd (maar het leek dus een teammail). Democratie kost veel tijd en stress. Wat mij betreft kan onze leidinggevende ook zelf een beslissing maken.

Voor mij zijn er 3 opties. Het wordt opgelost. Of ik blijf met hem samenwerken maar ik doe niet meer mee aan het zelfsturende deel van het team. Of ik ga ergens anders zitten en blijf wel deel nemen aan het zelfsturende team.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven