Natuurkunde
dinsdag 1 april 2014 om 15:51
Hallo iedereen
Ik hoop dat er wat natuurkundigen onder ons zitten wat ik begrijp er de ballen niet van! Je moet de efficiëntie uitrekenen van een bepaald ding. Dit kan een lamp zijn of iets dergelijks. Bij de formule van efficiëntie gaat het al mis.
Ik zal voor de duidelijkheid even een vraag uit het boek halen;
Een electrische motor is verbonden aan 230 v. De stroom door de motor is 4,35 A. de motor heeft de power van 900 w.
Hoeveel procent is niet efficiënt gebruikt?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Xx Charlotte
Ik hoop dat er wat natuurkundigen onder ons zitten wat ik begrijp er de ballen niet van! Je moet de efficiëntie uitrekenen van een bepaald ding. Dit kan een lamp zijn of iets dergelijks. Bij de formule van efficiëntie gaat het al mis.
Ik zal voor de duidelijkheid even een vraag uit het boek halen;
Een electrische motor is verbonden aan 230 v. De stroom door de motor is 4,35 A. de motor heeft de power van 900 w.
Hoeveel procent is niet efficiënt gebruikt?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Xx Charlotte
dinsdag 1 april 2014 om 16:53
quote:Houston77007 schreef op 01 april 2014 @ 16:48:
O horror. Middelbare school nachtmerries komen boven...
Ja, bij mij ook! Wat heb ik zitten zweten op dit soort vraagstukken, waarvan ik de vraagstelling niet eens snapte, laat staan de oplossing .
Het gekke is dat ik de uitleg van Kameko helemaal begrijp.
Kameko, als je toch bezig bent: iemand heeft me eens uitgelegd hoe je pi berekent met een touwtje en een schoteltje. Het was me toen glashelder, maar nu niet meer.
Weet jij er misschien raad mee?
O horror. Middelbare school nachtmerries komen boven...
Ja, bij mij ook! Wat heb ik zitten zweten op dit soort vraagstukken, waarvan ik de vraagstelling niet eens snapte, laat staan de oplossing .
Kameko, als je toch bezig bent: iemand heeft me eens uitgelegd hoe je pi berekent met een touwtje en een schoteltje. Het was me toen glashelder, maar nu niet meer.
Weet jij er misschien raad mee?
dinsdag 1 april 2014 om 17:08
quote:sri schreef op 01 april 2014 @ 16:53:
[...]
Weet jij er misschien raad mee?Had dat er niet mee te maken dat de diameter van een cirkel x pi altijd de omtrek van de cirkel is??
[...]
Weet jij er misschien raad mee?Had dat er niet mee te maken dat de diameter van een cirkel x pi altijd de omtrek van de cirkel is??
dinsdag 1 april 2014 om 17:53
quote:kameko schreef op 01 april 2014 @ 16:03:
Dus 10% is niet efficiënt gebruikt
Idd!
Vermogen (P, eenheid Watt) = spanning (V, eenheid volt) * stroom (I, eenheid Ampère )
Het verbruikte vermogen is dus 230 volt * 4,35 Ampère = 1000,5 Watt. Daarvan wordt 900 Watt effectief gebruikt. De efficiëntie is dus 900/1000,5 = afgerond 90%
100 - 90 =10 procent wordt niet efficiënt gebruikt.
Dus 10% is niet efficiënt gebruikt
Idd!
Vermogen (P, eenheid Watt) = spanning (V, eenheid volt) * stroom (I, eenheid Ampère )
Het verbruikte vermogen is dus 230 volt * 4,35 Ampère = 1000,5 Watt. Daarvan wordt 900 Watt effectief gebruikt. De efficiëntie is dus 900/1000,5 = afgerond 90%
100 - 90 =10 procent wordt niet efficiënt gebruikt.
dinsdag 1 april 2014 om 18:09
Ik keek altijd goed naar de eenheden en de bijbehorende grootheden. En dan zocht in een formule die daarbij paste.
Ik was dus niet zozeer met het verhaaltje bezig maar echt de getallen en eenheden eruit halen en kijken wat ik daarmee kon.
Misschien een open deur maar misschien heeft iemand er ook nog wat aan
Ben er wel voor geslaagd.
Ik was dus niet zozeer met het verhaaltje bezig maar echt de getallen en eenheden eruit halen en kijken wat ik daarmee kon.
Misschien een open deur maar misschien heeft iemand er ook nog wat aan
Ben er wel voor geslaagd.