Werk & Studie alle pijlers

Vraagjes over CV

21-03-2014 19:14 22 berichten
Ik ben bezig om mijn cv wat op te pimpen en nu loop ik een beetje vast.

Ik heb in '97 mijn diploma gehaald, een vervolgopleiding gedaan en daarna gaan werken in '99, zonder het behalen van mijn diploma.

In 2002 gestopt met werken, 3 kinderen gekregen en in 2008 weer gaan werken en leren.

Maar is het nu nog nodig om mijn niet-relevante werkervaring op mijn cv

te plaatsen van '99-'02 ?

Ook heb ik stage ervaring in 2012 opgedaan en nu weer in 2014. Moet ik beide vermelden ?

Ik red het bijna niet meer op 2 a4tjes

Wat denken jullie ?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet hoe je het niet kunt redden, je hebt bijna geen werkgeschiedenis. Ik zou dus zeker die eerste jaren vermelden, dan toon je iig aan dat je nog hebt gewerkt.
Ik zou je ervaring tussen 99 en 02 (alleen als echt niet meer relevant) in een samenvatting vermelden: 'werkzaam geweest als ... bij/in ....'

In welke sector ben je werkzaam? Het is allang niet meer nodig om regel voor regel op te noemen wat je gedaan hebt. Doe je bijvoorbeeld creatief werk? Dan kun je ook je CV cratief vormgeven (google op cratief CV). Zo is op bijna iedere functie wel een passend CV te bedenken.... daarmee bedoel ik te zeggen dat je informatie op een andere manier kan weergeven en dus niet altijd 2 kantjes nodig hebt.

Misschien helpt het ook om je CV eens door iemand anders te laten lezen? Vaak zien zij sneller welke info relevant is en welke niet.
Je moet alleen de voor die vacature relevante info erop zetten. Dat kan betekenen dat je verschillende cv's hebt.

Geef ook duidelijk aan wat je hobby's zijn. Wat je verdere interesses zijn. There's more to life than them (ofzo)

Gebruik Alleen jaartallen, dus niet van december 2008 tot januari 2009, maar 2008-2009.

Oh en niet te uitgebreide informatie geven over de taken bij de vorige functies. Daardoor hebben jullie nog iets om over te praten tijdens het gesprek. Dan kan je meteen eventuele misverstanden rechtzetten.

(Met dank aan: het re-integratiepersoontje van Flexheks haha)
Adem in, adem uit
Dubbel
quote:bootje_op_de_golven schreef op 21 maart 2014 @ 19:18:

Ik snap niet hoe je het niet kunt redden, je hebt bijna geen werkgeschiedenis. Ik zou dus zeker die eerste jaren vermelden, dan toon je iig aan dat je nog hebt gewerkt.Nou, ik heb van 2008 tot nu 5 verschillende banen in de zorg gehad. Begonnen als zorghulp op niveau 1, weer gaan leren en steeds hogere functies gaan doen maar bij verschillende werkgevers en verschillende functies.
Ik zou in elk geval beide stages vermelden.

Wat ik zou doen met de niet-relevante baantjes van 99-02 is het kort samenvatten, misschien gewoon in een opsomming onder elkaar:

- jaartal, functie, werkgever, x uur pw

- jaartal, functie, werkgever, x uur pw

etc.
quote:ratatoeje schreef op 21 maart 2014 @ 19:14:

Maar is het nu nog nodig om mijn niet-relevante werkervaring op mijn cv te plaatsen van '99-'02 ?

Niet relevante werkervaring van vijftien jaar geleden lijkt me niet echt bijdragen aan je CV. Tenzij het je enige ervaring is.
Lawlady, dat is een goede tip, dank je wel.

En mijn stage ervaring, zet ik dat bovenaan of onderaan het c.v ?
Als ik het zo hoor maak je je cv veel te uitgebreid. Ik zou dus de tip van Ladyw volgen en voor de rest nog eens kritisch kijken wat echt nodig is. Bedenk goed wat het bedrijf wil lezen.
quote:chocolol schreef op 21 maart 2014 @ 19:32:

[...]

Niet relevante werkervaring van vijftien jaar geleden lijkt me niet echt bijdragen aan je CV. Tenzij het je enige ervaring is.

Nee, dat is niet mijn enige werkervaring.

Maar het staat zo raar als ik geen werkervaring vanaf 99 vermeld omdat ik vanaf die tijd geen opleiding meer volgde. Ik was toen 18 jaar.

Ik heb nog wel gewerkt vanaf mijn 18e tot mijn 21e en toen ben ik 6-7 jaar thuis geweest bij de kinderen.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 21 maart 2014 @ 19:38:

Als ik het zo hoor maak je je cv veel te uitgebreid. Ik zou dus de tip van Ladyw volgen en voor de rest nog eens kritisch kijken wat echt nodig is. Bedenk goed wat het bedrijf wil lezen.

Ja, dat denk ik nu ook. Maar als ik mijn cv vergelijk met die op internet zie , zie ik dat je ook moet specificeren welke werkzaamheden je gedaan hebt.

Maar misschien doe ik dat nog te uitgebreid.
Ik zou je verantwoordelijkheden in steekwoorden opschrijven.

Verantwoordelijk voor: ADL, wondzorg, zorgleefplannen.

Zoiets. Maar alleen voor wat je recent hebt gedaan, niet voor 99-02.
Maar als ik mijn opleidingen vermeld, zoals het behalen van mijn mavo diploma in 97 en mijn niet afgemaakte spw in 99.

En dan geen enkele werkervaring erbij vermeld lijkt het alsof ik vanaf '99 ( op mijn 18e dus ) thuis ben gaan zitten , en pas weer bijna 10 jaar later ben gaan werken.

Dat staat toch ook heel raar.
Wij begrijpen elkaar verkeerd Voor 99-02 zou ik het model van Ladyw aanhouden. Tenzij je werk gaat doen wat sterk verbonden is met wat je toen deed.
De huidige arbeidsmarkt is zodanig dat CV's vooral snel 'gescreend' moeten kunnen worden. Weinig vacatures en veel reacties, dus je CV moet er echt uitspringen.

Als ik jou was zou ik het helemaal anders doen:

Vermeld op de eerste pagina vooral wát je kan, dus je 'competenties', je talen- en computerkennis en kernwoorden die op jou van toepassing zijn.

Op de tweede pagina vermeld je kort en bondig waar je wanneer hebt gewerkt en in welke functies en welke opleidingen je hebt gevolgd.

Zelf heb ik op de tweede pagina aan het eind nog een profielschets toegevoegd. Wie ben ik, wat zijn mijn sterke punten en hoe ziet mijn ideale baan eruit.

Zorg ervoor dat je CV een kleurtje heeft, dat die onderwerpen in bijv kaders staan en dat er een foto van jezelf op staat. Soms hoor je nog dat een foto 'not done' is, maar echt, met de snelle selecties van momenteel is een foto handig.

Sinds ik mijn CV zo heb opgesteld werd ik uitgenodigd voor gesprekken en heb ik uiteindelijk een baan gevonden.

Ook al is je werkervaring niet relevant, ik zou het er toch opzetten. Het is werkervaring en verklaart wat je gedaan hebt. Ik zou zelfs vermelden dat je er een tijd tussenuit bent geweest omdat je moeder bent geworden. Zorg ervoor dat je CV geen vragen bij de lezer oproept.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
quote:ratatoeje schreef op 21 maart 2014 @ 19:39:

[...]

Nee, dat is niet mijn enige werkervaring.

Maar het staat zo raar als ik geen werkervaring vanaf 99 vermeld omdat ik vanaf die tijd geen opleiding meer volgde. Ik was toen 18 jaar.

Ik heb nog wel gewerkt vanaf mijn 18e tot mijn 21e en toen ben ik 6-7 jaar thuis geweest bij de kinderen.

Samenvatten! Doe ik ook. De vijf niet relevante banen staan op drie regels op mijn cv.

Diverse banen als verkoopster in detailhandel van 1985 tot 1990

Diverse functies bij de xxx bank van 1990 tot 2005

Diverse korte uitzendbanen 2005 tot 2006

Om te laten zien dat ik niet pas op mijn veertigste uit een ei kroop. Daarna heb ik veel relevante werkervaring in vrijwilligersfuncties dus die vullen samen met mijn opleiding het gat in mijn cv tot nu toe. En zijn ook altijd de reden dat ik wel op gesprek mag komen. Helaas in mijn vak heel weinig vacatures!
Ook al zijn de banen al van een tijd geleden en misschien minder relevant, toch zou ik ze er wel op zetten. Dat laat namelijk zien dat je voor de kinderen niet stil hebt gezeten.

Stage-ervaring zou ik wat uitgebreider neerzetten. Neem aan dat de stage-ervaringen relevant zijn?
Ik zou stage trouwens wel op de 1e pagina zetten. Is het meest recent en ik denk dat het ook wat meer aansluit (maar weet het niet zeker, heb niet alle posts even goed gelezen )
quote:Miss.Innuendo schreef op 21 maart 2014 @ 19:56:

De huidige arbeidsmarkt is zodanig dat CV's vooral snel 'gescreend' moeten kunnen worden. Weinig vacatures en veel reacties, dus je CV moet er echt uitspringen.

Als ik jou was zou ik het helemaal anders doen:

Vermeld op de eerste pagina vooral wát je kan, dus je 'competenties', je talen- en computerkennis en kernwoorden die op jou van toepassing zijn.

Ik werk in de zorg, dan zijn deze competenties niet zo belangrijk. De computer zit je bijna nooit achter

Maar bedankt voor je tips
Ik heb een tijdje sollicitatietraining gegeven, dat is al wel een paar jaar geleden, misschien zijn er dingen veranderd, ook nu er meer via het Net wordt gesolliciteerd, maar dit waren de richtlijnen.

Een CV mag twee A4tjes beslaan. je kunt ook een beknopt en een uitgebreid CV maken (dat mag dan gerust een boekwerk zijn) en het beknopte bij je sollicitatie voegen, daarbij vermelden dat je, indien gewenst, een uitgebreid CV hebt. Geen rare inspringingen maken, niet uitlijnen, beginnen met je personalia, geen versiersels, evt. foto met een paperclip bevestigen, geen nietjes. Stages en vrijwilligerswerk ook vermelden. Gaten kun je desnoods opvullen met een trektocht door donker Afrika of Borneo (bij wijze van spreken en in jouw geval nvt omdat je tussendoor kinderen kreeg en opvoedde).

Je brief/mail aanpassen aan de aard van het bedrijf, solliciteren bij een reclamebureau is niet hetzelfde als solliciteren bij een begrafenisondernemer.
verba volant, scripta manent.
Dat je in de zorg andere competenties nodig hebt dan Miss.Innuendo neemt niet weg dat haar tip om je comptenties te vermelden een goede is. Uiteindelijk doet ervaring er niet toe, het is een afgeleide van wat er echt toe doet: wat kan je, aantoonbaar?

Men gaat er van uit dat ervaring aantoont wat je kan, maar dat is in de praktijk niet altijd zo. Heb je geen, of weinig, ervaring, maar kan je je competenties wel op een andere manier aantonen, doen dan.

En vraag je altijd af of de tips die je krijgt toepasbaar zijn in de sector waarin je zelf solliciteert. Een CV met kleurtjes en versieringen zou, bijvoorbeeld, bij mij direct op de stapel "heeft het niet begrepen" gaan. In andere sectoren zal het misschien juist heel goed werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven