Vogels voeren

19-03-2014 18:42 36 berichten
Ik mag graag de vogels door de winter helpen en zelfs in een slappe winter als dit help ik graag in deze versteende buurt met weinig openbaar groen door dagelijks voedsel in het vogelhuisje te doen.

Deze is twee en een halve meter hoog en staat in mijn achtertuin.

Omdat ik echter niet elke keer in staat ben om vogelzaad te kopen ben ik overgegaan op brood en kruimels.

Mij valt wel op dat dit compleet andere soorten aantrekt.

Is dit omdat brood nu minder of meer voedzaam is?

En eten de meeste soorten het nu wel of niet?

Groeten, Shirley van Eeuwijk.
Niet meer voeren! Er is voldoende voer voorradig. Alleen voeren bij vorst en sneeuw. Nu zeker niet meer!
Waarom niet?
Omdat er voldoende voer aanwezig is.
Brood is geen vogel voer, gooi wormen in je tuin!
Als je vogels overvoert hoopt zich vet op bij de geslachtsorganen wat ze vermindert vruchtbaar maakt.

Daar komt bij dat vogels voedsel zoeken als hun dagelijkse bezigheid hebben. Het houdt ze fit, gezond en creatief. Je haalt als het ware hun natuurlijke dagbesteding weg.

Ik snap dat mensen de vogels graag voeren, ik hang voor de gezelligheid ook wel eens een sporadisch bolletje op maar eigenlijk zou je het zo min mogelijk moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Brood is geen goed vogelvoer, zie google. En daarbij, met dit mooie weer is er voldoende voer dus overbodig om bij te voeren.

Ik had van de winter goed vogelvoer van iemand gehad maar heb het in de box opgeborgen voor volgend jaar, het is helemaal niet nodig om nu te voeren.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik weet niet waarom ik nu helemaal in een deuk lig om het woord vodels. Het zal wel een typfout zijn maar het klinkt grappig
Als je ervoor kiest om wel te voeren, zorg dan dat je het voer niet te lang laat liggen en kies voor echt vogelzaad. Laat je het te lang liggen dan trekt het ongedierte aan. Brood en kruimels trekken vaak de grote (brutale) vogels aan (spreeuwen en meeuwen) Die wil je liever niet in je tuin (alles komt onder de shit te zitten). De leuke kleine vogels laten zich dan ook niet meer zien.
Goed.. laat ik de vraag dan anders stellen, ik wil de natuur niet dwars zitten.

Wat is dan in een strenge winter beter. zaad of brood?

En waarom trekt het beide andere soorten aan?
Brood is absoluut niet voedzaam voor vogels. Ze worden er vetgemest van zonder de nodige voedingsstoffen binnen te krijgen!! Je doet ze er echt schade mee, echt waar.
Kijk maar eens op de site van de vogelbescherming. Daar staan tips over hoe wel te voeren en wat. Ook kan je eventueel voer bij hun bestellen.
Universeel zaad (zitten ook dierlijke eiwitten en beestje in) voor de merels en de roodborstjes.

Speciaal strooivoer voor alle meesjes en musjes e.d. Zaadbollen en pindaas worden hier alleen door de kauwen geplunderd. En die probeer ik juist een beetje uit de tuin te houden. Brutale apen!
quote:gismo72 schreef op 19 maart 2014 @ 18:43:

Niet meer voeren! Er is voldoende voer voorradig. Alleen voeren bij vorst en sneeuw. Nu zeker niet meer!

Van de vogelbescherming.nl:

Wanneer vogels voeren?

Vogels gebruiken het hele jaar veel energie. In de winter om zich op temperatuur te houden, in het voorjaar om te nestelen en om eieren te leggen, daarna om hun territorium te verdedigen en hun jongen groot te brengen. In het najaar moeten ze weer reserves opbouwen voor de winter. U kunt ze dus het hele jaar bijvoeren. Ze zullen zich niet volproppen als hun honger gestild is. Ook zullen ze niet verleren zelf voedsel te vinden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
O en het trekt andere soorten aan omdat elke vodel zijn eigen voorkeur heeft.

De één eet zaad, de ander insekten. Brood wordt (volgens mij) vooral gegeten door de huismussen, spreeuwen, kauwen en andere vogels die specifiek op huizen afkomen.
quote:himalaya schreef op 19 maart 2014 @ 18:55:

[...]

Van de vogelbescherming.nl:

Wanneer vogels voeren?

Vogels gebruiken het hele jaar veel energie. In de winter om zich op temperatuur te houden, in het voorjaar om te nestelen en om eieren te leggen, daarna om hun territorium te verdedigen en hun jongen groot te brengen. In het najaar moeten ze weer reserves opbouwen voor de winter. U kunt ze dus het hele jaar bijvoeren. Ze zullen zich niet volproppen als hun honger gestild is. Ook zullen ze niet verleren zelf voedsel te vinden.

Ze verkochten zelf voer las ik net.

Dit is een heel ander advies dan een poosje geleden. Ik zie het als vieze verkoopstunt.
quote:liubi schreef op 19 maart 2014 @ 18:50:

Ik weet niet waarom ik nu helemaal in een deuk lig om het woord vodels. Het zal wel een typfout zijn maar het klinkt grappig Heb ik ook!
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
TO, je moet het zelf maar uitvodelen
Ik dacht ook dat je vodels niet mocht voeren als het niet vriest en er geen sneeuw ligt, maar het mag dus wel van de vodelbescherming.
Is fruit zoals stukjes appel en banaan dan mischien een goed alternatief?
quote:WellieB schreef op 19 maart 2014 @ 18:59:

Ik dacht ook dat je vodels niet mocht voeren als het niet vriest en er geen sneeuw ligt, maar het mag dus wel van de vodelbescherming.

Offtopic
Nooit brood voeren, dat is veel te zout! Geef ze liever natuurlijke, onbewerkte producten.
quote:Rooss4 schreef op 19 maart 2014 @ 18:56:

[...]

Dit is een heel ander advies dan een poosje geleden. Ik zie het als vieze verkoopstunt.Wat een rare bewering. Alsof de Vogelbescherming de enige plek is waar je voer kan halen? En dit advies is er al jaren hoor.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Rooss4 schreef op woensdag 19 maart 2014 18:55 O en het trekt andere soorten aan omdat elke vodel zijn eigen voorkeur heeft.

De één eet zaad, de ander insekten. Brood wordt (volgens mij) vooral gegeten door de huismussen, spreeuwen, kauwen en andere vogels die specifiek op huizen afkomen.

Klopt. Ik woon in het bos en ze hebben verschillende menu's. Roodborstjes zijn bijvoorbeeld heel onhandig en kunnen niet aan vetbollen hangen dus die eten wat er op de grond valt.

Brood wordt vooral verorberd door kraaien, en hun neefjes ennichtjes, eekhoorns en merels. En musjes gaan voor de kruimels.

En pindakaas wordt gegeten door bijna alles wat hier leeft.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:vaneeuwijk schreef op 19 maart 2014 @ 19:01:

Is fruit zoals stukjes appel en banaan dan mischien een goed alternatief?

Van de vogelbescherming :

•Fruit

Geef geen kleine stukjes, vooral bij vorst kunnen vogels zich daarin verslikken. Laat vogels zelf pikken van bijvoorbeeld een gehalveerde appel, peer, banaan of druif. Fruit dat van nature voorkomt in ons land, mag u altijd voeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven