Geld & Recht alle pijlers

schulden

23-03-2014 09:10 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen woensdag belde de bank....

Of ik op de hoogte was van de 18 maanden hypotheek achterstand.

Nee dat was ik niet.

Ik dacht dat na vorig jaar veel achterstallige rekeningen te hebben betaald er nu weer financiele ruimte kwam. Na veel nagebeld te hebben en mijn partner te hebben gesproken alles nu proberen op een rijtje te zetten. De teller staat inmiddels op 30000 euro schuld en gaat nog oplopen. De makelaar komt woensdag om het huis in de verkoop te zetten (opdracht van de bank)

Shuldhulpverlening gebeld maar deze moeten nog terug bellen.

Twee kindjes in huis die de spanning voelen.

Ik snap er niets van en ik weet het niet meer....

Hij gaf altijd aan de rekeningen te betalen als die binnenkwamen en ik heb daarop vertrouwd.

Wat ik wil met deze tekst? Stiekem zit ik nog te wachten op iemand die zegt dat het allemaal een grap is
quote:marjoleinvh82 schreef op 24 maart 2014 @ 19:38:

Watfijn dat er zoveel mensen meedenken.

Ik heb de bank gesproken en we hebben 4 maanden om het huis te verkopen en daarna zal het geveild worden.

Ook naar maatschappelijk werk gegaan voor de schuldhulpverlening. Daar een afspraak gemaakt en de opdracht meegekregen om na te denken of we het samen of alleen gaan doen. En voor mijn vriend of hij zzp'er wil blijven. Dan miet je schijnbaar een andere route nemen.

Ook inschrijven voor huurwoningen.

En er samen uitkomen. Dat weet ik niet. Ik wil nu niet een 3 of 5 jaren plan met hem vast zetten.En als jullie nu weer gewoon de hypotheek betalen vanaf heden is de bank dan ook niet bereid om de woning in de onderhandse verkoop te houden? Veiling betekent afschrijving voor de bank want dat levert veel minder op.
De bank vanmiddag aan de telefoon gehad zij zeggen dat ze de verkoop door laten gaan mits de achterstand wordt betaald. En daar hebben we dan vier maanden voor.

Energie, verzekeringen en andere dingen staan ook open en behalve voor de energie leverancier en evt opensand bij het cjib kunnen we betalingsafapraken maken.

Doreia, ik heb een baan en mij nu ingeschreven bij de woningbouw. Maarschappelijk werk had het er over dat als de restschuld niet bekend is je dan in de gedwongen schuldsanering kan. Dat gaat ze bij de volgende afspraak uitleggen. Ook kan ze dan meer vertellen over in hoeverre je appart in de schuldhulpverlening kan. Is dat mogelijk?
Ocharme, wat een ellende. ik herken mijzelf heel erg in je verhaal. Ik zat in dezelfde ellende als jij 5 jaar geleden. Ik had alleen het geluk dat het huis alleen maar van mijn ex was en mijn naam nergens in voor kwam en ik geen kinderen heb.

Ik kwam er pas achter toen de bank met een taxateur en makelaar voor de deur stond. Mijn ex hield ook alles achter en het geld is allemaal op gegaan aan drugs en de hoeren. Ik ga je dus niet op je fouten wijzen maar ik hoop wel je met praktische hulp te kunnen helpen al ben ik geen deurwaarder/bank of bewindvoerder.

Dat de bank doorgaat met de verkoop als je niet binnen 4 maanden betaald dat snap ik maar meid hoeveel je ook werkt en wat voor baan je ook hebt.. 30.000 euro in 4 maanden is niet te doen en je hebt ook nog je lopende hypotheek! Dan moet je dus 9100 per MAAND aan de bank betalen en dan zijn je andere vaste lasten en leefgeld nog niet mee gerekend. Je moet wel heel erg veel verdienen wil je zo'n bedrag halen. En daarbij komt denk ik ook nog eens de belastings dienst bij jullie op de stoep en dat is een benifaire ( zoiets whatever) schuldeiser.

Het beste wat je nu kan doen is direct naar de woningbouw gaan, ze zullen je niet direct een huis aanbieden maar wel met je mee denken en je op bepaalde mogelijkheden wijzen zoals tijdelijke huur etc misschien krijg je zelfs een urgentie maar dat is meestal niet het geval. Maatschappelijk werk kan je ook helpen om aan urgentie te komen. Zodra je een huis hebt direct de sanering in.

Of je nu de sanering in kan dat betwijfel ik, sowieso omdat je man een ZZP 'er is en je een koophuis hebt. Hier in de omgeving is schuldsanering met een koophuis zo goed als onmogelijk zeker als je een ZZP 'er bent.

een vriendin van mij zit op dit moment in precies dezelfde situatie alleen dan met een lagere schuld. Haar man heeft zich failliet laten verklaren, heeft een normale baan gezocht en toen uitstel van betaling gekregen van de bank. Daarna heeft hij weer niet de hypotheek betaald en moet er inmiddels wel echt uit maar dit loopt bij hun al 3 jaar en hij kan de sanering niet in omdat zij weigert en ga zo maar door. Kies nu dus echt voor jezelf zodat je zelf schoon schip kan gaan maken.

er is ook een regeling ( hoe het heet dat weet ik nu echt even niet meer) dat je naar de rechtbank gaat en een uitstel van vaste lasten aanvraagt ik geloof dat dat tot 6 maanden gaat, in die 6 maanden wordt er niks afgesloten ( water/stroom/gas) en mag je ook niet je huis uit worden gezet, ik kan even echt niet vinden hoe het heet maar ik ga het voor je opzoeken.

Verder kan ik je wel helpen aan thuiswerk waarmee je wel redelijk kunt verdienen alleen is 9100 euro per maand echt onmogelijk en 30.000 in 4 maanden ook onmogelijk.
MORATORIUM dat is het probeer dat aan te vragen en gooi alsjeblieft die nietsnut er gelijk uit want laat mij raden dat JIJ nu degene bent die regelingen probeert te treffen en oplossing probeert te bedenken terwijl hij lekker verder gaat met zijn leventje!

En wat al die wijven hier ook zeggen je hoeft je niet te schamen! Ik heb dit meegemaakt toen ik jong en naief was. Mijn vriendin zit nu in dezelfde situatie ( alleen wist zij er wel vanaf en is dus ronduit dom geweest) en een andere vriendin heeft dit ook meegemaakt alleen is het haar nog gelukt om snel een baan te vinden en de sanering in te gaan voordat de uitzetting kwam ( zij woonde wel in een huurhuis) en wij zijn echt geen domme vrouwen maar vertrouwden onze partners gewoon...dat is een fout die ik niet nog eens ga maken.

http://www.rechtopschuldhulpverlening.n ... d?pid=2414
quote:marjoleinvh82 schreef op 24 maart 2014 @ 23:42:

De bank vanmiddag aan de telefoon gehad zij zeggen dat ze de verkoop door laten gaan mits de achterstand wordt betaald. En daar hebben we dan vier maanden voor. Mits? Of tenzij? Dat maakt nogal wat uit namelijk.
quote:kiki1987 schreef op 25 maart 2014 @ 00:30:

En wat al die wijven hier ook zeggen je hoeft je niet te schamen!Wijven? Volgens mij ben jij het enige 'wijf' hier. Tokkie.
Twitter ik zie het staan ja. Moet tenzij zijn.

Kiki ik. Ben benieuwd naar het thuiswerk waar je het over hebt
quote:Trotter schreef op 25 maart 2014 @ 07:22:

[...]

Wijven? Volgens mij ben jij het enige 'wijf' hier. Tokkie.Wijven zo noem ik de "dames" hier die TO alleen maar afzeiken hoe dom ze wel niet is geweest ipv hulp en advies te geven. Dank je wel dat ik een tokkie ben ;)
En voor het thuiswerk kan je mij mailen saskiaj@outlook.com
Ik moet bekennen dat ik wel snap hoe het zover is gekomen...

Man is ook zzp'r, crises en faillisementen van opdrachtgevers hebben ons in een zeer moeilijk pakket gebracht.

Ik hield alles prive in de gaten, maar als er zakelijk geen geld is, komt er prive niets binnen. En bij ons kwam er prive geld binnen om alles te betalen, maar zakelijk liepen de schulden enorm op. We hebben een zeer zware periode achter de rug en langzaam komen we er uit. Maar het is moeilijk heel moeilijk.

Ik wens je sterkte, en hoop dat je geen last heb van slapeloze nachten. Ikzelf heb al jaren geen goede nachtrust gehad door de spanningen die het brengt.
Momodoe, ik kan je volgen, maar bij jullie lijkt het keyword 'samen' te zijn. Als je partner liegt over alles, en geen open kaart speelt, dan krijg je de situatie waarin TO nu zit. Terwijl als zij vanaf het begin had geweten hoe slecht het ging (als dat de enige oorzaak van alle schulden is), zij misschien ook haar steentje bij had kunnen dragen. Misschien had zij wel meer kunnen gaan werken, meer bezuinigen samen, wat dan ook. Nu is alles kapot en een vreselijke puinhoop om weer op te ruimen.
Hee TO, soms ben ik zo'n rare dat ik onder het avondeten opeens een oplossing denk te hebben voor situaties in mijn werk, maar ook voor hier op het forum.

Hoe hoog is de afgelopen tijd jullie inkomen geweest? Is dit onder bijstandsnorm geweest? Wellicht dat je met terugwerkende kracht nog een aanvulling WWB kan krijgen. En wat ook nog kan is om te bekijken of jullie in aanmerking komen voor een woontoeslag via de gemeente. Maar goed, dan moeten jullie wel op of onder bijstandsniveau zitten.

Wil je eigenlijk wel in deze woning blijven wonen en kijken hoe jullie er zo voordelig mogelijk nog uit kunnen komen, ik bedoel met een zo laag mogelijke restschuld? En hebben jullie NHG op deze woning? Je zou dan met de bank kunnen afspreken om de woning te koop te zetten volgens de normen NHG. Maar alles valt of staat met jullie actieve handelen en snelle doortastende optreden nu. Ik hoor het wel!
quote:Doreia schreef op dinsdag 25 maart 2014 21:51 Hee TO, soms ben ik zo'n rare dat ik onder het avondeten opeens een oplossing denk te hebben voor situaties in mijn werk, maar ook voor hier op het forum.

Hoe hoog is de afgelopen tijd jullie inkomen geweest? Is dit onder bijstandsnorm geweest? Wellicht dat je met terugwerkende kracht nog een aanvulling WWB kan krijgen. En wat ook nog kan is om te bekijken of jullie in aanmerking komen voor een woontoeslag via de gemeente. Maar goed, dan moeten jullie wel op of onder bijstandsniveau zitten.

Wil je eigenlijk wel in deze woning blijven wonen en kijken hoe jullie er zo voordelig mogelijk nog uit kunnen komen, ik bedoel met een zo laag mogelijke restschuld? En hebben jullie NHG op deze woning? Je zou dan met de bank kunnen afspreken om de woning te koop te zetten volgens de normen NHG. Maar alles valt of staat met jullie actieve handelen en snelle doortastende optreden nu. Ik hoor het wel! Dit is heel moeilijk als je een eigen woning heb. Helaas zelf ondervonden toen wij voor hulp bij de gemeente aanklopten. En wij zitten ook op bijstandsnivo. Ik stond te janken aan het loket, van onmacht. Maar ze konden ons niet helpen.
quote:momodoe schreef op 25 maart 2014 @ 22:08:

[...]

Dit is heel moeilijk als je een eigen woning heb. Helaas zelf ondervonden toen wij voor hulp bij de gemeente aanklopten. En wij zitten ook op bijstandsnivo. Ik stond te janken aan het loket, van onmacht. Maar ze konden ons niet helpen.Het hangt van de gemeente af. Als je huis onder water staat (hypotheek hoger dan verwachte opbrengst) en er is dus geen vermogen (ook al zit die muurvast letterlijk) kan de gemeente een handje toesteken. Wat vreselijk als je in die situatie zit Momodoe!
Volgens mij heeft niemand het erover gehad. Maar heb je inmiddels alle pasjes en wachtwoorden? En jouw partner geen enkele bevoegdheid meer? Wie weet wat hij anders nu nog doet met jullie geld/schulden.

Verder veel sterkte!
Doreia. dank je wel dat is idd een goede tip. Ik zal de inkomsten van afgelopen jaren eens op een rijtje zetten. We hebben geen NHG dat kregen we toen niet ivm zzp'ers status

Morgen het hele huis opruimen en poetsen want eind van de middag komt de makelaar foto's maken.

Monodoe. Wat erg voor jullie, fijn dat Julie er samen doorheen gaan.

Saywat de passen en codes liggen bij mij.
Hoe gaat het nu met je?

Heb je inmiddels alweer een gesprek met de bank kunnen hebben? Soms werkt het als iemand anders belt die zonder gevoel hierover kan praten.

Weet je ook al waar al dat geld is gebleven?
Gelukkig!

Succes morgen
Makelaar is ondertussen gewenste en hij was erg positief. Hij gaat een verslag voor de bank maken en dan gaat het bij goedkeuring in de verkoop.

Ondertussen loopt de schuldhulpverlening aanvraag nog. Daar zit nog wel wachttijd op en heb ik besloten dat project niet samen.in te gaan.

Dat is wel heel raar om na 16jaar je apart voor een woning inteschrijven.
Heel veel sterkte gewenst TO!
Sterkte to.

Hoelang is de wachtijd bij jullie voor schuldhulp?

En je gaat het traject alleen in, lijkt mij zeer verstandig.

Maar dat houdt ook in dat jullie gaan scheiden?
Hoe lang het precies is heb ik nog niet gehoord,

We zijn niet getrouwd. Het samenlevingscontract gaan we ontbinden.
Heftig, er zijn wel veel goede tips gegeven. Kun je niet een poos bij je ouders blijven wonen, als zij in de buurt zijn. Ideaal is het niet, maar dan kun je een beetje sparen , het geld opnemen en opzij leggen voor je kinderen. Doe dit voordat je in de schuldsanering komt want dan houd je bijna niks over. Alles wat je extra werkt gaat naar de schuldeisers.
Goed om te lezen, dat je alleen verder gaat.. Weg bij die lamlul.. (excuzes les mots)
Allereerst sterkte!

Als ik het zo lees heb jijzelf geen schulden behalve straks de restschuld van het huis en eventueel van dingen die op jouw naam staan zoals gas/water/licht.

Probeer zo snel mogelijk met de bank en eventuele andere crediteuren een regeling te treffen. Toon hen jouw inkomsten en andere schulden en werk een aflossingsschema uit. Wees eerlijk.

Probeer zoveel mogelijk geld te verdienen om af te lossen.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven